inbouwen stoelverwarming?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Was even in de veronderstelling dat het een S60 betrof. Bij de oudere types gaat het inderdaad alleen om de hardware, maar bij de S60 en V70N is er ook software in het spel, en dan wordt het lastiger.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- fransb85
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
- Locatie: Utrecht
maar het belangrijkste is: het werkt en ik zit zalig met warme billen in deze laffe winter. maar, zonder nu een hand veren in onze eigen kont te willen steken, lood en ik zijn wel extreem handg in volvoklusjes en het bedenken van bijbehorende creatieve oplossingen, zelfs het haynesboek raadt aan om niet aan bekleding te gaan rotzooien omdat het te ingewikkeld is. we hebben er met z'n tweeën dik 5 uur over gedaan en dat was mede omdat ik wist hoe alles vastzat en losgemaakt moest worden, reken in je eentje zonder deze kennis op dik 12 uur als je het netjes wil doen. het beste koop je gewoon stoelen waar het al inzit en vraag je aan je volvodealer om advies bij jouw bouwjaar. maar in elk geval, iemand heeft het gedaan! zodra ik ook nog eens handig met computers word (dat kan ik niet namelijk) zal ik proberen wat foto's erop te krijgen.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
- Locatie: Obbicht
Beste Frans, tof om te lezen dat het je gelukt is. Denk dat we beiden niet getwijfeld hadden ook eraan..... Wel lekker die stoelverwarming he? Verbrand wel je billen niet!!
Indien het niet lukt met het plaatsen van de foto's kun je deze ook naar mij mailen, dan zal ik ze voor je plaatsen op dit forum. Denk dat niet alleen ik nieuwsgierig is naar je project.
Indien het niet lukt met het plaatsen van de foto's kun je deze ook naar mij mailen, dan zal ik ze voor je plaatsen op dit forum. Denk dat niet alleen ik nieuwsgierig is naar je project.
Maurice
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
-
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:10
- Locatie: Obbicht
Hier komen dan de foto's welke Frans mij gemaild had. Wegens Carnaval vertraagd, maartoch. Wellicht dat Frans de uitleg voor zijn rekening wilt nemen, ik kan dan wel foto's posten, doch geen verwarming aanleggen
. De foto's:



















Maurice
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
Vaders: S80 D5 MY2008 Momentum, RTI, 17'' Regor, magic blue pearl...
Zelf: Ibiza 1.9 TDI sport. Hopelijk snel een Volvo...
- fransb85
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
- Locatie: Utrecht
mijn dank aan maurice voor het plaatsen van de foto's.
het jammere is dat we geen foto's hebben van het verwijderen van de rugleuningbekleding. de zitting zit rondom vast met krammetjes die je voorzichtig met twee tangen open moet buigen. ik heb speciaal hiervoor goede, vrij dure puntbek tangen gekocht (een recht en een haakbek) omdat je anders halverwege met verbogen tangetjes zit (ik heb m'n lesje geleerd met praxius grabbelbak gereedschap, het is niet voor niets goedkoop). in het kussen en de stoelhoes zitten ijzeren staafjes, die haaks op elkaar komen. deze trekken het profiel in je stoelkussen. deze twee staven worden met elkaar verbonden middels nog meer ringetjes. allemaal netjes loshalen, en je komt er nog eens moeilijk bij ook. als je het slordig doet kun je ze niet meer dichtmaken. het beste kun je de veren aan de achterkant van het kussen losmaken en het kussen eruit trekken, zo wordt remontage makkelijker. het verdient overigens aanbeveling om op een goede werkhoogte te prutsen als je de volgende dag nog zelfstandig uit een stoel wil kunnen komen, je rug is niet bijster gek op deze klusjes. ik was ook blij toen de stoelverwarming het deed.
de rugbekleding zit met 4 krammen onderlangs vast, en over twee plastic flapjes getrokken. die moet je met een tang losmaken, en voorzichtig omhoogvouwen. vervolgens weer ringetjes van staafjes losmaken (al zijn de staven in de rugbekleding van flexibel plastic en kun je ze makkelijker terugvouwen). terugvouwen tot de eerste vouw, en dan spuitlijm dubbelzijdig opbrengen. het rugdeel van de stoelverwarming kun je losklikken dmv een stekker. daarna netjes vastplakken natuurlijk:P
op de zitting eerst netjes het matje erop leggen en de draden goed positioneren. vervolgens sectie voor sectie dubbelzijdig lijm opbrengen en vastlijmen in situ. de temperatuursensor valt in een voorgestanst gaatje. de voorste delen van het matje moeten vrij ver over de voorkant heen worden vastgelijmd. even alles nastrijken om de spuitlijm goed te laten hechten (droogt vrij snel als je t op schuimrubber doet).
mijn tip is om de ringetjes allemaal te verzamelen in een bak en ze indien nodig even netjes bij te buigen op een manier die het terugplaates vergemakkelijkt (met genoeg opening om de twee stangetjes te kunnen vangen, maar nog wel rond in model). nu moet je de bekleding terugplaatsen (bij zitting van voor naar achter) door de ringetjes met een of twee tangen weer op hun ouwe plaats vast te zetten. per stoel gaat het om zo'n 40 ringetjes of meer. het stoelkussen weer in het stoelframe terugplaatsen om de laatste ringetjes en veren vast te maken. om het werk makkelijker te maken kun je de rugleuning natuurlijk heen en weer bewegen. de knoppen van de rugleuning zijn makkelijk te verwijderen door er even goed aan te trekken (niet wrikken met schroevendraaiers, dan mol je het). de grote kun je verwijderen, de kleine kan blijven zitten. deze procedure natuurlijk herhalen voor de andere stoel. zorg dat je bij het demonteren echt geduldig te werk gaat, zodat je weet hoe het allemaal in elkaar zit. dit om ellende te voorkomen als je het weer in elkaar moet zetten. misschien moet je ook ringetjes tellen om te voorkomen dat je opnieuw moet beginnen als je bijna klaar bent.
let op: bij auto's van voor '98 (die ook net iets anders gemodelleerde stoelen hebben) zit een losse airbag module (ipv een groen SRS stekkertje) voor de stoelbag. daarvoor zit een clipje in de plastic cover meegeleverd wat je in de spleet tussen deze sensor en een stalen stripje moet plaatsen. die evt. haynesboek voor plaatjes. dit is belangirjk omdat de sensor gevoelig is en je behoorlijk gewon kunt raken (financieel en lijflijk) als de airbag afgaat wanneer je aan het sleutelen bent aan de stoel en je bijvoorbeeld de stoel per ongeluk met de sensor ergens tegenaan botst.
ik hoop dat iemand met dit verhaal geholpen is, ik weet echter wel dat ik later geen stoffeerder wil worden:P
het jammere is dat we geen foto's hebben van het verwijderen van de rugleuningbekleding. de zitting zit rondom vast met krammetjes die je voorzichtig met twee tangen open moet buigen. ik heb speciaal hiervoor goede, vrij dure puntbek tangen gekocht (een recht en een haakbek) omdat je anders halverwege met verbogen tangetjes zit (ik heb m'n lesje geleerd met praxius grabbelbak gereedschap, het is niet voor niets goedkoop). in het kussen en de stoelhoes zitten ijzeren staafjes, die haaks op elkaar komen. deze trekken het profiel in je stoelkussen. deze twee staven worden met elkaar verbonden middels nog meer ringetjes. allemaal netjes loshalen, en je komt er nog eens moeilijk bij ook. als je het slordig doet kun je ze niet meer dichtmaken. het beste kun je de veren aan de achterkant van het kussen losmaken en het kussen eruit trekken, zo wordt remontage makkelijker. het verdient overigens aanbeveling om op een goede werkhoogte te prutsen als je de volgende dag nog zelfstandig uit een stoel wil kunnen komen, je rug is niet bijster gek op deze klusjes. ik was ook blij toen de stoelverwarming het deed.
de rugbekleding zit met 4 krammen onderlangs vast, en over twee plastic flapjes getrokken. die moet je met een tang losmaken, en voorzichtig omhoogvouwen. vervolgens weer ringetjes van staafjes losmaken (al zijn de staven in de rugbekleding van flexibel plastic en kun je ze makkelijker terugvouwen). terugvouwen tot de eerste vouw, en dan spuitlijm dubbelzijdig opbrengen. het rugdeel van de stoelverwarming kun je losklikken dmv een stekker. daarna netjes vastplakken natuurlijk:P
op de zitting eerst netjes het matje erop leggen en de draden goed positioneren. vervolgens sectie voor sectie dubbelzijdig lijm opbrengen en vastlijmen in situ. de temperatuursensor valt in een voorgestanst gaatje. de voorste delen van het matje moeten vrij ver over de voorkant heen worden vastgelijmd. even alles nastrijken om de spuitlijm goed te laten hechten (droogt vrij snel als je t op schuimrubber doet).
mijn tip is om de ringetjes allemaal te verzamelen in een bak en ze indien nodig even netjes bij te buigen op een manier die het terugplaates vergemakkelijkt (met genoeg opening om de twee stangetjes te kunnen vangen, maar nog wel rond in model). nu moet je de bekleding terugplaatsen (bij zitting van voor naar achter) door de ringetjes met een of twee tangen weer op hun ouwe plaats vast te zetten. per stoel gaat het om zo'n 40 ringetjes of meer. het stoelkussen weer in het stoelframe terugplaatsen om de laatste ringetjes en veren vast te maken. om het werk makkelijker te maken kun je de rugleuning natuurlijk heen en weer bewegen. de knoppen van de rugleuning zijn makkelijk te verwijderen door er even goed aan te trekken (niet wrikken met schroevendraaiers, dan mol je het). de grote kun je verwijderen, de kleine kan blijven zitten. deze procedure natuurlijk herhalen voor de andere stoel. zorg dat je bij het demonteren echt geduldig te werk gaat, zodat je weet hoe het allemaal in elkaar zit. dit om ellende te voorkomen als je het weer in elkaar moet zetten. misschien moet je ook ringetjes tellen om te voorkomen dat je opnieuw moet beginnen als je bijna klaar bent.
let op: bij auto's van voor '98 (die ook net iets anders gemodelleerde stoelen hebben) zit een losse airbag module (ipv een groen SRS stekkertje) voor de stoelbag. daarvoor zit een clipje in de plastic cover meegeleverd wat je in de spleet tussen deze sensor en een stalen stripje moet plaatsen. die evt. haynesboek voor plaatjes. dit is belangirjk omdat de sensor gevoelig is en je behoorlijk gewon kunt raken (financieel en lijflijk) als de airbag afgaat wanneer je aan het sleutelen bent aan de stoel en je bijvoorbeeld de stoel per ongeluk met de sensor ergens tegenaan botst.
ik hoop dat iemand met dit verhaal geholpen is, ik weet echter wel dat ik later geen stoffeerder wil worden:P