Pagina 2 van 3

Geplaatst: 15.11.2010 - 20:23
door Grijze144
Dat schiet niet op. Kan je na het informatieformulier niet gewoon de registratie in NL starten? De uitkomst is in dit geval toch "bpm en belastingvrij".

Kweenie hoe de Canarier het geregeld heeft, maar het gedoe met buitenlandse kentekens en verzekeringen heeft mij er tot nu toe van weerhouden om een buitenlandse auto hierheen te rijden.

Geplaatst: 15.11.2010 - 22:31
door De Canarier 145 dl
Jeetje, jullie maken het nog spannend zo zeg!

Ik zal alles even verduidelijken!

Toen ik de auto kocht was ik inwoner van Spanje en stond ook daar geregistreerd. De auto staat dus ook op mijn naam.
Nu sta ik weer in Nederland geregistreerd.

Verder heb ik bij VDC Nederland een groene kaart aangeschaft. Deze verschaffen hun voor 2 weken. Aangezien ik al bijna een week op de boot zit, heb ik gevraagd of ik 2*2 weken kon verzekeren. Dit was geen probleem.

Misschien denk ik te makkelijk maar, naar mijn idee mag ik gewoon met mijn auto NL binnenrijden en deze vervolgens op NL kenteken zetten.

Of ben ik nou mis? :cry: :shock:

Geplaatst: 15.11.2010 - 22:37
door Grijze144
Nee dat mag precies niet. Je mag als NL mens niet in NL met een buitenlands kenteken rondrijden. Overal ter wereld, maar niet in NL. Vanwege de BPM en de wegenbelasting, twee zaken waar NL nogal fel op is.

Gewoon gokken dat je niet aangehouden wordt, en als je aangehouden wordt volhouden dat je de regels niet precies begrepen had. Je krijgt dan een 'informatieformulier', met volgens mij een aantal opties. Het land weer uit, vrijstelling vragen, of registreren. Dat laatste in jouw geval, want dat kost niks. Zodra je NL binnenbent, geen meter te veel rijden, auto parkeren op eigen terrein en een afspraak bij de RDW maken.

Er zijn bosjes mensen die zo op eigen houtje oldtimers importeren. Pakkans is vrij klein.

Geplaatst: 15.11.2010 - 23:00
door 945i
Precies, ik zou het ook gewoon doen. (heb het zelf al zo vaak gedaan...)

En mocht je lastige vragen krijgen, No comprendo! ;)

Geplaatst: 15.11.2010 - 23:00
door De Canarier 145 dl
Pfieuw!

Zit me hier toch een potje heftig te zweten op de bank!

Nou ik heb een plan getrokken! Ik ga via Frankrijk,Belgie,Luxenburg en dan in Duitsland aan de Nederlandse grens (A31) langs...En dan ergens bij Groningen de grens over (Zo'n mooie smokkelroute) aangezien ik in Assen moet zijn. Verlaag ik de kans om in NL aangehouden te worden!

Wat jullie?

Geplaatst: 15.11.2010 - 23:02
door 945i
Strak plan.

Geplaatst: 16.11.2010 - 00:18
door gsx750r
Grijze144 schreef:..Overal ter wereld, maar niet in NL. Vanwege de BPM en de wegenbelasting, twee zaken waar NL nogal fel op is.
Nou ..... overal ter wereld ?

Misschien wel buiten de EU maar binnen de EU ligt het toch net even iets anders !
Elk land heeft zijn eigen bepalingen die allemaal zijn afgeleid van EU-regelgeving.

O.a. het volgende document:

DE FISCALE BEHANDELING VAN DE INTRACOMMUNAUTAIRE OVERBRENGING EN HET GRENSOVERSCHRIJDENDE GEBRUIK VAN PERSONENVOERTUIGEN
***
DOCUMENT TER INFORMATIE OVER DE RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE EUROPESE BURGER (TAXUD/255/02) 09.09.2002

gaat daar heel uitgebreid op in.

Misschien zijn ze in Nederland wel heel fanatiek m.b.t. de handhaving maar neem van me aan dat ze hier in Portugal net een tikkeltje erger zijn, óók iets met BPM en zo ! :evil:

Maar ik zou het ook gewoon doen hoor, in Nederland rondrijden met buitenlands kenteken, echter onder slechts één voorwaarde ................. dat degene die me advies/raad gegeven heeft zwart op wit verklaart voor de eventuele consequenties op te draaien ! :twisted: :twisted:

Rob

Geplaatst: 16.11.2010 - 00:27
door 945i
Ach jij bent laatst ook dwars door NL gereden, heb jij ergens je papieren moeten laten zien?
Hij is wel verzekerd, de kans dat je door de douane aangehouden wordt, is nihil.. Maar een garantie geef ik niet.. ;)
Het leven is met soms een een spannend moment veel leuker dan alles altijd maar dichtgetimmerd.

Geplaatst: 16.11.2010 - 00:42
door De Canarier 145 dl
Zo is het ook maar net!

REGELS ZIJN ER OM TE OVERTREDEN!

:lol: :lol: :lol:

Geplaatst: 16.11.2010 - 09:14
door V480-S60
Rob heeft gelijk. Dat staat buiten kijf.

Er is echter één voordeel voor deze mooie wagen.
Hij hoeft geen BPM en MRB meer te betalen. Daarom is het niet zo'n groot probleem om met deze auto de eerste dagen op Canarisch kenteken te rijden. (zorg er wel voor dat je zo snel mogelijk een RDW keuring regelt om het nederlandse kenteken in ontvangst te nemen.)

Was het een "nieuwe" auto. Dan was alles wat Rob zegt zeker opportuun.

Dus veel succes. Het lijkt mij een machtig avontuur.

Geplaatst: 16.11.2010 - 09:33
door 945i
Ja natuurlijk! hij is MRB en BPM vrij. #-o

Geplaatst: 16.11.2010 - 09:43
door gsx750r
945i schreef:Ach jij bent laatst ook dwars door NL gereden, heb jij ergens je papieren moeten laten zien?
Hij is wel verzekerd, de kans dat je door de douane aangehouden wordt, is nihil.. Maar een garantie geef ik niet.. ;)
Het leven is met soms een een spannend moment veel leuker dan alles altijd maar dichtgetimmerd.
Ok, nog eentje dan.

Laat ik beginnen met De Canarier 145 DL een goede en vooral plezierige reis toe te wensen want dat was ik in het heetst van de strijd helemaal vergeten :P

Maar het verschil met mij is dat ik met elke buitenlands gekentekende auto in Nederland mag rijden omdat ik geen ingezetene meer ben van Nederland !

En aangehouden ? Ja zeker, in 2008 én 2009 door een zgn. 'vliegende brigade' van de douane in het grensgebied met Duitsland.(Achterhoek/Twente)

Reden van de controle ? "Ja meneer wij reden achter u en u reed hier rond over al deze binnenwegen op een wijze zoals alleen iemand dat kan die er erg goed bekend is" :roll: Ja dat kan aardig kloppen, ik heb er jarenlang gewoond maar het was wel heel erg verdacht natuurlijk !
De eerste keer dachten ze trouwens óók nog dat die P op mijn kentekenplaat stond voor Polen :twisted:

En dat jullie het maar weten ................ Rob alias gsx750r leeft natuurlijk altijd volgens de letter der wet .................. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Rob

Geplaatst: 26.11.2010 - 20:48
door De Canarier 145 dl
Update: Op moment zitten we in Bilbao! Zijn van Portimao naar Lissabon gereden. Vervolgens naar Madrid. Morgen maken we gang naar Parijs. Gisteren een spannend moment hier in Bilbao. Hoorde hooge metaalknappend geluid rechtsvoor. Parkeergarage in (ook hier slecht weer) en rechtsvoor wiel, lager en remschijven gedemonteerd. Achterste lager bleek behoorlijk droog. Hebben vet gekregen van lokale garage en alles lijkt (klinkt) nu goed! Remschijf was ook redelijk af. 1 is nog goed. Hopen 1 dec. NL binnen te rijden! iHasta Luego! (tot later)

Geplaatst: 26.11.2010 - 22:36
door V70/2.4D/2003
Iets met Bon Voyage!

Geplaatst: 27.11.2010 - 13:02
door biadman
idd, goede reis!!

Geplaatst: 27.11.2010 - 13:45
door robinupc
Goede reis!

Geplaatst: 27.11.2010 - 23:28
door 945i
Welkom in Parijs!

Geplaatst: 30.11.2010 - 23:25
door De Canarier 145 dl
Allen,

Het is gelukt!

Gisteren kregen we een "warm" onthaal (NOT) in NL. Aangezien ze op de canarische eilanden geen gebruik maaken van de kachel is bij mijn 145 de slang, die normaal de via het schutbord de kachel in gaat: afgedopt. Maar omdat ik niet zeker wist of dit de daadwerkelijke reden was (lees: lekkage) hebben we niet het risico genomen deze aan te sluiten. Ofwel; het was een lekkere frisse rit!

Al met al een zeer goede reis gehad!

Assen-Brussel (Belgie)
Brussel-Puerto Del Rosario (Fuerteventura)
Puerto del Rosarie-Corralejo (Fuerteventura)
Corralejo-Morrojable (Fuerteventura)
Morrojable-Playa Blanca (Gran Canaria)
Playa Blanca - Portimao (Portugal)
Portimao-Lissabon (Portugal)
Lissabon - Madrid (Spanje)
Madrid - Bilbao (Spanje)
Bilbao - Parijs (Frankrijk)
Parijs - Assen (Nederland)

Totaal: 3330 km.

Nu staat hij in de garage en gaat hij volledig gerestaureerd worden!!

Nederland is een mooie 145 dl rijker!

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!!

Binnenkort zal ik een paar leuke foto's posten!

Geplaatst: 01.12.2010 - 09:38
door Hans oet Twent
Dat zal tijd worden met die pics..... :P

Geplaatst: 01.12.2010 - 09:53
door admiral
De Canarier 145 dl schreef:Allen,

Het is gelukt!

Gisteren kregen we een "warm" onthaal (NOT) in NL. Aangezien ze op de canarische eilanden geen gebruik maaken van de kachel is bij mijn 145 de slang, die normaal de via het schutbord de kachel in gaat: afgedopt. Maar omdat ik niet zeker wist of dit de daadwerkelijke reden was (lees: lekkage) hebben we niet het risico genomen deze aan te sluiten. Ofwel; het was een lekkere frisse rit!
Eigenlijk levensgevaarlijk, ik had dit nl ook met mijn Opel Admiral in 2005. Lekkere strenge winter en midden in de nacht moeten vertrekken met de auto zonder kachel. Door je adem en de vochtigheid bevriezen de ramen met alle gevolgen van dien.

Maargoed je bent veilig aan gekomen.