Pagina 2 van 8

Geplaatst: 16.11.2010 - 10:48
door donald1957
Vaak een natte helling = snel slippen, weerstand van het water, druk op de trekhaak = minder druk op de voorwielen, te weinig koppel bij lage toeren. Met andere woorden: dit is geen goede combinatie.
Met mijn D5 lukt het in een identieke situatie redelijk (boot + trailer = 1500 KG).
Gelukkig zit er bij het hellinggeld in- en uithalen met een trekker.

Geplaatst: 16.11.2010 - 11:28
door Autogek
Het probleem is inderdaad dat de helling vaak nat is en er redelijk veel druk achterop de auto staat.
Zo te zien is het een redelijk korte trailer, het zou kunnen dat als je een langere trailer hebt dat de boot makelijker uit het water te krijgen is.
De auto staat dan wat verder op de helling en daar is het ook wat minder nat.

Geplaatst: 16.11.2010 - 11:43
door BLACK DIESEL
2000LB is 907,198 kilo..
Dank, tja, is niet echt veel om een trailer met boot een helling op te trekken.

We hebben het hier over 907 kg trekkracht! :thumbup:
Je hoeft die 1600 kg niet op te hijsen.

Geplaatst: 16.11.2010 - 12:11
door 945i
Probleem blijft dat je de kans loopt op een steile helling de auto naar achteren wordt getrokken en niet de trailer omhoog. :shock:

Ik ken hellingen die behoorlijk steil zijn en de auto op gravel staat, dan is grip onontbeerlijk.. Door de hoek auto-trailer is het best lastig zo'n ding van zijn plek te krijgen. Een langer boom helpt zeker.

Geplaatst: 16.11.2010 - 12:27
door VolvoRob
@ Martin: wat had je vroeger dan voor een auto? Of heb je dit probleem altijd al gehad?

Geplaatst: 16.11.2010 - 13:04
door gsx750r
VolvoRob schreef:@ Martin: wat had je vroeger dan voor een auto? Of heb je dit probleem altijd al gehad?
Dezelfde ............. maar een kleinere boot ! :P

(Sorry kon het even niet laten)

Rob

Geplaatst: 16.11.2010 - 13:06
door Battlecruiser
Onderschat de zuiging van het water niet als zo'n ding losgetrokken moet worden.

Daar komt bij dat een T5 onderin het toerengebied niet erg veel kracht heeft i.t.t. een 2.5T. Die laatste heeft een ideale vlakke koppelkromme voor dit soort klusjes omdat je dan onmiddellijk (vlak boven stationair) al de hulp van de turbo erbij krijgt.

Geplaatst: 16.11.2010 - 13:44
door gsx750r
Ik kwam dit nog tegen.
Wist niet eens dat die ook bestonden voor boottrailers :oops:

Rob

Geplaatst: 16.11.2010 - 13:48
door 945i
Wist ik ook niet, maar dat is inderdaad ideaal!

Geplaatst: 16.11.2010 - 15:16
door Thijs
Nou het verhaal van de topicstarter nog.....

Geplaatst: 16.11.2010 - 15:40
door donald1957
gsx750r schreef:Ik kwam dit nog tegen.
Wist niet eens dat die ook bestonden voor boottrailers :oops:

Rob
Je kunt erop wachten tot je neuswiel een keer afbreekt !

Geplaatst: 16.11.2010 - 16:40
door gsx750r
donald1957 schreef:
gsx750r schreef:Ik kwam dit nog tegen.
Wist niet eens dat die ook bestonden voor boottrailers :oops:

Rob
Je kunt erop wachten tot je neuswiel een keer afbreekt !
Ik heb helemáál geen ervaring met movers, ook niet voor caravans.

Daarom mijn vraag: Waar baseer je dat op ?
Ik neem toch aan dat het neuswiel van een boottrailer voor zo'n boot als die van Martin HSI wel 'iets kan hebben' !?

Rob

Geplaatst: 16.11.2010 - 17:17
door mattijsw
5 of 10 m staalkabel tussen trekhaak en trailer wil ook wel eens helpen. Kun je je auto op het vlakke laten staan. En anders idd een lier.

Geplaatst: 16.11.2010 - 17:26
door FFF
Ik ben eigenlijk benieuwd wat het probleem was en wat de TS als oplossing ziet?

Te weinig grip, of krijgt je de wielen niet een rond?

Er zijn ook veel wegen die naar de oplossing leiden...

Geplaatst: 16.11.2010 - 17:44
door donald1957
gsx750r schreef:
donald1957 schreef:
gsx750r schreef:Ik kwam dit nog tegen.
Wist niet eens dat die ook bestonden voor boottrailers :oops:

Rob
Je kunt erop wachten tot je neuswiel een keer afbreekt !
Ik heb helemáál geen ervaring met movers, ook niet voor caravans.

Daarom mijn vraag: Waar baseer je dat op ?
Ik neem toch aan dat het neuswiel van een boottrailer voor zo'n boot als die van Martin HSI wel 'iets kan hebben' !?

Rob
Een neuswiel is een relatief klein wiel en ondervindt een hefboomkracht bij tegenstand. Daarnaast drukt er gemiddeld zo'n 60 tot 80 kg eigengewicht op het wiel.
Zo'n mover oefent veel kracht uit. Komt dat neuswiel dus in een kuiltje onder water en blokkeert, dan drukt die mover door. Het zelfde geldt als je met het neuswiel door gras rijdt: wieltje zakt erin weg en knak.

Geplaatst: 16.11.2010 - 17:51
door Martin HSI
Hallo Allemaal,

Nou veel reactie's!

Even wat informatie, ik heb deze boot net iets meer als een maand.
10-10 gekocht was een mooie zondag dus van Hoogezand naar de Biesbosch.
Te water gaat prima op vlakke weg ook gewoon op cruise in zijn 5.
Boot weegt 862 kg trailer 430kg er lag nog 50 kg zand in de boeg.
Rest, tank 76 liter vol en nog wat spul 2 ankers ed.
Opgeteld ongeveer 1450kg trailer mag maximaal 1400 wegen.
Klaar met varen moesten er nog 2 voor ons uit, helling niet helemaal droog meer. Trailer achteruit erin (achteraf) stond deze met één wiel in een kuil. (zie je ook bijna niet) Boot niet helemaal recht, dus terug daarna redelijk recht, wachtende achter ons. Geprobeerd om zonder slippende koppeling direct de banden te laten spinnen. Dat lukte vrij makkelijk maar er gebeurde niet veel.
Toen weer ontkoppeld en nog twee keer geprobeerd. Daarna hebben omstanders geholpen met duwen en daarna ging het wel maar...stinkende koppeling. Helemaal niet blij mee dus. Ga het nu ook niet meer proberen tot het voorjaar. Heb een kenner gesproken over deze helling, vindt het een kl*te helling vanwege het matige onderhoud, klagen al jaren mensen over.
Heb de eigenaar gebeld en dan krijg je te horen dat er nooit iemand klaagt.
Ik ga in het voorjaar na een mooie helling 13km verderop die minder steil is en waar ik betere geluiden over hoor. Die 50 kg zand is er al uit en de rest moet ik nog even bekijken hoe te verdelen om niet te veel kogeldruk over te houden. Ben vandaag ook even wezen kijken op caravantrekker.nl naar hoe een Subaru lagecy het doet met lage giering. Een XC90 is voor mij geen betaalbare optie, een andere boot ook niet daar deze juist is gekozen vanwege het minimale gewicht en formaat. En natuurlijk voor de 2,3liter B230 volvo motor icm de SP heckdrive.

Groeten Martin

Geplaatst: 16.11.2010 - 18:04
door gsx750r
donald1957 schreef: Een neuswiel is een relatief klein wiel en ondervindt een hefboomkracht bij tegenstand. Daarnaast drukt er gemiddeld zo'n 60 tot 80 kg eigengewicht op het wiel.
Zo'n mover oefent veel kracht uit. Komt dat neuswiel dus in een kuiltje onder water en blokkeert, dan drukt die mover door. Het zelfde geldt als je met het neuswiel door gras rijdt: wieltje zakt erin weg en knak.
Ok, duidelijk. Maar hoogstwaarschijnlijk is dat risico erg klein omdat voor zover ik dat weet, de meeste boothellingen van beton o.i.d. zijn en behoorlijk ver onder water doorlopen.
Naar mijn idee is dat ook noodzakelijk omdat je anders ook met het lanceren van de boot waarbij je de trailer eerst een stuk in het water moet 'duwen' al in de problemen zou kunnen komen.

Rob

Geplaatst: 16.11.2010 - 18:08
door donald1957
gsx750r schreef:
donald1957 schreef: Een neuswiel is een relatief klein wiel en ondervindt een hefboomkracht bij tegenstand. Daarnaast drukt er gemiddeld zo'n 60 tot 80 kg eigengewicht op het wiel.
Zo'n mover oefent veel kracht uit. Komt dat neuswiel dus in een kuiltje onder water en blokkeert, dan drukt die mover door. Het zelfde geldt als je met het neuswiel door gras rijdt: wieltje zakt erin weg en knak.
Ok, duidelijk. Maar hoogstwaarschijnlijk is dat risico erg klein omdat voor zover ik dat weet, de meeste boothellingen van beton o.i.d. zijn en behoorlijk ver onder water doorlopen.
Naar mijn idee is dat ook noodzakelijk omdat je anders ook met het lanceren van de boot waarbij je de trailer eerst een stuk in het water moet 'duwen' al in de problemen zou kunnen komen.

Rob
zie hierboven bij Martin: stond al in een kuil.
Daarnaat zijn de meeste betonnen trailerhellingen slecht onderhouden en niet meer in nieuwstaat is mijn ervaring.

Geplaatst: 16.11.2010 - 18:17
door Martin HSI
Nog even wat foto's

Geplaatst: 16.11.2010 - 18:20
door donald1957
Martin HSI schreef:Nog even wat foto's
Veert die trailer nog wel ? De band zit zo hoog in het spatbord.