Pagina 2 van 2
Geplaatst: 27.11.2010 - 11:34
door Ramon&Ramon
Vandaar die 140NM
Geplaatst: 27.11.2010 - 14:19
door Oceanracer
rooky schreef:Bedankt voor jullie antwoorden.
p.s. Oceanracer
Het gaat over moeren. Het zal misschien niet zo nauwkeurig hoeven te zijn maar ik wil de velgen niet kapot draaien.
Ken mijn eigen krachten niet met een kruissleutel !! ::lol: hahaha
Met wielmoeren heb ik geen ervaring, dus kan ik geen zinnig woord over zeggen.
Geplaatst: 22.10.2011 - 14:41
door likus
Paniek!
Nou heb ik mijn auto omhoog staan, en was ik bezig om mijn wintergear voor de eerste keer zelf op de auto terug te plaatsen.
Ik zie, dat de zomervelgen (lichtmetaal) een taps toelopend gat hebben waar de wielmoer doorheen zit.
Omdat dit gat taps loopt, is aan de moer een taps stukje toegevoegd.
Maar, mijn stalen wintervelgen hebben gewoon een recht vlak.
Dien ik nu deze taps lopende stukjes eraf te halen? Ik kan me voorstellen, dat het anders geen goede steun zal geven?
Ik heb bij het laatste keer wisselen bij de dealer overigens niets gezien dat er andere moeren gebruikt werden in de garage.
Geplaatst: 22.10.2011 - 16:00
door Battlecruiser
Als die tapse stukjes afneembaar zijn dan kun je ze inderdaad het beste erafhalen anders heeft de bout écht te weinig houvast.
Geplaatst: 22.10.2011 - 16:04
door likus
Ik heb eens een uurtje aangezien met een bakkie koffie, en zag dat de stalen velgen eigenlijk ook een (kleiner stuk, maar toch) taps toelopend gat hebben.
Dezelfde vorm als de wintervelgen.
Ik durf het dus maar aan...ga ik weer aan het werk zolang het najaarszonnetje er nog is.
Een "rechte" moer (of bout) zou minder raakvlak hebben.
Geplaatst: 22.10.2011 - 18:33
door MN-NL
Taps moet!
Dat zorgt voor een juiste centrering van de bout in de velggaten EN de hoek van 60 graden zorgt ervoor dat de bout minder snel los kan lopen. Dat kan je met wat hogere wiskunde ook bewijzen trouwens.
Vrijwel elke velg heeft die tapse zitting, en anders heb je speciale moeren nodig!
Marc