Pagina 2 van 2
Geplaatst: 04.08.2010 - 14:14
door 945i
Wat ik mij altijd afvraag, waarom doet een fabriek niet meteen software in een auto die optimaal presteert? Ze zullen waarschijnlijk veiligheidsmarges aanhouden, zijn die er niet voor niets? Als het echt helemaal geen risico vormt, waarom dan dus niet af fabriek...
Geplaatst: 04.08.2010 - 14:32
door VolvoTech
Wie zegt dat het allemaal geen risico vormt? Ik niet
Er zijn wel degelijk verschillen tussen de vershillende PK versies auto's.
Door de jaren heen zijn dit verschillende geweest.
Maar denk onder andere aan;
- remschijf grootte
- remklauw grootte
- overbrenging in versnellingsbak
etc.
Daarnaast kunnen er andere redenen zijn om voor bepaalde niveaus van prestatie te kiezen.
- in sommige landen is wegenbelasting afhankelijk van aantal pk's ipv zoals bij ons gewicht van de auto. om niet te grote verschillen tussen landen te creeeren kiest men er vaak voor daar gelijkheid in te maken
- goedkoper houden van de auto, bijv. dikkere remmen = duurder
- C02 uitstoot...
etc.
Wellicht kan Bart Simpson nog aanvullen...
Geplaatst: 04.08.2010 - 16:34
door Bart
dickmans schreef:Bart schreef:Toch wel, collega van mij heeft zijn XC60 2.4D bij de dealer in Arnhem laten chippen bij aflevering.
en dat ging om de FWd Drive versie met 175 pk ?
Yep.
Geplaatst: 04.08.2010 - 20:56
door dickmans
945i schreef:Wat ik mij altijd afvraag, waarom doet een fabriek niet meteen software in een auto die optimaal presteert? Ze zullen waarschijnlijk veiligheidsmarges aanhouden, zijn die er niet voor niets? Als het echt helemaal geen risico vormt, waarom dan dus niet af fabriek...
Vandaar ook mijn 'veilige'keuze voor een beperkte upgrade bij betrouwbare partijen, en het liefst met behoud van garantie. Zonder garantie durf ik Heico en Rica wel aan, met + 20 PK sloop ik de boel niet.
Voor 350 euro naar ruim 200 pk kan ook op internet zijn voldoende bedrijven die dat kunnen. Maar ik moet net even te hard werken om deze fijne auto te rijden en wil hem dan ook graag heel houden met beperkte risico's.
Geplaatst: 04.08.2010 - 23:27
door 945i
Ik snap je overweging, blijft de vraag waarom Volvo zelf de auto niet 200 PK meegeeft, de prijs van de software kan het niet zijn...
Geplaatst: 05.08.2010 - 00:16
door FrankS60
945i schreef:Ik snap je overweging, blijft de vraag waarom Volvo zelf de auto niet 200 PK meegeeft, de prijs van de software kan het niet zijn...
Volgens mij is deze discussie al talloze keren gevoerd in bijna ieder chip/ECU tuningstopic. Volvo geeft een blok voldoende marge om ook met ranzige peut van een bergdorpje in het midden-oosten bij 50 gr C nog het pedaal te kunnen vloeren, met daarbij ook nog eens een slechte staat van onderhoud en goedkope olie in het blok. In veel landen doen mensen minder aan het onderhoud/de zorg van hun auto dan dat wij dat doen, en daarmee houdt men rekening bij het ontwerp. De gebruikte kwaliteit van de onderdelen/vloeistoffen laat in veel landen ook te wensen over (buiten dealers om). Verder is het tegenwoordig vaak zo dat de motor niet hetgeen is dat "op" is aan een auto na 2/3/4 ton maar de rest er omheen.
Verder zijn alle emissie/verbuiks eisen e.d. ook niet te vergeten, als ze een label/schaal/roetnorm enz lager kunnen door 175pk te verkopen ipv 190 dan zal dat ook een overweging zijn. Je wilt ook geen grote verschillen per land, in de BeNeLux+Dld 200 pk en de rest 175 verkopen is ook geen optie.
We kunnen na de nodige jaren chiptuning toch wel zeggen dat een betrouwbare tuner wel betrouwbaar kan chippen met behoud van voldoende marges. Met de Nederlandse benzine, onderhoud en ons klimaatje zit je zo ruim binnen de marges dat het bijna diefstal van je portemonnee is om het niet te doen.
Geplaatst: 05.08.2010 - 07:02
door dickmans
Dat is natuurlijk modellen politiek, je kunt bij Volvo de 205 PK bestellen , een dijk van een motor alleen de meerprijs bedraagt ca. 4.000 euro, krijg je wel AWD erbij maar het blijft een hoop geld.
Ik vond de meerprijs te veel t.o.v. de 175 pk en je moet ergens een grens trekken.
Geplaatst: 29.08.2010 - 19:44
door dickmans
Morgen is het zover, dan gaat er bij de dealer een beetje nieuwe software in van Polestar, 195PK en 460 NM. En alles blijft onder de garantie.
Heico viel af, te duur ca. 1200 euro, en niet alle volvo dealers willen dit installeren.
Lang getwijfeld over Rica, goede prijs, goede recensies, met name over de verbeterde loopcultuur.
Het garantie verhaal en alles lekker via de dealer gaf de doorslag, e.e.a geeft veel vertrouwen ook voor de toekomst (inruil e.d.)
Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Geplaatst: 29.08.2010 - 20:29
door Edgar
Ik heb goede ervaringen met Hartog Tuning Alkmaar, maar toch zou ik het via de dealer laten doen vanwege de software updates. Er zijn dealers die elke beurt een software"update' geven om tuning tegen te gaan... Uiteraard heb je dat met Polestar niet..
Re: Upgrade XC60 175PK Drive Rica of Heico? wie heeft ervaringen
Geplaatst: 01.03.2016 - 15:01
door BendW
Wat is het resultaat nu van de tuning?Graag wat info over de handeling van de wagen als je wil?Ben benieuwd,ik rijd namelijk met de zelfde wagen.
Re: Upgrade XC60 175PK Drive Rica of Heico? wie heeft ervaringen
Geplaatst: 01.03.2016 - 21:30
door Msuidgeest
Denk niet dat er nog reacties komen na 5,5 jaar ...
Re: Upgrade XC60 175PK Drive Rica of Heico? wie heeft ervaringen
Geplaatst: 01.03.2016 - 22:49
door lint
Je weet het maar nooit.....
Re: Upgrade XC60 175PK Drive Rica of Heico? wie heeft ervaringen
Geplaatst: 01.03.2016 - 22:55
door Fredhead
De TS is op 15 september vorig jaar voor het laatst online geweest en de betreffende auto is al ingeruild, dus ik denk dat de kans vrij klein is.
Re: Upgrade XC60 175PK Drive Rica of Heico? wie heeft ervaringen
Geplaatst: 01.03.2016 - 22:55
door lint
Ja, dan wordt het niets meer.
Re: Upgrade XC60 175PK Drive Rica of Heico? wie heeft ervaringen
Geplaatst: 02.03.2016 - 19:01
door BendW
Spijtig,over tuning van fwd xc60 is zeer weinig terug te vinden...
Re: Upgrade XC60 175PK Drive Rica of Heico? wie heeft ervaringen
Geplaatst: 04.03.2016 - 00:44
door sanco
Hoi, BendW, ik heb de qua motor vergelijkbare XC70 met de 175pk 2.4D FWD GT uit 2010, nieuw gekocht, en deze na enige tijd ook laten kietelen door Polestar tijdens een zomeraanbieding. Inmiddels bijna 170k op de klok. 't Was een merkbaar verschil. Meer trekkracht en vooral ook wat langer doortrekken. Loopt verder als een trein. Verbruik tot recent elke tank bijgehouden. Eigenlijk geen merkbaar verschil in verbruik voor en na de tuning, terwijl ik toch wel met enige regelmaat ff doortrap, en dus gebruik maak van de extra paardjes. Tis dus geen dag en nacht verschil, maar 'k zou ze niet graag willen missen, die paar pk en Nm's. geniet elke keer weer van de soepele kracht, en zoals gezegd, nooit gezeik met overschreven software na een update, of andere software gerelateerde ellende. Als je net ff wat extra wil zonder al te grote kans op ellende, dan is het een mooie optie, en ik denk dat je door de handbak nog net even wat meer overhoud qua respons. De GT kost nu eenmaal wat agv slip.
Re: Upgrade XC60 175PK Drive Rica of Heico? wie heeft ervaringen
Geplaatst: 04.03.2016 - 09:01
door BendW
OK, bedankt voor je reactie.Hoe zit het met de extra power op de voor wielen? Krijg je alles nog netjes overgebracht op de weg?Ik merk nu bij mij als de weg nat er bij licht dat ik soms moeite heb met het vermogen over te brengen,bij droog weer heb ik geen enkel probleem.. In sommige gevallen merk ik wel dat ik graag dat tikkeltje meer power had...
Re: Upgrade XC60 175PK Drive Rica of Heico? wie heeft ervaringen
Geplaatst: 04.03.2016 - 13:40
door sanco
Tsja.. het is te lang geleden om me precies het verschil nog voor de geest te kunnen halen. Als ik in een doordraaier bij 50 vol op het gas ga, of vanuit stilstand, en zeker bij wat nat weer, ja, dan hebben de voorwielen het moeilijk, slaan door, of de auto drijft over de voorwielen weg. Je moet dus wel doseren, maar zoals je zegt, dat is / was ook in originele trim al het geval. Waarschijnlijk ligt de XC60 dan nog wel iets vaster vanwege het wat stuggere onderstel.
Onder normale omstandigheden en bij dagelijks gebruik heb ik er geen problemen mee. Heb met mijn vorige, 1e set Wintrac banden ruim 60k gereden, en met mijn zomerbanden (nog steeds 1e set Michelin Lattitude 18inch) nu ook ruim 80k, dus zo erg is het nu ook weer niet
Uiteindelijk praat je maar over ca 10% verschil in koppel, en zeg 10-15% in vermogen (bij hogere toeren).
Ik zou het in zo weer doen voor de rond 700 euro, maar verwacht nu ook weer geen wonderen van deze tuning.
Re: Upgrade XC60 175PK Drive Rica of Heico? wie heeft ervaringen
Geplaatst: 04.03.2016 - 14:52
door BendW
OK,ca va.Natuurlijk moet je kunnen doseren bij een fwd met dergelijke waardes dat is ool logisch.Nu ik denk ook wel dat je alles snel gewend word en en altijd wel wat meer wil.Ik heb zo eens gelezen dat pks en nmters een verslaving is en daar zit wel een deel waarheid in denk ik.Bedankt om je ervaring te delen.