Pagina 2 van 3

Geplaatst: 26.08.2010 - 19:05
door Reader
Grappig idd :)

Geplaatst: 27.08.2010 - 12:24
door Live
bart simpson schreef:
Poolrev schreef:Dat van de MINI wist ik niet. Heeft BMW zelf dan een 1.6 diesel tegenwoordig? Of is het een eigen doorontwikkeling van de 105 pk Ford/PSA-versie?
de 1.6 Benzine motor van Mini zat ook in de Chrysler Neon..

Wel beetje jammer dat merken dit doen. VW deelt al zijn motoren, BMW deelt ze (al zit er in een BMW geen motor van een ander merk geloof ik?)
.. en nu ook Volvo die motoren van Ford overneemt. Ben er zelf nog niet helemaal over uit. Aan de ene kant is het goed dat goede producten gedeelt worden, aan de andere kant zou ik een Volvo kopen omdat het een Volvo is, en wil ik er (liever) geen motor in van een ander merk.

Geplaatst: 27.08.2010 - 12:39
door kmser
Live schreef:
bart simpson schreef:
Poolrev schreef:Dat van de MINI wist ik niet. Heeft BMW zelf dan een 1.6 diesel tegenwoordig? Of is het een eigen doorontwikkeling van de 105 pk Ford/PSA-versie?
de 1.6 Benzine motor van Mini zat ook in de Chrysler Neon..

Wel beetje jammer dat merken dit doen. VW deelt al zijn motoren, BMW deelt ze (al zit er in een BMW geen motor van een ander merk geloof ik?)
.. en nu ook Volvo die motoren van Ford overneemt. Ben er zelf nog niet helemaal over uit. Aan de ene kant is het goed dat goede producten gedeelt worden, aan de andere kant zou ik een Volvo kopen omdat het een Volvo is, en wil ik er (liever) geen motor in van een ander merk.
Als ik kan keizen tussen een volvo met een middelmatige motor of een met een goed motor uit een ander merk is mijn keuze snel gemaakt. Voor mij kan de motor een wagen maken of kraken.

Geplaatst: 27.08.2010 - 12:47
door bart simpson
Mee eens

Geplaatst: 27.08.2010 - 13:40
door 945i
Live schreef:al zit er in een BMW geen motor van een ander merk geloof ik?
Klopt, waarom zou je het met minder doen.... :wink:

V50 D2 Diesel

Geplaatst: 01.09.2010 - 09:57
door Jademeka
Bedankt voor de info, de 8 kleppen ipv 16 kleppen blijft wel een raar verhaal, zeker omdat de D2 115PK heeft en de 1.6D met start stop 109PK

Geplaatst: 08.09.2010 - 00:10
door Ralf T
Mijn Volvo dealer gaf aan dat het waarschijnlijk een typfout is die overal gekopieerd is.

Volvo meldt op hun Newsroom-site overigens dat het wel een DOHC-motor betreft (dus 16v).

Geplaatst: 08.09.2010 - 12:46
door Henrico
Tja, wat is het nu echt?
8 of 16 kleps?

Geplaatst: 08.09.2010 - 22:21
door codriver
Ralf T schreef:Mijn Volvo dealer gaf aan dat het waarschijnlijk een typfout is die overal gekopieerd is.

Volvo meldt op hun Newsroom-site overigens dat het wel een DOHC-motor betreft (dus 16v).
DOHC hoeft niet persé 16 kleppen te hebben, V70 2.5 10V heeft ook 2 nokkenassen.

Geplaatst: 09.09.2010 - 20:45
door Ralf T
Ja, da's waar.

Blijft een mysterie :-)

Geplaatst: 09.09.2010 - 21:08
door Ralf T
Op de Engelse Wikipedia-pagina van de S40 staat ook bij de D2 dat 't gaat om een 8-klepper:

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_S40

Ook op diverse buitenlandse sites staat de auto te boek als 8v, dus misschien is het, vreemd genoeg, toch gewoon een 8-klepper!

Geplaatst: 29.09.2010 - 22:25
door Vincent74
Ik rij sinds een aantal weken met een V50 D2 Sport, motor bevalt prima maar heb er wel een probleem mee, bij het schakelen hoor ik een klonk in naar mijn idee de bak, alsof er speling ergens in zit. Dealer heeft er al naar gekeken maar weet niet waar te zoeken. Hun demo V50 heeft hetzelfde "probleem".

Komende week gaat mijn auto weer een dag naar de dealer en krijg ik de demo V50 mee om te luisteren.

Meer mensen hier die dit probleem hebben?

Gr,
Vincent

Geplaatst: 29.09.2010 - 22:39
door Paul
Heb er maandag heel de dag ingereden, geen last van gehad. Probleem bij mij was dat hij af en toe niet startte, maar dit lag blijkbaar aan het feit dat ik de koppeling niet hard genoeg indrukte.

Geplaatst: 29.09.2010 - 22:41
door Vincent74
ik had er de eerste twee weken ook geen last van, pas rond de 2000km kwam het er langzaam in en is sindsdien erger geworden.

Geplaatst: 30.09.2010 - 12:53
door Ralf T
Ik hoor de bak wel duidelijk schakelen, maar een 'klonk' herken ik niet.
Het niet starten van de auto herken ik wel. Je moet de koppeling helemaal intrappen, maar het lijkt erop dat 'ie ook daar niet altijd even lekker op reageert (heb er zelf nu ongeveer 8000 km mee gereden).

De D2 is verder een prima motorisering en als Sport is 'ie ook prima uitgerust. De auto is een stuk goedkoper dan de BMW's die ik hiervoor reed, maar de kwaliteitsindruk is ook een heel stuk minder.

Geplaatst: 05.10.2010 - 22:38
door kvdb
Hier geen klonk bij het schakelen. Ook bij het starten geen probleem, maar als ietst dergelijks bij mij naar boven komt, meldt ik het.

Vraag me af; is de 6 bak een nieuwe bak, of is dezelfde bak als uit de 2.0?

Geplaatst: 20.10.2010 - 19:01
door Cavallino
Ralf T schreef:
De D2 is verder een prima motorisering en als Sport is 'ie ook prima uitgerust. De auto is een stuk goedkoper dan de BMW's die ik hiervoor reed, maar de kwaliteitsindruk is ook een heel stuk minder.
Welke BMW's waren dat dan? Als ik de C30 vergelijk met de 1-serie van mijn vriendin dan onderschrijf ik jouw ervaring niet...

Geplaatst: 20.10.2010 - 20:30
door Martinvh
Is er overigens al iets bekend over het tunen van de D2 motor.

Ik heb een C30 D2, die eigenlijk wel wat meer vermogen kan gebruiken.

Al powerboxen of chiptuning beschikbaar?

Geplaatst: 20.10.2010 - 23:03
door Ralf T
Cavallino schreef:
Welke BMW's waren dat dan? Als ik de C30 vergelijk met de 1-serie van mijn vriendin dan onderschrijf ik jouw ervaring niet...
M'n vorige 2007 BMW 118dA (facelift, 3-deurs) en daarvoor had ik een E46 320d. Ik weet niet of je vriendin een 1 Serie heeft van na de facelift, maar die van voor de facelift is inderdaad 'n stuk minder qua materiaalgebruik.
Verder blijf ik erbij dat het materiaalgebruik en afwerking gewoon van een veel lager niveau zijn dan dat van de echte premiummerken: Mercedes, BMW en Audi.

Heb inmiddels 10.000 km met de V50 D2 Sport gereden. Het verbruik is nog steeds veel te hoog (gemiddeld zo'n 6,2 l/100 km), ondanks max. 120 km/u op de snelweg en netjes opschakelen bij 2000 tpm. Hij is alleen zuinig als je onder de 2000 toeren blijft. Daarboven gaat 'ie fors meer verbruiken. Hij is helemaal afgestemd om goed te scoren op de ECE-rijcyclus (zoals vrijwel alle 'groene' auto's), maar het werkelijke verbruik wijkt nog veel meer af dan bij veel andere merken. Ik hoef de brandstof niet te betalen, maar ik vind 't wel een erg fors verschil.
Als het vochtig is, loopt de motor slecht en houdt 'ie regelmatig in. Dit verdwijnt weer als 'ie warm is.
Zoals gezegd vind ik de afwerking en materiaalgebruik niet geweldig. Even los van het interieur zijn de deurrubbers echt slecht. Na een flinke regenbui komt het water je tegemoet als je de achterdeuren opendoet. Ook zat er na een paar duizend km al een roestplekje onder de zwarte plastic strip op de achterbumper.

Gelukkig kost 'ie me niet zoveel, want anders zou ik echt heel teleurgesteld zijn. Maar ja, misschien ben ik wel te verwend met m'n 12 jaar BMW rijden en m'n Mercedes speeltje en stel daarom (te) hoge kwaliteitseisen aan een auto.

Geplaatst: 21.10.2010 - 10:18
door kvdb
Dat verbruik ben ik helemaal met je eens. Hij slurpt echt net als die ruwe dieselstoker van een Touran. Dat had ik toch echt anders verwacht.

Met heel netjes en voorzichtig rijden haal ik van werk naar huis 6.4. Bij 'gewoon' rijden zoals ik altijd rij, 7.9. (140 op de snelweg en vlot opschakelen en doorrijden, niet jakkeren).

Maar het materiaalgebruik, dat ben ik (nog niet) met je eens. Dat water op de achterbank als je de deur open doet lijkt meer op een designflaw dan slecht materiaal. Misschien is het idd je referentiekader dat je parten speelt.

ps: Je noemt Audi, maar daar vind ik de prijs/kwaliteitsverhouding helemaal scheef. Ook over Mercedes hoor ik heeeeeele wisselende verhalen.