Mayday!.. Roetfilter vol melding en noodloop... in Fankrijk

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5303
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

er staan idd niet dat je 70 op de autobahn moet rijden daarnaast kan je prima 80 - 90 rijden op de autobahn dat doen de vrachtwagens ook !
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Da's niet zo premium om op de autobahn even tussen de vrachtwagens te moeten rijden om je uitlaat te ledigen.... :roll:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41156
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

't zal wel aan de getankte diesel liggen, toch?
Ik gun mijn vervoermiddel (waarvan ik afhankelijk ben) altijd alleen het beste dat te koop is.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

En weer een dag zonder internet, maar het is wel mooi hier :-)

Die automatische 70-90 voor regeneratie is ook in de bergen een ramp. Want optrekken doet ie niet meer.

Gisteren weer een stukje gereden, auto rijdt normaal, durf geen volgas te geven dus inhalen is even lastig. Kan iig tot 4000toeren optrekken. Of ie nu goed schoon geworden is door mijn hoog-toeren actie (beetje vreemd eigenlijk dat de "eigen methode" van de auto een slome actie is).

In een klein dorpje moet je tanken wat er te tanken valt. Ik heb een stuk verderop een total gevonden met iets dat premium heet. Dat tank ik de volgende keer. En dan geef ik toch weer een keer gas. Kan niet de hele tijd in het ongewisse blijven. Wordt vervolgd.
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik hoop voor je dat Total de oplossing is. Niet iedereen heeft er in Frankrijk goede ervaring mee: >>klik<<
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Pffft wat een gedoe zeg. Ik had "vroeger" een auto op gas die (daar kom je in spanje achter) slecht liep op benzine. Ik krijg weer flashbacks. Dure, recente auto en ik moet oppassen wat ik tank, waar ik tank, hoe ik rij, etc etc. De getunede V40 wilde ook graag euro98, dus wat dat betreft begrijp ik de paralel met het moeten tanken van kwaliteitsbrandstof. Maar op flutbenzine reed ie prima, niet zo hard, maar zonder problemen

maar ik vind dat men met deze auto te ver zijn doorgeslagen om aan milieu eisen te voldoen. EGR die je hele inlaat vervuild en een roetfilter waar je een speciale "song & dance routine" voor moet uitvoeren wil de hele auto je niet in de steek laten.

Ben even geen dieselfan meer. (alhoewel, toen ie het deed, reed ie wel erg soepel door de bergen,....)
Maar door dit gedoe mis ik mijn spectakel V40 (323pk 440NM) meer dan ooit
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

v40jlt4, vandaar dat mijn stelling is:

De F16's hebben geen katalysator, mijn V70 geen roetfilter.
Dat is wat kort door de bocht maar het ondersteund de stelling dat we mogelijk te ver zijn doorgeslagen in het milieugedoe, net als met dat zogenaamde "nieuwe rijden". Als je dat een jaartje gedaan hebt en je komt voor de APK-roetmeting blijkt ook dat het hele gebeuren tot op het bot vervuild is en wat zeggen ze dan: "Meneer, even naar de duitse Autobahn en laat hem maar eens eens een poosje hoog in toeren brullen, is hij zo weer schoon en slaagt met glans voor de roetmeting."

On topic: Volgend jaar gaan we met de V70 en aangekoppelde Hobby voor het eerst naar "La douce France". Niet dat ik het wil maar soms moet je in een huwelijk toegeven en omdat het rijden in de V70 bepaald geen straf is heb ik maar toegegeven. Ik heb meerdere keren op het forum gelezen dat er Diesel-Volvisten zijn die in Frankrijk problemen hebben/krijgen en voor zover ik het juist heb, allemaal voorzien van roetfilter!

Zijn er, onder de meelezers, ook soortgelijke dieslervaringen bij motoren die NIET voorzien zijn van een roetfilter? Of moet het probleem echt gezocht worden in de franseslag dieselolie?

Tot slot uiteraard wel veel plezier gewenst en de hoop uitsprekende dat de V70 zich weer normaal gaat gedragen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het filter is een extra schakel in de keten, en kan als hij vol zit de motor in noodloop laten gaan. Als je geen filter hebt zie je het alleen maar aan de dikke rookwolken. Het kan ook zijn dat de motor niet lekker loopt zonder dat dat gepaard gaat met dikke rookwolken. Dat heeft dan geen invloe dop het filter. Het "probleem" met een filter is natuurlijk dat je geen waarschuwing meer krijgt als er iets fout zit. Als er bijvoorbeeld een turboslang gescheurd is zie je geen rookwolken meer, maar het filter zit wel in no-time vol.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Interessant topic. Ben nu voor het 3e jaar naar Frankrijk gedieseld en geen problemen gehad met de diesel daar. Tankte (tot dusver) gewone diesel daar. Ik kies altijd wel als het even kan pompen met een wat moderner uiterlijk en niet kleine pompjes in afgelegen dorpjes.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21223
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V70/2.4D/2003 schreef:v40jlt4, vandaar dat mijn stelling is:

De F16's hebben geen katalysator, mijn V70 geen roetfilter.
Dat is wat kort door de bocht maar het ondersteund de stelling dat we mogelijk te ver zijn doorgeslagen in het milieugedoe, net als met dat zogenaamde "nieuwe rijden". Als je dat een jaartje gedaan hebt en je komt voor de APK-roetmeting blijkt ook dat het hele gebeuren tot op het bot vervuild is en wat zeggen ze dan: "Meneer, even naar de duitse Autobahn en laat hem maar eens eens een poosje hoog in toeren brullen, is hij zo weer schoon en slaagt met glans voor de roetmeting."

On topic: Volgend jaar gaan we met de V70 en aangekoppelde Hobby voor het eerst naar "La douce France". Niet dat ik het wil maar soms moet je in een huwelijk toegeven en omdat het rijden in de V70 bepaald geen straf is heb ik maar toegegeven. Ik heb meerdere keren op het forum gelezen dat er Diesel-Volvisten zijn die in Frankrijk problemen hebben/krijgen en voor zover ik het juist heb, allemaal voorzien van roetfilter!

Zijn er, onder de meelezers, ook soortgelijke dieslervaringen bij motoren die NIET voorzien zijn van een roetfilter? Of moet het probleem echt gezocht worden in de franseslag dieselolie?

Tot slot uiteraard wel veel plezier gewenst en de hoop uitsprekende dat de V70 zich weer normaal gaat gedragen.
Ik bracht mijn S60 een keer naar een niet nader te noemen specialist en de monteurs schoten linea rect de A28 op om met 170 km/h het roetfilter schoon te rijden om daarna een roetmeting te doen. Hoezo milieu.
Neemt niet weg dat je hier niet op zit te wachten tijdens je vakantie, ik hoop dat je snel uit de problemen bent, ik tank overigens altijd V-power of aanverwant.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Ik ben net terug. De mijne heeft een retrofit filter en no problemo met de gazole (Diesel) in Frankrijk. Ik heb 'm in de bergen toch wel op zijn lazer gegeven, en op de route du soleil 120 met m'n vouwwagen erachter. Niet extreem dus.
Voor de vakantie een keer Vpower getankt, maar ik merk geen verschil, en dat doe ik dus niet meer.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

MAar in een retrofit filter is voor een deel bypass, dus echt vol kan hij niet raken. Daarnaast zit er geen sensoren in die de ECU een signaal kan geven het vermogen terug te schroeven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Ik merk met de T5 echt wel of ik in DLD euro 95 tank of shell Vpower100 of Aral ultimate100.
Met de laatste 2 duidelijk verschil in vermogen en een veel soepeler motorloop.
Net in denemarken geweest daar kun je zelfs 92 tanken deze moet er echt niet in , na wat zoeken vond ik een shell met daar Vpower 99 al is gewoon 98 ook goed genoeg .
Maargoed dit geld in mijn geval alleen voor benzine , dus topic vervuiling :)
Wat mijn ervaringen met diesel zijn zolang je maar de gerenomeerde merken tankt is er weinig aan de hand , al merk je bij de wat minder vermogende diesels wel wat verschil met de ultimate en v power brandstoffen.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8518
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

In de USA tanken ze zelfs 87ron.....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

v40jlt4 schreef: V40 (323pk 440NM)

Zo dan! Wat was daar dan aan gebeurd, dat je er zoveel power uit kreeg?
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

[quote="elianmars"][quote="v40jlt4"] V40 (323pk 440NM)[/quote]


Zo dan! Wat was daar dan aan gebeurd, dat je er zoveel power uit kreeg?[/quote]

Off topic, maar wel leuker:
- hybride turbo laten maken (leeggelepelde 14T met BIG16G compressorwiel)
- Grotere injectoren
- Grotere IC
- 3inch uitlaat met sport-kat
- versterkte drijfstangen
- Cold Air intake
- Water/alcohol injectie (heb ik nog en wil ik eigenlijk in de V70 plaatsen, maar eerst de problemen oplossen)
- andere software natuurlijk (MTE)

- En natuurlijk andere remschijven/blokken/slangen.
- wat gele koni's

Dat was het wel.


De v70 rijdt nog steeds aardig (durf geen volgas te rijden), maar gisteren 2X85km door de bergen gereden, flink doorgereden en dat ging goed. Nog steeds geen andere diesel getankt (wil deze tank leeg hebben, niet helemaal natuurlijk).

Geen vermogensverlies te bespeuren, ook geen roetpluimen oid. Blijft vreemd.

Even iets anders, amerikaanse 87ron is niet hetzelfde als 87octaan bij ons. Als ik het me goed kan herinneren, is dat ongeveer 92oct.
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Ik kan me de opmerking van Edraket goed voorstellen.
extra roeten door een gescheurde slang of lekke interkoeler kan idd het filter verstoppen. kapotte slangen merk je meteen, een lekke interkoeler minder snel, maar het roet wél
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Daneel
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26

Gescheurde slang aan je turbo merk je snel genoeg. Mijn V70 wilde tijdens onze vakantie (na een plof) nauwelijks nog vooruit. Met de motorkap open kon je, als een ander even een beetje gas gaf, je haren föhnen zoveel lucht werd er rond geblazen ipv de motor in. :(
Het bleek een "terracotta" kleurig rubber buisje te zijn van ca. 10cm lang en 8cm diameter. Deze was 3/4 doorgescheurd=geen druk=geen gang in te krijgen met de caravan (1.600kg) erachter.
Waarde onderdeel € 3,90 arbeidsloon € 25,00 wachttijd 2 dagen, want het onderdeel was niet op voorraad (terwijl dit onderdeel vaker stuk schijnt te gaan)... Enfin, morgen weer gewoon aan het werk.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Slangen die ik kan zien heb ik bekeken. Ik zie niets, voel ook geen verlies tot 4000rpm. Hoger durf ik niet te gaan. Heb inmiddels total moeten tanken. Gaan goed. Op het zuipen na. Hoop zo de vakantie door te komen en kijk dan wel verder.
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

kijk toch maar eens in de buurt van je intercooler
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”