Pagina 2 van 3

Geplaatst: 28.06.2010 - 13:48
door casper
Johan schreef:... is wel een heel goedkope oplossing voor een auto van dit kaliber en niet (meer) van deze tijd.
:roll:
Fulaks schreef:Het is niet alleen de inhoud, maar ook de toegankelijkheid (de achterruit komt erg ver naar achter, de opening van de koffer is daardoor eerder een gat achteraan in de auto dan een bak, m.a.w. nauwelijks toegankelijk van bovenuit (als je rechtstaand iets in/uit de koffer wil doen moet je behoorlijk bukken). En dan zijn er nog die monsterlijke scharnieren...
Wat wil jij eigenlijk?
Als je een echte laadbak wil, dan moet je inderdaad deze S60 niet kopen, koop dan de V602 of de V70 of de XC6 of de S80.
Men verwacht blijkbaar van een auto dat hij in de lager modellenreeksen zoveel ruimte en comfort moet leveren als in een grote. Onmogelijk!
Ik heb de koffer in het echt getest en vind dat er hier zwaar overdreven wordt.

Geplaatst: 28.06.2010 - 14:04
door FLA
Het gaat meer om die beugels denk ik dan om de inhoud, waarbij voorop staat dat de beugels een (te) grote inhoud van de koffer wegnemen. Iets met een kip en een ei...

Het is precies wat Johan zegt, zoiets verwacht je in een KIA, niet in een Volvo.

Geplaatst: 28.06.2010 - 15:36
door Johan
Vergeet ook niet dat je door de bank genomen nooit achteruit gaat v.w.b. ruimte, hetzij de passagiers- of de kofferruimte, wanneer er een model vernieuwd wordt. De S50 is blijkbaar een uitzondering op de regel.

Ben het ook niet eens dat je als de kofferruimte belangrijk is, je maar in een stationwagen moet gaan rijden. De vorige S60 voldoet prima aan mijn wensen op de vakantiebagage in te laden, iets wat waarschijnlijk niet meer gaat in de nieuwe.

Met blokjes van 200x100x50 mm kan er niet heel veel verschil zitten in de meting. Het is overigens een kritiekpunt dat bij de diverse testverslagen naar voren is gekomen, waaruit blijkt er echt een fysiek verschil is en dat dit dus niets met de meetmethode heeft te maken.

Geplaatst: 28.06.2010 - 15:38
door Fransosowitz
casper schreef:
HV schreef:in liters is dit toch gewoon bekend? De nieuwe S60 krijgt 380L, de vorige had 440L.
Ik weet niet of de wijziging in berekeningsmethode veel verschil gemaakt zou hebben.
Natuurlijk wel als je weet hoe er nu gerekend wordt.
Nu : ISO V210 meetmethode met behulp van blokken van 200x100x50 mm.
Dat betekent dat er veel meer verlies is in de meting ten opzichte van vroeger.
De kofferruimte opgave van de huidige S40 is ook al gemeten met ISO V210 volgens de brochure. Zie web-site Volvo. De S40 heeft daarbij 404l, de S60 380l. Dat blijf ik ook vreemd vinden aangezien veel gehoorde kritiek is dat de kofferruimte van een S40 klein is vergeleken met de concurrentie.
Een S80 heeft trouwens ook een niet erg grote kofferruimte voor zijn klasse: 480l (wat kleiner is dan van b.v. een A6, BMW 5, Mercedes E).

Overigens hebben sommige S40's (afhankelijk van motortype) een hoge laadvloer wat een kofferruimte geeft van slechts 325l... Dan is die 380l van een S60 ineens niet zo heel klein meer...

Ben wel nog steeds benieuwd naar de kofferruimte inhoud van een V60. Het verschil tussen een huidige S40 en V50 (tot "hoedenplank") is klein. Tussen de S80 en V70 gaapt wel een flnk verschil van bijna 100l.
Ik gok dat de V60 een koffer krijgt tussen de 420l en 480l. Waarbij ik dat maximum als redelijk onwaarschijnlijk zie.
Misschien een Poll over opstarten? ;-)

Geplaatst: 28.06.2010 - 20:36
door lancer
Ik heb het al gezien. Een S60 zal ik nooit bestellen. De ruimte achterin is in de lengte net zo veel, met dus dezelfde problemen voor achterwaarts geplaatste kinderstoeltjes. Tel daarbij minder koffer ruimte en een lastige opening. Door die opening zal ik onze kinderwagen niet gaan krijgen. De volgende zal dus een S80 (hoop dat dat in het budget past) moeten zijn of geen Volvo (snif; estates doe ik niet aan, maar aan de andere kant, geen Volvo is ook weer zowat)

Geplaatst: 28.06.2010 - 21:03
door MartijnEV
Ik snap niet wat er mis is met die beugels? Mooi bekleed, mooie 'kast' waarin ze verzinken.
Zeker geen KIA niveau naar mijn idee, maar netjes en hoogkwalitatief gedaan.
Hier heeft gegolden: function follows design. In plaats van design follows function. Anders had de S60 niet zo'n mooie kont en kofferklep kunnen krijgen, in combinatie met de coupé daklijn. Bij dit design kon het niet anders. Als je de auto in het echt ziet zul je begrijpen wat ik bedoel.

Geplaatst: 28.06.2010 - 21:13
door Robert Haven
Wat is er mis met het systeem van bmw? Je houdt iig een flink stuk meer ruimte over heb ik zo het idee.....

Afbeelding

Geplaatst: 28.06.2010 - 21:20
door MartijnEV
Die constructie zal in de S60 niet passen. Het horizontale stuk waar bij BMW de 'pootjes' op steunen/liggen is bij de S60 verticaal.

Geplaatst: 28.06.2010 - 21:25
door Robert Haven
MartijnXC70 schreef:Die constructie zal in de S60 niet passen. Het horizontale stuk waar bij BMW de 'pootjes' op steunen/liggen is bij de S60 verticaal.
Dat is m.i. een te gemakkelijk antwoord en bovendien zit de onderkant van deze pootjes bij de beemer ook vast aan het vertikale deel en niet aan het horizontale.
Hoe dan ook; dit is een constructie waarover is nagedacht en er is iig niet gegrepen naar een oplossing die we in de jaren 70 ook al hadden.

Geplaatst: 28.06.2010 - 21:36
door casper
Robert Haven schreef:
MartijnXC70 schreef:Die constructie zal in de S60 niet passen. Het horizontale stuk waar bij BMW de 'pootjes' op steunen/liggen is bij de S60 verticaal.
Dat is m.i. een te gemakkelijk antwoord en bovendien zit de onderkant van deze pootjes bij de beemer ook vast aan het vertikale deel en niet aan het horizontale.
Hoe dan ook; dit is een constructie waarover is nagedacht en er is iig niet gegrepen naar een oplossing die we in de jaren 70 ook al hadden.
Afbeelding
Audi heeft in de huidige A4 ook dit systeem zoals de S60 nu heeft.
Ik heb daar nog nooit iemand over horen mekkeren, het neemt er zelfs nog meer plaats in dan bij de S60.

En dit is de Mercedes C-klasse van vandaag:
Afbeelding
Zeggen dat dit systeem van de jaren 70 is, tja, ik denk dat je dan de autohistorie niet kent.

Geplaatst: 28.06.2010 - 21:49
door menjo
En dit is een Chevrolet Cobalt van $9000:

Afbeelding

Geplaatst: 28.06.2010 - 21:51
door casper
menjo schreef:En dit is een Chevrolet Cobalt van $9000:
Waar slaat dat nu op?
Van een "hol" gesproken...

Hier nog eentje:
Afbeelding
Dit is de Citroen C5.

Je ziet : genoeg recente Europese voorbeelden om te bewijzen dat dit systeem alles behalve ouderwets is.

Geplaatst: 28.06.2010 - 21:56
door Ben
Mooi moment om een einde aan deze discussie te breien.
Het is wat het is, je zult het er mee moeten doen.
En als het je niet bevalt kies je iets anders.

Geplaatst: 28.06.2010 - 21:56
door menjo
Ik zeg niets over ouderwets, ik zeg dat de goedkoopste auto op de markt dit veel beter voor elkaar heeft dan een Volvo van rond de $40000. Ik kan me niets anders bedenken dan dat het beugel systeem gekozen is om een paar centen te besparen.

Geplaatst: 28.06.2010 - 22:18
door Fulaks
casper schreef:
Fulaks schreef:Het is niet alleen de inhoud, maar ook de toegankelijkheid (de achterruit komt erg ver naar achter, de opening van de koffer is daardoor eerder een gat achteraan in de auto dan een bak, m.a.w. nauwelijks toegankelijk van bovenuit (als je rechtstaand iets in/uit de koffer wil doen moet je behoorlijk bukken). En dan zijn er nog die monsterlijke scharnieren...
Wat wil jij eigenlijk?
Als je een echte laadbak wil, dan moet je inderdaad deze S60 niet kopen, koop dan de V602 of de V70 of de XC6 of de S80.
Lees wat er staat, i.p.v. me de les te lezen. Wat jij zegt is immers precies wat ik reeds eerder schreef.
Fulaks schreef:Na uitgebreid gaan kijken te zijn, laat mijn vader omwille van de koffer de S60 links liggen en wacht hij op de V60. De binnenruimte vindt hij wel OK, de S80 vindt hij te groot. Maar toch wel leuk dat een mens die keuze heeft.
De S60 is mooi omwille van de coupé-achtige lijn. Daar zijn een aantal praktische nadelen aan verbonden i.v.m. de kofferruimte, meer bepaald de toegang daartoe, en iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken in welke mate dat belangrijk is.

Geplaatst: 28.06.2010 - 22:36
door 945i
De oplossing komt weer eens uit Bayern ;)
Afbeelding

Geplaatst: 02.07.2010 - 10:43
door Hans
Is dat zo'n 5 serie Grand Turismo vanaf 70 mille?? Mooie constructie wel.

Geplaatst: 02.07.2010 - 13:37
door S80 Executive
De beugels nemen gewoon veel plaats in, klaar. Mijn S80 heeft dat mooiere systeem en dat had de C70I ook. Ging echt niet ten koste van de mooie lijn.

S80 Executive

Geplaatst: 02.07.2010 - 14:53
door Blue-Eyes
Wat ik frappant vind, is dat nogal gemakkelijk wordt geroepen dan maar een V70, S80 aan te schaffen.

Dat is wel een andere prijsklasse, zeker de S80.
Er zijn niet niet veel nederlanders met budgetten voor nieuwe V70's / S80's.

Ik blijf het derhalve ook raar vinden. Ongetwijfeld is er een groep die deze wagen daarom niet gaat aanschaffen en naar een concurrent overstapt.

Geplaatst: 02.07.2010 - 15:55
door V480-S60
En daar denk ik dus heel anders over.
De mensen die een S60 kopen kopen deze echt niet vanwege de kofferbak.
De mensen die een S60 kopen doen dat omdat het een goed rijdende auto is, en enige "sportieve" trekjes heeft. Ook een Audi of BMW wordt daarom gekocht.
Meestal zijn het dan ook nog 2-persoonshuishoudens die een dergelijke "sport"sedan kopen. Die hebben echt voldoende aan deze koffer. (Ik heb nog ruimte zat als ik 2 weken naar Frankrijk ga zonder Caravan, oké ik kan straks, als ik een new S60 aanschaf, 1 doos wijn minder mee terug nemen in de koffer. Ach dan maar op de achterbank)
Diegenen die ruimte willen kopen een Stationwagon of Estate.
Dan maken die beugels ook niet uit.