Pagina 2 van 2
Geplaatst: 18.09.2010 - 07:26
door game0ver
Ik heb ook last van dit probleem gehad op vakantie.
In Nederland nooit geen last, maar wanneer in de bergen en met een buitentemp van 30+ loopt de meter flink in het rood.
Nu in nederland weer nergens last van.
Ik wil toch de tempssensor gaan vervangen, en alle 3 de relais gaan nakijken
en contoleren of de fan op 2 standen gaat draaien.
Geplaatst: 18.09.2010 - 09:30
door ronaldv40
ik had hetzelfde problem met mijn 102pk diesel wel met een caravan van 1200kg erachter .
ik denk dat net als bij mijn vorige v40 95pk diesel de radiateur in de cirkel waar de fan aanzuigt dicht zit (zat nl een hele deken van vliegjes stof en andere zooi ) .
dus ga ik eerst die eruit halen om te kijken (laat het nog wel even weten )
over de airco als de temp meter oploopt airco uit want je aircoradiateur (zit als eerste vanaf de bumper) gezien wordt loeiheet als die volop moet koelen
ps als het een keer donker is of een goede donkere plek pak je een kleine felle zaklamp en schijn met de moterklep open vanaf de bumper door je koelblokken heen en kijk je of je licht ziet aan de andere kant geen (op verschillende plekken) geen of weinig licht zit ie waarschijnlijk dicht.
hoop dat je er wat aanhebt
groeten ronald
Geplaatst: 21.09.2010 - 14:58
door Nald
Het kan ook zijn dat er een mooie luchtbel ergens in je koelkanalen zit.
Dan heeft de pomp het moeilijk je koelvloeistof rond te pompen en koelt hij dus slecht.
Ik had ook een luchtbel zitten (weliswaar door een kapotte koppakking) en dat belemmerde de vloeistof stroom. Op normale stukken koelde de motor goed door de rijwind en de warmtegeleiding van het koelwater. maar bij stilstand kookte de motor over.
Verder koelde mijn motor vele malen beter met de airco aan, dit omdat dan automatisch je koelvin aanslaat. Dit gebeurde bij mij niet zonder de airco want de luchtbel zat bij de temp.sensor en dus ook niet aangaf dat de motor over de kook ging.
Misschien kan je even kijken bij de dealer of ze hem opnieuw kunnen afpersen?
Geplaatst: 07.02.2011 - 22:54
door jSED
Heeft iemand eigenlijk al een oplossing voor dit probleem?
Ik heb het de laatste keer in Oostenrijk ook gehad. Ik heb de dealer gevraagd er extra op te letten tijdens de beurt, maar konden niets vinden. Hij raadde aan de airco uit te doen tijdens een klim. Dus je rijdt een auto van 30k nieuw en je kan niet eens de airco gebruiken als je een bergje op gaat? En dan mag je er ook nog 1400kg achter hangen. Dit is toch eigenlijk niet normaal? Er zit dan toch gewoon een fout in de constructie?
De radiators zijn schoon, thermostaat doet het prima, ventilator doet z'm werk, ook met 35 graden zon in de file is geen probleem. Alleen als ik een klein bergje op wil rijden, loopt hij warm. Persoonlijk denk ik dat de ventilator het niet aan kan. Volgens mij hebben de benzine uitvoeringen 2 ventilators terwijl m'n 115pk diesel er maar 1 heeft.
Misschien dat het plaatsen van een extra ventilator zin heeft?
Geplaatst: 08.02.2011 - 00:31
door Nald
ik heb 1 ventilator en die koelt toch goed
Geplaatst: 08.02.2011 - 01:42
door chris_zweden
jSED schreef:Volgens mij hebben de benzine uitvoeringen 2 ventilators terwijl m'n 115pk diesel er maar 1 heeft.
Misschien dat het plaatsen van een extra ventilator zin heeft?
Dat is een condenser ventilator, voor de airco

Weet niet precies waarom een (jouw) diesel dat niet heeft. Mogelijke verklaring is omdat een diesel minder warmte afgeeft dan een benzine motor.
Geplaatst: 08.02.2011 - 09:47
door jSED
Die van mij heeft wel een airco maar dus niet die ventilator. Op het internet zag ik een unit met 2 van die ventilators, maar die gaat bij de diesel niet passen want daar zit een dynamo in de weg.
Hebben andere diesel rijders ook maar 1 ventilator?
Ze ziet er niet naar uit dat de diesel minder warmte afgeeft anders kun je wel zonder oplopende temperatuur de berg op kunnen komen toch? Of is er misschien toch iets anders aan de hand? M'n waterpomp is trouwens nog vervangen toen ik een nieuwe distributieriem heb gehad.
Geplaatst: 08.02.2011 - 09:55
door Iroll
Ik zou je koelsysteem eens flushen, kan vol met aanslag zitten waardoor de doorstroming niet lekker meer is. Hoeveel km's staan er op de teller?
Geplaatst: 08.02.2011 - 10:33
door jSED
Ja, d'r staan idd genoeg op. Ik zit bijna op 270000.
Ik heb weleens gedacht om de radiator gewoon te vervangen, just to be sure.
Geplaatst: 08.02.2011 - 10:45
door Iroll
Flushen is een stuk goedkoper, onnodig om de radiateur te vervangen als die niet lekt. Haal bij een automaterialen zaak een flesje koelsysteem flush en verse anti-vries en volg de aanwijzingen op de verpakking. Ben je misschien voor een paar €€ van je probleem af.