Rica Eco-Tuning is een feit

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Hallo Hans,

Ja, ik had toch wel verwacht ondanks de automaat en geen vierwiel aandijving dat ik toch minstens 1 op 14 er mee kan rijden. Ik haal nog geen 1 op 12. Ik vind dat een vrij fors verbruik als er rustig mee gereden word.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Garfield
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ik vind dat verbruik voor (moderne) diesels echt enorm hoog zeg.
Groet,

Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Turbodesk:

Snap 'm niet helemaal, is het verbruik slechter geworden door de tune? Of alleen niet beter. Ben daar erg benieuwd naar. En idd het euro4 diesel verbruik is belachelijk. Ook ik haal maar iets van 1 op 12 bij 120 continue. Maar de mijn is ook ge-rica'd en eigenlijk al meteen na aanschaf.
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

v40jlt4 schreef:Turbodesk:

Snap 'm niet helemaal, is het verbruik slechter geworden door de tune? Of alleen niet beter. Ben daar erg benieuwd naar. En idd het euro4 diesel verbruik is belachelijk. Ook ik haal maar iets van 1 op 12 bij 120 continue. Maar de mijn is ook ge-rica'd en eigenlijk al meteen na aanschaf.
Het verbruik is gelijk gebleven. Ik reed voor de tuning ook net geen 1 op 12 en na de tuning heb ik hetzelfde verbruik. Ik heb wel het idee dat de auto wat soepeler rijd, maar om daar nou 520 euro voor neer te tellen.

Mag ik vragen wat voor auto je hebt, het originele vermogen en wat je nu zou moeten hebben na de Rica tuning?
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Tuurlijk.

'T is een V70 sports edition 2.4d van sept 2007. Dus origineel 163PK.
Ik heb de sports-tune dus volgens Rica 253PK 548NM. Maar ik weet dat deze getallen af en toe met een korreltje (of pakje) zout genomen moeten worden. Neemt niet weg dat de auto behoorlijk rap is.

Maar ik heb het idee dat mijn roetfiter "op hol" slaat. In frankrijk een paar weken geleden waarschijnlijk slechte diesel getankt en toen kreeg ik bij vol gas ineens "roetfilter vol" en noodloop, midden in de bergen. Erg leuk.

Ook nu, op shell Vpower heb ik 't idee dat ie (en dat zie ik aan het actuele verbruik) te snel en te vaak het roetfilter wil schoonbranden. Ging een week goed, na de vakantie, afgelopen maandag verbruik omhoog, kan natuurlijk kloppen. Maar vandaag, na een keer flink optrekken, hopla, meteen het actuele verbruik omhoog.

Ik weet nog steeds niet hoe gedetecteert/besloten wordt dat roetfiltertje schoonmaken nodig is, maar verdenk dat ding ervan als zijnde de oorzaak dat mijn verbruik zo flut is.

Over de afgelopen 13.000KM 1 op 12.6. Zeker de laatste tijd, 40km per dag met 90km/u

Idd als je voor een tune gaat die meer PK's en minder verbruik op zou moeten leveren en je voelt de PK's niet EN het verbruik is hetzelfde, dan wordt je daar niet helemaal vrolijk van. Ben benieuwd naar de reactie van Rica.

Overigens krijg ik eindelijk maandag mijn iSoftloader met alle software types voor mijn auto:
163/185/205/226/240/253

Dan ga ik eens proberen of dat wat uit maakt, qua verbruik en qua gedrag vh roetfilter.
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

v40jlt4 schreef:
Overigens krijg ik eindelijk maandag mijn iSoftloader met alle software types voor mijn auto:
163/185/205/226/240/253

Dan ga ik eens proberen of dat wat uit maakt, qua verbruik en qua gedrag vh roetfilter.
Bedankt voor je snelle antwoord.

Het zou idd wel eens zo kunnen zijn dat het roetfilter, `roet`in het eten gooit qua verbruik van de auto. Misschien is dat bij mij ook wel het geval. Ik hou het in ieder geval even in mijn hoofd.

Die iSoftloader is natuurlijk een mooi apparaat. Ik heb alleen wel begrepen dat je dat ding voor 100 euro koopt en dan moet je elke tuning apart los erbij kopen. Jij zegt dat je alle tuning`s er straks in hebt zitten. Dat lijkt mij behoorlijk prijzig als ik al zie wat mij die eco-tuning heeft gekost. Of heb ik het niet goed begrepen?
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Het principe van die iSoftloader zoals door mijn garage uitgelegd is dat je elke SW, t/m de duurste die je betaald hebt, krijgt. dus 163/185/205 in jou geval. Maandag kom ik erachter of dit klopt :-)
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ik ben heel benieuwd of dat waar is, want dan denk ik er ook sterk over om zo`n loader aan te schaffen.

Laat het even weten.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Heb de iSoftloader, maar wacht nog op een mailtje van RIca waarin staat waar ik allemaal recht op heb.

Mijn garage (rica dealer) heeft wel bevestigd dat ik recht op alle stukken software heb, maar eerst zien.

Als enige zie ik nu in de bijbehorende isoftloader software "stage 2" staan, geen idee wat dat is, ik verwachtte er 6 dingen te zien.
De rica site lijkt even niet te bereiken dus ik kan het niet op/uitzoeken.

Wordt vervolgd.
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ik heb vandaag contact gehad met Roelfsema in Tynaarloo over de Eco-tuning. Prettig gesprek gehad waarin ik heb uitgelegd dat ik er met die tuning niet op vooruit ben gegaan, wat betreft het brandstofverbruik.
Hij vond het erg vervelend en bood direct aan om de auto weer origineel te zetten en het geld retour te doen. Heb hem gezegd dat ik terug zou bellen om een afspraak te maken.
Later was ik er over aan het nadenken en ik vind toch eigenlijk wel dat er iets meer onderzoek gedaan mag worden. Dit kan alleen niet in Tynaarloo. Ik heb daarom gebeld met Roel van Rica in Wateringen en mijn verhaal gedaan. Hij vind het ook erg vreemd dat ik er niet op vooruit ben gegaan en vind het brandstof verbruik ook te hoog. Hij bood mij aan om naar wateringen te komen om de auto op de rollerbank te zetten en te kijken of het opgegeven vermogen uberhaupt wel gehaald word. Als dit namelijk wel het geval is dan valt er weinig te zoeken. Als het vermogen niet gehaald word dan is er een oorzaak, die gezocht zou moeten worden.
Heb daarom een afspraak gemaakt voor vrijdag 8 oktober. Ik ben heel benieuwd.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Netjes, nette reactie.
Ben benieuwd of er wat uitkomt. Neig er eigenlijk ook naar dat ding eens naar Rica te brengen. Is alleen zo ver.

Ben nog iets teweten gekomen over onze roetfilters. Er zit een druksensor voor en eentje na dat ding. Als er een drukverschil wordt geconstateerd wordt geconcludeerd dat ie schoongebrand moet worden. Iets wat ie volgens mij bij mij elke keer doet als ik echt gas geef.

Zou het misschien zo kunnen zijn dat de laatste demper te restrictief is waardoor onterecht wordt geconcludeerd dat het roetfilter vol zit?

Ik verzin maar wat hoor :-)

Pfft 8 oktober, weet niet of ik zo lang kan wachten ::wink:
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ja, ik vind het ook ver weg, maar ik kan alleen op vrijdag. En volgende week donderdag en vrijdag krijgen ze een delegatie uit China. Dus hebben ze te weinig tijd.

Heb trouwens wel Roelfsema nog even gebeld natuurlijk. Hij vond het prima en vroeg zelfs nog aan mij of ik voor die tijd nog langs kon komen om toch voor de zekerheid de auto uit te lezen op storingscodes voordat ik naar Rica ga. Erg netjes :D

Ik twijfel net als jij ook heel erg aan dat roetfilter. Volgens mij is de auto dat ding bijna continu aan het schoonbranden. Volgens Rica zou ik met mijn auto toch echt wel 1 op 13/14 kunnen rijden met de originele software. Dus 1 op 15 zou dan moeten kunnen met de Eco-tuning. Nou ik haal nog niet eens 1 op 12. Daar wil ik wel even voor naar Rica rijden ook al is het wat verder weg.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De regeneratie vind inderdaad oa plaats aan de hamd van het drukverschil van de sensoren. Roetfilters hebben niet het eeuwige leven, en kunnen ook vol gaan zitten. Je kunt ook naar de dealer waarna ze hem aan de kast kunn schoonbranden. Dat is een intensievere reiniging dan de auto normaal doet. De druksensoren willen ook wel eens stuk gaan. Een bezoekje aan de garage lijkt me niet overbodig.
Mijn rpf wordt maar een keer in de 2000 km schoon gebrand. Ik heb wel de EGR klep laten dicht zetten. Denk dat dat al heel veel roet scheelt!

Terugreis van vakantie (auto vol met 2 volwassenen, 2 kleine kinderen en bagage) 1:16,1 gereden. Door Duitsland hele stukken 200 gereden en uiteraard `80-100 bij de wegwerkzaamheden. Daarnaast nog wat file gehad. Door Nederland 150 gecruisd, behalve op de A2 (iets rustiger gedaan). Het moet dus echt een stuk zuiniger kunnen dan jouw 1:12!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 273
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

Ik zit nu na tuning op een gemiddeld verbruik van 1:14,83. De laatse tankbeurten wat hoger door wat haastige ritten en wat meer stadsverkeer.
Voor tuning ongeveer zelfde aantal km 1:14,21. Ook niet om over naar huis te schrijven dus maar wel een stuk zuiniger dan turbodesk.
Beste score tot nu 1:15,77
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5305
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Turbodesk heeft wel een geartronic als ik het goed begrijp dus vergelijkbaar met het vebruik van edraket zal het bij een zelfde rijstijl niet worden
Gebruikersavatar
Garfield
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ik rijd met mijn 2.4T geartronic (benzine dus !) 1:11 dus het verbruik van Turbodesk vind ik exorbitant hoog.
Groet,

Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8544
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik haal wel 1 op 14-15 met een 24D 6 traps GT hoor, wel redelijk veel snelweg km, originele 163PK s/w met af fabriek roetfilter
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Ivo Philips schreef:Ik haal wel 1 op 14-15 met een 24D 6 traps GT hoor, wel redelijk veel snelweg km, originele 163PK s/w met af fabriek roetfilter
Het moet dus wel degelijk kunnen. Heb je dit zelf uitgerekend of geef je het verbruik op wat de boordcomputer aangeeft?
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8544
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Dit is wat de BC aangeeft (tussen 6,7 en 7,5L/100km), in werkelijkheid is het 0,5L/100KM meer.

Ik rij wekelijks ongeveer 400km snelweg en 200km secundaire wegen.

Als ik uitsluitend secundaire wegen ga rijden, loopt het snel op tot boven 7,5L/100km.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Heb nu de verschillende SW types binnen die ik middels de iSoftloader in mijn V70 kan proppen:
- OEM aanpassing, naar 185PK dus
- E-power 205PK
- Stage 1 226PK
- Stage 2 240 PK
- Sports tune 253PK

Dus niet de originele 163PK, geeft niet, ga binnenkort (in het weekend denk ik) de E-power eens uitproberen. Zal daar dan eens een weekje of zo op rijden en dan mijn belevingen raporteren.
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”