Verbruik 2.0 T

Gebruikersavatar
i_n_f_e_r_n_o
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 02.11.2010 - 20:30

Het is op het eerste gezicht geen zuinigheidswonder. Het gaat echter wel vooral om ritten binnen de bebouwde kom (veelvuldig optrekken, stoplichten, etc.). Snelwegkilomters heb ik weinig gemaakt, maar toen ik een keer een rit van circa 60 km snelweg maakte steeg de actieradius boven de 1000km.

Hoewel ik er dus nog vrij weinig en vooral kort mee heb gereden, lijkt er dus een aanzienlijk verschil te zijn tussen stadsverkeer en de langere afstanden.

Het verbuik wat ik nu heb gemeten, zit in de buurt van de theoretische opgave van Volvo (binnen bebouwde kom). Ik hoop dit op termijn vanwege het inrijden nog kan verbeteren c.q. moet ik mijn rechtervoet beter controleren.
V70 R-Edition/Polestar MY2011 handgeschakeld (foto's)
Gebruikersavatar
Nuggie
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11.09.2009 - 12:06
Contacteer:

Ik zit nu op ruim 17.000km maar ik hou het verbruik niet exact rekenkundig bij. Van mijn waarnemingen van de BC kom ik echt tot de conclusie dat het verschil tussen stads- en snelwegverkeer groot is. Laten we zeggen tussen de 1:10 en 1:13.
Verder gaat de vergelijking met de 2.5T niet op omdat deze motor gewoonweg qua emissies niet meer kan anno 2011. Dat was, naar mijn idee, de belangrijkste reden waarom de 2.5T er uit is gegaan, niet het verbruik.

Overigens ben ik echt ENORM tevreden over de motor als het gaat om souplesse en vooral stilte :sleeping:
mei 2013 - heden: Volvo V70 D4 Nordic Plus Savile grey
2010- mei 2013: Volvo V70 2.0T Kinetic met Polestar upgrade, Caspian Blue
2006-2010: Ford S-Max 2.0 TDCI Titanium
2002-2006: Toyota Avensis Verso 2.0 Sol
2000-2002: Saab 9-3 2.0T S
Gebruikersavatar
i_n_f_e_r_n_o
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 02.11.2010 - 20:30

Nuggie, na <1.000 km herken ik het beeld dat jij geeft dus ook. Maar inderdaad de motor is onwerkelijk soepel, behoorlijk sterk en echt stil. De beleving van acceleratie neemt hierdoor wel een beetje af, maar als ik op de teller kijk is het meestal alweer ver boven wat is toegestaan. Onlangs ben ik hiervoor gestraft met een staande houding :stop: (overschrijding 29 km, na correctie 26) = 169 euro (excl. admin kosten) is ongeveer 2x een volle tank. Niet echt gunstig voor het 'verbruik' dus...
V70 R-Edition/Polestar MY2011 handgeschakeld (foto's)
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Oeps....
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Nuggie
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11.09.2009 - 12:06
Contacteer:

i_n_f_e_r_n_o schreef: Onlangs ben ik hiervoor gestraft met een staande houding :stop: (overschrijding 29 km, na correctie 26) = 169 euro (excl. admin kosten) is ongeveer 2x een volle tank. Niet echt gunstig voor het 'verbruik' dus...
Hoe herkenbaar.....ik heb sinds juni al 4 snelheidsboetes te pakken, met mijn vorige in 4 jaar slechts één.....erg onzuinig dus....
mei 2013 - heden: Volvo V70 D4 Nordic Plus Savile grey
2010- mei 2013: Volvo V70 2.0T Kinetic met Polestar upgrade, Caspian Blue
2006-2010: Ford S-Max 2.0 TDCI Titanium
2002-2006: Toyota Avensis Verso 2.0 Sol
2000-2002: Saab 9-3 2.0T S
Boem
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 13.12.2010 - 10:06
Locatie: Oost-Nederland

Fabrieksopgave van ruim 1:12,3 (gecombineerd) lijkt me sterk overdreven. Ik heb inmiddels 13.000 gecombineerde kilometers op mijn teller, maar het werkelijk gemiddeld verbruik blijft steken op net boven de 1:10. En vanwege vergelijkbare verhalen als Nuggie en Inferno hierboven, rijd ik redelijk kalm en zoveel mogelijk conform het nieuwe rijden.

Het verbruik valt me dus tegen. Maar verder ben ik het eens wat betreft kracht, souplesse en stilte van dit blok!
V60 D6 PIH, MY2014
V70 2.0T Kinetic, MY2010, Polestar
L. Verleg
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 27.12.2010 - 17:26

heb een nieuwe XC 70 gekocht een benzine T6. Zijn er al mensen die ervaring hebben met deze XC 70 > Ben erg benieuwd en kan niet wachten

groeten

Leo
Heb afgelopen week een Volvo XC 70 T6 aangeschaft. Wordt februari hoeplijk afgeleverd. Zijn er al mensen met ervaringen met deze volvo ?
Gebruikersavatar
Nuggie
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11.09.2009 - 12:06
Contacteer:

Leo,

Welkom op het forum!
Misschien is het een idee om van je vraag een apart topic aan te maken. Nu staat je vraag zomaar tussen de reacties op een heel ander onderwerp.

Er is ook een apart gedeelte (forumberichten) waar je als nieuw lid de nodige info over de werking van het forum kunt vinden.

Erik
mei 2013 - heden: Volvo V70 D4 Nordic Plus Savile grey
2010- mei 2013: Volvo V70 2.0T Kinetic met Polestar upgrade, Caspian Blue
2006-2010: Ford S-Max 2.0 TDCI Titanium
2002-2006: Toyota Avensis Verso 2.0 Sol
2000-2002: Saab 9-3 2.0T S
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

Beginnen de verbruikswaarden een beetje te zakken met het toenemen van de kilometers?
Gebruikersavatar
i_n_f_e_r_n_o
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 02.11.2010 - 20:30

drowel, hopelijk wel, maar het zal geen zuinigheidswonder worden. Ik zit pas op 2k km dus kan er verder nog weinig over zeggen.
V70 R-Edition/Polestar MY2011 handgeschakeld (foto's)
Boem
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 13.12.2010 - 10:06
Locatie: Oost-Nederland

Drowel, het verbruik lijkt inderdaad een beetje te zakken naarmate de kilometers toenemen (zit inmiddels op 17000). Ik zal binnenkort weer eens eens berekening maken en vergelijken.

Het door Volvo opgegeven verbruik is m.i. alleen haalbaar als je in Zweden rondrijdt: tientallen onafgebroken kilometers met 110km in de zesde versnelling. In Nederland zul je nooit zo zuinig kunnen rijden en over de Duitse Autobahn zullen we het maar niet hebben (meekomen met de meeste Duitse zescylinders kun je daar overigens wèl prima met deze motor)!
V60 D6 PIH, MY2014
V70 2.0T Kinetic, MY2010, Polestar
sodsod
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 14.09.2010 - 22:21

1e 4000 km erop zitten. Ik kom qua gecombineerd verbruik tot op heden slechts op 1L/9,1Km. Toch behoorlijk rustig aan gereden. Rustig optrekken, 6e versnelling etc. Op de snelweg met cruise aan 120km/u en 6e versnelling zit het verbruik inderdaad wat lager (richting de 1 op 13/14). Blijft inderdaad een enorme zuiper tot op heden. Bij 600 a 650 km is de tank echt wel leeg. Ik heb overigens geen ervaring hoever je nog kunt doorrijden als de verbruiksmeter aan geeft dat je nog maar 0 Km kunt rijden. Vanochtend getankt bij die stand en toen ging er 67 liter in.
V70 2.0T R-edition
Boem
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 13.12.2010 - 10:06
Locatie: Oost-Nederland

Inmiddels begint ook de Leasemij aan de bel te trekken... Zij rekenen vrolijk met een normverbruik van 7 liter per 100km, conform de opgave van Volvo. Daar zit ik dus 45% boven en moet nu gaan uitleggen hoe dit mogelijk is... Erg fijn!
V60 D6 PIH, MY2014
V70 2.0T Kinetic, MY2010, Polestar
sodsod
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 14.09.2010 - 22:21

Dat is wel heel erg naïef van die maatschappij. Volgens de officiele opgaven zou het gemiddeld verbruik 8,1/100 moeten zijn 1 op 12,3. Op de snelweg 6,7 op 100 (dat is dan 1 op 15.6) en in de stad 11,1 op 100 (1 op 9).

Net voor de grap nog maar eens gekeken op de A2. De resultaten bij achtereenvolgens 110km/u 120 140 en 150 op de cruise waren: 1 op 13,1; 1 op 12,5 1 op 11,2 1op 1 op 10,1

Dus 1 op 14 zoals je leasemaatschappij rekent zie ik zo 1, 2, 3 nog niet gebeuren. Ik mag wel hopen dat naarmate we meer richting de 10 a 15 k kilometers gaan het beter wordt.
V70 2.0T R-edition
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Boem schreef:Inmiddels begint ook de Leasemij aan de bel te trekken... Zij rekenen vrolijk met een normverbruik van 7 liter per 100km, conform de opgave van Volvo. Daar zit ik dus 45% boven en moet nu gaan uitleggen hoe dit mogelijk is... Erg fijn!
Ik zou de bal terugkaatsen en melden dat zij je een auto ter beschikking hebben gesteld die niet voldoet aan de specifcaties zoals die zijn opgegeven. De leasmij is je leverancier van een auto die 45 % meer verbruikt dan opgegeven.

Wordt tijd dat er een meer realistische meet methode komt dit soort afwijkingen zijn natuurlijk absurd tenzij je alle dagen met autobahnsnelheden rijdt.
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

inderdaad erg vervelend als zoiets voorkomt. Wat kwam er na de nieuwe berekening volgens jou uit qua verbruik na (toch redelijk) veel kms?
Boem
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 13.12.2010 - 10:06
Locatie: Oost-Nederland

Inmiddels zit ik op 19000km, maar het verbruik blijkt te stijgen! Heb zojuist nog eens wat berekeningen gemaakt obv mijn tank- en kilometerhistorie.

Mijn verbruik was in het begin nog circa 1 op 10, het gemiddelde van de laatste paar maanden is echter 1 op 9,1.

Aangezien mijn rijgedrag niet wezenlijk veranderd is, ga ik eea maar eens aangeven bij de dealer. Zo'n ontwikkeling lijkt me niet acceptabel.

Heel misschien bestaat er een verband met de stotterende motor die ik af en toe ervaar in deellast (zie ander topic), maar ik krijg toch het gevoel dat de autoproducenten in hun wedloop om het laagste verbruik gewoon véél te opportunistisch aan het rekenen zijn.

Mijn conclusie: de 2.0T is een heel fijn motorblok, maar de opgegeven verbruiks- en emissiecijfers zijn een fabeltje.
V60 D6 PIH, MY2014
V70 2.0T Kinetic, MY2010, Polestar
Gebruikersavatar
Nuggie
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11.09.2009 - 12:06
Contacteer:

Ik zit nu rond 23K km en het verbruik is redelijk stabiel nu. Mijn km's worden zeer wisselend (snelweg en stad) verreden en zit nu gemiddeld per tank op 1:10,5.

Mijn leasemij rekent overigens met het gemiddelde wat Volvo opgeeft: 1:12,3 dus.

@Boem: Alleen bij volledig stadsverkeer zie ik jouw verbruik terugkomen maar misschien is jouw rechtervoet iets zwaarder dan de mijne......
Maar ik deel je conclusie dus wel: heel fijn motorblok maar verbruik is folderpraat!
mei 2013 - heden: Volvo V70 D4 Nordic Plus Savile grey
2010- mei 2013: Volvo V70 2.0T Kinetic met Polestar upgrade, Caspian Blue
2006-2010: Ford S-Max 2.0 TDCI Titanium
2002-2006: Toyota Avensis Verso 2.0 Sol
2000-2002: Saab 9-3 2.0T S
emanje
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 09.08.2009 - 09:02

Die verbruikcijfers zijn altijd aan de (te) mooie kant. Dat geldt voor alle auto's . Het ligt aan de manier van meten. De zogenaande, inmiddels achterhaalde, NEDC methode is hier debet aan. Algemeen gegeven en bij iedereen toch wel bekend? De cijfers zijn overigens wel bruikbaar hoor. Gewoon bij het verbruikcijfer 20% optellen, dan kom je in de buurt van het werkelijke gemiddelde verbruik wat je verwachten mag.
V70 D M11 Magic Blue TUNEX 230PK
V70 D M09 Electric Silver FASTTECH 220pk
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 426
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

emanje schreef:Die verbruikcijfers zijn altijd aan de (te) mooie kant. Dat geldt voor alle auto's . Het ligt aan de manier van meten. De zogenaande, inmiddels achterhaalde, NEDC methode is hier debet aan. Algemeen gegeven en bij iedereen toch wel bekend? De cijfers zijn overigens wel bruikbaar hoor. Gewoon bij het verbruikcijfer 20% optellen, dan kom je in de buurt van het werkelijke gemiddelde verbruik wat je verwachten mag.
Niet helemaal waar: met mijn V70 MY 2005 (140pk) haal ik gemiddeld 8.6 l/100km (dus 1:11.6 over 88000km), fabrieksopgave is 9.1.
Bij alle andere auto's die ik heb gehad bleef ik altijd flink boven de fabrieksopgave. Vooral de moderne turbomotoren zijn erg goed in staat om mooie theoretische cijfers te produceren, maar vallen in de praktijk flink tegen. Volvo is daarin niet de enige.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”