Hier wordt toch een vergissing gemaakt...niet dat ik tegen strijdig wil zijn integendeel..maar laat ik ééns de vraag stellen WIE heeft ooit de filterdroger/accumulator laten vervangen en mogelijk de orifice?
Ik kan niet met die bewering accoord gaan dat bijna alle Volvo's dit probleem hebben, even ééns dat het bij andere merken niet anders is.
De andere consorten compressoren wat altijd mee draaien is heel iets anders dan de compressoren met variabel slag volume, deze hebben namelijk GEEN magneetkoppeling meer..toch ziijn het compressoren met variabel slagvolume!
Deze compressoren draaien altijd mee, ook al staat de airco UIT.
2.4 houdt in bij ingeschakelde airco
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
hoe kleiner de motor hoe duidelijker voelbaar
Volvo for life
- lkort
- 3rd Gear member
Ben een beetje allergisch voor het woord producteigenschap, wordt mij te vaak door een dealer genoemd als hij de oplossing van een probleem (binnen de garantietermijn) niet kan vinden.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
S40 D5 Geartronic 2007.
- Oceanracer
- Geartronic member
Dus? Blijft het nog steeds verklaarbaar dat bij de aan/uit airco (o.a. Volvo) het inschakelen van de compressor gewoon in de auto voelbaar is en bij de modulerende varianten (o.a. V.A.G.) niet. Nou weet ik niet in hoeveel Volvo's jij gereden hebt, maar in ALLE Volvo's waar ik de afgelopen 10 jaar in heb gereden voelde ik het inschakelen van de aircopomp m.u.v. de XC60.TheoStek schreef:Hier wordt toch een vergissing gemaakt...niet dat ik tegen strijdig wil zijn integendeel..maar laat ik ééns de vraag stellen WIE heeft ooit de filterdroger/accumulator laten vervangen en mogelijk de orifice?
Ik kan niet met die bewering accoord gaan dat bijna alle Volvo's dit probleem hebben, even ééns dat het bij andere merken niet anders is.
De andere consorten compressoren wat altijd mee draaien is heel iets anders dan de compressoren met variabel slag volume, deze hebben namelijk GEEN magneetkoppeling meer..toch ziijn het compressoren met variabel slagvolume!
Deze compressoren draaien altijd mee, ook al staat de airco UIT.
Dat de compressor bij een modulerende airco altijd meedraait durf ik trouwens te bestrijden. Airco uit is compressor uit.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 1st Gear member
Die compressors worden NIET uitgeschakeld, als de airco uit staat blijft de compressor mee draaien.Dat de compressor bij een modulerende airco altijd meedraait durf ik trouwens te bestrijden. Airco uit is compressor uit.
De elektronische regelklep zorgt ervoor dat de compressor op minimaal slagvolume wordt ingesteld,het slagvolume wordt tot 2% van het maximale slagvolume terug gebracht.
Die 2% is juist genoeg om de compressor te blijven smeren, betekent dan ook dat het expansieventiel niet helemaal sluit.
Deze aircosystemen hebben géén lagedrukschakelaar omdat de compressor niet uitgeschakeld kan worden.
Indien het systeem leeg raakt of te weinig koudemiddel bevat, is het een kwestie van tijd dat de compressor vast loopt, en dat gebeurt regelmatig.
Bij dit soort compressors breekt de as van de rubberkoppeling zodat de multieriem niet wordt over getrokken.
Ik zit bijna 5 jaar in het vak (auto airco monteur) en heb al heel wat compressors van dit caliber vervangen, en zelfs mee bezig vandaag met een skodaatje.
- Oceanracer
- Geartronic member
Laat ik het anders stellen: Airco uit is compressor onbelast en dus niet voelbaar. Wanneer je deze tijdens de rit inschakelt, voel je een duidelijke schok. Is volkomen normaal. Maar deze compressor blijft daarna wel bekrachtigd en daarom voel je deze niet meer inschakelen.
De aan-uit airco van je Volvo blijft maar schakelen. Aan/uit/aan/uit... En dat voel je. Als je stelt dat je met een nieuwe droger dit probleem zou kunnen verhelpen moet ik je toch echt uit de droom helpen. Vijf jaar ervaring of niet. Ik rijd al 10 jaar Volvo én VW en weet daardoor wel hoe e.e.a. aanvoelt.
De aan-uit airco van je Volvo blijft maar schakelen. Aan/uit/aan/uit... En dat voel je. Als je stelt dat je met een nieuwe droger dit probleem zou kunnen verhelpen moet ik je toch echt uit de droom helpen. Vijf jaar ervaring of niet. Ik rijd al 10 jaar Volvo én VW en weet daardoor wel hoe e.e.a. aanvoelt.
-
- 1st Gear member
Heb ik dat ergens vermeld, wat ik me herinner wat ik gezegd heb, dat om de twee jaar een nieuwe vulling geen airco onderhoud is.Als je stelt dat je met een nieuwe droger dit probleem zou kunnen verhelpen moet ik je toch echt uit de droom helpen.
Dan help ik je even uit je droom..de compressor is bekrachtigd hij draait tenslotte op 2% van het maximale volume, wordt elektronisch geregeld.
Deze compressors zijn pas hooguit een jaar of 4 op de markt, gemonteerd af fabriek.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
ergo, een Volvo (of ander merk) van > 4 jaar die soms wat inhoud als de airco aanslaat is volstrekt normaal
Volvo for life
-
- 1st Gear member
Je kunt geen vergelijk maken met andere auto's of merken, zo kan ik ook geen vergelijk maken waaroom het gras bij mijn buurman groener is dan bij mij, bij hem groeit het sneller en moet iedere twee weken het gras maaien en ik niet.
Stel eerst vooraf welke compressor gemonteerd is, vast slagvolume, variabel slag volume mechanisch, variabel slagvolume elektronisch.
Een compressor van 10 jaar oud is ook niet te vergelijken met één van 4 jaar oud, op zń laatst leggen ze toch het loodje.
Bij de laatste generatie compressors is dit niet het geval..
Ergo, idd wordt het ondertussen, hebben geen no how of how to, ten lange laatste zijn ze aan de beurt.
Stel eerst vooraf welke compressor gemonteerd is, vast slagvolume, variabel slag volume mechanisch, variabel slagvolume elektronisch.
Een compressor van 10 jaar oud is ook niet te vergelijken met één van 4 jaar oud, op zń laatst leggen ze toch het loodje.
Bij de laatste generatie compressors is dit niet het geval..
Ergo, idd wordt het ondertussen, hebben geen no how of how to, ten lange laatste zijn ze aan de beurt.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Compressoren/systemen tot 4 jaar zijn hier redelijk in de minderheid, de ervaringen die veel mensen hebben met rijdende Volvo's en het even inhouden als de airco inslaat zijn ook de mijne, het mag door die ervaringen dus ook gewoon een "producteigenschap" heten
Volvo for life
- Oceanracer
- Geartronic member
Je suggereert mijns inziens met onderstaande "oplossing" het probleem op te kunnen lossen.TheoStek schreef:Heb ik dat ergens vermeld, wat ik me herinner wat ik gezegd heb, dat om de twee jaar een nieuwe vulling geen airco onderhoud is.
Dan help ik je even uit je droom..de compressor is bekrachtigd hij draait tenslotte op 2% van het maximale volume, wordt elektronisch geregeld.
Deze compressors zijn pas hooguit een jaar of 4 op de markt, gemonteerd af fabriek.
Als je er iets anders mee bedoelt, zal ik het wel verkeerd begrepen hebben, maar vraag ik me wel af wat het met dit topic te maken heeft.TheoStek schreef:Hier wordt toch een vergissing gemaakt...niet dat ik tegen strijdig wil zijn integendeel..maar laat ik ééns de vraag stellen WIE heeft ooit de filterdroger/accumulator laten vervangen en mogelijk de orifice?
En ik weet niet welke compressor jij op doelt, maar VW levert al 10 jaar een modulerende airco, maar wie weet waren zij hun tijd ver vooruit.

Maar goed, je kunt er lang of kort met mij over bakkeleien, bij de Volvo modellen waar "wij" hier in rijden is het volkomen normaal dat het inschakelen van de compressor voelbaar is. En daar is niets aan te doen. Ook door jou niet.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
@ theostek, ik heb wel eens een yuca gestekt, toen had ik een yucastek, is dat net zoiets als een theostek?
Volvo for life
-
- 1st Gear member
Dat klopt heb ik gezegd en baseerde ik erop dat de TS (Elvis) daar nu achter kwam in tegenstelling tot de afgelopen maanden.
Heeft het niet eerder opgemerkt, maar pas sinds kort, is het systeem op druk gekontroleerd ?
Een filterdroger/accumulator raakt verzadigd door vocht, de compressor olie is hychroscopisch en neemt dus ook vocht op.
Hierdoor gaat de werkende smering/koeling van de olie achteruit en de compressor gaat slechter presteren.
Er zijn er twee varianten variabel slagvolume, mechanisch met magneetkoppeling als elektronisch zonder magneetkoppeling.
Lang niet alle merken/type : Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Peugeot, Citroën, BMW, Chrysler, Honda, Toyota en Mercedes, hebben de laatste generatie compressoren, als die al tien jaar in produktie zijn ?
Zeer geestig meneer Simpson, nog vroeger opstaan om zo'n kinderachtige posting wat kant nog wal slaat te plaatsen.
Heeft het niet eerder opgemerkt, maar pas sinds kort, is het systeem op druk gekontroleerd ?
Een filterdroger/accumulator raakt verzadigd door vocht, de compressor olie is hychroscopisch en neemt dus ook vocht op.
Hierdoor gaat de werkende smering/koeling van de olie achteruit en de compressor gaat slechter presteren.
Er zijn er twee varianten variabel slagvolume, mechanisch met magneetkoppeling als elektronisch zonder magneetkoppeling.
Lang niet alle merken/type : Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Peugeot, Citroën, BMW, Chrysler, Honda, Toyota en Mercedes, hebben de laatste generatie compressoren, als die al tien jaar in produktie zijn ?
Zeer geestig meneer Simpson, nog vroeger opstaan om zo'n kinderachtige posting wat kant nog wal slaat te plaatsen.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
ok, zal de wekker zetten volgende keer.
Heb uit je gloedvolle (maar ook wat onsamenhangende) betoog overigens nog nergens op kunnen maken hoe JIJ iets zou kunnen veranderen aan het voelbare inslaan van een Volvo airco, dat dit dus klaarblijkelijk gewoon een producteigenschap mag heten heb ik ook nog niet echt ontkracht gezien.
Hoeveel concrete ervaring heb je eigenlijk met Volvo's? en hoeveel Volvoairco's heb je al gedaan?
Heb uit je gloedvolle (maar ook wat onsamenhangende) betoog overigens nog nergens op kunnen maken hoe JIJ iets zou kunnen veranderen aan het voelbare inslaan van een Volvo airco, dat dit dus klaarblijkelijk gewoon een producteigenschap mag heten heb ik ook nog niet echt ontkracht gezien.
TheoStek schreef:Deze compressors zijn pas hooguit een jaar of 4 op de markt, gemonteerd af fabriek.
wat bedoelde je b.v. met deze teksten?TheoStek schreef:Lang niet alle merken/type : Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Peugeot, Citroën, BMW, Chrysler, Honda, Toyota en Mercedes, hebben de laatste generatie compressoren, als die al tien jaar in produktie zijn ?
Hoeveel concrete ervaring heb je eigenlijk met Volvo's? en hoeveel Volvoairco's heb je al gedaan?
Volvo for life
-
- 6th Gear member
Neen geen producteigenschap, wél een typische Volvodealer eigenschap -> stuur de klant maar op pad met een fabeltje.bart simpson schreef:de ervaringen die veel mensen hebben met rijdende Volvo's en het even inhouden als de airco inslaat zijn ook de mijne, het mag door die ervaringen dus ook gewoon een "producteigenschap" heten
Je bevestigd dat zelf, "veel mensen".... maar lang niet allemaal.
Als het een producteigenschap is, is het over de volledige lijn.
- Fredhead
- Geartronic member
Zal wel een van de weinigen zijn..... maar, bij mijn auto voel ik de airco niet inschakelen.
De enige manier waaraan ik zie dat de airco aan staat is dat hij dan net iets hoger stationair loopt en dat is het
De enige manier waaraan ik zie dat de airco aan staat is dat hij dan net iets hoger stationair loopt en dat is het
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 8th Gear member
Ludo, veel mensen merken ook niets als er een band half leeg is. Zegt niks dus.
Als ik in het 3 pittertje C1 van mijn vrouw zit, merk ik het wel degelijk, airco aan of uit..
Zit ik in een dikke diesel met 200+pk, merk ik het niet.. Logisch toch?
Als ik in het 3 pittertje C1 van mijn vrouw zit, merk ik het wel degelijk, airco aan of uit..
Zit ik in een dikke diesel met 200+pk, merk ik het niet.. Logisch toch?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
je allergie voor Volvodealers is me duidelijk, toch fabriceren die geen auto's, die onderhouden ze alleen, een dealer heeft er (zeker in de garantieperidoe) volstrekt gaan belang bij om iemand het bos in te sturen met een onzinverhaal, sommige zaken zijn (hoe zeer het mij ook spijt) nu eenmaal de "eigenschappen van een product".Ludo schreef:Neen geen producteigenschap, wél een typische Volvodealer eigenschap -> stuur de klant maar op pad met een fabeltje.bart simpson schreef:de ervaringen die veel mensen hebben met rijdende Volvo's en het even inhouden als de airco inslaat zijn ook de mijne, het mag door die ervaringen dus ook gewoon een "producteigenschap" heten
.
de een ervaart het als storend de ander niet.Ludo schreef:Je bevestigd dat zelf, "veel mensen".... maar lang niet allemaal.
Volvo for life
-
- 6th Gear member
Dat kan natuurlijk.bart simpson schreef:de een ervaart het als storend de ander niet.Ludo schreef:Neen geen producteigenschap, wél een typische Volvodealer eigenschap -> stuur de klant maar op pad met een fabeltje.bart simpson schreef:de ervaringen die veel mensen hebben met rijdende Volvo's en het even inhouden als de airco inslaat zijn ook de mijne, het mag door die ervaringen dus ook gewoon een "producteigenschap" heten
Je bevestigd dat zelf, "veel mensen".... maar lang niet allemaal.
Als het een producteigenschap is, is het over de volledige lijn.
Maar er zijn mensen die een nieuwe hebben moeten monteren, precies dezelfde, origineel Volvo, en dan is die 'producteigenschap' plots niet meer waarneembaar.
Heeft dus niks met produckteigenschap te maken.