Pagina 2 van 3

Geplaatst: 28.06.2012 - 23:42
door V50 R
Hans, mooi gesproken, helemaal met je eens!

Geplaatst: 28.06.2012 - 23:56
door Hans oet Twent
V50 R schreef:Hans, mooi gesproken, helemaal met je eens!
THNX spannender kan ik het niet maken. Moeilijk is het ook niet en een ieder moet uiteindelijk zelf bepalen wat hij/zij wil. Dan heb ik nog niet eens verteld hoe men het beste met caravan over een bergpas kan gaan afdalen. Kunnen we ook een heerlijke discussie over gaan opzetten..... Nou ja iedereen weet dat niet iedere bergpas gelijk is dus zal dat ook een buikgevoel situatie blijven.

Geplaatst: 29.06.2012 - 00:05
door Annemia
Altijd al gedacht dat de wijzen uit het oosten kwamen, maar ...
Hoe zit het nu met toerental en maximumkoppel, oftewel de grafiek met daarin aangegeven bij hoeveel toeren een motor zijn maximumkoppel levert?

Geplaatst: 29.06.2012 - 00:16
door Hans oet Twent
Annemia schreef:Altijd al gedacht dat de wijzen uit het oosten kwamen, maar ...
Hoe zit het nu met toerental en maximumkoppel, oftewel de grafiek met daarin aangegeven bij hoeveel toeren een motor zijn maximumkoppel levert?
Ik ben zeker niet wijs..... Maarre dat over koppel en en toerental vergeet het gewoon. Let niet op de verbruiksmeter, is ook niet belangrijk. Luister naar de motor van jouw auto, voel met je rechtervoet hoever je het gas moet intrappen. Zet hem maar eens op de cruisecontrol en laat hem eens flink werken. Moet jij een svoelen hoever het gas pedaal ingetrapt moet worden om nog meer power te genereren. Dus zet nooit maar dan ook nooit de cruise erop. Zeker met een automaat niet. Lekekr handmatig schakelen en zelf gas geven dan heb je alles onder controle en weet jouw onderbuik exact hoe hard jouw auto moeten werken om het gekoelde wijntje en biertje + het stukje kaas wat je die avond op de camping wil gaan nuttigen moet mee sleuren.

O ja wij, hier uut het oosten zeggen wel eens; Vake bin ie te bange.

Geplaatst: 29.06.2012 - 10:08
door Fulaks
Helemaal eens met Hans, maar dat is toch in feite basiskennis die iedere automobilist paraat hoort te hebben ? Zeker als je met caravans rijdt behoor je dat gewoon te weten.

Geplaatst: 29.06.2012 - 10:47
door Hans oet Twent
Fulaks schreef:Helemaal eens met Hans, maar dat is toch in feite basiskennis die iedere automobilist paraat hoort te hebben ? Zeker als je met caravans rijdt behoor je dat gewoon te weten.
Je hebt gelijk, maar iedereen die een caravan in eigendom of gehuurd heeft is ooit als 'onwetende' begonnen.

Geplaatst: 29.06.2012 - 13:40
door Oceanracer
Hoeveel mensen denken er wel niet dat een automaat er is om zelf niks meer te hoeven doen? Gewoon in D en rijden maar! Tja....

Geplaatst: 29.06.2012 - 13:56
door V480-S60
Ik kan dat alleen maar onderschrijven. (Door ervaring wijs geworden 8) )

Overigens weet ik nog van "vroeger" dat bij mijn vader zijn automaten ook nog sprake was van stand 1 en 2 (1 voor wegrijden in de winter) en 2 voor het vastzetten van de versnelling in z'n 3) (in het periode van de 4 baks automaten)

Geplaatst: 29.06.2012 - 14:02
door EVV
Ook zonder caravan zou je toch zelf na moeten denken in de bergen, anders schakelt de automaat berg af gewoon de hoogste versnelling in waardoor je constant moet afremmen en schakelt te laat terug berg op waardoor je onnodig veel gas moet geven.

Geplaatst: 29.06.2012 - 14:04
door Fulaks
Bij een auto zit een instructieboekje, het staat er echt allemaal in. Gevalletje RTFM...

Geplaatst: 29.06.2012 - 14:31
door V480-S60
Klopt hoor Fulaks. Maar sommige mensen hebben TFM niet of vertikken RTFM te doen. 8)

Geplaatst: 29.06.2012 - 20:17
door Annemia
Als er op zo'n manier op een vraag gereageerd word, begin ik me af te vragen wat voor soort forum dit eigenlijk is. Ik ga ervan uit dat Volvo rijders betere automobilisten zijn dan de de gemiddelde. Daar durf ik mezelf ook onder te scharen en ik zou zo ook graag discussies op dit forum blijven voeren.
Naar aanleiding van temperatuurproblemen bij het rijden van de Simplon-pas heb ik een vraag gesteld en advies gevraagd. Ik rijd al meer dan dertig jaar met caravan en heb ook ruime ervaring met het rijden met vrachtauto's.
Vorig jaar heb ik een reis naar Marokko gemaakt met dezelfde combinatie (meer dan 9.000 km) en toen heb ik geen enkele keer een temperatuur waarschuwing gezien. En voor degenen die het niet weten, in Marokko hebben ze ook bergen en we zijn tamelijk hoge passen over gegaan. Is er dus nu iets mis met mijn auto of ligt het toch aan mijn rijstijl?
Voor wat betreft TFM, uiteraard lees ik dat en de enige tekst die erin staat, naast de algemene informatie over het rijden met een aanhanger is:
"Steile hellingen
- Schakel geen hogere, handmatige versnelling in dan de motor "aankan". rijden in hoge versnellingen is niet altijd zuinig.
- vermijd hellingen met een percentage van meer dan 15% bij het gebruik van een aanhanger."
Dat is alles! Moet je hieruit lezen dat je altijd handmatig schakelend een helling op moet gaan? Kennelijk wel, maar ik vind het een uiterst summiere tekst.
Mijn andere vraag was het alsnog monteren van een temperatuurmeter. Want dan kun je het probleem voor zijn. Weet iemand daar misschien een antwoord op? Want dan kun je het probleem voor zijn.
Tenslotte nog even over het "onderbuikgevoel". Ik heb het genoegen gehad om in "dienst" nog gereden te hebben op de Dikke Daf (YA328). die kon je op het gehoor schakelen. Als je dat bij de moderne vrachtwagens doet kom je bedrogen uit. Die moet je, zeker als je ze niet kent vooral op het groene gebied van de toerenteller schakelen en dat is vaak voor het oor een veel te laag toerental. Moderne motoren halen hun maximumkoppel bij heel lage toerentallen en ik vraag me dus af bij welk toerental mijn auto het maximumkoppel haalt.

Geplaatst: 29.06.2012 - 20:29
door Oceanracer
Het achteraf monteren van een temperatuurmeter is natuurlijk altijd mogelijk, maar niet integreerbaar in het dashboard. Dat betekent dus een losse meter ergens opschroeven. En het maximale koppel wordt bereikt vanaf 1750 toeren. Maar nogmaals, dat is berg op met een caravan echt veel te weinig!

Is de V70 voorzien van een ATF-koeler?

Geplaatst: 30.06.2012 - 01:09
door V50 R
De adviezen die hier reeds zijn aangedragen zijn zeer goed bedoelt en zijn een direct antwoordt op uw vraag.
- Temperatuur:U zou via de OBD poort op uw auto icm een smartphone app of andere uitleesaparatuur wellicht de temp. kunnen uitlezen on the go.
-Wat betreft uw vraag over uw vermogen:
Max koppel is 400nm tussen de 2000 en 2750 toeren ; Max aantal pk 185 bij 4000 rpm!
Bron:
http://www.volvocars.com/nl/Documents/P ... 2-2008.pdf

Geplaatst: 30.06.2012 - 02:15
door den toerist
@ Annemia: Het motorvermogen ( pk ) is de maximale energie die een motor per seconde kan produceren.
Het maximaal leverbare koppel ( Nm ) is een kenmerk van de kracht van een motor. Een auto met een motor met een groot koppel kan sneller accelereren.
Het toerental waarbij de vulling van de cilinder maximaal is, is het toerental waarbij het grootste koppel van de motor wordt bereikt. Een maximale hoeveelheid lucht betekent een maximale hoeveelheid brandstof en dus maximale energie uit de verbranding.

Geplaatst: 30.06.2012 - 07:28
door Oceanracer
V50 R schreef:De adviezen die hier reeds zijn aangedragen zijn zeer goed bedoelt en zijn een direct antwoordt op uw vraag.
- Temperatuur:U zou via de OBD poort op uw auto icm een smartphone app of andere uitleesaparatuur wellicht de temp. kunnen uitlezen on the go.
-Wat betreft uw vraag over uw vermogen:
Max koppel is 400nm tussen de 2000 en 2750 toeren ; Max aantal pk 185 bij 4000 rpm!
Bron:
http://www.volvocars.com/nl/Documents/P ... 2-2008.pdf
Het ging toch om de 2.4D?

Geplaatst: 30.06.2012 - 07:29
door Oceanracer
V50 R schreef:De adviezen die hier reeds zijn aangedragen zijn zeer goed bedoelt en zijn een direct antwoordt op uw vraag.
- Temperatuur:U zou via de OBD poort op uw auto icm een smartphone app of andere uitleesaparatuur wellicht de temp. kunnen uitlezen on the go.
-Wat betreft uw vraag over uw vermogen:
Max koppel is 400nm tussen de 2000 en 2750 toeren ; Max aantal pk 185 bij 4000 rpm!
Bron:
http://www.volvocars.com/nl/Documents/P ... 2-2008.pdf
Ik had de 2.4D van TS nog in mijn hoofd... D5 is inderdaad vanaf 2000 rpm.

Geplaatst: 30.06.2012 - 09:39
door Thijs
En zeker niet vanaf 1600!

Geplaatst: 30.06.2012 - 09:41
door V70/2.4D/2003
Mwoah....zo'n bak koppel beschikbaar bij zo weinig toeren......daar zou ik heel best mee kunnen leven (en rijden) 8)

Geplaatst: 30.06.2012 - 09:55
door Thijs
V70/2.4D/2003, wel als de motor bij 1600 toeren lekker loopt, maar ik vindt vooral met last er achter de D5 boven de 2000 fijner draaien, wat mij aangeeft dat dit ook beter voor de motor is. Dat is dat onderbuikgevoel van Han denk ik?