Pagina 2 van 2

Geplaatst: 29.07.2010 - 22:01
door cees klumper
Nog een aanwijzing dat het om een slechte contact/kabel verbinding kan gaan is het feit dat het probleem niet ineens, maar min of meer geleidelijk is ontstaan. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om de auto nu naar een andere dealer te verplaatsen; kan je niet voorstellen dat ze geen kosten rekenen als ze iets vervangen wat achteraf niet het probleem blijkt te zijn? Of dat zij in dat geval 50% van het onderdeel en arbeidsloon voor hun rekening nemen? Als ze dat niet willen hebben ze kennelijk onvoldoende vertrouwen in hun kennis en kan je de wagen met goed fatsoen naar iemand brengen die er meer kijk op heeft. Succes in elk geval, dit is flink balen zo.

Geplaatst: 30.07.2010 - 17:51
door denkweb
Is de startonderbreker niet softwarematig uit te schakelen... ?
Kijken of de storing dan ook weg blijft (als dit mogelijk is).

Klinkt in mijn oren in ieder geval als een massa-probleem...

Geplaatst: 10.08.2010 - 21:56
door PatrickvM
We hebben inmiddels een heleboel gemeten, maar zijn nog niets wijzer geworden.
Wat me vandaag wel ineens opviel is wanneer ik de versnellingspook in D,N,R of handmatig zet, de indicatie op het dashboard op P blijft staan. Dat zou misschien betekenen dat de schakelaar voor de versnelling niet goed werkt? Zit die in de bak, zodat die uit elkaar moet? Heeft iemand misschien een schema van de elektronica van deze S80? Dat zou misschien een hele hoop "meet-tijd" schelen.

Overigens werkt de rest van de elektronica wel, zoals radio, ramen, verlichting enz.

De accuspanning hebben we gemeten, bij de accu en onder de motorkap (dus einde van de accukabels) en die is overal 11,8 volt. De weerstand van de accukabels is minimaal, dus ik denk niet dat die een probleem kunnen zijn....

Geplaatst: 10.08.2010 - 22:02
door Oceanracer
Meestal zit de standenschakelaar gewoon in de pook. Of dit bij de S80 ook het geval is, weet ik niet.

Geplaatst: 10.08.2010 - 22:07
door PatrickvM
@Ramon&Ramon

Er is inderdaad een nieuwe ring gemonteerd bij het contactslot, ik weet nite exact hoe die heet. Maar ik denk de ring die jij bedoelde.

Ik heb de volgende storingscodes:

284: ECM-720A Communicatie immobilizer.Signaal ontbreekt. Permanente storing.

372: CEM-6C48 Transpondertype. Signaalfout. Permanente storing

Geplaatst: 10.08.2010 - 22:09
door PatrickvM
Oceanracer schreef:Meestal zit de standenschakelaar gewoon in de pook. Of dit bij de S80 ook het geval is, weet ik niet.
Bedankt!
Misschien iemand anders een idee, waar die schakelaar zit?

Geplaatst: 10.08.2010 - 23:22
door Ramon&Ramon
Dan zou ik in eerste instantie de keuzeschakelaar op de bak vervangen!

Geplaatst: 10.08.2010 - 23:26
door Ludo
Ramon&Ramon schreef:Dan zou ik in eerste instantie de keuzeschakelaar op de bak vervangen!
:lol:
Wellicht moet je het verschil even uitleggen.

Geplaatst: 11.08.2010 - 15:59
door Ronaldia
Bij mij waren het :
abs storing
soms slecht willen starten of helemaal niet
lampje bij de pook bleef in een andere stand branden als waar de pook stond
airco knopje funcioneerde waneer het hem uitkwam
soms spontaan alarm

ik kwam na gasklephuis reviseren , abs computer doorsolderen, nieuwe abs sensoren en abs ring en alles nameten op slechte massa's Op een punt dat de s80 ook helemaal niet meer wou starten.
Met een draad naar het startrelay op de startmotor ging hij wel rond maar sloeg niet aan.
Uiteindelijk af laten slepen en kreeg als diagnose injectie computer of cem

Ik heb na aanleiding van de verschillende storingen gekozen voor een nieuwe cem om dat die in verbinding stond met alle dingen welke storing hadden.

nu 1200 euro lichter maar hij rijd weer als nieuw

Geplaatst: 12.08.2010 - 11:31
door Jacco K.
Misschien is het raadzaam om het probleem eens voor te leggen bij een Volvo-specialst. Deze gaan soms verder in hun diagnose dan een dealer.

Succes.

Geplaatst: 12.08.2010 - 19:18
door GHJ-S80
Misschien een hele flauwe oplossing, maar is de accu echt wel sterk genoeg? De auto zit vol met electronica en is 11.8V wel voldoende? Ik weet niet wat de minimale spanning is.

Vorige week heb ik de accu van mijn S80 leeg getrokken door een paar uur de audio te laten spelen, zonder draaiende motor. De reacties waren vreemd. Bij starten draaide niets, slechts een tikkend geluid als een flipperkast. Verder veel knipperende lampjes en de tijd die op --:-- sprong. Na een poosje was de accu gelukkig voldoende hersteld om te starten en weer op te laden.

Het zou jammer zijn om van alles te vervangen als dit de oorzaak is.

(zie ook topic emmissies service vereist)

Geplaatst: 13.08.2010 - 19:58
door denkweb
Elke garagist kan er wel een accutest op loslaten. Een accu kost de kop toch ook niet? Als je maar even de instructies lees vóór het vervangen...

Geplaatst: 09.09.2010 - 20:17
door BertjeB
is die ring wel lekker gestekkert? die ring om je contactslot signaleerd het signaal van een rfid chip(geloof ik) in je sleutel als dit signaal niet doorkomt doet je auto helemaal niets...
wellicht is je stekkertje wat losgegaan en heeft dit langzaamaan de problemen verergerd met totale stilstand tot gevolg...

S80

Geplaatst: 19.09.2010 - 15:56
door denny1974
Ik begrijp heel goed hoe je je voelt Patrick. Heb namelijk exact hetzelfde probleem als jij hebt. Bij de dealer vertelden ze me dat het van alles kon zijn en dat ze alles maar ff moesten checken, maar zou wel 5000 euro kunnen gaan kosten maar dan heb je ook wat? Daarna bij een erkend electronica bedrijf in Enschede de auto laten nakijken op electronica. Kosten bijna 600 euro. Het zou het gasklephuis kunnen zijn zeiden ze...De coulance van Volvo zou zijn dat als het niet het gasklephuis was dat ze die dan weer zouden crediteren. Maar ja kosten voor montage etc zou ik dan wel al kwijt zijn, ca. 1100 euro excl btw. \Toen in Gronau bij de volvo dealer geweest. Hij denkt dat het de katalysator is a 900 euro maar het kan volgens hem ook de computer zijn cem a 1000 euro. Alles kan zeg ik altijd maar voor welke prijs. Ben nu al zeker meer dan 1000 euro kwijt aan al de tests van Volo dealers etc dat ik er helemaal klaar mee ben zeg maar. Ik denk dat ik hem maar het ravijn in rij, o nee die hebben we niet in Nederland helaas :P