Pagina 2 van 2
Geplaatst: 24.12.2010 - 11:28
door wtr_s60
mehrzahl schreef:wtr_s60 schreef:edraket schreef:
Voor of na de operatie?
Er voor en er na, dat is gewoon altijd zo geweest voor zo ver ik me kan herinneren..
Vreemd toch, het grootste verschil met de oude D5 is de DPF...misschien dat de low-saps olie toch meer slijtage veroorzaakt in de kop? Wouter, jij kunt nu toch gewone olie (i.p.v. low saps) gebruiken?
Lees dit nu pas, sorry.
Ja, klopt, het tikken is niet "erg" of zo maar als ik er op let hoor ik 't toch wel (ben wel paranoide mbt "geluidjes"

). Verder heb ik de wagen ook niet nieuw gekocht dus geen idee of 'ie 't effectief al vanaf 0km deed of niet, wel nog nooit motorische problemen ondervonden en de wagen rijdt écht heerlijk.
Bij het laatste onderhoudje & oliewissel is er 5w40 ingegaan dacht ik, is dit de "goede" olie in mijn omstandigheden ?
Geplaatst: 24.12.2010 - 11:40
door kuupertie
Die van mij is momenteel pas na 30km op bedrijfstemperatuur.
Denken jullie ook dat mijn thermostaat stuk is ?
Daarnaast heb ik in het begin wel eens remproblemen. Zou het mogelijk zijn dat dit door de temperatuur van de blokken en schijven komt. Deze staan natuurlijk de hele dag en nacht in het ijs.
Of zou het toch mijn vloeistof zijn ?!
GJK
Geplaatst: 24.12.2010 - 12:05
door DawnBlueED
Een minuutje een beetje onwennig lopen na een koude start bij vriezend weer is wel normaal lijkt mij.
Als de motor vlot start zou ik me over de gloeibougies geen zorgen maken.
Tikkende kleppen hoort niet, er zijn wel eigenaars die een wat rumoerige loop rapporteren bij gebruik van 0w40, ik gooi er zelf 5w40 in en hoor niks tikken.
Er word regelmatig gewaarschuwd voor met diesel vervuilde motorolie bij euro 4 D5 motoren, bij twijfel verversen.
Veel plezier met de S60

Geplaatst: 24.12.2010 - 13:12
door Quota
het tikkende geluid kan ook "speling" op de tuimelaars zijn, vaak het gevolg van inderdaad te dunne en vervuilde olie waardoor het zelfstel mechanisme niet goed werkt. Heb gekeken bij een auto die hetzelfde had en bij de dealer hebben ze zelfs een geluidsfragment laten horen "was het dit geluid?" En het was inderdaad hetzelfde geluid. Kan vele km's goed gaan, kan ook leiden tot een hele dure reparatie aldus de dealer. Ik heb die auto toen maar laten staan.
Ik hoop dat jij een ander geluid hoort... Lijkt het soms een beetje op het tikken van de vacuumpomp van de oude VAG 2.5D, maar dan gedempter?
Geplaatst: 24.12.2010 - 13:51
door Ramon&Ramon
Je kunt ook beter wat vaker verversen bij de D5 motoren,is veiliger.
Als je deze geluiden waarneemt,is het meestal al te laat helaas!
Geplaatst: 26.12.2010 - 16:05
door The Rubberburner
Olie onlangs laten verversen, volgens de fabrieksspecificaties. Het tikkende geluid blijft. Gisteren viel voor het eerst de motor uit na het starten. Motor slaat aan, maar valt dan iets te ver terug in toeren, waardoor hij uitviel. Wederom gestart, met het gaspedaal de toeren een paar seconden rond de 1000 rp/m gehouden, en toen deed hij het weer. Vanmorgen weer gewoon een normale start.
Geplaatst: 04.01.2011 - 12:35
door Karma
Motor uitvallen na starten had ik ook af en toe, tot ik merkte dat het telkens na het voltanken was (of de dag erna). Net niet voltanken en zeker niet iets verder bijvullen na het automatisch afslaan van de pomp. Eerder dacht ik aan minderwaardige diesel of condenswater in de brandstof, maar neen. Op het forum staan nog berichten hierover.
Geplaatst: 12.01.2011 - 17:13
door KennyJ
Nu ik dit hier allemaal lees zal ik mijn probleem er eens bijzetten.
begin december heb ik mijn volvo s60 D5 2003 (automaat) , 2weken in een magazijn laten staan wegens sneeuwval. Nu na die twee weken rust heb ik hem terug gestart. Sinds dien voel ik hem schakelen maar enkel van 1 naar 2 , NIET van 2 naar 1 of andere fittessen. Ik dacht mss mijn schakelkast-olie maar die heb ik al nagekeken. Ook na een uur rijde (dus niet koudstaan) voel ik het nog wel in minder maten maar vroeger had hij dit niet .
enige ideën ?
Mvg KennyJ
Geplaatst: 27.01.2011 - 21:48
door Minia
Als de motor erg koud is heb ik ook last van een wat moeizaam startende motor. Heel anders als mijn vorige golf 5. Maar zoals ik lees is dat normaal.. Als de motor nog erg koud is schakelt hij ook wat stroever.. Ik neem aan dat dit ook normaal is.. ?
Geplaatst: 27.01.2011 - 22:20
door black smoke
Minia schreef:Als de motor erg koud is heb ik ook last van een wat moeizaam startende motor. Heel anders als mijn vorige golf 5. Maar zoals ik lees is dat normaal.. Als de motor nog erg koud is schakelt hij ook wat stroever.. Ik neem aan dat dit ook normaal is.. ?
m,n D5je, start altijd prima..
1x voorgloeien en na 2de omwenteling loopt tie ! altijd..
als 't erg koud is, loopt tie heel kort (sec of 5) wat ruwer, maar dan is 't ook weg !
Geplaatst: 27.01.2011 - 22:25
door Minia
m,n D5je, start altijd prima..
1x voorgloeien en na 2de omwenteling loopt tie ! altijd..
als 't erg koud is, loopt tie heel kort (sec of 5) wat ruwer, maar dan is 't ook weg !
_________________
V70 D5 in black.. MY '04 211dkm
Dat is ook wat ik bedoel. Misschien een verkeerde woordkeuze.. Ik sluit bij jou aan
Geplaatst: 27.01.2011 - 22:31
door DawnBlueED
Hier ook een prima starter, voorgloeien doe ik allen beneden de 5 graden buitentemperatuur. Maar i.d.d. het loopt even wat onwennig.
Koude olie is dikker, dus iets verschil met schakelen is er altijd, maar stroef schakelen, dat herken ik echt niet.
Geplaatst: 27.01.2011 - 22:37
door Mart van der Steeg
Met mijn vorige S60 D5 uit 2006 (oude D5 motor) soms bij kou wat moeizame start, en ietwat zware schakeling mn. naar 4.
Bij 2.4D uit 2009 vlotte koude start en vrij soepel schakelen.
Geplaatst: 28.01.2011 - 17:56
door chris2
Denk het ook, regelmatig de olie verversen is nooit slecht voor je blokje.
Wat zijn gemiddeld de olieverversprijzen en gaat hier iedereen bij de dealer en bij de gewone garage
Geplaatst: 29.01.2011 - 15:59
door DawnBlueED
Ik ververs het zelf, maar ook dan is het niet gratis hoor.

De olie en het filter kost samen al iets van 100 Euro.
Wees wel een beetje kritisch waar je het laat doen, die 'olie die ook wel kan' is vaak toch van wat mindere kwaliteit dan wat er in moet.
Geplaatst: 17.02.2011 - 23:03
door grazzhoppa480
bij volvo dealer bestaat er een sw upgrade voor de ruwe koude loop van de ned motor(-'05) dit is een ecm upgrade denk ik dus opgepast met chip.
voor de i5d motor(-'09) weet ik dit zo niet
ivm tikkende motor: dikwijls komt er speling op het twee massa vliegwiel welk een raar geluid geeft.
Dit is simpel te controleren door je koppeling in te duwen en dan moet het geluid weg zijn.