Pagina 2 van 2

Geplaatst: 14.11.2010 - 09:48
door VolvoRob
''Met de vlam in de pijp''
*deuntje van Henk Wijngaard neuriet*

Geplaatst: 14.11.2010 - 11:13
door Hans oet Twent
V70/2.4D/2003 schreef:Goh....da's nou toevallig, de mijne ook. Hoe zou dat kunnen? :P
Tja dat vroag ik mie noe ook af.. Hoe dat noe kan.... Ik heb toch diverse foekerpotten gehad, gewone en turbo's, maar ze riekten nooit zo als deze.

Koelvloeistof verlies

Geplaatst: 16.11.2010 - 08:23
door RVL
Bo, heb je de dop van het systeem nu al vervangen? Ander idee : Kan het de warmtewisselaar tussen het blok en het oliefilter zijn.

Het opsporen is ook lastig omdat als het ding niet zo erg maar wel consequent lekt, de koelvloeistof gewoon in de hete motorolie verdampt en via de carterontluchting wordt afgevoerd.

Geplaatst: 16.11.2010 - 09:15
door edraket
Als je zoveel water kwijt raakt lijkt het me sterk dat dat allemaal verdampt. En er zijn geen zaken te meten in de olie en koelvloeistof zoals Bo aangeeft.

Geplaatst: 17.11.2010 - 11:17
door PvdV70D5
Beste Bo,

Een tijdje geleden had ik hetzelfde probleem. De lekkage werd alleen steeds erger. In het begin na zware belasting en later na bijna elke belasting. (Periode van 7-8 maanden) Als je terugkijkt in de artikelen (pag 2) zie je mijn relaas. Met name het zelfvullende effect van het reservoir was vergelijkbaar met jouw probleem.
Lang verhaal kort. Ik heb een inmiddels een ruilblok. Probleem was waarschijnlijk toch een scheurtje in de cilinder o.i.d.

Groet
Pieter

Geplaatst: 18.11.2010 - 14:05
door Akkoord
Er zijn toch ook van die setjes die CO meten in de koelvloeistof?
Edit; een diesel produceert in principe geen of heel weinig CO maar wel veel CO2; Deze setjes heten dus CO2 testers.
Deze geven aan of er CO2 , dus verbrandingsgassen in het koelsysteem zitten , zo ja , dan is je koppakking/cilinderkop/cilindervoering lek (in volgorde van waarschijnlijkheid).