sju_art schreef:Ik zie verschillende tijden staan voor beide versies (marktplaats/dit forum/google).
Wat is de 0-100 tijd (volgens het boekje) voor de 140 pk versie en wat is de 0-100 tijd voor de 170 pk versie?
En wat is het in de praktijk

?
Als er mensen zijn die de 140 pk of 170 pk versie hebben getuned (188 pk of 200+ pk), hebben jullie ook je nieuwe 0-100 tijd gemeten?
Even een serieus antwoord op jouw vraag.
140 pk bij 4.500 tpm - 220 Nm bij 2.750 tpm 0-100 km/u = 10.2 sec.
170 pk bij 5.900 tpm - 230 Nm bij 4.500 tpm 0-100 km/u = 8.7 sec.
Ik heb voor mijn S60 met 170 pk een S70 gereden met 140 pk. Het verschil in acceleratietijd heb ik nooit zo bemerkt alleen dan dat de 170 pk misschien wat sneller in de toeren klimt. Wat ik wel duidelijk heb gemerkt is dat de 170 pk op de snelweg boven de 130 km/u sneller/makkelijker trekt naar hogere snelheden.
Wat ik persoonlijk vind pleiten voor de 140 pk versie is dat deze meer trekkracht onderin heeft. De spreekwoordelijke duw in de rug was daar meer voelbaar. Wat ook terug te zien is in de specificaties.
De maximale trekkracht is beschikbaar bij een veel lager toerental.
De 170 pk versie begint vanaf ongeveer 3.000 tpm pas echt te trekken. Bij dat toerental voel je de auto dan ook echt duidelijk meer trekken. Gevoelsmatig ben je met de 170 pk versie dan ook meer geneigd om hem hoger in de toeren te jagen wil je het gevoel hebben snel te accelereren.
Persoonlijk vind ik de 140 pk versie in de stad en op binnenwegen dus net even prettiger rijden. Wanneer je veel op hogere snelheden op de autosnelweg of in Duitsland rijdt kan de 170 pk versie prettiger zijn omdat deze sneller op hogere snelheden zit.
De acceleratietijden heb ikzelf nooit nagemeten.