S60 D5 bwjr. 2006, Krukaskeerring lek?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Whoa, daar zie ik Potgieter niet voor aan hoor.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

JeroenSpock schreef:Kan zoiets gebeuren als je de olie ververst dan?

Ik ben gister even bij de auto geweest, moest de klikker van de hond eruit halen dus een mooie smoes om even te kijken.
Hij staat een beetje zielig op de brug te wachten op onderdelen. Het dopje zat scheef in het blok waardoor de olie er uit kon komen. Om er bij te kunnen moest de versnellingsbak er af, en de koppeling en vliegwiel.

Als ik de koppeling intrap 'klopt' hij in het pedaal, beetje dat abs gevoel in de koppeling. Ik heb nu twee keer gehad dat ik gas gaf, en de toerenteller naar 4000/5000 toeren schoot maar de auto niet harder ging.
Dat zijn aanwijzingen dat ze binnenkort aan vervanging toe zijn, en aangezien de boel nu toch open ligt... Mag ook wel na 275.000km en een D5 toch?

Blijft wel zuur dat het zo snel na een grote beurt gebeurd, maar laten we het maar op toeval houden van dat dopje.

Ooh ja, weet iemand waar dat dopje voor is? Bij de garage wisten ze het niet, ze hadden het zelfs een keer na gevraagd maar kregen geen duidelijk antwoord. Ik denk zelf aan iets van een overdruk ventiel achtig ding, zodat je blok niet ontploft bij te veel druk, maar eerst die dop eruit knalt.
Ik zou zeker de koppeling en misschien ook vliegwiel vervangen nu alles er toch af is. Laat het vliegwiel heel goed controleren opf deze nog vlak is en juist functioneert. Je zult de eerste niet zijn die na vervanging een slippende koppeling heeft!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Het vliegwiel hoort wat speling te hebben zeggen ze, maar de mijne had wel erg veel speling. Hij wordt ook vervangen hoor, net als de koppeling. Anders is het alleen maar uitstel, en alles ligt er nu toch af.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heel verstandig!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik ben vanmorgen even naar de garage geweest om foto's te maken van de auto, maar toen ik aan kwam reed de monteur er net mee weg. Alles zit al weer in elkaar dus.

Toevallig nog iemand die weet waarvoor dat dopje er in zit?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
paskara
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 18.03.2007 - 12:53

Als ik het laatst goed begrepen heb is dat dopje gemaakt voor de automatische versnellingsbak, ervan uitgaande dat je nu een handbak hebt.
In de auto's met handbak is het oliekanaal afgedopt, in de auto met automaat schijnt er niet afgedopt te zijn, en is dit een oliekanaal.
Dit is de info die ik in juli 2010 kreeg toen ook mijn dopje er spontaan uitlag.
Volvo V-40 1.8i 1996 LPG
Volvo V-40 1.9 TD 115 PK 2002
Volvo S60 D5 2003
Volvo S60 D5 geartronic 2006
Volvo V70 D3 2010
Volvo V70 D4 2014
Once a Volvo - Always a Volvo
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Aha, dat klinkt wel logisch. Ik heb een handbak ja.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

paskara schreef:Als ik het laatst goed begrepen heb is dat dopje gemaakt voor de automatische versnellingsbak, ervan uitgaande dat je nu een handbak hebt.
In de auto's met handbak is het oliekanaal afgedopt, in de auto met automaat schijnt er niet afgedopt te zijn, en is dit een oliekanaal.
Dit is de info die ik in juli 2010 kreeg toen ook mijn dopje er spontaan uitlag.
Ook bij een automaat zit dat stopje achter het vliegwiel of schertsplaat,zoals het bij een automaat genoemd wordt.
Heeft dus niets met de bak van doen.
Het stopje is een voorziening om na het bewerken van het motorblok bij productie te spoelen en olie kanalen vrij van slijpsel en andere ongemakken te maken.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

En na dat spoelen wordt hij niet meer gebruikt? Waarom maken ze het dan niet definitief dicht, dan kan er ook niets kapot gaan.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
xantingo
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 02.03.2008 - 15:56
Locatie: Wechelderzande

Mijn S60 staat momenteel ook motorloos te wezen dankzij dit dopje :roll:

Eerste diagnose was een defecte turbo, de olie drupte daar naar beneden. Turbo besteld, toen de auto gedemonteerd werd merkte men dat de diagnose verkeerd was: turbo is niet defect maar olielekkage tussen de motor en de versnellingsbak.
Voor de geïnteresseerden: nieuwe ongebruikte turbo (nog ingepakt) staat te koop in het betreffende forumgedeelte...

Eerste idee was een kapotte krukaskeerring, na demontage bleek het dopje los te zitten (lees: los in de motor te liggen).

Mijn garage is geen Volvo specialist (is een onafhankelijke Mercedes-VW garage), men belt dus met Volvo om enkele onderdelen te bestellen, blijkt dat men bij Volvo dit defect meer over de vloer krijgt.

Nu vraag ik me af of het niet mogelijk is die opening op een deftiger (lees: definitieve) manier te dichten, of hoe men kan verhinderen dat het dopje nog eens los komt?
Ik heb er niet echt zin in om dezelfde reparatie ooit nog eens te moeten laten uitvoeren...
Volvo V40
Volvo V50
Volvo XC60
Volvo V40
Volvo V40
Volvo S60
Volvo V70
Volvo 850
VW Golf III
VW Golf II
VW Golf I
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Je zegt motorloos,is de motor er uit dan?
Als ze het nieuwe stopje goed monteren,dan is het probleem niet meer aan de orde toch?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
xantingo
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 02.03.2008 - 15:56
Locatie: Wechelderzande

De motor is er inderdaad uit.

Ik hoop dat het stopje er niet meer uitkomt, maar ik veronderstel dat die stopjes bij Volvo in de fabriek toch ook wel deftig gemonteerd worden en desondanks vinden ze het in de Volvo garage niet abnormaal dat het loskomt...

Ik vraag me bijvoorbeeld af of men er bij Volvo niet op een of andere manier voor kan zorgen dat er een steviger manier van afdichten gebruikt kan worden: schroefdraad intrekken en daar een stevige plug indraaien misschien?
Ik begrijp wel dat men geen terugroepactie gaat organiseren, maar heeft men bij Volvo al een aanpassing ingevoerd voor de nieuwere versies van de D5?
Volvo V40
Volvo V50
Volvo XC60
Volvo V40
Volvo V40
Volvo S60
Volvo V70
Volvo 850
VW Golf III
VW Golf II
VW Golf I
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De nieuwe dopjes zijn van metaal, en gaan er beduidend moeilijker uit. Het is niet aannemelijk dat zo'n dopje er vanzelf uit komt itt de oude types.
Waarom is de motor gedemonteerd als alleen de bak eraf moet?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
staaf
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Zijn deze metalen stopjes dan nooit af fabriek gemonteerd geweest?
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik wist niet dat de nieuwe van metaal zijn. Heb er ook nooit naar gevraagd bij de garage toen de mijne vervangen werd.
Bij mij is het subframe los gehaald en daarna de versnellingsbak. Kostte 600 euro om er bij te komen, voor een dopje van 1,75E
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De eerste serie is van kunststof gemaakt, de latere van metaal. Als je nu een nieuwe besteld zijn ze van metaal.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
staaf
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Ed,

Enig idee wanneer die omschakeling geweest is? Ik heb een '07 motor, vandaar.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Maar waarom de motor er uit gehaald is,vraag ik me ook nog af...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

staaf schreef:Ed,

Enig idee wanneer die omschakeling geweest is? Ik heb een '07 motor, vandaar.
07 motor zit op zeker al een metalen in, die gaan er dus niet meer uit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Nummer 1 op de tekening is het..
Uurtje of 5 sleutelen en klaar is het weer..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”