Pagina 2 van 4

Geplaatst: 18.09.2010 - 14:14
door Turbodesk
Hallo Hans,

Ja, ik had toch wel verwacht ondanks de automaat en geen vierwiel aandijving dat ik toch minstens 1 op 14 er mee kan rijden. Ik haal nog geen 1 op 12. Ik vind dat een vrij fors verbruik als er rustig mee gereden word.

Geplaatst: 18.09.2010 - 15:25
door Garfield
Ik vind dat verbruik voor (moderne) diesels echt enorm hoog zeg.

Geplaatst: 18.09.2010 - 15:39
door v40jlt4
Turbodesk:

Snap 'm niet helemaal, is het verbruik slechter geworden door de tune? Of alleen niet beter. Ben daar erg benieuwd naar. En idd het euro4 diesel verbruik is belachelijk. Ook ik haal maar iets van 1 op 12 bij 120 continue. Maar de mijn is ook ge-rica'd en eigenlijk al meteen na aanschaf.

Geplaatst: 18.09.2010 - 19:46
door Turbodesk
v40jlt4 schreef:Turbodesk:

Snap 'm niet helemaal, is het verbruik slechter geworden door de tune? Of alleen niet beter. Ben daar erg benieuwd naar. En idd het euro4 diesel verbruik is belachelijk. Ook ik haal maar iets van 1 op 12 bij 120 continue. Maar de mijn is ook ge-rica'd en eigenlijk al meteen na aanschaf.
Het verbruik is gelijk gebleven. Ik reed voor de tuning ook net geen 1 op 12 en na de tuning heb ik hetzelfde verbruik. Ik heb wel het idee dat de auto wat soepeler rijd, maar om daar nou 520 euro voor neer te tellen.

Mag ik vragen wat voor auto je hebt, het originele vermogen en wat je nu zou moeten hebben na de Rica tuning?

Geplaatst: 18.09.2010 - 20:07
door v40jlt4
Tuurlijk.

'T is een V70 sports edition 2.4d van sept 2007. Dus origineel 163PK.
Ik heb de sports-tune dus volgens Rica 253PK 548NM. Maar ik weet dat deze getallen af en toe met een korreltje (of pakje) zout genomen moeten worden. Neemt niet weg dat de auto behoorlijk rap is.

Maar ik heb het idee dat mijn roetfiter "op hol" slaat. In frankrijk een paar weken geleden waarschijnlijk slechte diesel getankt en toen kreeg ik bij vol gas ineens "roetfilter vol" en noodloop, midden in de bergen. Erg leuk.

Ook nu, op shell Vpower heb ik 't idee dat ie (en dat zie ik aan het actuele verbruik) te snel en te vaak het roetfilter wil schoonbranden. Ging een week goed, na de vakantie, afgelopen maandag verbruik omhoog, kan natuurlijk kloppen. Maar vandaag, na een keer flink optrekken, hopla, meteen het actuele verbruik omhoog.

Ik weet nog steeds niet hoe gedetecteert/besloten wordt dat roetfiltertje schoonmaken nodig is, maar verdenk dat ding ervan als zijnde de oorzaak dat mijn verbruik zo flut is.

Over de afgelopen 13.000KM 1 op 12.6. Zeker de laatste tijd, 40km per dag met 90km/u

Idd als je voor een tune gaat die meer PK's en minder verbruik op zou moeten leveren en je voelt de PK's niet EN het verbruik is hetzelfde, dan wordt je daar niet helemaal vrolijk van. Ben benieuwd naar de reactie van Rica.

Overigens krijg ik eindelijk maandag mijn iSoftloader met alle software types voor mijn auto:
163/185/205/226/240/253

Dan ga ik eens proberen of dat wat uit maakt, qua verbruik en qua gedrag vh roetfilter.

Geplaatst: 18.09.2010 - 20:29
door Turbodesk
v40jlt4 schreef:
Overigens krijg ik eindelijk maandag mijn iSoftloader met alle software types voor mijn auto:
163/185/205/226/240/253

Dan ga ik eens proberen of dat wat uit maakt, qua verbruik en qua gedrag vh roetfilter.
Bedankt voor je snelle antwoord.

Het zou idd wel eens zo kunnen zijn dat het roetfilter, `roet`in het eten gooit qua verbruik van de auto. Misschien is dat bij mij ook wel het geval. Ik hou het in ieder geval even in mijn hoofd.

Die iSoftloader is natuurlijk een mooi apparaat. Ik heb alleen wel begrepen dat je dat ding voor 100 euro koopt en dan moet je elke tuning apart los erbij kopen. Jij zegt dat je alle tuning`s er straks in hebt zitten. Dat lijkt mij behoorlijk prijzig als ik al zie wat mij die eco-tuning heeft gekost. Of heb ik het niet goed begrepen?

Geplaatst: 18.09.2010 - 20:37
door v40jlt4
Het principe van die iSoftloader zoals door mijn garage uitgelegd is dat je elke SW, t/m de duurste die je betaald hebt, krijgt. dus 163/185/205 in jou geval. Maandag kom ik erachter of dit klopt :-)

Geplaatst: 18.09.2010 - 20:40
door Turbodesk
Ik ben heel benieuwd of dat waar is, want dan denk ik er ook sterk over om zo`n loader aan te schaffen.

Laat het even weten.

Geplaatst: 21.09.2010 - 17:42
door v40jlt4
Heb de iSoftloader, maar wacht nog op een mailtje van RIca waarin staat waar ik allemaal recht op heb.

Mijn garage (rica dealer) heeft wel bevestigd dat ik recht op alle stukken software heb, maar eerst zien.

Als enige zie ik nu in de bijbehorende isoftloader software "stage 2" staan, geen idee wat dat is, ik verwachtte er 6 dingen te zien.
De rica site lijkt even niet te bereiken dus ik kan het niet op/uitzoeken.

Wordt vervolgd.

Geplaatst: 21.09.2010 - 20:20
door Turbodesk
Ik heb vandaag contact gehad met Roelfsema in Tynaarloo over de Eco-tuning. Prettig gesprek gehad waarin ik heb uitgelegd dat ik er met die tuning niet op vooruit ben gegaan, wat betreft het brandstofverbruik.
Hij vond het erg vervelend en bood direct aan om de auto weer origineel te zetten en het geld retour te doen. Heb hem gezegd dat ik terug zou bellen om een afspraak te maken.
Later was ik er over aan het nadenken en ik vind toch eigenlijk wel dat er iets meer onderzoek gedaan mag worden. Dit kan alleen niet in Tynaarloo. Ik heb daarom gebeld met Roel van Rica in Wateringen en mijn verhaal gedaan. Hij vind het ook erg vreemd dat ik er niet op vooruit ben gegaan en vind het brandstof verbruik ook te hoog. Hij bood mij aan om naar wateringen te komen om de auto op de rollerbank te zetten en te kijken of het opgegeven vermogen uberhaupt wel gehaald word. Als dit namelijk wel het geval is dan valt er weinig te zoeken. Als het vermogen niet gehaald word dan is er een oorzaak, die gezocht zou moeten worden.
Heb daarom een afspraak gemaakt voor vrijdag 8 oktober. Ik ben heel benieuwd.

Geplaatst: 21.09.2010 - 20:40
door v40jlt4
Netjes, nette reactie.
Ben benieuwd of er wat uitkomt. Neig er eigenlijk ook naar dat ding eens naar Rica te brengen. Is alleen zo ver.

Ben nog iets teweten gekomen over onze roetfilters. Er zit een druksensor voor en eentje na dat ding. Als er een drukverschil wordt geconstateerd wordt geconcludeerd dat ie schoongebrand moet worden. Iets wat ie volgens mij bij mij elke keer doet als ik echt gas geef.

Zou het misschien zo kunnen zijn dat de laatste demper te restrictief is waardoor onterecht wordt geconcludeerd dat het roetfilter vol zit?

Ik verzin maar wat hoor :-)

Pfft 8 oktober, weet niet of ik zo lang kan wachten ::wink:

Geplaatst: 21.09.2010 - 20:47
door Turbodesk
Ja, ik vind het ook ver weg, maar ik kan alleen op vrijdag. En volgende week donderdag en vrijdag krijgen ze een delegatie uit China. Dus hebben ze te weinig tijd.

Heb trouwens wel Roelfsema nog even gebeld natuurlijk. Hij vond het prima en vroeg zelfs nog aan mij of ik voor die tijd nog langs kon komen om toch voor de zekerheid de auto uit te lezen op storingscodes voordat ik naar Rica ga. Erg netjes :D

Ik twijfel net als jij ook heel erg aan dat roetfilter. Volgens mij is de auto dat ding bijna continu aan het schoonbranden. Volgens Rica zou ik met mijn auto toch echt wel 1 op 13/14 kunnen rijden met de originele software. Dus 1 op 15 zou dan moeten kunnen met de Eco-tuning. Nou ik haal nog niet eens 1 op 12. Daar wil ik wel even voor naar Rica rijden ook al is het wat verder weg.

Geplaatst: 22.09.2010 - 11:26
door edraket
De regeneratie vind inderdaad oa plaats aan de hamd van het drukverschil van de sensoren. Roetfilters hebben niet het eeuwige leven, en kunnen ook vol gaan zitten. Je kunt ook naar de dealer waarna ze hem aan de kast kunn schoonbranden. Dat is een intensievere reiniging dan de auto normaal doet. De druksensoren willen ook wel eens stuk gaan. Een bezoekje aan de garage lijkt me niet overbodig.
Mijn rpf wordt maar een keer in de 2000 km schoon gebrand. Ik heb wel de EGR klep laten dicht zetten. Denk dat dat al heel veel roet scheelt!

Terugreis van vakantie (auto vol met 2 volwassenen, 2 kleine kinderen en bagage) 1:16,1 gereden. Door Duitsland hele stukken 200 gereden en uiteraard `80-100 bij de wegwerkzaamheden. Daarnaast nog wat file gehad. Door Nederland 150 gecruisd, behalve op de A2 (iets rustiger gedaan). Het moet dus echt een stuk zuiniger kunnen dan jouw 1:12!

Geplaatst: 22.09.2010 - 11:53
door Cygnus
Ik zit nu na tuning op een gemiddeld verbruik van 1:14,83. De laatse tankbeurten wat hoger door wat haastige ritten en wat meer stadsverkeer.
Voor tuning ongeveer zelfde aantal km 1:14,21. Ook niet om over naar huis te schrijven dus maar wel een stuk zuiniger dan turbodesk.
Beste score tot nu 1:15,77

Geplaatst: 22.09.2010 - 12:05
door NielsPHEV
Turbodesk heeft wel een geartronic als ik het goed begrijp dus vergelijkbaar met het vebruik van edraket zal het bij een zelfde rijstijl niet worden

Geplaatst: 22.09.2010 - 15:02
door Garfield
Ik rijd met mijn 2.4T geartronic (benzine dus !) 1:11 dus het verbruik van Turbodesk vind ik exorbitant hoog.

Geplaatst: 22.09.2010 - 18:06
door BlackcurrantV70
Ik haal wel 1 op 14-15 met een 24D 6 traps GT hoor, wel redelijk veel snelweg km, originele 163PK s/w met af fabriek roetfilter

Geplaatst: 22.09.2010 - 20:48
door Turbodesk
Ivo Philips schreef:Ik haal wel 1 op 14-15 met een 24D 6 traps GT hoor, wel redelijk veel snelweg km, originele 163PK s/w met af fabriek roetfilter
Het moet dus wel degelijk kunnen. Heb je dit zelf uitgerekend of geef je het verbruik op wat de boordcomputer aangeeft?

Geplaatst: 22.09.2010 - 21:05
door BlackcurrantV70
Dit is wat de BC aangeeft (tussen 6,7 en 7,5L/100km), in werkelijkheid is het 0,5L/100KM meer.

Ik rij wekelijks ongeveer 400km snelweg en 200km secundaire wegen.

Als ik uitsluitend secundaire wegen ga rijden, loopt het snel op tot boven 7,5L/100km.

Geplaatst: 23.09.2010 - 19:45
door v40jlt4
Heb nu de verschillende SW types binnen die ik middels de iSoftloader in mijn V70 kan proppen:
- OEM aanpassing, naar 185PK dus
- E-power 205PK
- Stage 1 226PK
- Stage 2 240 PK
- Sports tune 253PK

Dus niet de originele 163PK, geeft niet, ga binnenkort (in het weekend denk ik) de E-power eens uitproberen. Zal daar dan eens een weekje of zo op rijden en dan mijn belevingen raporteren.