Pagina 2 van 3
Geplaatst: 23.09.2010 - 10:17
door V480-S60
Ik zeg het misschien wat overdreven. (weet ik wel zeker

.) Maar zo wordt het vaak ervaren.
Overigens zat er al vanaf het begin een brug tussen de voorpoten bij een S60 (2000-2009). Daar zit ook de motorophanging aan.
Ik zeg daarbij toch ook dat "wij" een wat ander publiek zijn? Dus er iets anders tegenaan kijken.

Geplaatst: 23.09.2010 - 11:14
door Johan
Die brug zat niet in mijn 2005 D5.
Geplaatst: 23.09.2010 - 11:15
door V480-S60
Bij de mijne zit ie er gewoon in.
Geplaatst: 23.09.2010 - 11:21
door John Vermeulen
Wat opmerkelijk is, is dat bij mijn weten dit de eerste keer is dat R-design niet alleen betekent sportieve accentueringen in interieur en exterieur, maar ook enkele aanpassingen in ophanging/vering en stabilisatie. Ik denk dat Volvo snel wil inspelen op het commentaar van autojournalisten c.q. het beeld in de pers dat de nieuwe S60 een heel fijne, luxueuze/moderne, comfortabele, dynamische en geweldige reisauto is, maar dat het label "de sportiefste Volvo ooit" niet op alle fronten wordt waargemaakt. En dat dit wel eens de C30 zou kunnen zijn, volgens Tameling van Autoweek bijvoorbeeld.
Mij valt op dat als het gaat om chasis/ophanging/vering er ondertussen veel variaties zijn. Zo begrijp ik dat de Amerikaanse versies van de S60 standaard veel comfortabeler zijn afgesteld dan de standaard Europese versies. Daarnaast kun je als optie kiezen voor een systeem waarmee je drie varianten van comfort/dynamiek kunt instellen (3 buttons in de center stack). En dan nu de R-design aanpassingen. Alleen in Europa neem ik aan?
Ik weet trouwens niet helemaal zeker of het verstandig is van de nieuwe S60 een superstrakke "stuiterbak" te maken. Vergis je niet, het is een grote en brede auto om mee te rijden. Het rijdt echt heel anders dan een V50/S40 bijvoorbeeld. Om het wat simpel te zeggen: het is geen GTI'tje van Volkswagen, daar heeft ie echt een heel andere wielbasis en spoorbreedte voor. Ik merk soms dat mensen die zelf nog niet met de nieuwe S60 hebben gereden de wagen als een soort van GTI willen benaderen.
Ik ben het wel eens met eerdere reacties hierboven dat Volvo moet oppassen niet door te slaan in het hele marketingidee van "brutale Volvo" en "Naughty Volvo". Je ziet dat een aantal autojournalisten dan ook de wagen vrij eendimensioneel langs deze lat gaan beoordelen. Op zich begrijp ik het wel: Volvo wil een trendbreuk in het imago bij het algemene publiek realiseren, vreemd merk rijders aantrekken en dergelijke. En het 60 segment staat voor het sportieve segment van Volvo.
Geplaatst: 23.09.2010 - 11:33
door 945i
Sportiever hoeft natuurlijk niet meteen te betekenen dat het een stuiterbak wordt...
Ik noem nog maar eens het voorbeeld (tot ergenis van velen hier waarschijnlijk):) van BMW, die de maatstaf zijn in deze klasse(en andere). Die bewijzen dat eea. wel degelijk kan, een onderstel dat in balans is, een gezonde verhouding tussen scherp sturen en comfortabel weggedrag.
Het kan goed zijn dat ze met deze aanpassingen aan de S60 R-Design een goede stap hebben gemaakt.
Geplaatst: 23.09.2010 - 11:48
door John Vermeulen
Klopt mee eens. We zullen het wel gaan zien allemaal met die R-design uitvoeringen. De gewenste rijbeleving blijft uiteindelijk een kwestie van persoonlijke smaak. Wat ik superprettig vind aan de nieuwe S60 is juist de combinatie van dynamiek, flink door kunnen rijden en acclereren, maar ook dat typische Volvo gevoel van comfort en "mij kan niets gebeuren". Ik heb dit weekend nog eens in een V50 gereden en dan merk je toch een groot verschil in wegligging, rijgedrag en souplesse. De V50 komt dan wat "bonking" en "houterig" over (ik bedoel er verder niets mee, begrijp me goed), waar je met de nieuwe S60 als een speer over de snelweg kunt gaan. Maar er zal altijd een markt zijn voor R-design. Tuurlijk.
Geplaatst: 23.09.2010 - 11:57
door V480-S60
Ik denk dat we daar een kern te pakken hebben.

.
Ik kan me helemaal vinden in de opmeringen van John Vermeulen.
Geplaatst: 23.09.2010 - 12:22
door volvo
Als een productleverancier c.q. fabrikant het heeft over "nog betere dienstverlening dan in het verleden" of "nog betere kwaliteit van het produkt dan in het verleden" etc. zegt men eigenlijk "het ging niet zo goed of het was niet zo goed, daar hebben we van geleerd en gaan we voortaan beter doen".
Maar:
als een fabrikant het heeft over "nog meer rijplezier en nog directere besturing en op een nog hoger plan" van een auto die eidgenlijk nog niet eens goed en wel op de weg is, dan zegt men eigenlijk, mensen , mensen wat zitten wij fout!! Wij hebben de auto volledig verkeerd in de markt gezet, het doet niet waarvoor we de auto voor hadden ontworpen. Gelukkig hebben de tientallen auto-journalisten haarscherp de vinger op de zere plek gelegd. Latens we hopen dat Volvo hiervan geleerd heeft. Ook van de kritiek op de "normale" nieuwe S60. Die qua design echt nog niet in de schaduw kan staan van de oude S60. (Okay smaken verschillen)
Geplaatst: 23.09.2010 - 12:23
door diesel01
Johan schreef:Die brug zat niet in mijn 2005 D5.
In die van ons ook.
Geplaatst: 23.09.2010 - 12:45
door V480-S60
Zit ie er nu wel of niet in Diesel?
Geplaatst: 23.09.2010 - 13:19
door diesel01
Jaahhh

hij zit erin.
Vroeger toen ik een Xedos had zat er ook één in de kofferbak, het app reed als een dweil overigens.
Geplaatst: 23.09.2010 - 14:21
door Auk
Heerlijke auto en vooral een heerlijk spotje om naar te kijken!

Geplaatst: 23.09.2010 - 16:50
door Johan
Merkwaardig dat jullie die strut al wel hadden.
Misschien was dat destijds onderdeel van het dynamic chasis?
Ik kan mij helemaal vinden in John's bericht als achtergrond verhaal voor de R-edition.
Mijn commentaar was slechts om aan te geven dat het voorbarig is van V480-S60 om de auto zonder dat er rijtesten worden gepubliceerd de auto al zo te betitelen.
Zoals 945i al aangeeft heeft BMW, zeker in hun producten van de laatste paar jaar, ook de combinatie van een scherp onderstel met een behoorlijk goede mate van comfort weten te realiseren.
Het zou dan ook zo maar kunnen dat deze R-design dichter in de buurt komt van BMW.
Als deze conclusie straks zou worden getrokken door de autojournalisten, dan krijgt de marketing leus "sportiefste Volvo ooit" pas echt glans.
Geplaatst: 23.09.2010 - 17:40
door John Vermeulen
Ik denk inderdaad persoonlijk dat de R-design versies van S60/V60 zonder het zo te kunnen zeggen in de marketingcommunicatie uiteraard, heel erg gericht zijn op BMW en BMW-rijders. Om deze over te streep proberen te trekken. De concurrentievergelijking van de S60 is ook heel sterk gericht op Audi A4, BMW 3 en Mercedes C-klasse.
Als je kijkt naar de verschillende testen die van de S60 beschikbaar zijn, dan komt daar globaal het beeld uit naar voren dat de Volvo de concurrentie met de Audi A4 heel goed aankan, ook met de Mercedes C-klasse, ook met de Citroen C5 etc., maar op het gebied van de "echte rijderskwaliteiten" nog niet met de BMW 3 series.
Zie bijvoorbeeld de driehoeksvergelijking met de BMW 3 en de Audi A5 in de Autoweek van vorige week.
Of zie deze vergelijking met de Mercedes C-klasse in Irish Times (een dagblad in Ierland), met de best opmerkelijke conclusie dat de Volvo de betere wagen is.
http://www.irishtimes.com/newspaper/mot ... 25119.html
VERDICT Volvo S60 D3 2.0 SE Lux
There is a note of caution here with the verdict and a big caveat. The Volvo is the better car here and a sign that there are some really good things coming from Volvo if their new owners carry the momentum that the firm has. The C-Class isn’t a bad car by any means but feels a little downgrade compared to the previous generation C-Class. However the same could be said of a reasonably priced Audi A4 or BMW 3-Series.
This Volvo is really very impressive but whether it has the badge prestige to persuade what in this case is a more than €40,000 outlay remains to be seen. The other point is – and this is relevant to both car –that this segment suffers from a price war that is underway in the larger executive segment.
Our Volvo is €42,673 and the Mercedes is €47,653. A new BMW 520d SE will cost from €41,750 with 184hp, with leather upholstery, Bluetooth phone preparation and automatic air conditioning – and €41,305 will get you a Mercedes-Benz E-Class E200 CDi saloon, an infinitely better car than the C-Class. The prospect of these larger cars which cost very little more is going to make life difficult for the S60 and its rivals, including the C-Class and BMW 3-Series– but, of these cars, the S60 is the better car here.
Tenslotte nog wat mooie R-design foto's op:
http://www.swedespeed.com/artman2/publi ... odels.html
Ik ben trouwens wel benieuwd wat het prijskaartje van de R-design versies is. Ik vind persoonlijk het R-design van bijvoorbeeld de V50 niet echt goedkoop, je kunt het doorgaans niet bestellen bij een pakketaanbieding (Editions) en bij de S60/V60 zijn er dus ook de technische aanpassingen in ophanging/vering/stabilisatie. Zou wel eens niet goedkoop kunnen zijn.
Geplaatst: 23.09.2010 - 18:41
door V480-S60
Johan schreef:Merkwaardig dat jullie die strut al wel hadden.
Misschien was dat destijds onderdeel van het dynamic chasis?
Ik kan mij helemaal vinden in John's bericht als achtergrond verhaal voor de R-edition.
Mijn commentaar was slechts om aan te geven dat het voorbarig is van V480-S60 om de auto zonder dat er rijtesten worden gepubliceerd de auto al zo te betitelen.
Dan heb je mij dus helaas totaal verkeerd begrepen.
Ik heb nergens, maar ook nergens gezegd dat de S60 R-edition een stuiterbak is.
Ik weet dat niet, ik heb er nog niet in gereden.
Ik gaf alleen maar aan dat de gemiddelde (huidige) Volvo-rijder helemaal geen interesse heeft in een straffer geveerde Volvo. Ik heb daar wel de term stuiterbak genoemd maar zoals je in mijn eerste posting kunt zien dat ook tussen aanhalingstekens gezet. Ik heb ook gezegd dat wij hier op het forum meer rijders zijn. En niet de "gemiddelde" Volvo-rijder.
Ik ben het qua intentie, zoals gezegd, dan ook met John Vermeulen en 945i eens.
Maar goed ik heb er nu genoeg over gezegd.
Terug naar het daadwerkelijke thema.
Geplaatst: 23.09.2010 - 19:01
door fredhead
Johan schreef:Merkwaardig dat jullie die strut al wel hadden.
Misschien was dat destijds onderdeel van het dynamic chasis?
Denk het niet, de 2001 S60 van mijn ouders heeft er ook al eentje (140 pk benzine met weinig opties) en mijn S60 D5 Edition uit 2003 (modeljaar 2004) had er ook eentje.
Geplaatst: 23.09.2010 - 19:20
door Johan
Uiterst merkwaardig. Misschien destijds bij de assemblage "vergeten"?
Geplaatst: 23.09.2010 - 19:21
door Johan
V480-S60 schreef:Johan schreef:Merkwaardig dat jullie die strut al wel hadden.
Misschien was dat destijds onderdeel van het dynamic chasis?
Ik kan mij helemaal vinden in John's bericht als achtergrond verhaal voor de R-edition.
Mijn commentaar was slechts om aan te geven dat het voorbarig is van V480-S60 om de auto zonder dat er rijtesten worden gepubliceerd de auto al zo te betitelen.
Dan heb je mij dus helaas totaal verkeerd begrepen.
Ik heb nergens, maar ook nergens gezegd dat de S60 R-edition een stuiterbak is.
Ik weet dat niet, ik heb er nog niet in gereden.
Ik gaf alleen maar aan dat de gemiddelde (huidige) Volvo-rijder helemaal geen interesse heeft in een straffer geveerde Volvo. Ik heb daar wel de term stuiterbak genoemd maar zoals je in mijn eerste posting kunt zien dat ook tussen aanhalingstekens gezet. Ik heb ook gezegd dat wij hier op het forum meer rijders zijn. En niet de "gemiddelde" Volvo-rijder.
Ik ben het qua intentie, zoals gezegd, dan ook met John Vermeulen en 945i eens.
Maar goed ik heb er nu genoeg over gezegd.
Terug naar het daadwerkelijke thema.
Mijn fout. Ik vatte het inderdaad letterlijk op.
Ik hoop ook dat men de meerprijs bescheiden zal weten te houden. Alhoewel dat wel gezien de prijsniveau's voor de meer optisch aangepaste R-en wel eens tegen zou kunnen vallen.
Ik begrijp ook niet waarom men, zoals andere fabrikanten dat doen, het niet gewoon een sportchasis noemen dat combineer zal zijn met iedere versie.
Geplaatst: 23.09.2010 - 19:24
door V480-S60
Sans rancune.
Geplaatst: 23.09.2010 - 19:35
door fredhead
Johan schreef:Uiterst merkwaardig. Misschien destijds bij de assemblage "vergeten"?
Je zou het haast zeggen.
Bij alle S60's waar ik onder de motorkap heb gekeken (zijn er een stuk of 10) zat er altijd een veerpootbrug op