Pagina 2 van 7

Geplaatst: 25.11.2010 - 10:32
door sbv
Na eenmaal een afgebroken slotbout gehad te hebben, die gelukkig los ging door een grote dop erop te rammen en daarna met een dikke luchttol losgekregen. Voor mij geen slotbouten meer

Geplaatst: 25.11.2010 - 10:34
door aertssenhjc
Oceanracer schreef:225/45 17 is gangbaarder (en vooral veel goedkoper), vandaar mijn verbazing...

Maar 245 breed kan wel: 4 x MICHELIN 245/45 WR 17 99W PRIMACY HP XL kost € 750,00 inclusief BTW, verwijderingsbijdrage en bezorging. Komt dus alleen de montage nog overheen.
Heb net gekeken... Moet zijn 225/45 R17 91Y.

Je kan effe een Pm maken als je wil.. Ben jij bandenboer? of is dit een snabbeltje? ;)

Geplaatst: 25.11.2010 - 10:36
door aertssenhjc
voor mij is het nu ook klaar...wie wil nu (met alle respect vindt ze de mooiste velgen die op een volvo kunnen) Thetys velgen hebben?

Nee, voor mij weer gewoon ouderwetse wielmoeren!!

Geplaatst: 25.11.2010 - 10:39
door 945i
Ik denk dat je dan een prijsje voor Michelin's krijgt van zo rond de 575 E.

Geplaatst: 25.11.2010 - 12:47
door Battlecruiser
sbv schreef:Na eenmaal een afgebroken slotbout gehad te hebben, die gelukkig los ging door een grote dop erop te rammen en daarna met een dikke luchttol losgekregen. Voor mij geen slotbouten meer
Deze methode heeft 1 1/2 jaar terug ook geholpen op mijn vorige auto. De andere bouten naast de slotbout wat vaster draaien en vervolgens dat onding eraf en heel hard weggooien.

De Volvo-slotbouten hebben eigenlijk allemaal een te ondiepe richel om veel kracht te zetten. Door vaker te gebruiken (en sinds de winterwielenrage gebeurt dat inderdaad) slijt de richel. En vroeg of laat slaat de dop dan over en dan is de ondiepe richel onherstelbaar beschadigd.

Vroeger waren er altijd slotbouten met een profilering aan de buitenzijde met veel meer contactoppervlak, maar die zijn misschien afgeschaft omdat het dievengilde er uiteindelijk te makkelijk mee overweg kon.

Geplaatst: 25.11.2010 - 13:18
door Rob2u
Battlecruiser schreef:
sbv schreef: De Volvo-slotbouten hebben eigenlijk allemaal een te ondiepe richel om veel kracht te zetten. Door vaker te gebruiken (en sinds de winterwielenrage gebeurt dat inderdaad) slijt de richel. En vroeg of laat slaat de dop dan over en dan is de ondiepe richel onherstelbaar beschadigd.
Precies en daarom heb ik ook deze http://www.efkaimport.nl/Subpaginas/54/ ... loten.html gekocht die dit probleem niet hebben :!:

Geplaatst: 25.11.2010 - 13:24
door Oceanracer
aertssenhjc schreef:Heb net gekeken... Moet zijn 225/45 R17 91Y.

Je kan effe een Pm maken als je wil.. Ben jij bandenboer? of is dit een snabbeltje? ;)
Whahaha, zie je wel? Snap je nu vast wel waar mijn verbazing vandaan kwam. 255 breed... Tjssss :D :lol:

En nee, ik ben geen bandenboer en nee, het is ook geen snabbel. Ik kan via m'n bedrijf wel voordeliger aan banden komen en kan die dus ook voordeliger doorverkopen aan liefhebbers. Deze liefhebbers bestaan voornamelijk uit familie, buren en vrienden/kennissen. En aangezien jij mij in het verleden hebt geholpen, wil ik graag wat terugdoen.

Helaas zijn de banden in jouw maat op dit moment niet bij mijn bandenboer voorradig. Ik kan je dus nog geen actuele prijs geven, maar reken op zo'n € 135,00 per stuk exclusief montage. Ik houd je per PM op de hoogte, als ie ze weer binnen heeft.

Geplaatst: 25.11.2010 - 16:42
door aertssenhjc
ja, vond het zelf ook wat veel.....

Ik hoef per defenitie niet de Hp's. te hebben. Nu zijn er ook 'energy savers' die schijnen ook erg goed te zijn. lees stil en idd. brandstof savers en slijtvast loopvlak te hebben....

koste die ;) ?

Hou me maar op de hoogte via PM. Anders krijgen we Topic vervuiling..;)

Geplaatst: 25.11.2010 - 17:02
door Frederik Welvaert
ik geloof nog altijd dat de dievengilde gemakkelijker aan de slotadapters kant komen dan de meeste dealers...
Ik had origineel geen slotbouten op de mijne, mijn dealer raadde het me ook af, en na de jaarlijks terugkerende doemverhalen hier op het forum heb ik ze ook nooit willen hebben :p
De meeste bandenboeren draaien ze ook aan met de boulonneuse ipv met een momentsleutel. Dan trek je ze nog sneller kapot natuurlijk...

Geplaatst: 25.11.2010 - 18:20
door aertssenhjc
aertssenhjc schreef:ja, vond het zelf ook wat veel.....

Ik hoef per definitie niet de Hp's. te hebben. Nu zijn er ook 'energy savers' die schijnen ook erg goed te zijn. lees stil en idd. brandstof savers en slijtvast loopvlak te hebben....

koste die ;) ?

Hou me maar op de hoogte via PM. Anders krijgen we Topic vervuiling..;)

Geplaatst: 25.11.2010 - 18:24
door 945i
Energy savers zijn er alleen niet in die maat.

Geplaatst: 25.11.2010 - 18:30
door Oceanracer
Klopt. Kennelijk gaat Michelin er van uit dat mensen met dikke auto's ook een dikke portemonnee hebben en dus niet hoeven te besparen. :D

Geplaatst: 25.11.2010 - 18:37
door aertssenhjc
je zou het wel gaan denken ja... Wilde mijn thetys nog wel onder mijn 2cv'tje leggen.....;)

Geplaatst: 25.11.2010 - 18:44
door D5R-Design
Hier mijn k*t moeren.

Afbeelding

Altijd met een momentsleutel aan getrokken met 100nm

Bij Furness in Hengelo hebben ze de tapeinde uit geboord en deze vervangen.
Dit was de enigste manier om ze nog los te krijgen.
Ik vind dat kwalitatief deze moeren en bouten niet Volvo waardig zijn.

Geplaatst: 25.11.2010 - 20:24
door Fredhead
Ik heb dezelfde gehad, binnen een jaar waren ze stuk... Gelukkig heeft de dealer met veel pijn en moeite nog los weten te krijgen

Geplaatst: 25.11.2010 - 21:08
door Iroll
Het beste is om die slotbouten met een kruissleutel lostedraaien, daar sloop je de slotboutkrengen minder snel mee. Die blijft nl mooi vlak op de bout zitten als je kracht zet.

Geplaatst: 26.11.2010 - 00:41
door Thijs
Idd, dat gestuntel met die moerenkloppers altijd! Ze moeten die moeren gewoon met de hand vast en los draaien. Ik doe dit zelf altijd wel, en nog nooit problemen gehad!

Geplaatst: 21.12.2010 - 15:57
door nauticbluepearl
hallo lotgenoten ik heb ook een vastzitttende slotbout. Hij zit zo vast dat mijn adaptor er met behulp van de luchtsleutel al op gesneuveld is.

Ik heb ook de oplossing (in theorie)
nu nog iemand wvinden die die dingen ook in zijn werkplaats heeft liggen:
een dop met linkse draad!

http://www.halfords.com/webapp/wcs/stor ... yId_165469
rodac.com heeft ze in z'n webshop

Geplaatst: 21.12.2010 - 16:02
door edraket
Tsja een wielslot en een luchtsleutel is vragen om problemen!

Geplaatst: 21.12.2010 - 16:15
door nauticbluepearl
Tsja een wielslot en een luchtsleutel is vragen om problemen!
dat is voor het losdraaien wel de manier om er de meeste aandrukkracht op te houden on te voorkomen dat de adaptor zich loswerkt. igg het dunne L vormige wielsleutel van volvo ging niet werken omdat de stapeling van sleutel adaptor bout niet mooi onder druk te houden is.

maar wie heeft of weet een bandenboer met doppen linkse draad?