Pagina 2 van 15

Geplaatst: 21.10.2010 - 15:14
door Gast
Shockwave schreef:Je had liever een strak afgerond VPB gehad?
Klopt - maar dat is puur hoe ik het zou doen.
combinatie van de gelaste klasse A buis +gemeniede strippen is niet echt lekker.
Laswerk is niet echt strak, strippen sluiten niet echt mooi aan.
Het had er al heel anders uitgezien als je een plaat had laten branden in de ronding van de veerpoot (zodat deze mooi aansloot) en dan met mooi strak laswerk er een fatsoenlijk dikke buis op had gelast.
Vervolgens het geheel stralen + poedercoaten.
Maar het is jouw auto en jouw besluit. Als jij er gelukkig mee bent, wie ben ik dan om te zeggen dat je dat niet moet doen.

Geplaatst: 21.10.2010 - 15:40
door Ramon&Ramon
Die buis hoort ook in het midden van de voorpoot te zitten,dus niet zo!
Het geheel ziet er niet echt smaakvol uit en dan druk ik me voorzichtig uit!

Geplaatst: 21.10.2010 - 15:49
door Shockwave
Het geheel ziet er niet echt smaakvol
Als jij er gelukkig mee bent
Dat lijkt me een goede samenvatting van subtopic VPB :wink:

Het is voor het eerst dat ik een beetje met een auto bezig ben, dus eerst maar is wat dingen uitproberen, en als het allemaal goed loopt kunnen we altijd nog dingen als een VPB verfraaien. Ik ben allang blij dat ik de mogelijkheid heb als student zijnde.

Waar ik nog steeds wel nieuwsgierig naar ben is: waarom zitten die bouten daar?
Is dat speciaal gemaakt voor het geval Shockwave ooit een VPB erin wilde zetten (zal wel niet) of zit daar nog een bedoeling achter?

Volgende stap die ik ga doen met de auto is denk ik koplampwissers inbouwen.

Geplaatst: 21.10.2010 - 16:57
door Gast
die bouten zit de veerpoot mee vast.

Geplaatst: 21.10.2010 - 17:22
door Shockwave
Oftewel de moeren bovenop de VPB dus niet te hard aandraaien omdat anders de de kop van de bout eraf springt en de veerpoot los zit.

Ik heb er net een stukje meegereden, en het verschil in sturen voel je heel duidelijk. Veel strakker en directer reageren. Dit is trouwens geen placebo effect, ik ben, voordat ik de VPB installeerde de auto nog even uitgebreid wezen testen op bochten en rotondes en het verschil is duidelijk.

Geplaatst: 25.10.2010 - 22:56
door Shockwave
Ik stoorde me al een tijdje aan het feit dat er maar 1 breedstraler in de bumper zat. Dus heb ik even zijn broer aan de andere kant besteld.
Afbeelding

Ziet er toch iets netter en mooier uit.
Afbeelding
Oja, als je goed kijkt zie je 1 koplampwisser zitten. Dat klopt, nummer 2 hoop ik er binnenkort ook in te bouwen. Moet nog even een goede wisser vinden.

Geplaatst: 27.10.2010 - 21:24
door Shockwave
Vanavond bumperlips gekocht, zowel voor voor als voor achter. Hoop ze er binnenkort op te zetten en dan volgen er ook foto's uiteraard :-)

Geplaatst: 28.10.2010 - 21:33
door Shockwave
Op het forum hier heb ik verschillende keren positieve berichten over lijnzaadolie gelezen m.b.t. je bumpers. Vandaag even langs de plaatselijke bouwmarkt gegaan en een fles van dat spul gehaald. Ik moet zeggen dat ik dik tevreden ben over het spul. Mijn broer heeft het gelijk even gebruikt voor zijn 440. De wagen knapt er gewoon van op.

Even een paar pics van voor en na.
De voor pics: ik heb ze eerst schoongemaakt met een sopje. Dus hier zie je een goed schoongemaakt stuk kunststof zonder behandeling met lijnzaadolie.

De na pics: het lijkt alsof je er net met water overheen bent gegaan. Maar deze zwarte glans blijft!

Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

De lichtinval is soms niet optimaal met de camera, maar neem maar van mijn ogen aan dat het een stuk beter is.

Daarnaast een foto van de 2 bumperlips die ik gekocht heb.
De bumperlip van de voorkant is afkomstig van een volvo. Staat niet bij welk type, maar ik vermoed een 940. De andere is merkloos.

Ik heb ze er vandaag al opgezet, maar ik zal ze morgen eerst even behandelen met de lijnzaadolie en dan foto's maken zodat jullie mee kunnen genieten :p
Afbeelding

Geplaatst: 29.10.2010 - 15:08
door Shockwave
Bij deze de foto's van de bumperlips.

Afbeelding

In de linker bovenhoek is een forumsticker te spotten.
Afbeelding

Elandstickers langs de zijkanten
Afbeelding

Afbeelding
Als je goed kijkt bij de laatste foto zie je dat de achterste bumperlip niet exact aansluit op de wielkastrand. Dit komt omdat de bumperlip afkomstig is van een 440, en deze zijn iets korter. Ik denk dat te gaan oplossen door er kunststof kapjes om heen te zetten, dezelfde als aan de andere kant van de wielkasten al zitten.

Wat op korte termijn op het programma staat:
-Extra wisserarm + wisserblad vinden en monteren
-Spoiler monteren (is al besteld, maar levering is al 2 weken te laat.....)
-Airbox monteren. Heb nog gedacht aan open luchtfilter, maar ik heb toch liever een gesloten systeem ivm warme lucht.

Geplaatst: 29.10.2010 - 15:22
door 945i
Voeg daar dan alsjeblieft aan toe:
-Uitlaatsierstuk (iets dikker..)
-Setje velgen..

Anders krijgt het echt een vlag op modderschuit effect.. ;)

Geplaatst: 29.10.2010 - 15:49
door Shockwave
Groot gelijk heb je!
De velgen noemde ik al in de introductie. Bij voorkeur pictor velgen.
Maar waar vind je tegenwoordig nog andere 4 x 100 velgen? Ik heb zat mooie velgen gezien, maar allemaal 5 steeks.
En ze mogen ook niet meer dan 500 gaan kosten ;-)

Uitlaatsierstuk is een goede tip :-) . Daar ga ik vanavond even voor naar de winkel.

Geplaatst: 30.10.2010 - 10:37
door Shockwave
Deze heb ik bij ons in de winkel gekocht, was de enigste die paste met een uitlaatdiameter van 45 mm.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Staat inderdaad iets beter dan een normaal uitlaatstompje ;-)

Geplaatst: 30.10.2010 - 11:23
door Morgenstond
Goed bezig! En wat een wereld van verschil he, die kunststof delen na behandeling met lijnolie. Was er bij mijn S40 ook lyrisch over. Uitlaat staat hem ook bijzonder goed.

Geplaatst: 02.11.2010 - 15:54
door Shockwave
Inderdaad, prachtig spul die lijnolie. Vandaag alle kunststof delen nog eens geïnspecteerd, maar ze zijn nog steeds erg mooi zwart.

En we gaan weer verder:
De lak van mijn auto is over het algemeen nog best goed. Geen plekken, krassen e.d., behalve rond de gril in de motorkap. Daar zitten een paar stevige plekken. Het was al zo toen ik de auto kocht, maar ik ben nu van plan daar wat aan te gaan doen.

Afbeelding

en

Afbeelding

De lak is er grondig vanaf. Blank staal eronder te zien. Licht roest, maar nog vrij dun.
Kan ik dit zelf nog enigzins in orde maken? Iemand tips of een 'how to'?

Geplaatst: 04.11.2010 - 14:55
door Shockwave
Eindelijk mijn spoiler binnen! Heeft 3 weken geduurt, meneer maar zeggen dat de spoiler onderweg was, maar toch kwam hij niet binnen :S
Ik dacht al dat ik voor niets betaald had, maar opeens was hij daar dan :p

Afbeelding

Het is nog niet de juiste kleur, maar komt wel een stuk overeen. Ik zit nog even te twijfelen of ik hem laat spuiten of dat ik het zelf doe (is wel leuker).
Als ik het zelf doe ga ik deze handleiding gebruiken:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ht=spoiler

Ik heb vast even een snel in de kofferklep gekeken, maar klopt het daar geen handige putjes/gaatjes zitten die aangeven waar je moet boren? Mijn vorige 440 had dat namelijk wel.

Tot slot nog, niemand een idee hoe je die lelijke plekken in de lak rond de gril moet wegwerken (vorige post)? Ik ga nu toch aan de slag met de juiste kleur autolak, dus dat zou goed tegelijk kunnen gebeuren...

Geplaatst: 08.11.2010 - 16:58
door Shockwave
Vandaag even onderdelen besteld voor de ontsteking van mijn auto:
-4 nieuwe bougies NGK
-Verdeelkap
-Rotor
-Bougieskabelset

De onderhoudsinterval van de bougies bedraagt volgens mijn onderhoudsboekje 45000 km. Dat boekje is bijgehouden tot de 167000 km beurt, terwijl ik nu op 234000 km zit. Geen flauw idee wat er in de tussenliggende periode is gebeurd, dus zekere voor onzekere maar nemen en de boel vervangen.

De distributieriem heeft nog 20.000 km voor de boeg, dus dat hoeft voorlopig niet. Nokkenasriem is bij 167000 nog vervangen (onderhoudsinterval 75000 km) dus dat zal de komend jaar i.c.m. distributieriem gaan gebeuren.

Luchtfilter is nog schoon (stofzuiger schoon gezogen), maar daar komt binnenkort wel een nieuwe in (airbox).

Kleppen stellen moet na elke 45000 km, is zover ik kan controleren voor het laatst bij 150000 km gebeurd, dus binnenkort maar even gaan kijken hoe dat in zijn werk gaat.

Wintervloeistoffen haal ik binnenkort in de winkel (halfords).

Remmen doen het nog probleemloos, vloeiend en geluidsloos. Voor de zekerheid heb ik toch een setje remblokken gekocht.

Tot slot: vorige week een Haynes werkplaatshandboek bestelt, komt als het goed is morgen binnen.

Geplaatst: 10.11.2010 - 18:41
door Shockwave
Ben ondertussen begonnen met het monteren van bovengenoemde bestelde onderdelen. Bougies zitten er allemaal in.
Alleen krijg ik nu de verdeelkap niet goed los.
Afbeelding
Je ziet dat ik er een inbussleutel heb ingestoken, daarmee moet hij toch los?
Zoja, de inbussleutel draait door en krijgt geen grip. Het lijkt alsof de bouten versleten zijn.

Mijn vraag dus: gebruik ik het goede materiaal inbus/kruiskop/iets anders?
En is er nog wat aan te doen als de inbus het juiste materiaal is?

Geplaatst: 10.11.2010 - 18:53
door leip11
ik kan het niet helemaal goed zien. maar dat is geloof ik geen inbus maar torch. daarom draait hij door

cr5-56 wil ook wel helpen om hem los te draaien. (heb het niet zo op wd-40)

Geplaatst: 10.11.2010 - 19:26
door rene en erica
vreemd, bij mij zaten daar "gewone" schroefen in (platte schroefendraaier).

Geplaatst: 10.11.2010 - 19:33
door Shockwave
geen inbus maar torch
Wat is torch?
cr5-56 wil ook wel helpen om hem los te draaien.
Heb hem nu helemaal volgespoten met kruipolie. Even duimen dat het er goed in
trekt en dat ze dan wel los willen.
vreemd, bij mij zaten daar "gewone" schroefen in (platte schroefendraaier).
De onderste is bij mij een bout, makkelijk los te halen met een dop en ratel. Alleen de bovenste 2 om een of andere vage reden niet helaas. Mocht ik ze los krijgen dan is het eerste wat ik doe naar de ijzerwarenwinkel gaan en er fatsoenlijke bouten halen.