Pagina 2 van 2

Geplaatst: 07.08.2010 - 00:19
door soepkip
Zo, ondertussen weer terug in NL en de 144 heeft het goed gehouden! Een goede 3500km gemaakt zonder te sleutelen! :D

Echt leuk weer, al die reacties en blikken als je in het buitenland komt met een oude kar.. :)

Even een vraag over cilinderkoppen (van iemand anders):
--

hoe kan ik het verschil zien tussen de b18/b20 koppen en de a/b/c/d uitvoeringen?

--
Wat ik zelf ondertussen weet is dat de B18 koppen een wat kleinere verbrandingsruimte hebben en dat de B20B kop wat grotere kleppen heeft dan de B20A kop, maar hoe je dat (aan een kop) kunt zien??

Geplaatst: 07.08.2010 - 10:20
door biadman
ik gok dat er wel ergens een nummer op zal staan, maar zeker weten doe ik het niet.

tof dat hij het goed heeft volgehouden!!

Geplaatst: 07.08.2010 - 10:24
door Grijze144
B18 koppen hebben 'parapluutjes' bovenop de klepveren, en geen keerringen rond de klepstelen. B20 koppen omgekeerd.

A, B of E is grotendeels gevolg van een andere kophoogte.

De grotere diameter van de inlaatklep komt vooral de laatste paar bouwjaren voor en kan je globaal afleiden uit de gietvorm. Dit: http://link.marktplaats.nl/365778321 is een recente B20 kop, te zien aan de vlakgeslepen delen boven de poorten.

Dit is een echte B18 kop, Volvo staat buiten het kleppendeksel en heeft zwarte parapluutjes: http://link.marktplaats.nl/362907386

De drie ingegoten letters zoals MBG, YDG, VDG, UCG, hebben ook wel iets te maken met type en gietdatum, maar de systematiek is mij nog niet duidelijk.

Geplaatst: 07.08.2010 - 11:40
door soepkip
Thanks voor de reacties, goede info ook!

En inderdaad gaaf dat hij het heeft volgehouden, het blok heeft ondertussen alweer ruim 5d km gelopen met de gevlakte B20B kop en dat gaat echt prima :)

Ook de vering met donuts was adequaat: we konden zelfs twee backpackers incl backpack een lift geven ;)

Geplaatst: 09.08.2010 - 20:40
door Jordos
:thumbright: