Pagina 2 van 3
Geplaatst: 20.09.2010 - 12:57
door Garfield
Boswachter,
Waarom een diesel ?
Een diesel is volgens mij milieu-onvriendelijker dan een benzine-auto, per kilometer.
Als je zegt diesel denk ik dus dat je veel km's rijdt, heb je geen mogelijkheden om minder te rijden en dan een benzinevariant te gaan rijden ?
Zelf heb ik een flinke V70 die in de ogen van heel veel mensen niet zo milieuvriendelijk zal zijn.
Waar die mensen echter aan voorbijgaan is dat die V70 niet van de parkeerplaats af komt voor ritjes korter dan 10 kilometer, in tegenstelling tot al die kleine o-zo-milieuvriendelijke autootjes die voor elk wissewasje gebruikt worden.
Just my €0,2

Geplaatst: 20.09.2010 - 15:18
door MDA
Garfield schreef:Boswachter,
Waarom een diesel ?
Een diesel is volgens mij milieu-onvriendelijker dan een benzine-auto, per kilometer.
Just my €0,2

Ahum... *Kuch*... ik denk dat deze opmerking opzich misschien wel zijn eigen topic verdient, maar is volgens mij zeker niet zonder meer waar. Ik ken een boel argumenten die het tegendeel bewijzen.
Terug naar de TS: Ik ben het met een aantal forumers hier eens dat een V70 1.6D Drive toch het beste bij al je eisen past (ruimte / zuinigeheid)
Geplaatst: 20.09.2010 - 15:39
door Franswa
Je hebt het over een beslissing die je in 2013 wilt nemen, al die feitjes en weetjes van nu zijn dan zeer waarschijnlijk anders.
Enne..... wie weet denken je kinderen dan ook anders over met de ouders meegaan.
Geplaatst: 20.09.2010 - 15:47
door Peter
+1
Geplaatst: 20.09.2010 - 16:18
door Garfield
MDA schreef:Ahum... *Kuch*... ik denk dat deze opmerking opzich misschien wel zijn eigen topic verdient, maar is volgens mij zeker niet zonder meer waar. Ik ken een boel argumenten die het tegendeel bewijzen.
Mee eens, ik stelde het wat erg krachtig.
M.i. is een deel van het probleem van dit soort discussies nou juist dat het moeilijk is om aan te geven wat nou "milieuvriendelijk" is en wat niet.
Naar mijn mening is gedrag in veel opzichten veel belangrijker dan of een bepaalde auto nou x of x+10 gram CO2 of wat dan ook per km uitstoot.
Maar inderdaad: hier kun je hele forums over voldiscussiëren, en laten we dat iig. maar even niet in dit topic doen.
Geplaatst: 20.09.2010 - 17:00
door Boswachter
Rob Bakker schreef:V60-V50 = 10 (is flauw

)
lol
Geplaatst: 20.09.2010 - 17:12
door Boswachter
Garfield schreef:Boswachter,
Waarom een diesel ?
Een diesel is volgens mij milieu-onvriendelijker dan een benzine-auto, per kilometer.
Als je zegt diesel denk ik dus dat je veel km's rijdt, heb je geen mogelijkheden om minder te rijden en dan een benzinevariant te gaan rijden ?
Zelf heb ik een flinke V70 die in de ogen van heel veel mensen niet zo milieuvriendelijk zal zijn.
Waar die mensen echter aan voorbijgaan is dat die V70 niet van de parkeerplaats af komt voor ritjes korter dan 10 kilometer, in tegenstelling tot al die kleine o-zo-milieuvriendelijke autootjes die voor elk wissewasje gebruikt worden.
Just my €0,2

Een diesel is voor zover ik de wetenschap heb gevolgd nog steeds het milieu vriendelijkst zeker nu het roetprobleem (met een filter) valt te verminderen.
Ik rijdt helaas veel kilometers omdat dat voor mijn werk noodzakelijk is.
Mijn werk wil me een lease auto aansmeren, (toyota hybride, of een electrische mitshubishi) maar die zijn per definitie slechter en! Ik wil geen tweede wagen voor de deur, lijkt mij onzin.
Voor zover ik nu kan overzien blijft het voorlopig bij een V50 beter is er niet voorhanden. en elk wissewasje is er bij ons niet, voor de boodschappen 9ook de grote) gebruik ik de bakfiets, scheelt veel parkeergedoe
Geplaatst: 20.09.2010 - 18:05
door den toerist
Wij rijden momenteel ook met een V70 2.5D ( bj; 1998 ) met 3 kids van 5 jaar, 4 jaar en 1 jaar & 9 maand oud
We hebben van de garage al eens een C30 ( wil je gewoon niet mee maken met 3 kids ) en een V50 als vervangwagen gehad. Nou deze laatste gaat nog als ze zo jong nog zijn. Maar als het tieners gaan zijn binnen enkele jaren dan is het een andere koek. Wij gaan terug gewoon voor de ruimte van de V70 of XC70 kiezen.
Geplaatst: 20.09.2010 - 18:44
door wim de jong
Een diesel is voor zover ik de wetenschap heb gevolgd nog steeds het milieu vriendelijkst zeker nu het roetprobleem (met een filter) valt te verminderen.
Dat durf ik te betwijfelen.....
Ik denk dat een LPG auto het milieu vriendelijkst is.
LPG stoot het minste kwalijke deeltjes uit.
Aan de andere kant......je moet wel wat rijden om LPG eruit te halen.
Geplaatst: 20.09.2010 - 18:45
door jan weemering
Sorry ik was even melig!
Geplaatst: 20.09.2010 - 19:51
door den toerist
wim de jong schreef:Een diesel is voor zover ik de wetenschap heb gevolgd nog steeds het milieu vriendelijkst zeker nu het roetprobleem (met een filter) valt te verminderen.
Dat durf ik te betwijfelen.....
Ik denk dat een LPG auto het milieu vriendelijkst is.
LPG stoot het minste kwalijke deeltjes uit.
Aan de andere kant......je moet wel wat rijden om LPG eruit te halen.
Ik dacht dat vanaf zo'n 15.000km je met een LPG voordeel begint te halen.
En bij een diesel vanaf zo'n 20.000km.
Maar op LPG verbruikt de wagen meer! Vergeet dit niet. En niet elk tankstation bied LPG aan. + dat je voor in het buitenland dikwijls verschillende adapters nodig hebt.
Geplaatst: 20.09.2010 - 19:57
door bart simpson
wim de jong schreef:Een diesel is voor zover ik de wetenschap heb gevolgd nog steeds het milieu vriendelijkst zeker nu het roetprobleem (met een filter) valt te verminderen.
Dat durf ik te betwijfelen.....
Ik denk dat een LPG auto het milieu vriendelijkst is.
LPG stoot het minste kwalijke deeltjes uit.
Aan de andere kant......je moet wel wat rijden om LPG eruit te halen.
lpg op een nieuwe Volvo is eigenlijk geen realistische optie, diesel is anno 2010 derhalve de meest milieuvriendelijke optie
Geplaatst: 20.09.2010 - 19:57
door kvdb
En een auto op aardgas? Is dat niks?
Geplaatst: 20.09.2010 - 19:59
door bart simpson
kvdb schreef:En een auto op aardgas? Is dat niks?
vast wel, maar Volvo levert je die niet meer
Geplaatst: 20.09.2010 - 20:03
door den toerist
Waarom ergens in investeren, als de overheid toch niet mee werkt?
Geplaatst: 20.09.2010 - 20:06
door bart simpson
den toerist schreef:Waarom ergens in investeren, als de overheid toch niet mee werkt?
Nederland wordt qua CNG nu pas ontsloten, Volvo kwam 11 jaar geleden reeds met CNG auto's en is er 4 jaar terug mee opgehouden.
Geplaatst: 20.09.2010 - 20:22
door kvdb
Volkswagen daarentegen levert nog steeds een passat Ecofuel. Maar da's vloeken in de kerk op dit forum, natuurlijk.

Geplaatst: 20.09.2010 - 20:29
door bart simpson
Volvo was te vroeg met die CNG auto's
Geplaatst: 20.09.2010 - 20:56
door sanco
Is inderdaad erg zonde. Ik werk bij de nationale gasdistributeur en zelfs daar rijden de leaseauto's (op een uitzondering na) niet op gas. Wat zou er mooier zijn dan de vloot (ik schat toch gauw > 500 middenklassers of meer) op het eigen produkt te kunnen laten rijden? Wat dat betreft hoop ik dat deze ontwikkeling alsnog doorzet en dat ook Volvo daar nog een keer weer op inspringt. sorry we gaan nu wel erg off topic!
Geplaatst: 22.09.2010 - 08:44
door Boswachter
Ik weet dat er nu veel aardgasstations worden gebouwd, waarschijnlijk ook bij de pomp waar ik vaak kom.
Aardgas heeft voor mij twee nadelen
1 een beperkte actieradius (moet! elke dag tanken dan)
2 de tank ligt onderd e auto en beperkt de bodemvrijheid terwijl het gewicht behoorlijk toeneemt, kortom, ik kan het bos niet meer in....