Ben bij de dealer geweest en heb gereden met monteur.
Donderdag afspraak om gerkaak te laten verhelpen.
Gekraak bij voorwielen bij insturen / remmen
- Autogek
- 5th Gear member
- Berichten: 1322
- Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
- Locatie: De Lutte
- Contacteer:
Edwin.
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
- Autogek
- 5th Gear member
- Berichten: 1322
- Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
- Locatie: De Lutte
- Contacteer:
Het is bij mij opgelost.
Het bleek bij de remmen te zitten.
Het bleek bij de remmen te zitten.
Edwin.
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
- trimitie
- 4th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 25.07.2010 - 19:36
- Locatie: Oostende
ik ga op 4 april langs bij dealer om met monteur te rijden, ik vroeg me enkel af of je het gekraak had ook bij remmen op recht stuk of enkel bij indraaien en manouvreren ??Autogek schreef:Het is bij mij opgelost.
Het bleek bij de remmen te zitten.
NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
- cvonken
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 20.09.2009 - 16:12
- Locatie: Waalwijk
Bij mij niet. Enkel bij draaien en remmen.trimitie schreef:ik ga op 4 april langs bij dealer om met monteur te rijden, ik vroeg me enkel af of je het gekraak had ook bij remmen op recht stuk of enkel bij indraaien en manouvreren ??Autogek schreef:Het is bij mij opgelost.
Het bleek bij de remmen te zitten.
- trimitie
- 4th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 25.07.2010 - 19:36
- Locatie: Oostende
bij mij ook enkel bij draaien EN remmen
ben benieuwd wat ze gedaan hebben bij autogek om het op te lossen ...
ben benieuwd wat ze gedaan hebben bij autogek om het op te lossen ...
NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
- trimitie
- 4th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 25.07.2010 - 19:36
- Locatie: Oostende
deze middag bij dealer geweest, remblokken vooraan werden met een speciaal type vet opnieuw ingesmeerd.
gekraak na testrit niet meer te horen... hopelijk blijft het zo...
gekraak na testrit niet meer te horen... hopelijk blijft het zo...

NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
- cvonken
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 20.09.2009 - 16:12
- Locatie: Waalwijk
Dank voor je terugkoppeling. Ik ga het de dealer voorleggen.trimitie schreef:deze middag bij dealer geweest, remblokken vooraan werden met een speciaal type vet opnieuw ingesmeerd.
gekraak na testrit niet meer te horen... hopelijk blijft het zo...
- cvonken
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 20.09.2009 - 16:12
- Locatie: Waalwijk
The story continues...
Afgelopen maandag was het wat warmer buiten (20+) en dus trad het gekraak weer op. Toevallig was ik bij Volvo dealer Van Roosmalen te Waalwijk in de buurt (niet mijn vaste dealer) en ze waren zo vriendelijk om een professioneel 'oor' uit de werkplaats mee te laten rijden.
Monteur Peter was zeer vriendelijk en naam naast mij plaats om mijn verhaal aan te horen. "Een auto met karakter" merkte hij op
Uiteraard kreeg ik het niet voor elkaar om het euvel ten gehore te brengen (bij de dokter heb je nergens last van); net toen ik het opgaf en diverse bochten al sturen en remmend genomen had hoorde ik het gekraag zachtjes en monteur Peter ook!
Hij nam het stuur over en slingerde (gecontroleerd) over de weg om te checken of het niet het overhellen van de auto was die de kraak veroorzaakte. Helaas.
Daarna paste hij de 'coureur' truuk toe: remmen EN gas geven tergelijkertijd bij het insturen in de bocht. En waarempel: keer op keer was het gekraak heel duidelijk te horen!
Ik was enorm blij dat het nu reproduceerbaar is!!
Peter dacht aan een kapotte veer, maar daar moest hij echt uitgebreid onderzoek voor doen.
Ik heb nu een afspraak gemaakt bij mijn vaste dealer (Bluekens te Oosterhout), met bovenstaande wetenschap.
Een heel verhaal, maar wellicht heeft iemand er nog iets aan.
To be continued!
(monteur Peter van Van Roosmalen in Waalwijk: bedankt!!)
Afgelopen maandag was het wat warmer buiten (20+) en dus trad het gekraak weer op. Toevallig was ik bij Volvo dealer Van Roosmalen te Waalwijk in de buurt (niet mijn vaste dealer) en ze waren zo vriendelijk om een professioneel 'oor' uit de werkplaats mee te laten rijden.
Monteur Peter was zeer vriendelijk en naam naast mij plaats om mijn verhaal aan te horen. "Een auto met karakter" merkte hij op
Uiteraard kreeg ik het niet voor elkaar om het euvel ten gehore te brengen (bij de dokter heb je nergens last van); net toen ik het opgaf en diverse bochten al sturen en remmend genomen had hoorde ik het gekraag zachtjes en monteur Peter ook!
Hij nam het stuur over en slingerde (gecontroleerd) over de weg om te checken of het niet het overhellen van de auto was die de kraak veroorzaakte. Helaas.
Daarna paste hij de 'coureur' truuk toe: remmen EN gas geven tergelijkertijd bij het insturen in de bocht. En waarempel: keer op keer was het gekraak heel duidelijk te horen!
Ik was enorm blij dat het nu reproduceerbaar is!!
Peter dacht aan een kapotte veer, maar daar moest hij echt uitgebreid onderzoek voor doen.
Ik heb nu een afspraak gemaakt bij mijn vaste dealer (Bluekens te Oosterhout), met bovenstaande wetenschap.
Een heel verhaal, maar wellicht heeft iemand er nog iets aan.
To be continued!
(monteur Peter van Van Roosmalen in Waalwijk: bedankt!!)
- Autogek
- 5th Gear member
- Berichten: 1322
- Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
- Locatie: De Lutte
- Contacteer:
Bij mij is het nu voor de 3e keer weer terug..Pfff.
Alleen inderdaad bij remmen en draaien.
Heb een afspraak gemaakt.
Ik ga dit keer echter geen genoegen nemen met een lik vet
maar vind dat er nu een definitieve oplossing voor moet komen.
Alleen inderdaad bij remmen en draaien.
Heb een afspraak gemaakt.
Ik ga dit keer echter geen genoegen nemen met een lik vet
maar vind dat er nu een definitieve oplossing voor moet komen.
Edwin.
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's
Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
- cvonken
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 20.09.2009 - 16:12
- Locatie: Waalwijk
Vanmorgen heb ik mijn auto weer opgehaald, nadat de dealer gisteren naar mijn klacht gekeken heeft. Men heeft mijn verhaal van 9 juni (zie post hierboven) bekeken en getracht het euvel te reproduceren.
Helaas, dat is ze in Oosterhout niet gelukt. Enkele andere kleine actie-puntjes hebben ze keurig opgelost, dat wel.
Vanmiddag reed ik terug naar huis en bij de eerst de beste rotonde (remmen en sturen) kraakte het weer overduidelijk.
Ik word er gek van: een auto van 50.000 euro en ik schaam me werkelijk kapot als mijn passagiers in de auto schrikken en er een opmerking over maken.
Binnenkort eens kijken of ik wellicht bij dezelfde monteur van Van Roosmalen uit Waalwijk verhaal kan gaan halen...
Helaas, dat is ze in Oosterhout niet gelukt. Enkele andere kleine actie-puntjes hebben ze keurig opgelost, dat wel.
Vanmiddag reed ik terug naar huis en bij de eerst de beste rotonde (remmen en sturen) kraakte het weer overduidelijk.
Ik word er gek van: een auto van 50.000 euro en ik schaam me werkelijk kapot als mijn passagiers in de auto schrikken en er een opmerking over maken.
Binnenkort eens kijken of ik wellicht bij dezelfde monteur van Van Roosmalen uit Waalwijk verhaal kan gaan halen...
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Voor sommige volvo's gebruiken ze een isolator welke op de onderste winding vd veer wordt geschoven.
Om zo het gekraak en het "verspringen" vd veer op de veerpoot te voorkomen (zie pos 23)

Uploaded with ImageShack.us
Om zo het gekraak en het "verspringen" vd veer op de veerpoot te voorkomen (zie pos 23)

Uploaded with ImageShack.us
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- trimitie
- 4th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: 25.07.2010 - 19:36
- Locatie: Oostende
deze voormiddag bij dealer langsgeweest daar ik sinds een 3-tal weken linksvoor weer een gekraak hoorde bij het remmen of na stilstand in achteruitrijden... of soms bij het licht aantrappen van rempedaal....
weer werd de remklauw losgemaakt en ingesmeerd met dat speciaal vet.. het is voor 90% beter MAAR toch niet helemaal weg... volgens mechanieker is het vet niet goed of is er iets aan de remklauw of blok waardoor er kleine speling / wrijving in de rem ontstaat die dit gekraak geeft.....?! wordt doorgegeven aan volvo daar dit geluid weer was teruggekomen... was nog maar van half april geleden dat ze het verholpen hadden...
weer werd de remklauw losgemaakt en ingesmeerd met dat speciaal vet.. het is voor 90% beter MAAR toch niet helemaal weg... volgens mechanieker is het vet niet goed of is er iets aan de remklauw of blok waardoor er kleine speling / wrijving in de rem ontstaat die dit gekraak geeft.....?! wordt doorgegeven aan volvo daar dit geluid weer was teruggekomen... was nog maar van half april geleden dat ze het verholpen hadden...
NU: XC60 D3 163pk R-design fwd Geartonic 2010
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
XC90 2.4 D 225pk 2006
S40 2.0D 136pk 2004
S40 1.8i 1996
- XC30
- 4th Gear member
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
- Contacteer:
Vandaag is die van mij ook voor dit euvel de garage in geweest. Er is nog niets gedaan maar over een week of twee komen er bij de voorste veerpoten vervangende rubbers of iets dergelijks. Helemaal precies weet ik het ook niet, maar het probleem schijnt bij de veerpoot te zitten. Ik zie wel wat in het verhaal van Johan S60.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Range Rover Evoque PHEV my21
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Onze S60 lijkt ook te kraken bij het insturen en remmen tegelijk op een wegdek dat niet recht is. Ik hoor het af en toe maar heel erg is het niet.
- cvonken
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 20.09.2009 - 16:12
- Locatie: Waalwijk
Wel, na ruim een jaar nadat ik mijn 'gekraak-euvel' ontdekte, stond mijn XC60 vandaag weer een dagje bij de dealer. Wegens wisseling van werkgever nu in onderhoud bij Van Roosmalen te Waalwijk. De omstandigheden buiten (>20 graden) waren top, dus ik had de Volvo in de zon geparkeerd zodat deze alvast kon 'opwarmen' 
Monteur Peter (zie mijn post van 9 juni) die de werkplaatschef blijkt te zijn, begroete mij reeds bij binnenkomst. Hij heeft ook mijn uitdraai van dit forum gelezen en ging aan de slag. Om 15u belde ze of ik even mee wilde rijden ter evaluatie.
Ze hadden het eind van de veerpoot wat ingevet en nog wat dingen. Er was ook contact opgenomen met de vorige dealer voor onderhoud-historie (netjes!).
Ik draaide de openbare weg op en reed samen met monteur Peter wat rondjes op het industrieterrein. Heel soms hoorde ik een kleine 'knok' maar dat waren dingen die monteur Peter niet op kon lossen en dat begrijp ik.
Ik kreeg moed en dacht dat het euvel opgelost was. De laatste bocht naar de werkplaats reed ik in en 'knak! knak!' daar was het weer: sturen en remmen tegelijkertijd. Zucht.
En daarna weer toen we het terrein van de garage met een snelheid van 20 km/u opdraaiden.
Ik zette de auto stil en Peter ging achter het stuur zitten; hij liet de auto 10 cm rijden en hield daarna de rem ingetrapt. Daarna begon hij naar links en naar rechts te sturen en op een vast punt knakte het linker voorwiel behoorlijk. Ook in stilstand dus! Er stonden inmiddels 3 monteurs om mijn auto mee te luisteren en te voelen. Blijkbaar een uniek geval. Een twijfelachtige eer.
Het klinkt misschien raar, maar ik was dolblij dat na een jaar frustraties nu eindelijk de Volvo experts het zagen en hoorden!
Vanaf 15:15u tot 17:45 is men bezig geweest de oorzaak te vinden. Wielen er af, er op, remschijven eraf en weer erop... inspuiten, voelen, wielen er af/er op, draaien, schoonmaken en weer testrijden. Daarna hebben ze ook nog de bouten aangedraaid daar waar de veer/schokbreker bovenop vast zit (de kogellager?).
Bij de laatste testrit was het geknak te horen en voelen als ik stuurde en remde en dan de rem iets los liet (om niet met een ruk stil te staan); juist als ik de rem iets los liet, hoorde je de knak.
Mij lukt het zelfs een keer zo hard, dat ik dacht: nu breekt er iets af. Maar Peter stelde me gerust.
Rond 17:30 was er nog 1 monteur aanwezig en die heeft de remschijven losgehaald, schoongemaakt, ingevet en weer vastgezet. Als ik in het weekend nu nog last er van had, dan moest ik maandag/volgende week een afspraak maken, dan zouden ze waarschijnlijk een aantal nieuwe onderdelen bestellen: onderdelen die mogelijk defect waren maar waar je niet 'in' kunt kijken of dat zo is.
Toen ik wegreed heb ik nog 5 minuten geprobeerd het euvel te horen, maar dat lukte niet; ik hoop dus dat het nu verholpen is!
Ik moet zeggen, petje af voor monteur Peter en de andere monteurs. Ook na einde werktijd ging men voortvarend te werk.
Ik mocht er continue met mijn neus bovenop staan (op eigen risico) en werd nauw betrokken bij elke stap die ze gingen doen. Chapeau!
De komende dagen blijft het warm weer en dus zijn de omstandigheden 'ideaal'. Ik laat over een aantal dagen weer van me horen.
Als het euvel wegblijft heb ik er weer een held bij!

Monteur Peter (zie mijn post van 9 juni) die de werkplaatschef blijkt te zijn, begroete mij reeds bij binnenkomst. Hij heeft ook mijn uitdraai van dit forum gelezen en ging aan de slag. Om 15u belde ze of ik even mee wilde rijden ter evaluatie.
Ze hadden het eind van de veerpoot wat ingevet en nog wat dingen. Er was ook contact opgenomen met de vorige dealer voor onderhoud-historie (netjes!).
Ik draaide de openbare weg op en reed samen met monteur Peter wat rondjes op het industrieterrein. Heel soms hoorde ik een kleine 'knok' maar dat waren dingen die monteur Peter niet op kon lossen en dat begrijp ik.
Ik kreeg moed en dacht dat het euvel opgelost was. De laatste bocht naar de werkplaats reed ik in en 'knak! knak!' daar was het weer: sturen en remmen tegelijkertijd. Zucht.
En daarna weer toen we het terrein van de garage met een snelheid van 20 km/u opdraaiden.
Ik zette de auto stil en Peter ging achter het stuur zitten; hij liet de auto 10 cm rijden en hield daarna de rem ingetrapt. Daarna begon hij naar links en naar rechts te sturen en op een vast punt knakte het linker voorwiel behoorlijk. Ook in stilstand dus! Er stonden inmiddels 3 monteurs om mijn auto mee te luisteren en te voelen. Blijkbaar een uniek geval. Een twijfelachtige eer.
Het klinkt misschien raar, maar ik was dolblij dat na een jaar frustraties nu eindelijk de Volvo experts het zagen en hoorden!
Vanaf 15:15u tot 17:45 is men bezig geweest de oorzaak te vinden. Wielen er af, er op, remschijven eraf en weer erop... inspuiten, voelen, wielen er af/er op, draaien, schoonmaken en weer testrijden. Daarna hebben ze ook nog de bouten aangedraaid daar waar de veer/schokbreker bovenop vast zit (de kogellager?).
Bij de laatste testrit was het geknak te horen en voelen als ik stuurde en remde en dan de rem iets los liet (om niet met een ruk stil te staan); juist als ik de rem iets los liet, hoorde je de knak.
Mij lukt het zelfs een keer zo hard, dat ik dacht: nu breekt er iets af. Maar Peter stelde me gerust.
Rond 17:30 was er nog 1 monteur aanwezig en die heeft de remschijven losgehaald, schoongemaakt, ingevet en weer vastgezet. Als ik in het weekend nu nog last er van had, dan moest ik maandag/volgende week een afspraak maken, dan zouden ze waarschijnlijk een aantal nieuwe onderdelen bestellen: onderdelen die mogelijk defect waren maar waar je niet 'in' kunt kijken of dat zo is.
Toen ik wegreed heb ik nog 5 minuten geprobeerd het euvel te horen, maar dat lukte niet; ik hoop dus dat het nu verholpen is!
Ik moet zeggen, petje af voor monteur Peter en de andere monteurs. Ook na einde werktijd ging men voortvarend te werk.
Ik mocht er continue met mijn neus bovenop staan (op eigen risico) en werd nauw betrokken bij elke stap die ze gingen doen. Chapeau!
De komende dagen blijft het warm weer en dus zijn de omstandigheden 'ideaal'. Ik laat over een aantal dagen weer van me horen.
Als het euvel wegblijft heb ik er weer een held bij!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- cvonken
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 20.09.2009 - 16:12
- Locatie: Waalwijk
Het lijkt er op dat ik er dus een held bij heb. De afgelopen dagen was het niet echt warm, maar ik heb geen enkel kraakje meer gehoord!
Lof dus voor o.a. monteur Peter bij Volvo Van Roosmalen te Waalwijk.

Lof dus voor o.a. monteur Peter bij Volvo Van Roosmalen te Waalwijk.
