Pagina 2 van 6

Geplaatst: 11.10.2010 - 19:15
door BlackcurrantV70
In Belgie was er vroeger een spreekwoord,

"In het leger wordt je een echte man" :-)

Mijn legerdienst was in 1984

Geplaatst: 11.10.2010 - 19:19
door M@rcel
Herman41 schreef:Nog steeds off topic, maar zo'n apparaat als waar jij het op geleerd hebt Marcel, heb ik nog een paar jaar voor de lol erbij gehad. Heerlijk rijden door de stad, beetje tussengas en vooral niet kraken.... heerlijke sound hebben ze trouwens.
Beetje tussengas? Planken die handel en op tijd het gas weer loslaten. Grappig dat ik in die wagen met kistjes aan reed, terwijl ik nu altijd schoenloos rij...

Was het gaspedaal niet een rolletje?

Geplaatst: 12.10.2010 - 09:00
door Herman41
Ik zie dat ze na de oorlog in België al net zulke mooie vrachtwagens maakten als in Nl. :P
@ Marcel, gaspedaal is inderdaad een rolletje, maar zonder tussengas terugschakelen.... Plankgas was inderdaad wel altijd nodig anders ging het allemaal nog trager. (Hoewel mijn 328 over de 90 km/uur liep, maar dan had je wel gehoorbeschermers nodig )
::?

Als je weet dat je weer een andere auto gaat kopen is altijd leuk. Dat vind ik in ieder geval wel, zoeken, kijken leuk en nuttig tegelijk.
Wat de kleur betreft is zilvergrijs inderdaad ook erg mooi (heb ik zelf) en zeker een stuk minder gevoelig voor vuil en krassen. In eerste instantie zocht ik zeker geen grijs maar zwart maar ben achteraf toch erg blij met deze kleur.
Veel plezier de komende tijd en hopelijk vind je een mooi exemplaar.

Geplaatst: 12.10.2010 - 09:10
door NielsPHEV
Als ik moest kiezen tussen een MY 08 2.0D kinetic of een D5 edition sport zou zeker voor een edition sport gaan, de laatste serie van het "oude" type. Auto is compleet uitgerust en een lekker dik blok.

Aangezien je nu een 126 pk versie hebt is het ook een idee eens te gaan rijden met beide modellen aangezien in jouw geval de 2.0 D geen stap achetruit is en daardoor wellicht de keuze anders uitvalt.

Geplaatst: 12.10.2010 - 09:15
door Herman41
Ik ken de 'sound' van de 2.0 niet, maar zou voor geen goud de roffel van de 5 pitter willen missen, dat geeft mij in ieder geval extra driving fun.

Geplaatst: 12.10.2010 - 10:33
door Bart
En een XC70, Tom?

Geplaatst: 12.10.2010 - 12:33
door diesel01
Lijkt mij helemaal het einde, maar ik ben dan ook auto-adept.
Vorige week hebben wij(Anita en ik) bij een '08 XC70 staan kijken en het nooit meer sneeuwkettingen hoeven leggen tijdens de wintersport spreekt mij zeer aan. Alleen....
Wij rijden de auto dagelijks woon-werk en de auto staat voor het pand met een parkeer vergunning op het raam.
Het hebben van een eigen zaak biedt een hoop voordelen, maar een nadeel is dat alles wat je doet of hebt beoordeelt wordt door je klanten.
Doorgaans bedienen wij een ouder publiek met een "doe maar gewoon mentaliteit" ik denk dat een XC voor de deur slecht voor de handel is en een nette V70 gewoon niet opvalt.
Als ik hier niet over na zou hoeven te denken zou een XC boven aan het lijstje staan.

Wbt het vermogen 4/5cyl de reden dat ik nu met 126pk geen vermogen te kort kom is te danken aan de smeuigheid van de 5 cylinder.
126pk in een 4 cylinder rijdt heel anders de een 5cyl, ik denk dat ik het steriele van een 4 cyl op de langere termijn niet prettig ga vinden.

Geplaatst: 12.10.2010 - 12:46
door M@rcel
Herman41 schreef:Ik zie dat ze na de oorlog in België al net zulke mooie vrachtwagens maakten als in Nl. :P
@ Marcel, gaspedaal is inderdaad een rolletje, maar zonder tussengas terugschakelen.... Plankgas was inderdaad wel altijd nodig anders ging het allemaal nog trager. (Hoewel mijn 328 over de 90 km/uur liep, maar dan had je wel gehoorbeschermers nodig )
::?
Terugschakelen zonder tussengas kon ook helemaal niet... Nee, wat ik bedoelde was dat tussengas ook plankgas was ipv een beetje. Tot zo'n 3000rpm meen ik me te herinneren.

Geplaatst: 12.10.2010 - 13:13
door Herman41
Duidelijk, het is voor mij al ook weer wat jaren geleden maar je kunt idd een flinke 'peut' tussengas geven, maar voor zover ik het nog weet schakelde je terug bij zo'n 14 á 1500 toeren. Als het helemaal goed ging hoefde je niet eens te koppelen, maar dat verhoogde het risico op even 'tandenpoetsen' wel behoorlijk :P

Geplaatst: 12.10.2010 - 13:50
door jpwg001
Is die 2.0 een 4-pitter dan?

Geplaatst: 12.10.2010 - 14:02
door Herman41
Ja, hier een testje
http://www.deweekkrant.nl/auto/autotest ... 0_20D_test
volgens de testers is 4 cyl genoeg, geloof ik best maar toch mist de roffel.
En als ik dan de keuze zou moeten maken waar Diesel01 voor staat, ergo een kale 2.0 nieuw model of een volle d5 (2,4) oud model, dan geeft de roffel nog meer de doorslag.

Geplaatst: 12.10.2010 - 14:07
door Bart
diesel01 schreef:Lijkt mij helemaal het einde, maar ik ben dan ook auto-adept.
Vorige week hebben wij(Anita en ik) bij een '08 XC70 staan kijken en het nooit meer sneeuwkettingen hoeven leggen tijdens de wintersport spreekt mij zeer aan. Alleen....
Wij rijden de auto dagelijks woon-werk en de auto staat voor het pand met een parkeer vergunning op het raam.
Het hebben van een eigen zaak biedt een hoop voordelen, maar een nadeel is dat alles wat je doet of hebt beoordeelt wordt door je klanten.
Doorgaans bedienen wij een ouder publiek met een "doe maar gewoon mentaliteit" ik denk dat een XC voor de deur slecht voor de handel is en een nette V70 gewoon niet opvalt.
Als ik hier niet over na zou hoeven te denken zou een XC boven aan het lijstje staan.
Ik snap je, maar ik denk niet dat een Xc veel meer of minder opvalt dan een V70. Is nog steeds een mooie, gedistingeerde auto zonder veel opsmuk, maar net met dat beetje extra. Een Volvo heeft sowieso wel een "doe maar gewoon" mentaliteit, gemengd met goede smaak.

Geplaatst: 12.10.2010 - 14:57
door diesel01
En toch ben ik van mening(sorry voor het zwart/wit denken) dat er mensen zijn die er slecht mee om kunnen gaan.
Zo rijden wij alweer enige tijd rond zonder reclame onder de spiegels omdat de reactie's niet alleen maar positief waren.
Nu zou je kunnen zeggen"dan bekijken ze het maar" maar dat is gewoon niet onze mentaliteit.
Misschien als volgende stap dat een zeer jong gebruikte XC tot de mogelijkheden behoort, maar voor nu is een V70 voldoende.
Ik ben overigens wel benieuwd wat de visie is van mede forummers.

Geplaatst: 12.10.2010 - 15:27
door Herman41
Denk dat je zeker in de middenstand geen houding moet hebben van 'dan bekijken ze het maar' je klanten kunnen dat nl. ook heel snel gaan denken...
Een Volvo v70 is volgens mij 'altíjd goed' terwijl een xc70 net iets minder 'altíjd goed' is, omdat de uitstraling toch wat explicieter is.
Volgens mij ziet nl 90% van de mensen niet of het een nieuwe, oude, dure of goedkopere uitvoering V70 is.
Ik heb ook wel eens wat minder positieve (en ik heb er geen reclame op) reacties gehad, waar dan vaak wat gevist werd naar de prijs etc, dan zeg ik gewoon dat ie van 2000 is en dat ik hem voor een prikje gekocht heb. Zij gelukkig, ik gelukkig haha.
Kortom ik ben het voor 90% met Diesel01 eens.

Geplaatst: 12.10.2010 - 15:29
door Fulaks
Ik ken het probleem. Kom ik met een dikke Duitser aanrijden, dan denken m'n klanten "Hey, die kerel is te duur, wij betalen z'n dikke auto". Kom ik met een auto aanzetten die qua imago wat minder is dan de vorige, dan denken ze "Hmmm, daar gaan de zaken blijkbaar niet te best, misschien kent die man z'n zaakjes toch minder goed dan we dachten".

In mijn autokeuze speelt dit mee. Elke nieuwe auto mag een heel klein beetje beter zijn dan de vorige. En met een Volvo is het probleem sowieso kleiner dan met een gelijk geprijsde Duitser. Volvo's zijn nu eenmaal gaan pasterbakken die veel afgunst en/of afkeer opwekken.

Ik zou dus zeggen : met een V70 doe je zeker niets verkeerd t.o.v. je cliënteel. Volvo is degelijk, stevig, veilig. In zaken zijn dat ook eigenschappen die door cliënteel op prijs worden gesteld.

Voor mijn part zouden zo'n dingen niet mogen meespelen, maar jammer genoeg wordt daar toch belang aan gehecht door de goegemeente. Er zijn uitzondering, misschien heb je wel klanten die het opmerken en die zeggen "Ah, heb je nu eindelijk eens een échte auto gekocht ?". Die opmerking kreeg m'n vader toen hij lang geleden overstapte van een modale Citroën BX naar een Alfa Romeo 164.

Geplaatst: 12.10.2010 - 15:39
door 945i
Ik kan het mij ook goed voorstellen, je moet je klanten niet het gevoel geven dat ze teveel betalen..Maar ook niet het gevoel geven dat het niet goed gaat met de zaak. Zo werkt dat jammergenoeg nou eenmaal hier.

Geplaatst: 12.10.2010 - 16:07
door Herman41
Dat is dus zo'n beetje de belangrijkste reden dat ik Volvo rijd en bijv. niet BMW. Ik heb overigens voordat ik mijn huidige v70 kocht toch stiekem een tijdje het vizier op een XC90 gehad, totdat rationaliteit weer de overhand kreeg en ik toch maar een nette V70 heb gekocht. Omdat ik ook nogal vaak met verschillende opdrachtgevers te maken heb leek het me toch verstandiger.
(overigens erg vervelend als mijn vrouw dan weer eens bij een collega met een xc90 in de auto heeft gezeten en dan thuiskomt met de opmerking: 'dat rijdt toch ook erg lekker' jaja ::?

Geplaatst: 14.10.2010 - 11:22
door robinupc
Het is de bedoeling dat we nu toch een jaar of 4 verder kunnen waarbij ook een caravan in de toekomst een mogelijkheid is.
Wij rijden met een ´05 V70 D5 met 5 traps geartronic probleemloos met een zware (1500 kg) Eriba Nova 530 naar Zuid-Europa. De GT is hierbij ideaal omdat je dan de motor op toeren kunt houden (door manueel te gaan schakelen). Zijn ook met een 940 met 'ouderwetse' automaat en grote/ zware caravan naar Z-Europa geweest, maar dan zat je regelmatig met samengeknepen billen te rijden... Ik zou dus zeker voor de 'oude' V70 met D5 gaan!

Geplaatst: 14.10.2010 - 19:07
door 945i
Met die 940 kon je ook handmatig schakelen, precies hetzelfde.

Geplaatst: 14.10.2010 - 22:30
door robinupc
Volgens mij had de 940 alleen een 1 en een 2 (bergversnelling om de bak 'vast' te zetten), en kon je dus niet handmatig schakelen zoals GT.