Pagina 2 van 2
Geplaatst: 14.07.2010 - 12:50
door soepkip
Omdat ik voor de vakantie de afstelling nog even wil optimaliseren heb ik hier nog even naar gekeken.. Ik ben van plan langs een garage te rijden voor een CO meting, echter heb ik wel twee stelschroeven op de verdamper.
Eentje is de stationair verhouding, de ander de (maximale) doorlaat (denk ik

). Hoe kan ik hiermee het beste aan de slag gaan? Beperkt de doorlaatschroef echt alleen de max doorlaat?
Geplaatst: 14.07.2010 - 18:22
door Grijze144
Welke verdamper is dat? De max doorlaat zit meest in de drooggasslang.
Ik zou er gewoon eens wat aan draaien en kijken wat er gebeurt. De CO afstelling is net als bij benzine, indraaien tot-ie bijna afslaat en dan weer wat uit.
Als-ie niet te vaak afslaat en 1:9 haalt op de snelweg zit je goed.
Geplaatst: 17.07.2010 - 12:59
door Jordos
Grijze144 schreef:Welke verdamper is dat? De max doorlaat zit meest in de drooggasslang.
Ik zou er gewoon eens wat aan draaien en kijken wat er gebeurt. De CO afstelling is net als bij benzine, indraaien tot-ie bijna afslaat en dan weer wat uit.
Als-ie niet te vaak afslaat en 1:9 haalt op de snelweg zit je goed.
Als-ie niet
te vaak afslaat??
Ik zou daar iets voorzichtiger mee omgaan. Als je te arm rijdt op lpg gaat het snel met je kop.
Zoals ik zei, Test het vermogen van je wagen (gewoon even flink intrappen ergens), draai die schroef wat dichter en test het vermogen opnieuw. Merk je verschil, dan zit je op de grens.
In principe kan je beter iets te rijk dan te arm staan met lpg. Is niet zo schadelijk als met benzine.
Geplaatst: 18.07.2010 - 13:35
door soepkip
In de slang naar de carb toe zit idd de (max?) doorlaatschroef. De andere is voor stationair en die staat nu wel redelijk heb ik het idee.. Ik zal met rijden eens proberen de doorlaat wat beter af te stellen, mocht dat nodig zijn!
(Maakt ook weer duidelijk waarom ik met de andere stelschroef nog geen verschil merkte bij het rijden: dan loopt ie niet stationair

)
Overigens heb ik in een handleiding voor oude Mercs op LPG gelezen dat het (vooral) belangrijk is dat de CO waarde op 1% zit @ 3000 RPM. Is dat 'voor ons' hetzelfde danwel @ 4000RPM?
En stationair maakt dus "niet zoveel uit" als in, mag wat hoger zijn dan 1% als ie maar lekker start? (Vind ik zelf wel belangrijk). Dit allemaal bij warme motor neem ik aan?
En wat voor waardes zijn eventueel mooi voor op benzine? De idle-jet verstelschroef lijkt (stationair) trouwens heel weinig te doen en was compleet ingedraaid.