:eeeeek: hahahaha
de straat was hier zo glad als een spiegel (5 cm ijs) na wat dooi en erna weer vriezen..
heb het filmpje even nagedaan met de bestuurdersdeur open .. jaja niet helemaal kosjer, maar conclusie ... mijn 4 wd doet het.
gaaaaaaaafffff
Geplaatst: 18.01.2011 - 22:01
door Alchemist
EVV schreef:Heeft een XC eigenlijk wel een sperdifferentieel?
Rem doet sperdif na.
Mooi kunnen zien tijdens een dagje met Volvo in de modder: Auto diagonaal stilzetten op een hoge richel, zodat-ie met 2 wielen op de grond staat (kicken), dan gas geven:
Aandrijfkracht gaat naar wiel met minste weerstand; ABS/DSTC meet dat dit wiel sneller gaat draaien dan de rest; zorgt voor een remingreep op dit wiel = weerstand omhoog, dus aandrijfkracht gaat weer naar andere wielen, die wel grip hebben.
Dit systeem werkt tegenwoordig echt heel snel, iets van 20graden verdraaiing van 1 wiel is al voldoende om een ingreep te veroorzaken.
Geplaatst: 24.02.2011 - 19:33
door abbabak1
Ik heb vandaag olie ververst en de boel aan de onderkant (laten) controleren.
Speling op het cardan aan de kant net voor de achteras...hier zit ook een soort mof.
Volgens mij hoort daar een soort rubber in, iemand dit wel eens laten vervangen ?
Onderdeelnummer ?
Geplaatst: 24.02.2011 - 21:36
door bjacobs
Er zit altijd een beetje speling op de cardan. Daarom slijt hij ook wat meer, denk ik. Er zit naar mijn mening geen rubber in, maar waarschijnlijk is de inwendige vertanding van de mof aan de zijde van de tussenbak versleten.
Geplaatst: 24.02.2011 - 22:44
door abbabak1
bjacobs schreef:Er zit altijd een beetje speling op de cardan.
Ik doe dit soort werk zelf, mijn kruisstuk is goed, cardan naar voorkant geen speling.
Kardan naar achterzijde zie je hier, ik bedoel de bol voor het cardan de Haldex LSC in gaat. Erachter is de achterasdiff..
Deze speling accepteer ik niet, is te groot. Dus of een onderdeel vervangen of ik haal hem los en spuit hem vol met MSPolymeer (soort vloeibaar rubber...)
Wat jullie dit de tussenbak noemen noemt Volvo de transfer gerbox en die zit direct achter de bak/motor....
Geplaatst: 01.03.2011 - 08:31
door Taranis
@ bjacobs en vmcc: trilde de auto aan de achterzijde bij jullie? Ik vermoed dat de visco koppeling bij mij ook naar de vaantjes is omdat ik met voorwielslip weg kan trekken, echter heb ik ook een irritante trilling aan de achterzijde. Vermoedelijk dus ook een lager wat defect is :?
Voordat ik 700 euro spendeer aan het vervangen van de vertanding en dan blijf zitten met een trillende auto, wil ik wel even weten of dat bij jullie ook speelde
Geplaatst: 02.03.2011 - 21:06
door bjacobs
Nee, bij mij trilde er aan de achterzijde niets. XC70's staan trouwens bekend dat ze niet geheel trillingsvrij zijn.
Je kunt heel eenvoudig checken of de inwendige vertanding van de mof versleten is door te trachten of je de cardanas met de hand kunt ronddraaien. Lukt dit, dan is de mof defect.
Geplaatst: 02.03.2011 - 21:14
door Taranis
Ik kruip er van 't weekend even onder en dan probeer ik dat
Trillingsvrij is lastig, dat weet ik. Maar zo erg trillen dat de rommel in de kofferbak ligt te rammelen als je snelwegtempo rijdt, vind ik een beetje te erg
Tnx voor je antwoord. Op zich wel 'jammer' dat 't ding bij jou niet trilde, anders had ik de mogelijke oorzaak gevonden.
Geplaatst: 03.03.2011 - 16:21
door bjacobs
Ik heb de auto gekocht toen hij het al niet deed. Ik kan me voorstellen dat het mogelijk begint met trillen maar als de mof te ver afgesleten was (zoals in mijn geval) het trillen ook stopt.
Geplaatst: 06.03.2011 - 18:17
door bjacobs
@ taranis: Ben benieuwd naar je bevindingen dit weekend..
Verder hier maar gelijk doen, met partNRS:
Diff afkitten (zei Vida in een Bulletin)
Mof a-as 8689665
filterAOC 30787687
olie AOC 30759648
Geplaatst: 26.03.2011 - 20:55
door Rut
Als ik de Haldex wil bijvullen met olie, op welk punt in bovenstaande tekening dient dit dan te gebeuren?
Geplaatst: 27.03.2011 - 00:45
door abbabak1
Spannende vraag, me lijkt punt 6 maar wellicht is die erg moeilijk bereikbaar. De 300cc kan wellicht ook bij helt filter naar binnen als de wagen wat achterover staat...ik moet het ook allemaal nog gaan zien
Geplaatst: 28.03.2011 - 22:44
door abbabak1
Oeps, net hier de prijzen binnen gekregen... :S
Mof a-as 8689665 176,91 €
filterAOC 30787687 23,27 €
olie AOC 30759648 24,28 € pro Liter
Ik dacht dat ik iemand over €50 had gehoord voor de mof ???
O ja, dat was de mof tussen Vbak en haakse overbrenging...
Geplaatst: 25.05.2011 - 08:13
door Taranis
bjacobs schreef:@ taranis: Ben benieuwd naar je bevindingen dit weekend..
Beetje late reactie :oops:
Ik ben er onder gekropen en kan de as niet met de hand verdraaien, dus het lijkt me dat de mof dan nog heel is :?:
Geplaatst: 24.06.2011 - 10:11
door Captain Slow
Hallo Allen,
Ook mijn achteras is met de hand rond te draaien (XC90 2003) en Volvo Dealer zegt dat behalve de Mof , ook de geartronic defect kan zijn en dan zou het een erg dure grap kunnen worden.
Hij kan het ook niet bekijken door te gaan sleutelen, want eenmaal begonnen is er geen weg meer terug en moet er (dure)onderdelen vervangen worden. Zijn advies: gewoon 2WD doorrijden, kan technisch geen kwaad.
Probeer nu mijn licht op te steken bij andere Volvo Specialisten , dus als iemand tips heeft?
Groet,
C.S
Geplaatst: 24.06.2011 - 17:03
door Taranis
Het is een beetje uit de buurt voor je, maar je zou je licht eens op kunnen steken bij PG Auto's. Ook voor mij uit de buurt, maar wel goede ervaringen mee. Zijn technisch vaak beter onderlegd dan de dealer en ook bereid om me te denken om de kosten zoveel mogelijk te beperken.
Geplaatst: 24.06.2011 - 20:49
door bjacobs
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat zowel de geartronic als de mof defect zijn. Ik vermoed toch echt dit laatste. Hierbij vallen de kosten nog enigszins mee. Materiaal (incl. olie) kosten zijn rond de 200 euro, exclusief uurloon. Aantal uren werk: 4. Dus als je een goede garage vindt met een acceptabel uurtarief (35-50 euro) valt het leed wel mee. De volvo dealer gaat er gewoon vanuit dat de klant altijd bereid is veel geld te betalen voor een reparatie.
Geplaatst: 25.06.2011 - 16:30
door vmcc
CS,
Weet je wat je moet doen? Gewoon de gok wagen dat het alleen de mof is.
Heb ik ook gedaan.
De boel uit elkaar laten halen en dan kijken. Bij mij was het ook alleen de mof dus een paar 100 euro verder. Als ik was doorgereden had ik dat niet geweten. Maar belangrijker nog...dan had ik nooit 4X4 gereden.
En als het wel ook geartronic is dan moet je op dat moment beslissen of je veel geld wilt uitgeven of de boel (met nieuwe) mof weer terug laat zetten en door spaart voor een nieuwe geartronic.
Kun je gelijk de olie in de as laten bijvullen.