Pagina 2 van 2

Geplaatst: 17.01.2011 - 10:59
door mehrzahl
Alle (Volvo, maar ook andere merken) diesels met DPF (zónder Ad-Blue) lopen dit risico. Je ziet de regeneratie niet op het dashboard, alleen het verbruik is tijdelijk hoger.

Het is sterk afhankelijk van je rijstijl, en of je veel korte stukken rijdt. Als de regeneratiecyclus niet kan worden afgemaakt en je rijdt veel korte stukken, is de motor continu aan het regenereren, en kan er veel diesel in het carter terechtkomen.

Je kan het probleem verminderen door:
- voornamelijk lange stukken te rijden
- regelmatig (10-15dkm) olie te verversen
- regelmatig de oliestand te checken

Verdergaande maatregelen zijn het afdoppen van de EGR (zie Edraket), waardoor je veel minder roet in het DPF krijgt en de regeneratie minder vaak en minder lang hoeft plaats te vinden. Een grondiger oplossing is het compleet verwijderen van de DPF (is ook al door een forumlid gedaan, wtr-S60) icm tuning om de DPF parameters uit de software te halen.

Ik heb zelf nu 3000 km met mijn V70 met DPF gereden, zie nog geen stijgend oliepeil en heb nog maar 1x een regeneratiecyclus kunnen vaststellen. Het kán dus meevallen maar bij rondvragen hoor je toch regelmatig over in de soep gelopen D5's door onvoldoende smering (tuimelaars gaan kapot).

Geplaatst: 17.01.2011 - 20:34
door kuupertie
ohw,

Het viel mij zondagmiddag op...toen ik naar DLD reed, dat mijn vebruik zo'n 2liter per 100km hoger lag dan normaal.
Zou dat regenereren betekenen ?
Na 30 duizend is me dat nog nooit opgevallen.
Olie heb ik nog nooit gepeild. Olie is wel ververst na 15dkm, maar mijn garagehouder heeft er niets over gezegd.
Verder rijd ik altijd stukken van meer dan 65km (afgezien van weekend)

Geplaatst: 18.01.2011 - 14:12
door edraket
Dat is inderdaad het regenereren. Daar merk je kwa motorloop helemaal niets van. Maakt niet meer geluid oid. Alleen het brandstof verbruik gaat gedurende 20 km omhoog.

Geplaatst: 18.01.2011 - 21:27
door kuupertie
Hoe vaak doet ie dat ongeveer ?
Is de eerste keer dat het me opviel na 6 maand.
Wellicht omdat ik net getankt had en mijn BC altijd op gemiddeld verbruik heb staan (hoewel ik geen brandstof betaal....zo'n freak ben ik !!)

Geplaatst: 18.01.2011 - 22:50
door edraket
ongeveer eens in de 2000 km. Na het dichtzetten van de EGR iets minder vaak, ik zie het nu ook niet meer altijd, voordat de EGR dicht zat wel vreemd genoeg. Ik denk doordat het filter een stuk minder vervuilt en dus ook een stuk sneller schoon is.
Elke keer heb ik het voornemen om het eens op te nemen, zowel kwa interval en de hoeveelheid km's dat de regeneratie voorkomt, maar omdat het nog maar zo sporadisch gebeurt is me dat nog niet gelukt.

Geplaatst: 18.01.2011 - 23:27
door 945i
Iemand de kampioen gelezen? En dan de column van de wegenwachter?

Geplaatst: 19.01.2011 - 21:10
door Gast
945i schreef:Iemand de kampioen gelezen? En dan de column van de wegenwachter?
Welke?

Geplaatst: 19.01.2011 - 21:21
door 945i
In de laatste, pagina 75.

Geplaatst: 21.01.2011 - 12:29
door edraket
Over die diesel op hol??

Geplaatst: 21.01.2011 - 12:43
door 945i
Jep.

Geplaatst: 21.01.2011 - 13:10
door edraket
Wat is daarmee dan?

Geplaatst: 21.01.2011 - 13:14
door 945i
Vond het wel een interessant stukje.

Geplaatst: 21.01.2011 - 14:35
door mehrzahl
Ik ben geen wegenwachtlid - ik rijd immers Volvo - dus zou je het stukje even willen overtypen :-P

Geplaatst: 21.01.2011 - 14:46
door edraket
Het ging over een klant die door de ANWB man geholpen werd. De auto rookte "nogal" en sloeg bij de test van de ANWB man op hol, waarna niets restte dan wachten totdat de motorolie op was en de motor vast sloeg.

Maar dat is toch niets nieuws? Wat is daar dan zo interessant aan? Dit fenomeen is nl al zo oud als de diesel motor.
Kan ik concluderen dat je dit fenomeen nog niet kende?

Geplaatst: 21.01.2011 - 15:20
door Frumpy
Dan zou toch iedere diesel dat moeten hebben? Mijn oom rijdt al sinds mensenheugenis MB Diesel, maar ik kan me niet herinneren hem ooit over zoiets gehoord te hebben. Hebben die een ander concept?
Sorry voor de (stomme) vraag, Ed.

Geplaatst: 21.01.2011 - 15:24
door MartenS40
Yep, ex-collega van mij heeft dit eens gehad. Bij 350dkm, ritje snelweg, turbo gaat kapot, motor begint op de motorolie te lopen, is met geen mogelijkheid meer uit te krijgen. Gevalletje total loss. Kan elke diesel gebeuren.

Geplaatst: 21.01.2011 - 16:34
door italie
Dit gebeurt inderdaad heel soms .
De moter gebruikt olie in plaats van diesel als brandstof.
Sleutel omdraaien heeft geen zin.

Wat wel helpt om schade te voorkomen : auto in de (hoogste) versnelling zetten en stevig op de rem gaan staan zodat de moter vanzelf afslaat.

Dit werkt niet zo (lijkt me diudelijk) bij een automaat/geartronic.

Groet Bart

Geplaatst: 21.01.2011 - 16:58
door mehrzahl
enne...versnellingsbak/vliegwiel dan?

Of een lap in de luchtinlaat, maar durf daar eens bij te komen bij een op maximaal toerental lopende diesel...

On topic: dit schijnt voorgekomen te zijn bij auto's waarbij een heel hoog oliepeil was vastgesteld, ook door dieselbijmenging (DPF regeneratie).

Geplaatst: 21.01.2011 - 17:53
door 945i
edraket schreef: Kan ik concluderen dat je dit fenomeen nog niet kende?
je concludeert maar, doe ik ook vaak.

Geplaatst: 22.01.2011 - 02:14
door DawnBlueED
Ik denk dat in het geval van op hol slaan door een kapotte turbo de motorolie via het kapotte lager in het inlaattraject komt.

De motor af laten slaan door in een versnelling te zetten en de koppeling op te laten komen, wel tegelijk/daarna stevig remmen natuurlijk. Gezond voor de koppeling en het DMF zal het trouwens wel niet zijn :s

Bij een automaat kan dit niet en zal je de motor moeten smoren door de inlaat en/of uitlaat af te dichten.

Veel tijd om na te denken zal je wel niet hebben. Dus Armani jasje in de luchtfilterbox en maat 43 Zwartjes anno 1883 stevig tegen de uitlaat drukken en dan maar hopen dat het werkt :P