Pagina 2 van 2

Geplaatst: 11.12.2010 - 15:58
door 945i
Nee hoor, maar is niet ver van Lelystad vandaan en hebben veel kunde en kennis in huis/hal.

Geplaatst: 11.12.2010 - 16:12
door Ramon&Ramon
Tarman T schreef:Ramon, wat bedoel je met nokkenasafstelling? Toch niet de pomptiming? Want die heb ik afgelopen week goed laten zetten.

En de pomp? Opbrengst niet voldoende meer?

Hoe kan ik beiden na (laten) zien?
Bij een distributieriemwissel moet ook de nokkenas afstelling gecontroleerd worden en eventueel opnieuw afgesteld,helaas doen veel bedrijven dit niet,als die niet klopt,klopt de pompafstelling ook niet.

Geplaatst: 12.12.2010 - 14:25
door Thijs
Is de nokkenas afstelling op dezelfde manier te verstellen als de pomptiming? En hoe kan je dat controleren, moet dat ook met VADIS?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet gehoord had van nokkenadafstelling. Dacht dat als de riem goed gemonteerd zat dat het dag goed zou zijn... En merk je dit dan ook niet aan vermogensverlies oid? De dealer heeft het hier ook nooit over gehad trouwens...

Iig bedankt voor de reacties zover!!

P.S. Nu de temperaturen weer boven nul zijn geen enkel probleem meer met starten.

Geplaatst: 12.12.2010 - 14:33
door Ramon&Ramon
De nokkenas tandwielen zijn conisch,s gemonteerd zonder spie ,er is speciaal gereedschap voor om dit af te stellen,wat veel garages doen,ze tekenen de tandwielen af en monteren zo weer een nieuwe riem en rollen,soms gaat dat goed,maar soms ook fout.
Als je het dus netjes wil doen,moet je eerst de nokkenas timing afstellen en dan de brandstofpomp met uitlees apparatuur afstellen.

Geplaatst: 12.12.2010 - 15:25
door Thijs
OK, vruchtbare zondag, weer wat geleerd! Thanks Ramon!

En het afstellen van de nokkenas timing, ingewikkeld te omschrijven hoe dat in zijn werk gaat? Hiervoor hoeft hij dus niet "aan de kast" ?

Weet je toevallig ook waarom dit geen vaste (met spie oid) verbindeng is?

En dit kan jij dus ook allemaal?

Geplaatst: 12.12.2010 - 16:55
door donky
Hallo Ramon als je met een distributie wissel alles goed zet en aftekent, en je nokkenas tandwielen zijn niet los geweest, dan kan het toch niet fout gaan als je de riem zorgvuldig monteert en alle punten op de poelies goed staan?
Als het niet zo is hoor ik het graag ik ben leergierig
Groeten Donky

Geplaatst: 12.12.2010 - 23:28
door Ramon&Ramon
Tarman T schreef:OK, vruchtbare zondag, weer wat geleerd! Thanks Ramon!

En het afstellen van de nokkenas timing, ingewikkeld te omschrijven hoe dat in zijn werk gaat? Hiervoor hoeft hij dus niet "aan de kast" ?

Weet je toevallig ook waarom dit geen vaste (met spie oid) verbindeng is?

En dit kan jij dus ook allemaal?
Deze afsteltechniek en spieloze montage is bij de VAG groep standaard,je kunt er verschillende klepdiagrammen mee construeren,maar dat is meer voor de gevorderde autotechnieker.

Er is afstelgereedschap voor,een mal om de nokkenas op tijd te zetten en gereedschap om de bouten lost te halen en vast te zetten.
De vraag of ik er ervaring mee heb is ja,heb er al zeer veel gereviseerd,gerepareerd enz enz,in mijn lange tijd bij Volvo.

Geplaatst: 13.12.2010 - 02:42
door Thijs
Ramon&Ramon, OK, dat wist ik (dus) niet!

Maar zoals donky zegt, als het nokkenastandwiel niet los is geweest zou je zeggen dat daar dus niets aan veranderd?

Heb je wel mee gemaakt dat ze in de tijd toch van tijd af lopen??

En hoeveel werk is het die nokkenastiming te controleren? Je moet natuurlijk voldoende ruimte creeren om het speciale gereedschap te plaatsen. Veel demonteren of valt dat wel mee? Met andere woorden is het de moeite waard dit na te (laten) kijken??

Erg leerzaam dit!!

Geplaatst: 13.12.2010 - 11:54
door Ramon&Ramon
Als hij verder goed loopt en start,zou ik me niet al te druk maken erom.
Maar bij de volgende riemwissel wel even checken!

Geplaatst: 20.12.2010 - 18:50
door Thijs
Nu toch al een paar koude nachten gehad, maar 's morgens start hij in een keer! Bijzonder dat dat op een graad verschuiving van de pomptiming zoveel kan schelen!

Dus als de gloeibougies goed zijn en hij start slecht zou ik de pomptiming even laten controleren en eventueel verstellen!