Pagina 2 van 2
Geplaatst: 16.08.2010 - 11:12
door 945i
Tja, 10% is leuk bedacht, maar heeft natuurlijk geen effect tegenover 90% naar de voorwielen.
Permanente AWD is voor mij een 50/50 of 40(v)/60(a) systeem, anders niet.
In de praktijk werkt dat ook het beste.
Geplaatst: 16.08.2010 - 11:52
door volvov70r
Ik neem aan dat als je met paarden op stap gaat, je altijd wel wat extra rommel mee te nemen hebt.
De vraag is of je de S80 daarvoor praktisch genoeg vindt.
Verder zou ik sowieso voor AWD gaan.
Het aardige is dat ze daar alledrie leverbaar mee zijn geweest. Dus helaas kan je dan nog niks schrappen.
Ik zou dus op mijn verlanglijstje zetten:
XC70 D5 AWD
V70 D5 AWD
S80 D5 AWD
En dan is het vooral een kwestie van budget en smaak welke het wordt.
Ik denk dat de S80 nog het goedkoopst aan te komen is, vervolgens de V70 en dan de XC70
Geplaatst: 16.08.2010 - 17:23
door Max
volvov70r schreef:Het aardige is dat ze daar alledrie leverbaar mee zijn geweest. Dus helaas kan je dan nog niks schrappen.
Misschien dat een gewenst bouwjaar je nog wat kan helpen?
Geplaatst: 16.08.2010 - 21:47
door polleboer
Het is een leuke awd-dicussie geworden. Ik begrijp dat wanneer nodig de achterwielen extra aan het werk moeten, bv in een weiland, maar op de snelweg niet zo aktief zijn, min of meer een beetje meelopen.
Mijn verlanglijstje is al wel duidelijk geworden, helaas omgekeerd evenredig aan de prijs. Ik begreep dat 2006 een goed jaar was. Mogelijk zijn deze xc's nog te jong voor mijn budget. Welk bouwjaar moet ik zoeken?
Kan iemand me ook zeggen of er verschil zit in de kosten per km bij ca 50k?
Geplaatst: 16.08.2010 - 22:04
door polleboer
Op de auto-site's kijkende valt het me op dat heel veel XC's een automatische bak hebben. Is dat een voordeel of een nadeel?
Geplaatst: 16.08.2010 - 22:25
door Discovery
Vanaf midden 2005 zijn de nieuwe d5 geleverd met 185 pk/400Nm en de 2.4d met 163 pk/340Nm. Voordeel van die motoren is dat de d5 dan altijd een 6-bak heeft en de 2.4d vanaf begin 2006 ook op de geartronic 6-versnellingen heeft. Automaat is puur wat je prettiger vindt, auto's met automaat zijn duurder maar zorgt er wel voor dat je relaxter rijdt.
Geplaatst: 16.08.2010 - 22:32
door Max
Discovery schreef:Vanaf midden 2005 zijn de nieuwe d5 geleverd met 185 pk/400Nm en de 2.4d met 163 pk/340Nm. Voordeel van die motoren is dat de d5 dan altijd een 6-bak heeft en de 2.4d vanaf begin 2006 ook op de geartronic 6-versnellingen heeft. Automaat is puur wat je prettiger vindt, auto's met automaat zijn duurder maar zorgt er wel voor dat je relaxter rijdt.
Klopt helemaal, ik heb een 2.4d Geartronic van feb 2006, heerlijk relaxed.
Geplaatst: 17.08.2010 - 08:22
door xaser
Gewoon voor een S80 D5 gaan

Geplaatst: 17.08.2010 - 12:38
door Msuidgeest
Een S80 is redelijk klein achterin door de aflopende daklijn. Met kleine kinderen niet zo erg maar voor volwassenen ...
Geplaatst: 26.08.2010 - 16:18
door polleboer
Dank voor jullie reakties.
Er blijven steeds nieuwe vragen opborrelen:
Heeft iemand ervaring met het tunen van een cx70? (want dat zal het wel worden) Ik las ergens o.a. 13% brandstofbesparing. Dat is nogal wat.
Hoe kan het dat een AWD meer brandstof verbruikt? Ik zou denken dat wanneer alle wielen meehelpen met het voortbewegen minder energie kost dan wanneer 2 wielen worden "meegetrokken".
Geplaatst: 26.08.2010 - 16:21
door Max
Ik heb een getunede XC70 (198pk ipv 163pk) en mijn verbruik is minder dan van een vergelijkbare XC70 van Forum-member Hans. Komt misschien ook omdat hij een "vlottere" rijstijl heeft dan ik. Maar 13% lijkt me wat veel, zou eerder 7% zijn.
Geplaatst: 26.08.2010 - 17:52
door polleboer
Zal 50.000 km/jaar worden, dus zeg ruim 4000 ltr diesel. Stel 7% besparing is 280 ltr keer €1,15 is €320 per jaar voordeel naast de power die je er bij krijgt. Dus doen!
Geplaatst: 26.08.2010 - 20:56
door Discovery
polleboer schreef:Hoe kan het dat een AWD meer brandstof verbruikt? Ik zou denken dat wanneer alle wielen meehelpen met het voortbewegen minder energie kost dan wanneer 2 wielen worden "meegetrokken".
De aandrijflijn naar achter zorgt voor extra gewicht(ong. 110 kg), daarnaast weegt een XC70 ook nog iets meer dan een v70 awd. Hoger gewicht=hoger brandstofverbruik. Daarnaast heb je nog enig verlies door wrijving in de aandrijflijn naar achter wat ook nog eens voor extra verbruik zorgt.