Wel, na ruim een jaar nadat ik mijn 'gekraak-euvel' ontdekte, stond mijn XC60 vandaag weer een dagje bij de dealer. Wegens wisseling van werkgever nu in onderhoud bij Van Roosmalen te Waalwijk. De omstandigheden buiten (>20 graden) waren top, dus ik had de Volvo in de zon geparkeerd zodat deze alvast kon 'opwarmen'

Monteur Peter (zie mijn post van 9 juni) die de werkplaatschef blijkt te zijn, begroete mij reeds bij binnenkomst. Hij heeft ook mijn uitdraai van dit forum gelezen en ging aan de slag. Om 15u belde ze of ik even mee wilde rijden ter evaluatie.
Ze hadden het eind van de veerpoot wat ingevet en nog wat dingen. Er was ook contact opgenomen met de vorige dealer voor onderhoud-historie (netjes!).
Ik draaide de openbare weg op en reed samen met monteur Peter wat rondjes op het industrieterrein. Heel soms hoorde ik een kleine 'knok' maar dat waren dingen die monteur Peter niet op kon lossen en dat begrijp ik.
Ik kreeg moed en dacht dat het euvel opgelost was. De laatste bocht naar de werkplaats reed ik in en 'knak! knak!' daar was het weer: sturen en remmen tegelijkertijd. Zucht.
En daarna weer toen we het terrein van de garage met een snelheid van 20 km/u opdraaiden.
Ik zette de auto stil en Peter ging achter het stuur zitten; hij liet de auto 10 cm rijden en hield daarna de rem ingetrapt. Daarna begon hij naar links en naar rechts te sturen en op een vast punt knakte het linker voorwiel behoorlijk. Ook in stilstand dus! Er stonden inmiddels 3 monteurs om mijn auto mee te luisteren en te voelen. Blijkbaar een uniek geval. Een twijfelachtige eer.
Het klinkt misschien raar, maar ik was dolblij dat na een jaar frustraties nu eindelijk de Volvo experts het zagen en hoorden!
Vanaf 15:15u tot 17:45 is men bezig geweest de oorzaak te vinden. Wielen er af, er op, remschijven eraf en weer erop... inspuiten, voelen, wielen er af/er op, draaien, schoonmaken en weer testrijden. Daarna hebben ze ook nog de bouten aangedraaid daar waar de veer/schokbreker bovenop vast zit (de kogellager?).
Bij de laatste testrit was het geknak te horen en voelen als ik stuurde en remde en dan de rem iets los liet (om niet met een ruk stil te staan); juist als ik de rem iets los liet, hoorde je de knak.
Mij lukt het zelfs een keer zo hard, dat ik dacht: nu breekt er iets af. Maar Peter stelde me gerust.
Rond 17:30 was er nog 1 monteur aanwezig en die heeft de remschijven losgehaald, schoongemaakt, ingevet en weer vastgezet. Als ik in het weekend nu nog last er van had, dan moest ik maandag/volgende week een afspraak maken, dan zouden ze waarschijnlijk een aantal nieuwe onderdelen bestellen: onderdelen die mogelijk defect waren maar waar je niet 'in' kunt kijken of dat zo is.
Toen ik wegreed heb ik nog 5 minuten geprobeerd het euvel te horen, maar dat lukte niet; ik hoop dus dat het nu verholpen is!
Ik moet zeggen, petje af voor monteur Peter en de andere monteurs. Ook na einde werktijd ging men voortvarend te werk.
Ik mocht er continue met mijn neus bovenop staan (op eigen risico) en werd nauw betrokken bij elke stap die ze gingen doen. Chapeau!
De komende dagen blijft het warm weer en dus zijn de omstandigheden 'ideaal'. Ik laat over een aantal dagen weer van me horen.
Als het euvel wegblijft heb ik er weer een held bij!