Pagina 2 van 3

Geplaatst: 14.04.2011 - 20:38
door Akkoord
Oceanracer,
Je merkt het vooral in de zomermaanden , als je pak 'm beet 15-30 minuten na de rit weer bij de auto komt hoor je de interieurventilator blazen (niet de koelventilator!).
Als je het voor het eerst waarneemt denk je mogelijk dat er iets fout zit , maar het staat zelfs beschreven in het instructieboekje.

Terwijl ik dit zit te typen bedenk ik me dat dit mogelijk alleen geldt voor de ECC-versies en misschien niet voor handbediende airco.

Geplaatst: 14.04.2011 - 20:48
door Thijs
Je merkt het vooral in de zomermaanden , als je pak 'm beet 15-30 minuten na de rit weer bij de auto komt hoor je de interieurventilator blazen (niet de koelventilator!).
Dit kan ik onderschrijven. Hij kan wel tot een uur na aankomst beginnen met blazen, idd de interieurfan!

Geplaatst: 14.04.2011 - 20:52
door Oceanracer
Neem van mij aan, die nablaasfunctie is waardeloos! Deze is alleen functioneel bij tropische buitentemperaturen. Vandaag was het 14 graden, slaat je airco gewoon door aan, dus de verdamper wordt koud en het vocht uit de omgeving condenseert na het afzetten van de motor op de koude verdamper. En die wordt dus echt niet meer droog geblazen!

Maar als jij meer vertrouwen in jouw instructieboekje dan in mijn ervaring, moet je het vooral zelf weten. Het is jouw auto, toch? En om nog even terug te komen op mijn vraag: Hoe vaak merk jij dat jouw auto nablaast na het gebruik van de auto?

Geplaatst: 14.04.2011 - 21:51
door Akkoord
Oceanracer,

Het is niet mijn bedoeling om de nablaasfunctie te verdedigen of te promoten ; het zit erop en het werkt , niet meer en niet minder.

Om even terug te komen op jouw vraag ; hoe vaak? Geen idee ; er zit geen tellertje op en ik ga meestal niet meer terug om te controleren of de ventilator wel draait :occasion5: .

Overigens heb je wel gelijk hoor; Als het buiten warm is hoor ik hem vaker/langer/meer draaien dan wanneer het koud is.

Lijkt mij voor de dealer vrij simpel om dit (softwarematig) aan te passen naar lagere buitentemperaturen.

Geplaatst: 14.04.2011 - 21:58
door Thijs
Buiten dat ik hem idd alleen in de zomer hoor nablazen stinkt die van mij echt niet hoor! In een auto van nieuw ruim 45K zou het natuurlijk ook niet moeten om de ac een kwartiertje voor thuiskomst uit te schakelen :?

Geplaatst: 15.04.2011 - 09:06
door Oceanracer
In de classics gaan/gingen door corrosie alle verdampers lekken. In plaats van het probleem bij de bron aan te pakken, doet Volvo bij de V70N aan symptoombestrijding. Er is gekozen voor die nablaasfunctie. Maar zoals gezegd werkt die alleen onder extreme omstandigheden en niet tot nauwelijks bij het Nederlandse klimaat. Dat blijkt immers wel uit het feit dat Remco dit topic is begonnen.

Het zal zeker niet onmogelijk zijn de instelling voor de combinatie relatieve luchtvochtigheid en temperatuur aan te passen. Maar uit het feit dat ook jou is opgevallen dat hij bij "koud" weer niet werkt, zul je toch tot de zelfde conclusie moeten komen dat de functie in de huidige opzet niet voldoet.

Geplaatst: 15.04.2011 - 12:18
door Thijs
Ik weet niet of ik kan zeggen dat het in deze oozet niet werkt. Ik heb nooit last van een stinkende airco. En hij staat altijd aan. Wellicht dat het met veel kleine stukjes gaat stinken omdat de boel dan net nat gecondenseerd is en als je dan al weer stopt er geen tijd is om te "spoelen" met condens. Ik rij eigenlijk altijd minimaal een half uur, dus dat geeft dan natuurlijk wel de tijd om de resten van de rit ervoor weg te "spoelen".
Kan de topic starter aangeven hoe de auto gebruikt wordt?

Geplaatst: 15.04.2011 - 20:04
door jpwg001
Tarman T schreef:
Je merkt het vooral in de zomermaanden , als je pak 'm beet 15-30 minuten na de rit weer bij de auto komt hoor je de interieurventilator blazen (niet de koelventilator!).
Dit kan ik onderschrijven. Hij kan wel tot een uur na aankomst beginnen met blazen, idd de interieurfan!
En ook ik kan dat onderschrijven. En nu weet ik ook exact wat hij doet! Dat is ook weer fijn.

Geplaatst: 21.04.2011 - 09:51
door Maus-met-Volvo
Ik merk wel dat als ik de airco heb gebruikt de volgende ochtend mijn voorruit vrij snel beslaat. Of dat nou ligt aan een instelling of het gebruik van de airco weet ik niet. Ik heb overigens een ecc met air quality sensor.

Geplaatst: 21.04.2011 - 13:27
door Oceanracer
Dat is het restvocht uit de verdamper. Dat veroorzaakt dus ook die stank door de schimmel die er gaat groeien.

Geplaatst: 21.04.2011 - 14:09
door Maus-met-Volvo
@oceanracer: dat drogen van de verdamper werkt dus niet optimaal...

Geplaatst: 21.04.2011 - 20:27
door Oceanracer
Dat weet ik, maar dat wordt hier door anderen anders ervaren, ofwel ontkend. :D
Als je voor aankomst de AC even uitschakelt, blaast ie in no-time de verdamper droog en heb je 's morgens dus geen beslagen voorruit.

Geplaatst: 22.04.2011 - 17:57
door Plof Plof
Is er overigens iemand die ooit heeft gemerkt dat de air quality sensor iets in de ventilatie regelt.

Persoonlijk heb ik niet het idee dat er iets veranderd als ik door een vieze tunnel rijd.

Paasgroeten, Marcel.

Geplaatst: 22.04.2011 - 19:17
door BartS
Plof Plof schreef:Is er overigens iemand die ooit heeft gemerkt dat de air quality sensor iets in de ventilatie regelt.

Persoonlijk heb ik niet het idee dat er iets veranderd als ik door een vieze tunnel rijd.

Paasgroeten, Marcel.
Dan werkt ie ....

Geplaatst: 16.05.2011 - 16:22
door Remco.Smit
Plof Plof schreef:Is er overigens iemand die ooit heeft gemerkt dat de air quality sensor iets in de ventilatie regelt.

Persoonlijk heb ik niet het idee dat er iets veranderd als ik door een vieze tunnel rijd.

Paasgroeten, Marcel.
Interpretatie: je bedoelt dat het gewoon gaat stinken in de auto als je door een vieze tunnel rijdt? Dat heb ik namelijk. Ik heb dat vooral erg in de gaten in het Botlek gebied bij Rotterdam.
Is dit trouwens een ander filter dan het interieurfilter?

gr
Remco.

Geplaatst: 16.05.2011 - 22:02
door Remco.Smit
Thijs schreef:Ik weet niet of ik kan zeggen dat het in deze oozet niet werkt. Ik heb nooit last van een stinkende airco. En hij staat altijd aan. Wellicht dat het met veel kleine stukjes gaat stinken omdat de boel dan net nat gecondenseerd is en als je dan al weer stopt er geen tijd is om te "spoelen" met condens. Ik rij eigenlijk altijd minimaal een half uur, dus dat geeft dan natuurlijk wel de tijd om de resten van de rit ervoor weg te "spoelen".
Kan de topic starter aangeven hoe de auto gebruikt wordt?
Thijs, de auto wordt doordeweeks 3 dagen gebruikt voor woon/werk verkeer, ongeveer 20 minuten (Hoofddorp - Schiphol Oost). In het weekend wordt ie niet vaak gebruikt voor langere ritten.

Ik heb de nablazer nog nooit gehoord, maar ik zit er dan ook nooit naast te wachten tot ik iets hoor.

Geplaatst: 17.05.2011 - 07:54
door Thijs
Bij toeval hoor ik hem soms. Maar dan ga ik bv even met de kleine of de hond naar buiten. En op de camping hoor je het goed :)

Geplaatst: 17.05.2011 - 08:35
door Remco.Smit
Thijs, weet jij toevallig waar de air quality sensor/filter zit? Kan je die zelf vervangen (als je geen automonteur bent)?

Geplaatst: 17.05.2011 - 09:13
door spooky202
Air quality filter zit op dezelfde plek als het normale interieurfilter (onder het dashboard aan de passagierskant). Is vrij simpel zelf te vervangen (laatst in een kwartiertje gedaan).

Let wel op dat je het goede filter aanschaft. Er is verschil tussen het normale type en het type voor een systeem met Air Quality (dat filter is iets dikker geloof ik).

Geplaatst: 17.05.2011 - 09:28
door Thijs
Remco.Smit schreef:Thijs, weet jij toevallig waar de air quality sensor/filter zit? Kan je die zelf vervangen (als je geen automonteur bent)?
Ik weet eigenlijk niet waar die sensor zit.. Wellicht iemand anders? Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.

Omdat mijn nieuwe auto een rokersauto is geweest wil ik het interieurfilter ook nog vervangen. Wellicht kom ik in het kasnaal naar het filter toe die sensor tegen? Lijkt me een logische plaats?