Pagina 2 van 4

Geplaatst: 21.06.2010 - 22:05
door gsx750r
PeerTronic schreef:
945i schreef:Maar invoer van buiten de EU is wel duurder dan binnen de EU...
Je hoeft geen invoer te betalen. Da's nou het hele eieren eten. Het behoort tot je verhuisboedel....
Nou het hele eieren eten is dat je juist WEL invoerrechten moet betalen en wel 10%. Plus ook nog eens 19% BTW !

Amerika is n.l. géén EU-lidstaat maar een zgn. 'derde land' . Invoerrechten en BTW zijn alleen niet verschuldigd indien de auto wordt overgebracht vanuit een andere EU-lidstaat ! V.w.b. de BTW geldt dan in ieder geval ook nog dat je moet kunnen aantonen dat in het land van herkomst de 'BTW' is afgedragen.

Óók al behoort de auto tot de verhuisboedel: je krijgt NOOIT vrijstelling voor de invoerrechten en de BTW bij invoer uit een 'derde land'!

Voor vrijstelling van de BPM moet je overigens aan een aantal voorwaarden voldoen. Voldoe je niet aan ALLE voorwaarden: (rest-) BPM betalen !.

En vergeet ook de kosten, ca. € 1200, voor de individuele keuring bij de RDW niet. Een 'Amerikaanse' auto heeft n.l. géén Europese typegoedkeuring !

Rob

Geplaatst: 21.06.2010 - 22:12
door 945i
Kijk, toch goed dat er altijd iemand is die er even in duikt.
Mijn eigen ervaring daarmee is (na een aantal jaren in Duitsland gewoond te hebben), dat de auto minimaal ik dacht, een half jaar op je naam moet hebben gestaan in het land van herkomst. Dit dus alleen voor de BPM vrijstelling, die toen overigens nog BVB hete.. (En de nodige papieren natuurlijk, het blijft Nederland) ;)

Geplaatst: 21.06.2010 - 22:13
door haagcaab
Klopt je moet de auto meen ik een jaar op naam in dat andere land hebben gehad en dan kun je hem BPM vrij invoeren in NL.

Geplaatst: 21.06.2010 - 22:14
door PeerTronic
Oeps.....
Daar had ik me niet zo in verdiepd. Ik heb destijds mijn auto binnen de EU meegebracht naar Nederland.
My bad this time.

Geplaatst: 21.06.2010 - 22:16
door PeerTronic
haagcaab schreef:Klopt je moet de auto meen ik een jaar op naam in dat andere land hebben gehad en dan kun je hem BPM vrij invoeren in NL.
half jaar binnen de eu dan.....

Geplaatst: 21.06.2010 - 22:18
door haagcaab
Conclusie is dus dat gezien de kosten (ook al omdat shipping per container voor ons gratis is) de auto meenemen uit NL en daar laten aanpassen aan de Amerikaanse markt niet zo gek is?
Vraag ik me af of ik dan opnieuw invoerrechten moet betalen en keuringskosten omdat de auto dan is gemodificeerd????

Geplaatst: 21.06.2010 - 22:21
door 945i
De onderdelen bewaren en er voor die tijd weer opschroeven ;)

Geplaatst: 21.06.2010 - 22:31
door haagcaab
945i schreef:De onderdelen bewaren en er voor die tijd weer opschroeven ;)
Ben je in dat geval niet ook nog die keuringskosten kwijt voor € 1200,-het blijft voor de RDW een auto die in de VS op kenteken heeft gestaan?

Geplaatst: 21.06.2010 - 22:33
door 945i
Nee, het is dan her-import, je krijgt toch ook weer je oude kenteken terug?

Geplaatst: 21.06.2010 - 22:37
door haagcaab
945i schreef:Nee, het is dan her-import, je krijgt toch ook weer je oude kenteken terug?
Klinkt logisch :roll: Thanx!

Geplaatst: 21.06.2010 - 22:44
door gsx750r
Nou omdat we nu toch zo lekker bezig zijn helpen we haagcaab nog maar verder met de beslissing om evt. een USA-Volvo mee te nemen over 2 jaar :P :P

Om een auto BPM vrij te kunnen invoeren gelden o.a. de volgende voorwaarden:

De auto die je invoert moet tot je inboedel behoren en je moet hem in NL voor het zelfde doel gaan gebruiken als waarvoor je hem gebruikte in het buitenland.

Hij moet minimaal 6 maanden voorafgaande aan je verhuizing naar NL in het land van herkomst op je naam geregistreerd hebben gestaan * én hij moet gebruikt zijn ! Gebruikt in her kader van deze wetgeving betekent dat hij minimaal 6000 km moet hebben gereden (???? of !!!!).
Verder moet je minimaal 12 maanden in het land van herkomst gewoond hebben. Wonen betekent in dit geval dat je daar je zgn. hoofdverblijfplaats had.

Wat ook wel belangrijk is om te weten: Na een verkregen vrijstelling mag je binnen 12 maanden, gerekend vanaf de datum van registratie in het NL kentekenregister je auto niet uitlenen, verkopen of verhuren !
Gebruik door een andere zgn. 'rechthebbende' bijv. je echtgenote wordt in dit geval niet als uitlenen beschouwd.
Zondig je tegen deze regel dan moet je alsnog de (rest-) BPM betalen !

En ............ dit wordt daadwerkelijk gecontroleerd !!!!!!

*
Deze periode van 6 maanden mógen de lidstaten overigens verlengen tot 12 maanden. O.a. Portugal heeft dit m.i.v. 010109 gedaan wat voor velen die naar Portugal emigreerden voor een wel bijzonder onaangename verrassing heeft gezorgd !

Rob

Geplaatst: 21.06.2010 - 22:47
door gsx750r
haagcaab schreef:
945i schreef:Nee, het is dan her-import, je krijgt toch ook weer je oude kenteken terug?
Klinkt logisch :roll: Thanx!
Klopt helemaal wat 945i zegt. Op het aanvraagformulier voor vrijstelling van de BPM wordt dan ook o.a. gevraagd of de auto al eerder in NL geregistreerd is geweest !

Rob

Geplaatst: 22.06.2010 - 08:22
door Cygnus
Is het geen oplssing de auto te schorsen, over twee jaar de originele lampen er weer in en schorsing ongedaan maken. Enige eis voor schorsingis dat de auto niet op de openbare weg komt, zolang dat onder een ander kenteken op een nader continent is zal dat geen problemen opleveren.
Wel even uizoeken op welke basis de amerikanen een kenteken willen afgeven.

Geplaatst: 22.06.2010 - 08:33
door Paul
Maar die Amerikanen zullen het niet relaxed vinden als je daar met een NL kenteken rijdt

Geplaatst: 22.06.2010 - 08:53
door V70/2.4D/2003
Maar, beste forumleden, aan het einde blijven we wel Hollander en dus is het enige dat telt: de kosten.
Schorsing van het NL kenteken zou kunnen maar dat moet elk jaar opnieuw, en daar kom je niet eventjes voor terug. Ja, daar is dan ook wel weer een oplossing voor, klopt.

Maar al die toestanden van een U.S. kenteken, technische aanpassingen, transport heen en terug? Ik kan niet in andermans knip kijken maar zou het mijzelf betreffen:

Huidige verkopen, daar eentje weer kopen. Is de kortste klap en ga je voor een gebruikte kan het zo mogelijk zelfs kostenneutraal.

Geplaatst: 22.06.2010 - 10:05
door Johras
Ik begrijp dat de transportkosten door de baas betaald worden? Hoe zit met de huurauto tijdens transport?

Ondanks dat de kosten dan waarschijnlijk meevallen denk ik dat het dan toch een mooie kans is om een nieuwe (evt. 2e hands) auto aan te schaffen. Zelfs Volvo's zijn daar zo'n 40% goedkoper dan hier. Misschien dat je baas ipv de transportkosten hier ook wel een bijdrage in wil leveren? ;)

Geplaatst: 22.06.2010 - 11:00
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Nou het hele eieren eten is dat je juist WEL invoerrechten moet betalen en wel 10%. Plus ook nog eens 19% BTW !

Amerika is n.l. géén EU-lidstaat maar een zgn. 'derde land' . Invoerrechten en BTW zijn alleen niet verschuldigd indien de auto wordt overgebracht vanuit een andere EU-lidstaat ! V.w.b. de BTW geldt dan in ieder geval ook nog dat je moet kunnen aantonen dat in het land van herkomst de 'BTW' is afgedragen.

Óók al behoort de auto tot de verhuisboedel: je krijgt NOOIT vrijstelling voor de invoerrechten en de BTW bij invoer uit een 'derde land'!

Voor vrijstelling van de BPM moet je overigens aan een aantal voorwaarden voldoen. Voldoe je niet aan ALLE voorwaarden: (rest-) BPM betalen !.

Helaas zit jij er hier helemaal naast!! Ga geen waarheden verkopen als je er geen verstand van hebt.

In principe is inderdaad BTW verschuldigd en invoerrechten als je goederen uit een derde land (niet EU) haalt. Er geldt echter een vrijstelling als de goederen tot de verhuisboedel behoren. De goederen moeten dan ten minste 6 maanden in je bezit zijn.

Daarnaast krijg je vrijstelling van BPM, met de aanvullende voorwaarde dat je de auto nog 12 maanden in je bezit (mag ook niet verhuurd worden o.i.d.) moet houden na terugkomst.

Geplaatst: 22.06.2010 - 11:13
door Paul
Zoiets dacht ik ook!

Geplaatst: 22.06.2010 - 13:04
door gsx750r
V70 D5 Ed. II Geartronic schreef:
Nou het hele eieren eten is dat je juist WEL invoerrechten moet betalen en wel 10%. Plus ook nog eens 19% BTW !

Amerika is n.l. géén EU-lidstaat maar een zgn. 'derde land' . Invoerrechten en BTW zijn alleen niet verschuldigd indien de auto wordt overgebracht vanuit een andere EU-lidstaat ! V.w.b. de BTW geldt dan in ieder geval ook nog dat je moet kunnen aantonen dat in het land van herkomst de 'BTW' is afgedragen.

Óók al behoort de auto tot de verhuisboedel: je krijgt NOOIT vrijstelling voor de invoerrechten en de BTW bij invoer uit een 'derde land'!

Voor vrijstelling van de BPM moet je overigens aan een aantal voorwaarden voldoen. Voldoe je niet aan ALLE voorwaarden: (rest-) BPM betalen !.

Helaas zit jij er hier helemaal naast!! Ga geen waarheden verkopen als je er geen verstand van hebt.

In principe is inderdaad BTW verschuldigd en invoerrechten als je goederen uit een derde land (niet EU) haalt. Er geldt echter een vrijstelling als de goederen tot de verhuisboedel behoren. De goederen moeten dan ten minste 6 maanden in je bezit zijn.

Daarnaast krijg je vrijstelling van BPM, met de aanvullende voorwaarde dat je de auto nog 12 maanden in je bezit (mag ook niet verhuurd worden o.i.d.) moet houden na terugkomst.
Je hebt gelijk. Ik heb een grove fout gemaakt doordat ik o.a. de regelgeving m.b.t. particulier en zakelijk door elkaar heb gehaald !
Bovendien was ik allemaal helemaal niet meer bezig met het onderwerp te weten een verhuisboedel.

Dus vergeet alles maar dat ik geschreven heb, uitgezonderd datgene dat gaat over de periode van 12 maanden m.b.t. verkopen. verhuren of uitlenen.

Tot slot nog dit:

Je schrijft: Helaas zit jij er hier helemaal naast!! Ga geen waarheden verkopen als je er geen verstand van hebt.

Dit hele forum staat vol 'waarheden'. Jammer dat jij van mening bent dat, indien zo'n 'waarheid' slechts een halve 'waarheid' of zelfs een onwaarheid blijkt te zijn, de verkondiger er van onmiddellijk kwalificeert als 'iemand die er geen verstand van heeft' !

Rob

Geplaatst: 22.06.2010 - 13:32
door haagcaab
Jongens geen ruzie maken! Wat mij betreft ben ik erg geholpen door de hele discussie. Ook de bijdrage van Rob apprecieer ik zeer... Al is het maar omdat hij meedenkt. Gaandeweg is voor mij wel duidelijk dat ik met name door de recente inbouw van LPG installatie (en sensilub inspuitsysteem om de kleppen tegen verbranding te beschermen) en een tuning door RICA de meerwaarde van mijn auto boven een amerikaanse (met miles ipv kilometers op de teller) toch kies om mijn eigen Volvo mee te nemen en daar de oranje kniupperlichten monteer. Moet ik niet ook aan de zijkant nog lampen laten monteren?