Pagina 2 van 4
Geplaatst: 21.11.2010 - 21:12
door bart simpson
Toch wil men (jij) graag laten geloven dat een auto door deze aanpassingen schoner en zuiniger wordt, op nieuwe motoren zullen de verschillen na de aanpassing vrij minimaal zijn, kan je de gesuggereerde winst niet onderbouwen kun je het ook niet roepen.
De typegoedkeurings/COC waarden die nu voor eenieder zichtbaar zijn kunnen eigenaren van getunede auto's mogelijk nog gaan opbreken.
Geplaatst: 21.11.2010 - 21:18
door wtr_s60
De theorie staat reeds hierboven. Je volste recht om dat in twijfel te trekken, ik ben zelf ook een zeer sceptisch iemand die pas iets gelooft voor ik 't icm een goede onderbouwing ook in de praktijk zie.
Dat is dus bij mij ook 't geval. Sinds de finetuning en DPF removal van m'n wagen rijd ik met eenzelfde rijstijl makkelijk zo'n 100 km's meer met een tank. Dan heb ik 't niet over waardes aflezen van m'n boordcomputer (die ook wel al 's in twijfel mogen worden getrokken) maar effectief gemeten verbruik.
Als je 't nou niet gelooft dan veronderstel ik dat je me als een leugenaar aanziet en dan zal je 't vrees ik ook nooit geloven

.
Geplaatst: 21.11.2010 - 21:22
door bart simpson
Sinds jouw Volvo niet meer voldoet aan de typegoedkeurings eisen (zo mooi samengevat in dat COC) loop jij welbewust een BPM risico, maar goed, daar kies je zelf voor.
Geplaatst: 21.11.2010 - 21:23
door Martinvh
Ik vind dat we wel ver afdwalen van mijn oorspronkelijke vraag.
Het zal mij persoonlijk écht een zorg zijn hoeveel C02, NOX er het milieu in geblazen wordt. Met een beetje geluk is het klimaat, tegen de tijd dat ik met pensioen ga, zelfs tropisch hier!

Geplaatst: 21.11.2010 - 21:26
door wtr_s60
bart simpson schreef:Sinds jouw Volvo niet meer voldoet aan de typegoedkeurings eisen (zo mooi samengevat in dat COC) loop jij welbewust een BPM risico, maar goed, daar kies je zelf voor.
Gelukkig geen BPM in België

Geplaatst: 21.11.2010 - 21:29
door bart simpson
In België kreeg je een milieupremie voor een schone auto, die komt men vast ook vrolijk weer ophalen als je door eigen handelen niet meer aan de gestelde eisen voldoet.
Heb ergens gelezen dat tunen daar wettelijk niet toegestaan is, zal het wel verkeerd gelezen hebben.
Geplaatst: 21.11.2010 - 21:38
door wtr_s60
Hopelijk krijg ik dan geld terug van de staat, omdat m'n auto nu misschien zelfs milieuvriendelijker is geworden!
Wagens van voor 2010 (niet EURO5-norm) mogen/kunnen hier een DPF-removal laten doen, deze zullen perfect binnen de normen vallen tijdens de keuring.
Net zoals zeer veel andere dingen, mag tunen/vermogensstijging idd niet (al praat ik bij mij nergens nog over vermogensstijging, maar over "finetuning" en/of DPF wegschrijven in de ECU). In theorie mag je zelfs NIETS (velgen, verlaging, styling-onderdelen, aftermarket xenon, noem maar op..) aan de auto veranderen omdat je wagen dan idd op 't CoC/gelijkvormigheidsattest niet meer overeenkomt. Dan vrees ik er wel voor dat er gauw niet veel meer auto's op de weg zullen rijden. Uiteraard in de praktijk worden bepaalde dingen gedoogd. Een "ongeschreven wet" voor wat marge, zeg maar.
Ik ben er trouwens zeker van dat jij elke dag zonder enige uitzondering perfect tussen de lijntjes loopt en nooit iets doet wat in strijd kan zijn met de wetgeving!
Geplaatst: 21.11.2010 - 22:18
door bart simpson
dat laatste zou ik zeker ook zeggen als ik jou was.....
Geplaatst: 21.11.2010 - 22:43
door t5power
BS, hoe zie jij gebeuren dat instanties gaan controleren of er iets aan je auto gewijzigd is? CO2 en/of PK meeting lijkt me niet echt reeel aangezien er al veel verschillen zijn tussen fabrieksopgaven en werkelijke waarden.
In dat geval een soort van database met daarin alle originele software voor alle autos zodat je die kunt vergelijken met die aanwezig is in de auto? Het lijkt me allemaal nogal erg bewerkelijk eerlijk gezegd.
Geplaatst: 21.11.2010 - 22:47
door 945i
Vroeger geen opgevoerde brommer gereden en gepakt? Ik wel.. :shock: , het is niet moeilijk vast te stellen of een motor meer vermogen heeft dan dat hij mag hebben volgen de regels.
Geplaatst: 22.11.2010 - 07:46
door bart simpson
t5power schreef:BS, hoe zie jij gebeuren dat instanties gaan controleren of er iets aan je auto gewijzigd is? CO2 en/of PK meeting lijkt me niet echt reeel aangezien er al veel verschillen zijn tussen fabrieksopgaven en werkelijke waarden.
In dat geval een soort van database met daarin alle originele software voor alle autos zodat je die kunt vergelijken met die aanwezig is in de auto? Het lijkt me allemaal nogal erg bewerkelijk eerlijk gezegd.
er is een typegoedkeuring, daarin staan concrete getallen, ik kan me voorstellen dat die als basis gaat dienen, hoe men het voor de rest voor ogen heeft zal je de minister moeten vragen
Geplaatst: 22.11.2010 - 08:33
door V70/2.4D/2003
Kleine aanvulling op Bart Simpson vanuit de politionele hoek:
Aan de hand van de typegoedkeuring is een kentekenbewijs afgegeven. In principe is het zo dat elke technische wijziging tot gevolg heeft dat het voertuig niet langer in overeenstemming is met het afgegeven kentekenbewijs. Los van de vraag hoe je dat in concrete gevallen (lees bv. tuning) vast zou moeten stellen is het nog altijd zo dat, als het voertuig niet langer in overeenstemming is met het afgegeven kentekenbewijs, het deel 1 ingevorderd wordt waarna het voertuig opnieuw ter keruing bij de Dienst Wegverkeer aangeboden dient te worden.
En voor de concrete invulling/wijze van vaststellen => inderdaad, de minister.
Geplaatst: 22.11.2010 - 09:18
door t5power
945i schreef:Vroeger geen opgevoerde brommer gereden en gepakt? Ik wel.. :shock: , het is niet moeilijk vast te stellen of een motor meer vermogen heeft dan dat hij mag hebben volgen de regels.
Jij denkt dat ze met aan de kant van de weg auto's op de rollerbank gaan zetten?

Daarbij, zoals ik eerder aangaf, willen de werkelijke waardes nog wel eens afwijken van de fabrieksopgaven. Hoe ga je daar voor corrigeren?
+ die brommertjes werden vaak al verdacht van teveel power omdat ze te snel reden. Daar kun je dan prima op selecteren.
Hoe zie je dat voor je met autos, iedere auto kan immers 200 km/uur of meer halen.
*He Sjaak, die 1.6D roffelt zo maar binnen de 9 sec naar de 100, standaard was toch 10 sec? Even een staandehouding?*
Ik zie erg veel praktische problemen.
Geplaatst: 22.11.2010 - 09:54
door 945i
Een beetje agent heeft daar een neus voor.
Alhoewel ik er geen ben, kan ik ze er ook wel uithalen op de weg.
Geplaatst: 22.11.2010 - 16:46
door gevanje
bart simpson schreef:Als het zo simpel is daag ik (opnieuw) iedere tuner uit dat even te bewijzen met hun specifieke upgrade, ik heb dat een jaar terug ook al gevraagd, geen enkele tuner heeft zoiets met een TNO rapport onderbouwt.
Een auto wordt steeds strakker gehouden aan de gestelde norm, afwijking is/wordt apk afkeur.
Het belang van de fabrikant om meteen de laagste CO2 uitstoot aan te bieden lijkt me duidelijk gezien de (stijgende) CO2 tax
En toch was ik vorige week bij de dealer, die probeerde mij een nieuwe auto te verkopen (op zich voor beide partijen) altijd leuk en 'adviseerde' (moet er bij vertellen dat ik er naar vroeg) de polestar (volvo) tuning. Als ik het goed begrepen heb dan blijft de emissie gelijk. Er zijn dus wel tuners die het kennelijk (goed) kunnen. Het lijkt mij overigens sterk dat alleen Polestar hiertoe in staat is.
Voor we hier een heel gepreek over krijgen, ik ben (ook) geen voorstander van het tunen tot het uiterste. Ik denk dat de winst die door middel van Polestar wordt bereikt ongeveer de grens is. Daarboven zal het m.i. ten koste gaan van hetzij de duurzaamheid, hetzij het milieu.
Geplaatst: 22.11.2010 - 16:49
door gevanje
Martinvh schreef:Ik vind dat we wel ver afdwalen van mijn oorspronkelijke vraag.
Het zal mij persoonlijk écht een zorg zijn hoeveel C02, NOX er het milieu in geblazen wordt. Met een beetje geluk is het klimaat, tegen de tijd dat ik met pensioen ga, zelfs tropisch hier!

Dat getuigt niet echt van veel milieubewustzijn. Integendeel.
Geplaatst: 22.11.2010 - 16:49
door bart simpson
Polestar overlegt zelfs een NL typegoedkeuring, dat is hetgeen ik graag van een andere tuner zou willen zien, gewoon middels een typegoedkeuring onderbouwen wat je claimt, kan Polestar het wel maar een ander niet geeft mij dat te denken
Geplaatst: 22.11.2010 - 16:51
door Paul
Maar heeft volgens mij niks voor een D2
Geplaatst: 22.11.2010 - 16:58
door BillyBob
Martinvh schreef:Ik vind dat we wel ver afdwalen van mijn oorspronkelijke vraag.
Het zal mij persoonlijk écht een zorg zijn hoeveel C02, NOX er het milieu in geblazen wordt. Met een beetje geluk is het klimaat, tegen de tijd dat ik met pensioen ga, zelfs tropisch hier!

Lekker egoïstische uitspraak. Tot je een kind/vrouw/familielid ... hebt dat astma of een andere fijne ziekte krijgt van al dat fijnstof. Die *schonere* wagens worden met een reden op de markt gebracht denk ik dan.
Geplaatst: 22.11.2010 - 16:59
door bart simpson
Paul schreef:Maar heeft volgens mij niks voor een D2
klopt