Pagina 2 van 2

Geplaatst: 03.11.2010 - 09:18
door Chemzy
Persoonlijk (als verantwoordelijke bedrijfsbrandweer) denk ik dat zwaar schuim hier de beste oplossing is: uitstekende bluscapaciteit, en het legt een beschermende laag bovenop de eventuele lekkende brandstof. Als ik de video bekijk, lijkt het me trouwens dat er hier en daar nog resten van zo'n schuim liggen.
V480-S60 schreef: Tevens wil men, in geval van brand, dat de mensen zo snel mogelijk de parkeerkelder uit gaan en niet zelf gaan proberen te blussen.
Als het hier inderdaad om een kortsluiting zou gegaan hebben, zou de gemiddelde autoblusser hier niets uitgehaald hebben: grote kans dat er direct vaste stoffen in de fik gevlogen waren (klasse A brand), terwijl de meeste autoblussers alleen vloeistoffen (klasse B) aankunnen. Dat poeder is namelijk goedkoper, even afgezien dat een autoblusser op z'n best wel 6 seconden kan blussen... :?

Geplaatst: 03.11.2010 - 09:46
door Johann
Sprinkler had denk ik wel zijn werk gedaan maar het probleem met een sprinkler is dat er dan gelijk belachelijk hoge eisen aan hangen.
In NL kan men wat dat betreft niet normaal doen. Je zou namelijk kunnen beginnen met een keuze te maken tussen niets en iets. Met iets zou je kunnen denken aan een passief systeem die gewoon op het openbare water net is aangesloten maar dat kan in NL blijkbaar niet. Had hier een minimale sprinkler in gezeten in de vorm van een barriere cq gordijn dan had men denk ik wel beter de brand kunnen inkapselen.

Bij een volledige sprinkeler moet er al een eigen reservoir van tig duizenden liters bij, pomp systemen met eigen stroomvoorziening, koppelingen met de meldkamer, tweewekelijkse testen etc. etc. Wel mooi maar voor al die parkeergarages in NL gewoon geen haalbare kaart.

Een minder aktief systeem gewoon op het openbare net kan in deze gevallen, die gewoonlijk maar eens in de veel jaar voor komen, misschien net het verschil maken.

Geplaatst: 03.11.2010 - 23:18
door Skollie
Heeft een xc60 een kunstof achterklep? Of desnoods alluminium? Helemaal weggesmolten zo te zien. Beetje warm is voorzichtig uitgedrukt denk ik.

Geplaatst: 04.11.2010 - 07:18
door Paul
Heeft een V70 ook...

Geplaatst: 04.11.2010 - 10:52
door Morgenstond
Skollie schreef:Heeft een xc60 een kunstof achterklep? Of desnoods alluminium? Helemaal weggesmolten zo te zien. Beetje warm is voorzichtig uitgedrukt denk ik.
Dat het warm was, klopt wel. Ik heb gelezen dat het tussen de 800 en 1200 graden was. Niet gek dus dat de brandweer niet naar binnen kon...

Geplaatst: 04.11.2010 - 15:25
door arnow
Ben schreef:Als rijder mag je in zulke gevallen blij zijn als je een laseauto hebt. Dan krijg je denk ik gewoon een andere en gaat de leasemij e.e.a. wel uitvechten.
laseauto? Ahumm graag correct nederlands.

Geplaatst: 04.11.2010 - 15:30
door 945i
Het is Nederlands, wijsneus. :razz:

Geplaatst: 04.11.2010 - 15:32
door diesel01
Neeeeee probeer noooooiit de leukste te zijn als het om de opperbaas gaat. :wink:

Geplaatst: 01.12.2010 - 21:46
door Dennis C30
Het was er inderdaad bijna 1200 graden. Ze zijn weken bezig geweest om de auto's er uit te slepen en vorige week waren ze nog bezig met pompen.
Zonde van al die auto's.
Welk merk zal dat geweest zijn wat vlam vatte...??? Renault Laguna modeljaar 2001 of zo...???
Ja sorry ik heb zo een hekel aan dat Franse spul...

Geplaatst: 01.12.2010 - 22:53
door Poolrev
Nee, dat was een Alfa 145...