Pagina 2 van 2
Geplaatst: 24.07.2010 - 01:15
door Johan s60
Ramon&Ramon schreef:Een schroef draai je in hout en niet in een auto:)
Het is een bout en een moer of imbusbout,torxbout,parker,rekbout,enz enz...
Fout, zoals eerder gezegd;
Het is een schroef als het gereedschap in de kop aangrijpt, een schroef kan nl. verschillende draad soorten hebben, dus een schroef is niet alleen voor hout bedoeld.
Dus een torxbout is ook geen bout omdat ook hier het gereedschap aan de binnenkant aangrijpt.
Puur werktuigbouwkundig gezien dan, maar ja in de volksmond wordt het wel wel zo gebruikt, dus ik snap de verwarring wel. :roll:
Geplaatst: 24.07.2010 - 01:48
door VolvoTech
@ Johan S60: Zo, ik ook nog ff. Als "werktuigbouwkundige" zou je dan toch moeten weten dat:
Het is een bout als;
- de draad een moer of ander deel (waar draad in getapt kan worden) nodig heeft om zich vast te zetten met een gelijkwaardige draad.
- de draad ook te benoemen en meten is (je kan boutjes met verschillende draad-typen kopen, zo-ook de bijpassende moertjes)
Het is een schroef als;
- de punt ook echt een punt is
- de trekkend is, zonder dat het daarbij een getapte moer noodzakelijk is. In zachter materiaal dan de schroef zelf, kan een schroef zichzelf vast trekken en houden.
Het maakt niet uit;
- of het torx, philips etc. is
- je kunt dus imbus schroeven en bouten hebben, want het gaat immers niet om de kop, maar om wat er onder zit.
Practisch;
- als er een moer voor te krijgen is, is het een bout!
Geplaatst: 24.07.2010 - 02:03
door Johan s60
VolvoTech schreef:@ Johan S60: Zo, ik ook nog ff. Als "werktuigbouwkundige" zou je dan toch moeten weten dat:
Het is een bout als;
- de draad een moer of ander deel (waar draad in getapt kan worden) nodig heeft om zich vast te zetten met een gelijkwaardige draad.
- de draad ook te benoemen en meten is (je kan boutjes met verschillende draad-typen kopen, zo-ook de bijpassende moertjes)
Het is een schroef als;
- de punt ook echt een punt is
- de trekkend is, zonder dat het daarbij een getapte moer noodzakelijk is. In zachter materiaal dan de schroef zelf, kan een schroef zichzelf vast trekken en houden.
Het maakt niet uit;
- of het torx, philips etc. is
- je kunt dus imbus schroeven en bouten hebben, want het gaat immers niet om de kop, maar om wat er onder zit.
Practisch;
- als er een moer voor te krijgen is, is het een bout!
Nogal onsamenhangend verhaal, en klopt ook niet.
Hier de defenitie van een schroef, ik citeer letterlijk uit het boek Roloff/ Matek, Machine onderdelen.
Defenitie; Schroeven waarbij het gereedschap om de kop heensluit, worden bouten genoemd; schroeven waarbij het gereedschap in de kop aangrijpt, worden schroeven genoemd.
Dus daar waar het gereedschap aangrijpt maakt het een bout of een schroef.
Geplaatst: 24.07.2010 - 02:10
door VolvoTech
En toch ben ik blij dat ik bakjes met schroefjes en boutjes heb en dat ik die op basis van schroefdraad soort heb gesorteerd...
Ben wel blij dat jij de verwarring begrijpt!
Geplaatst: 24.07.2010 - 09:44
door Johan s60
het lijkt idd een beetje flauw om zo over boutjes, schroefjes en moertjes te praten, zondig zelf ook vaak door toch de volksmond te gebruiken (behalve dan tussen bouten en moeren)
Maar ja die nomenclatuur heb ik niet verzonnen, en blijkbaar vond iemand het nodig om onderscheid te maken tussen die twee.
Maar ik kwam er eigenlijk op omdat bij de oude types (850 enz.) de aandrijfas wel met een moer (1 per kant) vast zat. (wel een betere constructie vind ik)
gr.
Geplaatst: 24.07.2010 - 09:47
door Ben
Ik snap er geen moer van.
Geplaatst: 25.07.2010 - 18:31
door elianmars
Het kan mij ook geen bout schelen..........
Waar ik wel benieuwd naar ben, is wat je hoort/voelt als de boel moet worden vastgezet met Loctite.
Geplaatst: 25.07.2010 - 18:36
door Keesjan36
Dan hoor je, indien je het raampje open hebt, in een parkeergarage of iets dergelijks, bij optrekken en fel remmen, een klik ter hoogte van je voorwiel(en).
Het is net of er iets niet goed vast zit, en dat is natuurlijk ook zo...
Geplaatst: 29.07.2010 - 20:16
door prebel
Nou ik heb het zojuist gedaan eerder had ik er geen tijd voor....
was eigenlijk niet heel moeilijk.
Wel lijkt het een beetje een zwakke verbinding voor de kracht die erop komt..
Ik zal later wel iets laten weten of het gelukt is.
groeteen
Paul
Geplaatst: 30.07.2010 - 10:53
door prebel
Succes!!
Na een uur en een kwartier in de auto gaan ziten, raampjes open, en een stukje gaan rijden en wat denk je? Precies, geruisloos zoals het hoort met een luxe-wagen...!
Johan bedankt voor je omschrijving hij was duidelijk.
Heb wel wat (te) weinig loctite gebruikt want het was op en winkel dicht dus het zal allicht binnenkort opnieuw moeten maar das geen punt (wielen eraf halen is eigenlijk het meeste werk.)
groeten
Paul
Geplaatst: 30.07.2010 - 10:59
door Ramon&Ramon
Je kunt er nog uren over kletsen:):)
Geplaatst: 30.07.2010 - 11:31
door prebel
Ga liever rijden eerlijk gezegd....
Geplaatst: 30.07.2010 - 11:32
door Garfield
Mooi zo !
Geplaatst: 26.03.2011 - 19:42
door M@rcel
Kan iemand mij een bestelnummer van de aangepaste naafbouten geven? Ik heb een S80/MY2004.
Geplaatst: 26.03.2011 - 20:00
door Johan s60
Gewoon ff de Dealer bellen, onderdeel nrs. willen nog weleens veranderen.
Geplaatst: 26.03.2011 - 23:21
door my first volvo
Kan iemand mij een bestelnummer van de aangepaste naafbouten geven? Ik heb een S80/MY2004.
Ik heb ze afgelopen vrijdag bij de volvo dealer gehaald. Nummer is 30714142
en ze kosten 13,50 ex pst. Het betreft een normale BOUT met als enige toevoeging een dikke rubber ring.(1,5 cm).
Ik moet er wel bijvertellen dat bij Volvo onder dit nummer een gemodificeerde bout voor een XC 90 vermeld is. Echter op allerlei sites heb ik gezien dat deze bout ook bij de V70 voor het aandrijfasprobleem wordt gebruikt.
succes.
Geplaatst: 26.03.2011 - 23:31
door M@rcel
Hoe vast ga je ze zetten? Het lijkt erop dat de normale bouten en de bouten met rubber verschillend vastgezet moeten worden.