How-to lijmen aandrijfassen?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ramon&Ramon schreef:Een schroef draai je in hout en niet in een auto:)

Het is een bout en een moer of imbusbout,torxbout,parker,rekbout,enz enz...
Fout, zoals eerder gezegd;
Het is een schroef als het gereedschap in de kop aangrijpt, een schroef kan nl. verschillende draad soorten hebben, dus een schroef is niet alleen voor hout bedoeld.

Dus een torxbout is ook geen bout omdat ook hier het gereedschap aan de binnenkant aangrijpt.

Puur werktuigbouwkundig gezien dan, maar ja in de volksmond wordt het wel wel zo gebruikt, dus ik snap de verwarring wel. :roll:
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

@ Johan S60: Zo, ik ook nog ff. Als "werktuigbouwkundige" zou je dan toch moeten weten dat:

Het is een bout als;
- de draad een moer of ander deel (waar draad in getapt kan worden) nodig heeft om zich vast te zetten met een gelijkwaardige draad.
- de draad ook te benoemen en meten is (je kan boutjes met verschillende draad-typen kopen, zo-ook de bijpassende moertjes)


Het is een schroef als;
- de punt ook echt een punt is
- de trekkend is, zonder dat het daarbij een getapte moer noodzakelijk is. In zachter materiaal dan de schroef zelf, kan een schroef zichzelf vast trekken en houden.

Het maakt niet uit;
- of het torx, philips etc. is
- je kunt dus imbus schroeven en bouten hebben, want het gaat immers niet om de kop, maar om wat er onder zit.

Practisch;
- als er een moer voor te krijgen is, is het een bout!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

VolvoTech schreef:@ Johan S60: Zo, ik ook nog ff. Als "werktuigbouwkundige" zou je dan toch moeten weten dat:

Het is een bout als;
- de draad een moer of ander deel (waar draad in getapt kan worden) nodig heeft om zich vast te zetten met een gelijkwaardige draad.
- de draad ook te benoemen en meten is (je kan boutjes met verschillende draad-typen kopen, zo-ook de bijpassende moertjes)


Het is een schroef als;
- de punt ook echt een punt is
- de trekkend is, zonder dat het daarbij een getapte moer noodzakelijk is. In zachter materiaal dan de schroef zelf, kan een schroef zichzelf vast trekken en houden.

Het maakt niet uit;
- of het torx, philips etc. is
- je kunt dus imbus schroeven en bouten hebben, want het gaat immers niet om de kop, maar om wat er onder zit.

Practisch;
- als er een moer voor te krijgen is, is het een bout!
Nogal onsamenhangend verhaal, en klopt ook niet.

Hier de defenitie van een schroef, ik citeer letterlijk uit het boek Roloff/ Matek, Machine onderdelen.

Defenitie; Schroeven waarbij het gereedschap om de kop heensluit, worden bouten genoemd; schroeven waarbij het gereedschap in de kop aangrijpt, worden schroeven genoemd.

Dus daar waar het gereedschap aangrijpt maakt het een bout of een schroef.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

En toch ben ik blij dat ik bakjes met schroefjes en boutjes heb en dat ik die op basis van schroefdraad soort heb gesorteerd...

Ben wel blij dat jij de verwarring begrijpt!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

het lijkt idd een beetje flauw om zo over boutjes, schroefjes en moertjes te praten, zondig zelf ook vaak door toch de volksmond te gebruiken (behalve dan tussen bouten en moeren)

Maar ja die nomenclatuur heb ik niet verzonnen, en blijkbaar vond iemand het nodig om onderscheid te maken tussen die twee.

Maar ik kwam er eigenlijk op omdat bij de oude types (850 enz.) de aandrijfas wel met een moer (1 per kant) vast zat. (wel een betere constructie vind ik)

gr.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41156
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik snap er geen moer van.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Het kan mij ook geen bout schelen..........


Waar ik wel benieuwd naar ben, is wat je hoort/voelt als de boel moet worden vastgezet met Loctite.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Keesjan36
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
Locatie: Amsterdam

Dan hoor je, indien je het raampje open hebt, in een parkeergarage of iets dergelijks, bij optrekken en fel remmen, een klik ter hoogte van je voorwiel(en).

Het is net of er iets niet goed vast zit, en dat is natuurlijk ook zo...
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
prebel
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 12.04.2010 - 16:08

Nou ik heb het zojuist gedaan eerder had ik er geen tijd voor....
was eigenlijk niet heel moeilijk.

Wel lijkt het een beetje een zwakke verbinding voor de kracht die erop komt..
Ik zal later wel iets laten weten of het gelukt is.

groeteen
Paul
prebel
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 12.04.2010 - 16:08

Succes!!

Na een uur en een kwartier in de auto gaan ziten, raampjes open, en een stukje gaan rijden en wat denk je? Precies, geruisloos zoals het hoort met een luxe-wagen...!

Johan bedankt voor je omschrijving hij was duidelijk.

Heb wel wat (te) weinig loctite gebruikt want het was op en winkel dicht dus het zal allicht binnenkort opnieuw moeten maar das geen punt (wielen eraf halen is eigenlijk het meeste werk.)

groeten
Paul
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Je kunt er nog uren over kletsen:):)
prebel
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 12.04.2010 - 16:08

Ga liever rijden eerlijk gezegd....
Gebruikersavatar
Garfield
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Mooi zo !
Groet,

Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Kan iemand mij een bestelnummer van de aangepaste naafbouten geven? Ik heb een S80/MY2004.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Gewoon ff de Dealer bellen, onderdeel nrs. willen nog weleens veranderen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
my first volvo
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24.08.2006 - 22:08

Kan iemand mij een bestelnummer van de aangepaste naafbouten geven? Ik heb een S80/MY2004.

Ik heb ze afgelopen vrijdag bij de volvo dealer gehaald. Nummer is 30714142
en ze kosten 13,50 ex pst. Het betreft een normale BOUT met als enige toevoeging een dikke rubber ring.(1,5 cm).
Ik moet er wel bijvertellen dat bij Volvo onder dit nummer een gemodificeerde bout voor een XC 90 vermeld is. Echter op allerlei sites heb ik gezien dat deze bout ook bij de V70 voor het aandrijfasprobleem wordt gebruikt.
succes.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Hoe vast ga je ze zetten? Het lijkt erop dat de normale bouten en de bouten met rubber verschillend vastgezet moeten worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”