Pagina 2 van 19

Geplaatst: 14.10.2010 - 13:04
door Jumpman
Achterkant is niet nodig, ik meen dat het vooral bedoeld is om bij laaghangende zon je tegenliggers makkelijker te zien (vandaar waarschijnlijk dat de dagrijlichten altijd zo laag gemonteerd worden)


Waarom zitten ze dan bij veel merken wel op de hoogte van de koplampen? (bv. Audi/Kia)

Geplaatst: 14.10.2010 - 13:27
door MauritsvdT
Dagrijverlichting vanaf 2011 standaard

Auto’s die in 2011 en daarna nieuw op de markt komen, moeten standaard voorzien zijn van verlichting voor overdag.
De Europese Unie stelt de ‘dagrijverlichting’ vanaf dan verplicht.

De speciale verlichting maakt een auto beter zichtbaar overdag, maar verbruikt (in tegenstelling tot dimlicht) nauwelijks energie.
In veel gevallen stellen autofabrikanten de lichtunits samen met energiezuinige diodes ofwel leds.
Auto’s als de Audi A4, Lancia Delta, Opel Insignia en de nieuwe Volkswagen Golf zijn al voorzien van dagrijverlichting.
Voor vrachtauto’s, bestelauto’s en bussen gaat de verplichting pas in de zomer van 2012 in.

Bron: ANWB

Persoonlijk vind ik het ook raar dat het aan de achterkant niet moet, als er een laaghangende zon voor je staat kun je je voorganger net zo slecht zien als een tegemoetkomer.
Nog vreemder is dat er een optie voor moet wijken (mistlampen vervallen)!
Nee, geef mij dan maar zoals het er bij Audi opzit.

(Ik hoef het eigenlijk helemaal niet, mijn verlichting staat al aan sinds ik mijn rijbewijs heb)

Geplaatst: 14.10.2010 - 13:40
door Paul
Volvo heeft al veel eerder aangegeven dat mistlampen totaal geen meerwaarde hebben met de nieuwe types verlichting.

Geplaatst: 14.10.2010 - 13:46
door MauritsvdT
Paul schreef:Volvo heeft al veel eerder aangegeven dat mistlampen totaal geen meerwaarde hebben met de nieuwe types verlichting.
Persoonlijk heb ik een andere mening/ervaring.
Ook het uiterlijk speelt mee, bij de nieuwe modellen waar nu niets zit op de traditionele plaats vind ik het ook maar kaal eigenlijk.

Geplaatst: 14.10.2010 - 15:54
door Discovery
Goede zaak dat dit verplicht wordt, ik heb regelmatig dat auto's gewoon wegvallen in het landschap omdat ze geen licht voeren en ik ze pas later opmerk.

Geplaatst: 14.10.2010 - 16:00
door JeroenSpock
Paul schreef:Misschien energie zuiniger?
Top Gear had een keer iets over die Audi led's. Toen hebben ze Volvo gebeld om te vragen hoeveel extra brandstof het kost om de dimlichten te laten branden, en Volvo zei dat het zo klein was dat het niet te meten viel. Audi maar het onmeetbare nog onmeetbaarder zeiden ze :lol:

Maar even over die led's zelf, dat kan best mooi zijn hoor. Die strepen zoals Audi dat heeft zijn op sommige modellen best mooi, en die gaan ook anders branden wanneer je richting aangeeft of je dimlicht aan doet.
Al die andere led strips die iedereen er op plakt vind ik maar niks. Citroën heeft ze verticaal staan, spuuglelijk dacht ik toen er me één voorbij kwam. Zoals Volvo nu doet zag ik eergisteren nog bij een auto, lijkt net of je je mistlicht aan hebt maar niet echt hinderend.

Oh ja, onze bussen hebben ze ook. Of de ledjes aan, of dimlicht. Maar altijd licht aan de voorkant en daar gaat het juist om.
Afbeelding

Geplaatst: 14.10.2010 - 16:20
door Peter-V50
Schrijven de nieuwe regels dan ook voor dat de dagrijverlichting onder de bumper geplaatst moet worden?

Volvo heeft al heel lang continu brandende verlichting.

Vanochtend zag ik weer een grijze auto zonder verlichting in de ochtendschemer. Levensgevaarlijk! En ja, het was een Duitse premiumwagen.

Geplaatst: 14.10.2010 - 17:02
door 360Degreez
Ehm... okay... en als ik overdag mijn "mistlampen" die op exact dezelfde plek zitten en minder licht geven aanzet krijg ik een boete.. toch? of is die regel ook geschrapt?

Geplaatst: 14.10.2010 - 17:12
door Reader
MauritsvdT schreef:Dagrijverlichting vanaf 2011 standaard

Auto’s die in 2011 en daarna nieuw op de markt komen, moeten standaard voorzien zijn van verlichting voor overdag.
De Europese Unie stelt de ‘dagrijverlichting’ vanaf dan verplicht.

De speciale verlichting maakt een auto beter zichtbaar overdag, maar verbruikt (in tegenstelling tot dimlicht) nauwelijks energie.
In veel gevallen stellen autofabrikanten de lichtunits samen met energiezuinige diodes ofwel leds.
Auto’s als de Audi A4, Lancia Delta, Opel Insignia en de nieuwe Volkswagen Golf zijn al voorzien van dagrijverlichting.
Voor vrachtauto’s, bestelauto’s en bussen gaat de verplichting pas in de zomer van 2012 in.

Bron: ANWB

Persoonlijk vind ik het ook raar dat het aan de achterkant niet moet, als er een laaghangende zon voor je staat kun je je voorganger net zo slecht zien als een tegemoetkomer.
Nog vreemder is dat er een optie voor moet wijken (mistlampen vervallen)!
Nee, geef mij dan maar zoals het er bij Audi opzit.

(Ik hoef het eigenlijk helemaal niet, mijn verlichting staat al aan sinds ik mijn rijbewijs heb)
´mijn´ C30 word in jan op kenteken gezet, maar nu al besteld, hoe zit dat dan?

Geplaatst: 14.10.2010 - 17:59
door Edgar
Daar ben ik ook benieuwd naar? V50 komt in nov. Maar op kenteken in Jan.

Ben ook benieuwd hoe vaak je aangehouden wordt, het lijkt idd net of je je mistlampen aan hebt...

Geplaatst: 14.10.2010 - 18:26
door Jumpman
Misschien een raar idee, maar is het dan niet iets om gewoon LED DRL's zowel voor als achter toe te passen?????
Want ik ben en blijf toch voorstander van het Volvo systeem, gewoon altijd je lichten aan...

Geplaatst: 14.10.2010 - 18:56
door Edgar
Achter is verboden in NL.

Geplaatst: 14.10.2010 - 19:00
door Jumpman
Edgar schreef:Achter is verboden in NL.
Snap jij het allemaal nog? Wat een wetgeving hebben we toch.
Ach ja mijn Volvo wordt geleverd in week 46 dus ik heb zoiezo geen LED DRL's.

Geplaatst: 14.10.2010 - 19:16
door Edgar
Net als vroeger 3e remlicht eerst verboden, toen verplicht..

Geplaatst: 14.10.2010 - 19:43
door 945i
Wat een goedkope flut oplossing weer...
Een paar LEDjes op de plek van de mistlampen..
Was er geen geld meer om een nette koplampunit te ontwerpen ofzo..
Zat vandaag nog een Toyota achter me met die vreselijk irritante pitjes in de bumper.

Er is een fabrikant in Zuid-Duitsland die aantoont dat dagrijverlichting ook decent en niet opdringerig uitgevoerd kan worden, dmv. twee op beschaafd niveau brandende ringen.

Geplaatst: 14.10.2010 - 20:47
door Edgar
Vanaf februari 2011 moeten alle nieuwe automodellen in de Europese Unie zijn voorzien van dagrijverlichting. De regel geldt niet voor modellen die al langer op de markt zijn; alleen auto’s die vanaf dan worden geïntroduceerd, moeten aan de regel voldoen.

Bron: Autoweek

Geplaatst: 14.10.2010 - 21:18
door Msuidgeest
Edgar, wat jij nu aangeeft geldt altijd voor aanpassingen bij auto's.

Feit blijft dat de dagrijlampen toch een Zweedse uitvinding is die ik eind jaren 70 al zag op de toenmalige 200-serie: gewoon 21 watt in de stadslichtunits aan de voorkant en je was zichtbaar.
Ik hoop wel dat de fabrikanten hun best doen een beetje mooie LED-s te ontwerpen en er geen Sjonnie-modellen van maken.

Geplaatst: 14.10.2010 - 21:24
door 945i
Inderdaad, stadslichten benutten. Ze zitten er op, ze moeten werken, maar je mag ze niet gebruiken.. :roll:

+ dat er dan achter ook verlichting is. Want ook ik kom die Audi's tegen in het schemer zonder verlichting achter. :evil:

Geplaatst: 14.10.2010 - 21:29
door Paul
Voor de mensen die auto's in bestelling hebben, het is een extra optie om deze LED's te nemen.

Geplaatst: 14.10.2010 - 21:31
door 945i
Tot Februari 2011, daarna is het geen optie meer.