Precies RobbertP! De 2.0D is the way to go. Zie ook mijn eerdere post:
"Vooral de kracht onderin (bij lage toeren) is veel groter bij de 2 liter."
Aanschaffen Volvo V50 1.6D vs 2.0D
- Fransosowitz
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
- Locatie: Drenthe
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 24.02.2010 - 21:11
Ik rij zelf al een tijdje met de S40 2.0d (MY2005) en ik moet zeggen dat ik daar niet echt tevreden over ben. Het verbruik is gemiddeld 6,5l/ 100km en ik probeer steeds het nieuwe rijden toe te passen. Bij een koude start is het alsof ik een oude tractor start en als je bij lage toeren gas geeft dan komt er rond de 1800rpm een duw door het turbogat. Ik moet wel zeggen dat ik al 3 keer egr problemen heb gehad en dat de wagen nu nog steeds inhoud bij vol gas geven. De dealer zegt me dat dit volkomen normaal is voor de 2.0d, maar ik vermoed van niet.
De 1.6 daarentegen loopt veel mooier en moet eigenlijk niet echt onder doen voor de 2.0. Van 0 - 100 kan ik een 1.6 bijhouden maar ik ga er niet echt voorbij. Enkel boven de 160km/u versnel ik sneller dan een 1.6d. Ook verbruikt een 1.6 opmerkelijk minder.
De 1.6 daarentegen loopt veel mooier en moet eigenlijk niet echt onder doen voor de 2.0. Van 0 - 100 kan ik een 1.6 bijhouden maar ik ga er niet echt voorbij. Enkel boven de 160km/u versnel ik sneller dan een 1.6d. Ook verbruikt een 1.6 opmerkelijk minder.
- drowel
- 5th Gear member
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08
Klinkt alsof er toch iets niet helemaal goed is met het exemplaar dan eerlijk gezegd.technojean schreef:Ik rij zelf al een tijdje met de S40 2.0d (MY2005) en ik moet zeggen dat ik daar niet echt tevreden over ben. Het verbruik is gemiddeld 6,5l/ 100km en ik probeer steeds het nieuwe rijden toe te passen. Bij een koude start is het alsof ik een oude tractor start en als je bij lage toeren gas geeft dan komt er rond de 1800rpm een duw door het turbogat. Ik moet wel zeggen dat ik al 3 keer egr problemen heb gehad en dat de wagen nu nog steeds inhoud bij vol gas geven. De dealer zegt me dat dit volkomen normaal is voor de 2.0d, maar ik vermoed van niet.
De 1.6 daarentegen loopt veel mooier en moet eigenlijk niet echt onder doen voor de 2.0. Van 0 - 100 kan ik een 1.6 bijhouden maar ik ga er niet echt voorbij. Enkel boven de 160km/u versnel ik sneller dan een 1.6d. Ook verbruikt een 1.6 opmerkelijk minder.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 24.02.2010 - 21:11
Ik weet dat het merkbaar zou moeten zijn maar als ik het test dan moet ik wel degelijk moeite doen om een 1.6 voorbij te gaan. Het lukt wel maar niet echt vlot.
Topsnelheid is iets boven de 200 op de teller wat volgens mij voor een 2.0 wat te weinig is. Volgens mij is er dus ook iets mis met de motor maar volgens de dealer werkt die normaal. EGR klep is reeds vervangen en na een paar pittige rekeningen laat ik het er maar bij.
In België vind ik het zowieso niet echt de moeite om voor de 2.0 te gaan. De 1.6 is zuiniger, loopt beter (in vergelijking met mijn wagen dan) en kost minder aan taks.
Topsnelheid is iets boven de 200 op de teller wat volgens mij voor een 2.0 wat te weinig is. Volgens mij is er dus ook iets mis met de motor maar volgens de dealer werkt die normaal. EGR klep is reeds vervangen en na een paar pittige rekeningen laat ik het er maar bij.
In België vind ik het zowieso niet echt de moeite om voor de 2.0 te gaan. De 1.6 is zuiniger, loopt beter (in vergelijking met mijn wagen dan) en kost minder aan taks.
- rona222
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 26.06.2007 - 09:02
- Locatie: Antwerpen
Indien power tekort,
http://www.ziptuning.be/
Voor uw V50 1.6D hebben wij een veel toegepaste en uitvoerig geteste chiptuning op maat door Ziptuning zelf ontwikkeld.
Met de Ziptuning aanpassing stijgt het vermogen van 110 pk naar 143 pk. De trekkracht stijgt van 240 Nm naar ruim 292 Nm. Dit verschil is goed merkbaar en u zult bij een gelijke rijstijl 4% benzine of tot zelfs 8% diesel besparen in het gemiddeld gebruik.
De Ziptuning uniek gemeten acceleratietijd van 0 naar 100 km/uur na tuning is 10.8 seconde. Origineel was de acceleratietijd ongeveer 12.1 seconde.
In de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/uur zal de verbetering ook groot zijn, u merkt een duidelijk verschil. De topsnelheid stijgt van 190km/uur naar 200 km/uur.
http://www.ziptuning.be/
Voor uw V50 1.6D hebben wij een veel toegepaste en uitvoerig geteste chiptuning op maat door Ziptuning zelf ontwikkeld.
Met de Ziptuning aanpassing stijgt het vermogen van 110 pk naar 143 pk. De trekkracht stijgt van 240 Nm naar ruim 292 Nm. Dit verschil is goed merkbaar en u zult bij een gelijke rijstijl 4% benzine of tot zelfs 8% diesel besparen in het gemiddeld gebruik.
De Ziptuning uniek gemeten acceleratietijd van 0 naar 100 km/uur na tuning is 10.8 seconde. Origineel was de acceleratietijd ongeveer 12.1 seconde.
In de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/uur zal de verbetering ook groot zijn, u merkt een duidelijk verschil. De topsnelheid stijgt van 190km/uur naar 200 km/uur.
XC60 D4 181 PK (Black Sapphire metallic) R-Design
V60 D3 136 PK (Bright Silver metallic) MY 2014
V60 1.6D Start & Stop (saville grey) momentum, motion, MY2012
V50 1.6D Start & Stop | black sapphire metallic | Business Pack | MY10
V60 D3 136 PK (Bright Silver metallic) MY 2014
V60 1.6D Start & Stop (saville grey) momentum, motion, MY2012
V50 1.6D Start & Stop | black sapphire metallic | Business Pack | MY10
- drowel
- 5th Gear member
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08
En we hebben ook een paar forumsponsoren die dat ook netjes en goed doen!rona222 schreef:Indien power tekort,
http://www.ziptuning.be/
Voor uw V50 1.6D hebben wij een veel toegepaste en uitvoerig geteste chiptuning op maat door Ziptuning zelf ontwikkeld.
Met de Ziptuning aanpassing stijgt het vermogen van 110 pk naar 143 pk. De trekkracht stijgt van 240 Nm naar ruim 292 Nm. Dit verschil is goed merkbaar en u zult bij een gelijke rijstijl 4% benzine of tot zelfs 8% diesel besparen in het gemiddeld gebruik.
De Ziptuning uniek gemeten acceleratietijd van 0 naar 100 km/uur na tuning is 10.8 seconde. Origineel was de acceleratietijd ongeveer 12.1 seconde.
In de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/uur zal de verbetering ook groot zijn, u merkt een duidelijk verschil. De topsnelheid stijgt van 190km/uur naar 200 km/uur.
- RobbertP
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 21.05.2010 - 17:09
Mijn 2.0 is beduidend sneller dan de 1.6 van bekenden en zelfs sneller dan een "gechipte" 1.6... Laat staan als ik de 2.0 zou chippen,dan kom ik in de buurt van een D5 als ik de filmpjes op Youtube mag geloven!technojean schreef:Ik rij zelf al een tijdje met de S40 2.0d (MY2005) en ik moet zeggen dat ik daar niet echt tevreden over ben. Het verbruik is gemiddeld 6,5l/ 100km en ik probeer steeds het nieuwe rijden toe te passen. Bij een koude start is het alsof ik een oude tractor start en als je bij lage toeren gas geeft dan komt er rond de 1800rpm een duw door het turbogat. Ik moet wel zeggen dat ik al 3 keer egr problemen heb gehad en dat de wagen nu nog steeds inhoud bij vol gas geven. De dealer zegt me dat dit volkomen normaal is voor de 2.0d, maar ik vermoed van niet.
De 1.6 daarentegen loopt veel mooier en moet eigenlijk niet echt onder doen voor de 2.0. Van 0 - 100 kan ik een 1.6 bijhouden maar ik ga er niet echt voorbij. Enkel boven de 160km/u versnel ik sneller dan een 1.6d. Ook verbruikt een 1.6 opmerkelijk minder.
Denk je met je portemonnaie, dan zal de 1.6 vast de betere keuze zijn.
Ik denk dat dat de algemene eindconclusie wel zal zijn van dit hele 1.6 versus 2.0 verhaal.
Voor wat betreft jouw 2.0 problemen: Ik zou toch maar eens voor een second opinion naar een andere dealer gaan.
En ik haal met het grootste gemak 6l/100km en hoef daar niet eens het nieuwe rijden voor toe te passen. En ik heb ook geen tractor s'morgens...
V50 2.0D Summum
- Fransosowitz
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
- Locatie: Drenthe
Zelfde geldt bij mijn V50 RobbertP! Ik doe niet m'n best om zuinig te rijden, maar rij toch ca 5,9l/100km handmatig uitgerekend. wel met voornamelijk snelweg en relatief weinig stadsverkeer.
Overigens was mijn eerste V50 2.0D nog zuiniger, maar klonk de motor duidelijker rauwer dan m'n huidige V50.
Overigens was mijn eerste V50 2.0D nog zuiniger, maar klonk de motor duidelijker rauwer dan m'n huidige V50.
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Had ook geen roetfilter denk ik.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
Ik heb een gechipte 2.0D en die gaat - als het moet - als de spreekwoordelijke brandweer...RobbertP schreef:Mijn 2.0 is beduidend sneller dan de 1.6 van bekenden en zelfs sneller dan een "gechipte" 1.6... Laat staan als ik de 2.0 zou chippen,dan kom ik in de buurt van een D5 als ik de filmpjes op Youtube mag geloven!
Denk je met je portemonnaie, dan zal de 1.6 vast de betere keuze zijn.
Ik denk dat dat de algemene eindconclusie wel zal zijn van dit hele 1.6 versus 2.0 verhaal.

Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
Met mijn gechipte 2.0D haal ik gemiddeld 5,2l/100km (op basis van dagteller en verbruikte liters) met een gemiddelde van 60km/h.Fransosowitz schreef:Zelfde geldt bij mijn V50 RobbertP! Ik doe niet m'n best om zuinig te rijden, maar rij toch ca 5,9l/100km handmatig uitgerekend. wel met voornamelijk snelweg en relatief weinig stadsverkeer.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green