Pagina 2 van 4

Geplaatst: 12.11.2010 - 16:50
door toppertje
Tarman T schreef:De beide riemen zijn net vervangen, de afgelopen beurt. Maar ik zie in het schema staan dat de timing gecontroleerd moet worden van de brst pomp. En dat ken ik nie...
je mag toch aannemen als je de distri riem laat vervangen,dat ze alles
weer op tijd zetten.

ik heb verhalen gehoord waar de riem middendoor werd gesneden,en dan
de nieuwe gemonteerd werd.
dit is NIET de manier natuurlijk!

Geplaatst: 12.11.2010 - 16:54
door Banjobb
Nog even terug naar Service Onderhoud maar nu voor de benzine

Halen jullie het service bestand uit vadis?
Ben pas aan de slag en nog onbekend in dit programma

Geplaatst: 12.11.2010 - 16:59
door Ramon&Ramon
Tarman T schreef:De beide riemen zijn net vervangen, de afgelopen beurt. Maar ik zie in het schema staan dat de timing gecontroleerd moet worden van de brst pomp. En dat ken ik nie...
De brandstofpompriem gaat om de 60000km en de distributieriem om de 120000km.
De pomp afstelling kun je electronisch,s controleren..met de juiste apparatuur natuurlijk.

Geplaatst: 12.11.2010 - 17:31
door Thijs
De brandstofpompriem gaat om de 60000km
Dat wist ik niet!
De pomp afstelling kun je electronisch,s controleren..met de juiste apparatuur natuurlijk.
Daarvoor zal ik toch even naar de dealer moeten..

Thanks allen!

Geplaatst: 13.11.2010 - 06:10
door Thijs
Citeer:De brandstofpompriem gaat om de 60000km

Dat wist ik niet!
Als ik het onderhoudsschema bekijk moet hij ook gewoon om de 120000 km. Hoe kom je aan 60000 km als ik vragen mag?

Geplaatst: 13.11.2010 - 07:54
door toppertje
ik zie ook 120dkm staan voor het vervangen vd brandstofriem evenals de distributieriem.
mischien is er ooit een service-bulletin van Volvo geweest hier over?
maar ik denk dat Ramon in de war is met het kontroleren/afstellen van de pompriem,dat moet om de 30dkm.

Geplaatst: 14.11.2010 - 15:27
door edraket
Vriend van me heeft de 2.5D en zelf de distributie vervangen. Het afstellen gaat statisch en de controle kan dynamisch gebeuren. Afstellen kan wel dynamisch maar hoeft niet.
Overigens is dat een best karweitje bij een 2.5D. Je hebt zowiezo een blokkeer tool nodig omdat je anders de krukasbout niet op moment kunt zetten (150Nm).

Geplaatst: 14.11.2010 - 17:28
door toppertje
edraket schreef:Vriend van me heeft de 2.5D en zelf de distributie vervangen. Het afstellen gaat statisch en de controle kan dynamisch gebeuren. Afstellen kan wel dynamisch maar hoeft niet.
Overigens is dat een best karweitje bij een 2.5D. Je hebt zowiezo een blokkeer tool nodig omdat je anders de krukasbout niet op moment kunt zetten (150Nm).
krukasbout is 160NM +180graden dacht ik.

Geplaatst: 14.11.2010 - 17:41
door elianmars
En vervang de bestaande krukasbout door een nieuwe.....

Geplaatst: 14.11.2010 - 17:45
door toppertje
elianmars schreef:En vervang de bestaande krukasbout door een nieuwe.....
door schade en schande wijs geworden?

Geplaatst: 15.11.2010 - 11:20
door Thijs
ik zie ook 120dkm staan voor het vervangen vd brandstofriem evenals de distributieriem.
mischien is er ooit een service-bulletin van Volvo geweest hier over?
maar ik denk dat Ramon in de war is met het kontroleren/afstellen van de pompriem,dat moet om de 30dkm.
?? Ben ik ook wel benieuwd naar idd!

Geplaatst: 15.11.2010 - 15:11
door edraket
Is inderdaad 160Nm+180graden. Wilde alleen aangeven dat je die niet zomaar even vast houd.

Geplaatst: 15.11.2010 - 15:42
door Ramon&Ramon
toppertje schreef:ik zie ook 120dkm staan voor het vervangen vd brandstofriem evenals de distributieriem.
mischien is er ooit een service-bulletin van Volvo geweest hier over?
maar ik denk dat Ramon in de war is met het kontroleren/afstellen van de pompriem,dat moet om de 30dkm.
De pompriem moet echt om de 60000km worden vervangen,
Dat staat in het onderhouds schema als het goed is..

Geplaatst: 15.11.2010 - 15:44
door Ramon&Ramon
edraket schreef:Vriend van me heeft de 2.5D en zelf de distributie vervangen. Het afstellen gaat statisch en de controle kan dynamisch gebeuren. Afstellen kan wel dynamisch maar hoeft niet.
Overigens is dat een best karweitje bij een 2.5D. Je hebt zowiezo een blokkeer tool nodig omdat je anders de krukasbout niet op moment kunt zetten (150Nm).
Gelijk dynamisch,s afstellen is natuurlijk nauwkeuriger en geen dubbel werk,om hem statisch,s af te stellen moet je met een klokje gaan werken,dus dubbelop.

Geplaatst: 15.11.2010 - 15:45
door Ramon&Ramon
Ramon&Ramon schreef:
toppertje schreef:ik zie ook 120dkm staan voor het vervangen vd brandstofriem evenals de distributieriem.
mischien is er ooit een service-bulletin van Volvo geweest hier over?
maar ik denk dat Ramon in de war is met het kontroleren/afstellen van de pompriem,dat moet om de 30dkm.
De pompriem moet echt om de 60000km worden vervangen,
Dat staat in het onderhouds schema als het goed is..

Als hij breekt gebeurd er verder weinig,hij loopt niet meer,dat is de enige schade die je hebt,ik heb het even nagekeken nog,hij gaat echt om de 60000km...

Geplaatst: 15.11.2010 - 15:47
door Ramon&Ramon
Wat ook belangrijk is bij die diesels,is de krukaspoelie,als er een piep optreed bij het starten en afzetten is deze meestal stuk,de vulcanisatie tussen de twee delige poelie is dan los..

Geplaatst: 15.11.2010 - 19:57
door edraket
Ramon&Ramon schreef:
edraket schreef:Vriend van me heeft de 2.5D en zelf de distributie vervangen. Het afstellen gaat statisch en de controle kan dynamisch gebeuren. Afstellen kan wel dynamisch maar hoeft niet.
Overigens is dat een best karweitje bij een 2.5D. Je hebt zowiezo een blokkeer tool nodig omdat je anders de krukasbout niet op moment kunt zetten (150Nm).
Gelijk dynamisch,s afstellen is natuurlijk nauwkeuriger en geen dubbel werk,om hem statisch,s af te stellen moet je met een klokje gaan werken,dus dubbelop.
Maar je moet hem toch eerst met een klok afstellen om de de motor dynamisch te kunnen afstellen? Je moet hem immers toch eerst starten?

Geplaatst: 15.11.2010 - 23:15
door Ramon&Ramon
Er staan merktekens op de pomp en het huis waar hij tegenaan geschroefd zit.
Dit is de basisafstelling,wanneer je deze goed afstelt loopt hij altijd.
Deze fout wordt zeer veel gemaakt om de reden dat men niet weet waar de merktekens staan,er zit aan de binnenkant van het pomptandwiel een zeer klein ingestanst vierkantje en er staan streepjes op het huis,het vierkantje moet tegeover het onderste streepje staan op het pomphuis.
Wel eerst de distributieriem afstelling goed controleren alvorens dit te doen natuurlijk.
Onder de auto en op het krukastandwiel staan de merktekens voor de basis afstelling van de distributieriem..
Ik wordt zeer vaak gebeld door garage bedrijven die de motor na een riem wissel niet meer lopend krijgen,deze fout komt zeer veel voor,of na het vervangen van de riemen brandt het storingslampje.wat aangeeft dat de pomp van tijd staat.
Dus de statische afstelling met een klokje is niet nodig,dat doe je alleen als je geen apparatuur hebt om uit te kunnen lezen en dynamisch.s af kunt stellen.

Geplaatst: 16.11.2010 - 10:01
door Thijs
Ramon&Ramon schreef:
toppertje schreef:ik zie ook 120dkm staan voor het vervangen vd brandstofriem evenals de distributieriem.
mischien is er ooit een service-bulletin van Volvo geweest hier over?
maar ik denk dat Ramon in de war is met het kontroleren/afstellen van de pompriem,dat moet om de 30dkm.
De pompriem moet echt om de 60000km worden vervangen,
Dat staat in het onderhouds schema als het goed is..
In het bijgevoegde onderhoudsschema niet dus... Daar staat om de 120000 km. Verwarring bij mij dus!

Geplaatst: 16.11.2010 - 10:23
door edraket
Ok duidelijk verhaal. Wat dat betreft is de D5 echt een vooruitgang. Daar hoeft alleen de distributieriem worden afgesteld en klaar is kees.