Pagina 2 van 3

Geplaatst: 05.10.2010 - 18:27
door JeroenSpock
Whoa, daar zie ik Potgieter niet voor aan hoor.

Geplaatst: 05.10.2010 - 20:00
door edraket
JeroenSpock schreef:Kan zoiets gebeuren als je de olie ververst dan?

Ik ben gister even bij de auto geweest, moest de klikker van de hond eruit halen dus een mooie smoes om even te kijken.
Hij staat een beetje zielig op de brug te wachten op onderdelen. Het dopje zat scheef in het blok waardoor de olie er uit kon komen. Om er bij te kunnen moest de versnellingsbak er af, en de koppeling en vliegwiel.

Als ik de koppeling intrap 'klopt' hij in het pedaal, beetje dat abs gevoel in de koppeling. Ik heb nu twee keer gehad dat ik gas gaf, en de toerenteller naar 4000/5000 toeren schoot maar de auto niet harder ging.
Dat zijn aanwijzingen dat ze binnenkort aan vervanging toe zijn, en aangezien de boel nu toch open ligt... Mag ook wel na 275.000km en een D5 toch?

Blijft wel zuur dat het zo snel na een grote beurt gebeurd, maar laten we het maar op toeval houden van dat dopje.

Ooh ja, weet iemand waar dat dopje voor is? Bij de garage wisten ze het niet, ze hadden het zelfs een keer na gevraagd maar kregen geen duidelijk antwoord. Ik denk zelf aan iets van een overdruk ventiel achtig ding, zodat je blok niet ontploft bij te veel druk, maar eerst die dop eruit knalt.
Ik zou zeker de koppeling en misschien ook vliegwiel vervangen nu alles er toch af is. Laat het vliegwiel heel goed controleren opf deze nog vlak is en juist functioneert. Je zult de eerste niet zijn die na vervanging een slippende koppeling heeft!

Geplaatst: 05.10.2010 - 20:40
door JeroenSpock
Het vliegwiel hoort wat speling te hebben zeggen ze, maar de mijne had wel erg veel speling. Hij wordt ook vervangen hoor, net als de koppeling. Anders is het alleen maar uitstel, en alles ligt er nu toch af.

Geplaatst: 06.10.2010 - 09:28
door edraket
Heel verstandig!

Geplaatst: 06.10.2010 - 22:40
door JeroenSpock
Ik ben vanmorgen even naar de garage geweest om foto's te maken van de auto, maar toen ik aan kwam reed de monteur er net mee weg. Alles zit al weer in elkaar dus.

Toevallig nog iemand die weet waarvoor dat dopje er in zit?

Geplaatst: 11.10.2010 - 20:26
door paskara
Als ik het laatst goed begrepen heb is dat dopje gemaakt voor de automatische versnellingsbak, ervan uitgaande dat je nu een handbak hebt.
In de auto's met handbak is het oliekanaal afgedopt, in de auto met automaat schijnt er niet afgedopt te zijn, en is dit een oliekanaal.
Dit is de info die ik in juli 2010 kreeg toen ook mijn dopje er spontaan uitlag.

Geplaatst: 12.10.2010 - 16:37
door JeroenSpock
Aha, dat klinkt wel logisch. Ik heb een handbak ja.

Geplaatst: 12.10.2010 - 23:28
door Ramon&Ramon
paskara schreef:Als ik het laatst goed begrepen heb is dat dopje gemaakt voor de automatische versnellingsbak, ervan uitgaande dat je nu een handbak hebt.
In de auto's met handbak is het oliekanaal afgedopt, in de auto met automaat schijnt er niet afgedopt te zijn, en is dit een oliekanaal.
Dit is de info die ik in juli 2010 kreeg toen ook mijn dopje er spontaan uitlag.
Ook bij een automaat zit dat stopje achter het vliegwiel of schertsplaat,zoals het bij een automaat genoemd wordt.
Heeft dus niets met de bak van doen.
Het stopje is een voorziening om na het bewerken van het motorblok bij productie te spoelen en olie kanalen vrij van slijpsel en andere ongemakken te maken.

Geplaatst: 13.10.2010 - 09:22
door JeroenSpock
En na dat spoelen wordt hij niet meer gebruikt? Waarom maken ze het dan niet definitief dicht, dan kan er ook niets kapot gaan.

Geplaatst: 30.10.2013 - 16:07
door xantingo
Mijn S60 staat momenteel ook motorloos te wezen dankzij dit dopje :roll:

Eerste diagnose was een defecte turbo, de olie drupte daar naar beneden. Turbo besteld, toen de auto gedemonteerd werd merkte men dat de diagnose verkeerd was: turbo is niet defect maar olielekkage tussen de motor en de versnellingsbak.
Voor de geïnteresseerden: nieuwe ongebruikte turbo (nog ingepakt) staat te koop in het betreffende forumgedeelte...

Eerste idee was een kapotte krukaskeerring, na demontage bleek het dopje los te zitten (lees: los in de motor te liggen).

Mijn garage is geen Volvo specialist (is een onafhankelijke Mercedes-VW garage), men belt dus met Volvo om enkele onderdelen te bestellen, blijkt dat men bij Volvo dit defect meer over de vloer krijgt.

Nu vraag ik me af of het niet mogelijk is die opening op een deftiger (lees: definitieve) manier te dichten, of hoe men kan verhinderen dat het dopje nog eens los komt?
Ik heb er niet echt zin in om dezelfde reparatie ooit nog eens te moeten laten uitvoeren...

Geplaatst: 30.10.2013 - 16:52
door MarioC70
Je zegt motorloos,is de motor er uit dan?
Als ze het nieuwe stopje goed monteren,dan is het probleem niet meer aan de orde toch?

Geplaatst: 30.10.2013 - 20:04
door xantingo
De motor is er inderdaad uit.

Ik hoop dat het stopje er niet meer uitkomt, maar ik veronderstel dat die stopjes bij Volvo in de fabriek toch ook wel deftig gemonteerd worden en desondanks vinden ze het in de Volvo garage niet abnormaal dat het loskomt...

Ik vraag me bijvoorbeeld af of men er bij Volvo niet op een of andere manier voor kan zorgen dat er een steviger manier van afdichten gebruikt kan worden: schroefdraad intrekken en daar een stevige plug indraaien misschien?
Ik begrijp wel dat men geen terugroepactie gaat organiseren, maar heeft men bij Volvo al een aanpassing ingevoerd voor de nieuwere versies van de D5?

Geplaatst: 30.10.2013 - 22:51
door edraket
De nieuwe dopjes zijn van metaal, en gaan er beduidend moeilijker uit. Het is niet aannemelijk dat zo'n dopje er vanzelf uit komt itt de oude types.
Waarom is de motor gedemonteerd als alleen de bak eraf moet?

Geplaatst: 31.10.2013 - 08:51
door staaf
Zijn deze metalen stopjes dan nooit af fabriek gemonteerd geweest?

Geplaatst: 31.10.2013 - 09:38
door JeroenSpock
Ik wist niet dat de nieuwe van metaal zijn. Heb er ook nooit naar gevraagd bij de garage toen de mijne vervangen werd.
Bij mij is het subframe los gehaald en daarna de versnellingsbak. Kostte 600 euro om er bij te komen, voor een dopje van 1,75E

Geplaatst: 31.10.2013 - 09:46
door edraket
De eerste serie is van kunststof gemaakt, de latere van metaal. Als je nu een nieuwe besteld zijn ze van metaal.

Geplaatst: 31.10.2013 - 13:49
door staaf
Ed,

Enig idee wanneer die omschakeling geweest is? Ik heb een '07 motor, vandaar.

Geplaatst: 31.10.2013 - 14:59
door MarioC70
Maar waarom de motor er uit gehaald is,vraag ik me ook nog af...

Geplaatst: 31.10.2013 - 15:06
door edraket
staaf schreef:Ed,

Enig idee wanneer die omschakeling geweest is? Ik heb een '07 motor, vandaar.
07 motor zit op zeker al een metalen in, die gaan er dus niet meer uit.

Geplaatst: 31.10.2013 - 15:24
door MarioC70
Nummer 1 op de tekening is het..
Uurtje of 5 sleutelen en klaar is het weer..