Pagina 2 van 3
Geplaatst: 07.09.2010 - 13:29
door Rob Bakker
Mijn interesse is er wel, maar de verdere technische gereedschappen en ruimte is er niet. Ik heb nog nooit aan motoren zitten sleutelen

Dus het wisselen kan ik niet zo zelf doen.
Geplaatst: 07.09.2010 - 14:28
door Marc O.
Het stelt niet zoveel voor hoor. De zwarte afdekplaat die over het klepdeksel loopt moet je verwijderen (torx), dan zie je ze (die bobines) zo zitten.
Geplaatst: 07.09.2010 - 22:18
door Rob Bakker
Zal eens kijken

Geplaatst: 08.09.2010 - 11:35
door SuperKnutsel
Is jou carterventilatie al eens gereinigd Rob, ik had het zelfde probleem als bij jou T6............................
Bobines en bogies vernieuwd, nieuwe LMM, nog niet weg, ETM (was ooit al vernieuwd). Nu bleek mijn carterventilatie vol te zitten en moest de overtollige druk en olie ergens anders naar toe.
Via mijn intercooler naar het gasklephuis (ETM) met de noodige vervuiling van dien en dus slechte werking ETM.
Geplaatst: 08.09.2010 - 13:50
door Marc O.
SupervsDuc schreef:Is jou carterventilatie al eens gereinigd Rob, ik had het zelfde probleem als bij jou T6............................
Bobines en bogies vernieuwd, nieuwe LMM, nog niet weg, ETM (was ooit al vernieuwd). Nu bleek mijn carterventilatie vol te zitten en moest de overtollige druk en olie ergens anders naar toe.
Via mijn intercooler naar het gasklephuis (ETM) met de noodige vervuiling van dien en dus slechte werking ETM.
Interessant. Hield bij jou het stotteren dan ook op na enkele minuten?
Geplaatst: 08.09.2010 - 13:57
door SuperKnutsel
Marc O. schreef:SupervsDuc schreef:Is jou carterventilatie al eens gereinigd Rob, ik had het zelfde probleem als bij jou T6............................
Bobines en bogies vernieuwd, nieuwe LMM, nog niet weg, ETM (was ooit al vernieuwd). Nu bleek mijn carterventilatie vol te zitten en moest de overtollige druk en olie ergens anders naar toe.
Via mijn intercooler naar het gasklephuis (ETM) met de noodige vervuiling van dien en dus slechte werking ETM.
Interessant. Hield bij jou het stotteren dan ook op na enkele minuten?
Ik had er met een koude motor erg last van, na enige tijd leek het dan weg. Op cruise control leek het dan weer in lichte mate aanwezig, beetje als gas los en er weer bij maar dan heel subtiel en meestal zo rond de 100km/u.
Nu na het cleanen van mijn carterventilatie heb ik met een koude start in ieder geval geen last meer, lichtjes varrieren bij 100km/u ben ik nog niet helemaal over uit..........................misschien dat mijn ETM ook nog een keer gecleand moet worden (en de slangen er naar toe)
Hou jullie op de hoogte.
Geplaatst: 08.09.2010 - 14:35
door Marc O.
OK, klinkt bemoedigend. Het nare is dat de carterventilatie zou worden gereinigd bij de inbouw van mijn LPi installatie, maar uiteindelijk heeft men toch verzuimd om dat te doen. Ik geloof dat dit bij een S80 T6 niet bepaald een eenvoudig karwei is.
Geplaatst: 08.09.2010 - 15:01
door Rob Bakker
Zal het eens navragen.....
Maar als het zo lastig is wordt het nog even wachten en sparen maar weer voor een aanvulling bij de APK

Geplaatst: 08.09.2010 - 21:34
door SuperKnutsel
Marc O. schreef:OK, klinkt bemoedigend. Het nare is dat de carterventilatie zou worden gereinigd bij de inbouw van mijn LPi installatie, maar uiteindelijk heeft men toch verzuimd om dat te doen. Ik geloof dat dit bij een S80 T6 niet bepaald een eenvoudig karwei is.
Ik was 200,- euro kwijt bij de dealer!
Ik zou daar overigens niet te lang mee wachten, met een verstopte carter ventilatie blaas je zo je krukas kering eruit! (weet ik ook alles van :oops: )
Geplaatst: 23.11.2010 - 13:04
door T-6000
Ik wil toch nog even iets toevoegen aan dit topic. Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem (gehad). Bij een koude start schokte/stotterde de auto in de 1e en 2e versnelling en bij overschakeling naar de 3e was het probleem voor de rest van de rit verdwenen (ook bij terugschakelen daarna).
Omdat ik eveneens geen oplossing kon vinden, ben ik doorgereden en liet ik iedere dag de motor 2 minuten warm draaien. Dan had ik het probleem namelijk niet. Tot vorige week woensdag toen mijn T6 prompt hevig begon te stotteren bij een warme motor na pakweg 5 kilometer. Ik kreeg de melding 'service spoed vereist' 'emissie service vereist' en 'motormanagement service vereist'. Het begon te stinken en besloot de auto naar de dealer te brengen. Probleem: kapotte bobine. Deze is vervangen en hij rijdt weer als een zonnetje.
Opvallend gegeven in het geheel is dat het stotteren/schokken bij een koude motor zo goed als verdwenen is. Vanochtend na het starten meteen weggereden: niks aan de hand (behalve dat hij op gang moet komen uiteraard, maar geen gestotter).
Geplaatst: 23.11.2010 - 13:07
door Rob Bakker
Ik zal ook nog even de laatste toevoeging doen
Bij de laatste beurt is mijn motor geflushed, en dit heeft een zeer positief effect gehad op het schokken en het geluid wat de motor produceert.
Prijsopgave viel mij mee, maar dat is mede omdat het gelijk met een beurt is gedaan.
Geplaatst: 23.11.2010 - 14:46
door T-6000
Interessant. Hoeveel km had op de teller toen je dat ging doen? En heb je ook dat Forte Flush gebruikt? Ik hoor namelijk wisselende verhalen over het flushen van oudere motoren..
Geplaatst: 23.11.2010 - 14:58
door Rob Bakker
Geen idee welke vloeistof erin gegaan is.
Het werd mij aangeraden boven het schoonmaken van de carterventilatie.
De kilometerstand was +/- 176.000 km, nu 177.800 km....
Geplaatst: 23.11.2010 - 19:46
door Marc O.
Die van mij stottert ook nog steeds bij een koude start. Ik wacht daarom altijd enkele minuten tot hij overschakelt naar LPG. Zodra hij op LPG draait is het stotteren verdwenen. Overigens doet het stotteren zich alleen voor bij toerentallen tussen de 1000 en ca. 2000rpm.
Dus:
Bij een koude motor stottert hij alleen op benzine, niét op LPG.
Bij een warme motor stottert hij noch op LPG, noch op benzine.
Ik zat er zelf aan te denken dat de temp. sensor bij de thermostaat defect is. Die zou het motormanagement aansturen en daarmee dus bepalen of de koudestartverrijking aktief moet zijn. Die koudestartverrijking heb je namelijk wel bij benzine maar niet bij LPG.
@ Rob Bakker: Je zegt dat het spoelen een positief effect heeft gehad, maar is het stotteren geheel verdwenen of is het minder maar nog wel aanwezig?
Geplaatst: 23.11.2010 - 22:48
door Rob Bakker
Tot nu toe wel,
Na het spoelen was het de eerste paar dagen nog wel, maar daarna niet meer.
(ook niet volgens mijn vrouw, en das een pietlut wat dat betreft

)
Zal het nog wel even blijven volgen. Mocht er verandering in komen meld ik het

Geplaatst: 06.12.2010 - 18:50
door Rob Bakker
Even een snelle update:
Tot nu toe helemaal geen last meer gehad, zelfs niet met de verschrikkelijke kou van afgelopen dagen. Rijdt weer heerlijk zoals dat hoort

Geplaatst: 06.12.2010 - 21:04
door Marc O.
Wat is er eigenlijk geflushed, het koelsysteem of het oliecircuit?
Geplaatst: 07.12.2010 - 08:29
door Rob Bakker
het olie circuit, met de motorolie vervanging tijdens de beurt.
Ik zal anders als ik thuis ben even op de rekening kijken wat ze erin gegooid hebben.
Helaas is alle koelvloeistof reeds in september vervangen samen mat de kachelradiator
Geplaatst: 07.12.2010 - 21:15
door Rob Bakker
Zo even de rekening opgezocht...
Er is in gegaan:
Injectorreiniger, 1.0 stuks
Motorflush, 2.0 stuks
Oil fortifier, 1.0 stuks
In de onderhoudsbeurt zat ook nog 6.6 0W-30R-tec olie
Beurt was uitgevoerd rond 29 - 10
Geplaatst: 07.12.2010 - 22:23
door Marc O.
En stopte dat stotteren direct ná die beurt, of zat er nog een poos tussen?
Waarom ik dat vraag? Ik zie dat er ook injectorreiniger op de rekening staat. Als het stotteren nou niet direct is gestopt maar bijvoorbeeld nadat je de benzintank leeggereden had, dan zou het aan de injectoren kunnen hebben gelegen. En dat verklaart dan ook waarom het stotteren bij mijn auto ophoudt zodra hij naar LPG overschakelt.