VolvoTech schreef:@ Johan S60: Zo, ik ook nog ff. Als "werktuigbouwkundige" zou je dan toch moeten weten dat:
Het is een bout als;
- de draad een moer of ander deel (waar draad in getapt kan worden) nodig heeft om zich vast te zetten met een gelijkwaardige draad.
- de draad ook te benoemen en meten is (je kan boutjes met verschillende draad-typen kopen, zo-ook de bijpassende moertjes)
Het is een schroef als;
- de punt ook echt een punt is
- de trekkend is, zonder dat het daarbij een getapte moer noodzakelijk is. In zachter materiaal dan de schroef zelf, kan een schroef zichzelf vast trekken en houden.
Het maakt niet uit;
- of het torx, philips etc. is
- je kunt dus imbus schroeven en bouten hebben, want het gaat immers niet om de kop, maar om wat er onder zit.
Practisch;
- als er een moer voor te krijgen is, is het een bout!
Nogal onsamenhangend verhaal, en klopt ook niet.
Hier de defenitie van een schroef, ik citeer letterlijk uit het boek Roloff/ Matek, Machine onderdelen.
Defenitie; Schroeven waarbij het gereedschap om de kop heensluit, worden bouten genoemd; schroeven waarbij het gereedschap in de kop aangrijpt, worden schroeven genoemd.
Dus daar waar het gereedschap aangrijpt maakt het een bout of een schroef.