Pagina 2 van 3

Geplaatst: 11.10.2010 - 21:43
door rallygek
de luchtmassameter al geprobeerd komt vaker voor bij deze auto's

Geplaatst: 25.11.2010 - 20:10
door Bob
Het heeft een tijdje geduurd maar ik meld me weer.
Afgelopen vrijdag 19 november 2010, is de auto bij de afdeling autotechniek van het ROC v. Twente op de vermogenstestbank geweest (eigen initiatief). Er zijn drie metingen geweest. Hierbij kwamen drie maal verschillende meetwaarden naar voren. Meting vanaf 1500 tpm. - 6200 tpm. in de vierde versnelling.
De 1e meting: motorvermogen 108.8!! PK koppel 145,7 Nm. (wielvermogen:78PK)
De 2e meting: motorvermogen 130.2 PK koppel 169,7 Nm. (wielvermogen:98,1PK)
De 3e meting: motorvermogen 129.6 PK koppel 172,2 Nm. (wielvermogen:100,3PK)

Zeer opvallend was de "dip" tijdens de derde meting bij 3800 tpm. De motor begon daar voelbaar en grafisch zichtbaar ineens in te houden.
Volgens de docent/tester het overduidelijke bewijs dat er iets aan de hand is met de motor. (maar wat???).
De grafieken en meetwaarden zijn naar de dealer verzonden en ik wacht op re-actie.
Tot de volgende keer!

Geplaatst: 25.11.2010 - 21:17
door JosP
Heeft de Volvo dealer in de tussentijd nog wat voor je kunnen betekenen??

Geplaatst: 25.11.2010 - 22:44
door Bob
Nee, er hebben nog geen reparaties plaats gevonden.

Geplaatst: 07.02.2011 - 10:49
door saabvsvolvo
En intussen? Was en blijf benieuwd. Want ook bij mijn 1.8i lijkt het vermogen nog steeds wisselend. Ondanks software update (dec 2010) en grote beurt.

Geplaatst: 07.02.2011 - 20:34
door Bob
Er is tot op heden nog niets gebeurd. Reden: kennelijk heeft de winter een positieve invloed op de motor. Hij loopt nl. nu als een "trein". Ik heb zeker met de vrieskou, nog niet eerder zo'n lekker lopende en zeker trekkende motor gehad (deze auto dan).
Ik wacht dus af hoe het gaat als het weer warmer gaat worden. De afspraak met de garage staat nog steeds.
Bij veranderingen in welke vorm dan ook, meldt ik me uiteraard weer.

Geplaatst: 10.02.2011 - 20:35
door JosP
Heeft het dus misschien toch met de buitentemperatuur te maken?

Geplaatst: 11.02.2011 - 10:46
door Bob
Lijkt er idd wel op. Het warme weer maar weer afwachten. Is zowieso prettiger voor mezelf, dan deze kou. :hotsun:

Geplaatst: 15.05.2011 - 14:12
door Bob
Ik/we zijn achter het probleem!!
Het heeft te maken met de EGR klep.
We hebben als test de elektronische verbinding losgekoppeld. (het motor management lampje brandt nu wel constant)
De auto trekt nu zoals het hoort. De laatste weken met de warmte, geen problemen meer ondervonden.:BIG:


Hoe nu verder? Dat weet ik nog niet. De monteur is ziek. Maar we komen er wel uit. Ik laat het weten.

Geplaatst: 15.05.2011 - 22:56
door Bartk
Egr gewoon afsluiten (metalen schijf tss uitlaat en egr klep steken). Heb je toch voor niks nodig dat egr gedoe.

Geplaatst: 18.05.2011 - 21:20
door Cavallino
Wat is de EGR klep eigenlijk? Zou ik daar ook last van kunnen hebben? Mijn verhaal van de 'spontaan uitvallende motor' wordt namelijk ook vervolgd:

Een paar maanden geleden kreeg ik mijn auto niet gestart, alle boordelectronica viel uit en zelfs de centrale vergrendeling werkte niet meer. Volvo Assistance gebeld. Tijdens het wachten onder de motorkap gedoken, een klap (!) op de accu gegeven, ingestapt en jawel hoor, hij slaat gewoon aan alsof er niks gebeurd is.

Daarna geen problemen gehad, maar zojuist rij ik mijn garage binnen en hoor ik een piepend/zoemend geluid dat vanuit de motorruimte lijkt te komen, de koplampen en dashboardverlichting gaan knipperen. Ik zet de auto op zijn plek maar nog niet uit. De motor gaat zeer onregelmatig draaien (schommelend toerental, van 500 tot 1500 toeren, lijkt alsof hij wordt afgeknepen), de verlichting knippert en de melding 'ANTI SKID TIJDELIJK UIT' verschijnt 2x in het display en verdwijnt meteen weer. Gas bijgeven verandert niets aan de situatie. Uiteindelijk slaat de motor spontaan af en valt de boordspanning weg.

Ook nu startte de auto na een keer proberen weer gewoon, alsof er niks aan de hand is.

Ik ga binnenkort weer 's langs bij de dealer, maar heeft iemand aanknopingspunten die ik kan vermelden (want als ik bij de dealer kom werkt-ie doorgaans gewoon prima, zul je altijd zien).

Dank vast.

Geplaatst: 18.05.2011 - 23:16
door Bartk
Exhaust Gas Recycling, gaat gewoon een deel uilaatgassen weer via de luchtinlaat in de motor sturen om beter te verbranden, zoals je wel kan denken krijg je zo ook minder zuurstof binnen en ook minder vermogen.
Bv Bij volgas gaat de klep dicht waardoor ie meer zuurstof aka vermogen krijgt. Bijkomend nadeel is dat door de aanslag van de uitlaatgassen in de gasklep gaat die verstroppen en zo na verloop van tijd smaller wordt. Ook kan de klep open blijven staan, wat vooral in de lage toeren voor stotteren kan zorgen

Geplaatst: 19.05.2011 - 00:08
door Cavallino
Bartk schreef:Exhaust Gas Recycling, gaat gewoon een deel uilaatgassen weer via de luchtinlaat in de motor sturen om beter te verbranden, zoals je wel kan denken krijg je zo ook minder zuurstof binnen en ook minder vermogen.
Bv Bij volgas gaat de klep dicht waardoor ie meer zuurstof aka vermogen krijgt. Bijkomend nadeel is dat door de aanslag van de uitlaatgassen in de gasklep gaat die verstroppen en zo na verloop van tijd smaller wordt. Ook kan de klep open blijven staan, wat vooral in de lage toeren voor stotteren kan zorgen
Dank voor de uitleg. Maar mijn auto lijkt eerder een electronisch probleem te hebben...

Geplaatst: 19.05.2011 - 08:13
door Bartk
kan ook, als de luchtmassa meter stuk is gaat die de EGR klep slecht aangestuurd worden en kan die open blijven staan, weer met hetzelfde probleem tot gevolg.

Geplaatst: 15.06.2011 - 14:24
door Cavallino
N.a.v. de klachten van mijn C30 (uitval van motor, wegvallen electriciteit) ben ik bij de dealer geweest. Het lijkt erop dat het relatief simpel te verhelpen was: een accuklem maakte niet goed contact. Afhankelijk van temperatuurschommelingen, schokken etc. kon dat leiden tot de problemen. Hopelijk ben ik nu van de problemen af!

Geplaatst: 22.10.2011 - 13:39
door Den_joe
hoi allen ook heb ik van de week deze melding gehad op m'n dash.
ANTI SKID TIJDELIJK UIT' dit samen met de melding "motor vermogen verminderd" dit was in de ochtend naar het werk te rijden .
je mag je pedaal in duwen zoveel je wil hij gaat rustig zijn gang naar de 120 .
toen ik in de avond naar mijn garage reed was de SKID melding al weg .
en toen ik bijna bij de garage was ,was ook de 2de melding weg .
ja leuk hoor geen meldingen meer .
toch maar even aan de kastje gehangen 4 fout meldingen .
waarvan 2 code's raadpleeg je boekje, ja hallo ga naar de garage natuurlijk waar ben ik dan ???
andere code's waren met de 2de cylinder lucht inlaad censor .
deze besteld meteen en gisteren dan nog ingestoken koste 21 en euri's .
viel best mee .
de oude er uit leek niks mis mee maar hing wel onder de olie .
toch maar de nieuwe ingestoken .
in de luchtinlaat blijkt toch ook olie en smurrie te komen dit zou wel normaal wezen maar mag ook weer niet overdreven zijn.
ook hing er wat olie niet veel boven op het kleppendeksel .
meteen maar het setje olie ringen(8stuks) en wormpje(1) besteld .
alles ontvet en schoon geblazen ,en in de gaten houden tot volgende week dan vervangen .
heb dus nog niet veel kunnen rijden sinds gisteren ,maar rijd weer normaal en de meldingen zijn weg op de dash.
het wissen van de code's zijn tijdelijk weg maar als we de wagen terug starten komen ze terug we kunnen niet dieper in de computer mischien kan alleen volvo dealers dit wel om de code's volledig te wissen ???
wie kan me het zeggen .

Geplaatst: 11.11.2011 - 15:21
door Bob
Ik ben lang afwezig geweest op het forum.
Er zijn inmiddels veel dingen gedaan aan de Volvo, o.a. alle sensoren vervangen, nieuwe EGR klep. Maar het heeft allemaal niet mogen baten.
Ik was het uiteindelijk zo zat, dat ik de auto heb ingeruild en nu, naar alle tevredenheid, met een Hyundai IX35, 2.0 163 pk, met alles er op en er aan rijd. Voor mij voorlopig geen Ford...eh sorry, Volvo meer.

Geplaatst: 11.11.2011 - 15:24
door Bob
En o ja als naschot, rijd je C30 en bevalt ie, blijf er dan in rijden tot ie uit elkaar valt, ze leveren nl. geen "drol" meer op. :salute:

Geplaatst: 11.11.2011 - 22:22
door tricky
Tsja,dat is mij nog nooit meegevallen...

Hoewel mijn pa ooit een Hyundai Stellar 2de hands kocht, maar die zoop als een gek. Hij ruilde die in bij dezelfde garage en kreeg er meer voor dan hij had betaald (2 verschillende verkopers, die later nog wel even met elkaar een gesprekje hadden ;-) )

Dus tenzij je een Hyundai Stellar hebt (maar wie wil die nou?), is; inruilen altijd schrikken?!

Geplaatst: 13.11.2011 - 18:00
door Schorpioen
Voor welke auto krijg je tegenwoordig wel genoeg bij inruil?
Veel rijplezier met de Kia, sorry, Hyundai en heeft de dealer al een nieuwe voorste veerpoot besteld?
Die gaan namelijk na een tijdje behoorlijk klapperen.
De dealer waar ik m'n Mazda in onderhoud had verkoopt ook Hyundai en wilde mij geen IX35 verkopen ivm de klapperende voorveerpoten waar ze veel problemen mee hadden.