Pagina 2 van 5

Geplaatst: 02.12.2010 - 17:40
door Ramon&Ramon
alle volvo thermosstaten die in een alluminium behuizing zitten zijn los te leveren.

Geplaatst: 02.12.2010 - 17:58
door EVV
Blijkbaar zijn er twee varianten voor de thermostaat, eentje waarbij de thermostaat lost kunt vervangen, eentje waarbij het 1 geheel is met het huis. Voor die laatste staat er in Vadis inderdaad geen nummer voor de losse thermostaat, hoewel die wel op de tekening staat, alleen voor het complete huis. Ben bang dat je pech hebt, geen goedkope voor jouw (die van mij kwam trouwens gewoon bij de dealer weg, en daar ook laten inbouwen).

Geplaatst: 02.12.2010 - 22:09
door Maxplus
Beste Ramon Ramon,

Waarom heeft mijn Volvodealer dan het complete huis vervangen als alleen de thermostaat kapot is? Mag ik er dus vanuit gaan dat ik bedonderd ben? Want de Volvomonteur zei tegen mij dat de thermostaat kapot was. En met het alluminium huis was niks mis.

Groet Maxplus

Geplaatst: 02.12.2010 - 22:30
door VolvoRob
@Maxplus: ik denk dat je dat aan je monteur moet vragen, niet aan Ramon&Ramon. Blijkbaar verschillen de meningen trouwens, als ik het zo lees.

Geplaatst: 02.12.2010 - 22:39
door Ramon&Ramon
Maxplus schreef:Beste Ramon Ramon,

Waarom heeft mijn Volvodealer dan het complete huis vervangen als alleen de thermostaat kapot is? Mag ik er dus vanuit gaan dat ik bedonderd ben? Want de Volvomonteur zei tegen mij dat de thermostaat kapot was. En met het alluminium huis was niks mis.

Groet Maxplus
Ik duik er morgen even in!

Geplaatst: 02.12.2010 - 23:12
door V70 T5 assen
Zo vanavond thermostaat vervangen , verwarming wordt nu in no time weer lekker warm, en de meter staat weer middenin.
Klusje van niets , 2 x torx , en wat nieuwe koelvloeistof.

Geplaatst: 03.12.2010 - 07:57
door VolvoRob
Graag even PM'tje naar Maxplus met details. Kan hij die 100 Euri terug gaan halen bij zijn monteur.

Geplaatst: 03.12.2010 - 08:06
door JSS
Nouja, dat valt nog te bezien. V70 T5 assen heeft (logisch :D) een T5 en daarvan weten we dat de thermostaat los te vervangen is. Maxplus heeft een D5 en daar zijn VADIS en Ramon&Ramon het nog niet over eens :P

Geplaatst: 03.12.2010 - 08:20
door P.Mallegrom
Bij mij is gisteren ook de thermostaat vervangen (van een S60 D5).
Ook bij mij werd gezegd dat het hele huis vervangen diende te worden.
Kosten waren 111 euro voor alleen het onderdeel.
Gelukkig viel het bij mij nog onder de garantie!
Als er echter voor een D5 een losse thermostaat te krijgen is, ben ik zeer benieuwd!

Geplaatst: 03.12.2010 - 19:29
door V70 T5 assen
VolvoRob schreef:Graag even PM'tje naar Maxplus met details. Kan hij die 100 Euri terug gaan halen bij zijn monteur.
Oke dan hoef geen PM te sturen , idd benzine wagen is de thermostaat gewoon los te koop.
Maat van me heeft een garage , hij heeft deze besteld via autogrossier of mijn grossier heb er even niet op gelet .
De prijs was 19,10 euro , gelukkig geen D5 prijs .. aan de andere kant die is lekker zuinig .

Geplaatst: 03.12.2010 - 19:44
door JSS
Ja, maar jij hebt het sneller warm 's ochtends :P

Geplaatst: 03.12.2010 - 19:51
door V70 T5 assen
JSS schreef:Ja, maar jij hebt het sneller warm 's ochtends :P
Ja was dat maar geen leugen , deze staat trots in de garage naast het huis ...
Ik mag iedere dag in de Caddy TDI van de zaak oppad , mijn vrouw heeft deze als dagelijks vervoer, en die rijdt er nu niet zoveel in omdat ze met zwangerschaps klachten thuis zit..

Geplaatst: 03.12.2010 - 21:38
door Musicus
Ik sluit me even aan bij dit topic.

Ik rijd in een S60 D5 met bijna 3 ton op de teller. Afgelopen donderdag stond ik 's ochtends 10 minuten compleet stil in een file, terwijl het -6 was. De ECC stond ingesteld op een comfortabele 21 graden. Ik merkte toen dat de wijzer van de motortemperatuur langzaam daalde tot 2 streepjes onder het midden. Toen ik weer ging rijden liep deze weer op tot het midden.

Ik lees nu 2 verschillende dingen op het forum. Of de thermostaat blijft open staan, of het ligt aan de buitentemperatuur in combinatie met de ingestelde temperatuur van de ECC?

Kan ik nog ergens anders aan zien of de thermostaat het heeft begeven?

Geplaatst: 04.12.2010 - 00:10
door Gast
Ramon&Ramon schreef:
Maxplus schreef:Beste Ramon Ramon,

Waarom heeft mijn Volvodealer dan het complete huis vervangen als alleen de thermostaat kapot is? Mag ik er dus vanuit gaan dat ik bedonderd ben? Want de Volvomonteur zei tegen mij dat de thermostaat kapot was. En met het alluminium huis was niks mis.

Groet Maxplus
Ik duik er morgen even in!
Ik weet ook niet beter dan een complete behuizing voor de D5 om een thermostaat te vervangen.
Voor benzine-uitvoeringen zijn ze wel los verkrijgbaar, € 17,50 incl. korting bij de Volvo-dealer.
Je maakt mij ook nieuwsgierig.....

Geplaatst: 04.12.2010 - 13:53
door abbabak1
Ik heb hetzelfde probleem, dat trouwens toe nam na de verbetering van de injectoren. Bij -10 stap ik met warme motor in en heb binnen 5km een koude motor. Daar komt nog bij dat circa 70kmherg efficient is en het licht bergaf gaat.

Het valt me tegen, maar het enige dat ik nu zie is radiator verder afsluiten.

Dit helpt niet alleen bij open thermostaat maar ook bij dichte, er komt veel minder koude wind door de radiator richting blok.
Ik ga nu 60 x 30 cm knippen...

En, Ramon, weet je al wat ?

Geplaatst: 04.12.2010 - 14:00
door 945i
Vast wel.. :)

Geplaatst: 04.12.2010 - 14:18
door Ramon&Ramon
het is voor een D5 inderdaad alleen compleet te verkrijgen,het is een huis met thermosstaat plus de temperatuurzender.
Het klopt dus wel,het is gewijzigd met eerdere modellen.

Geplaatst: 04.12.2010 - 15:03
door Gast
Ramon&Ramon schreef:het is voor een D5 inderdaad alleen compleet te verkrijgen, het is een huis met thermostaat plus de temperatuurzender.
Het klopt dus wel, het is gewijzigd met eerdere modellen.
En de reden is?

Jij (jullie) hebt (hebben) vast wel zo'n huis liggen. Wat is de maat/vorm en de temp. van zo'n thermostaat die er in zit?
Er is dan vast wel een vervanger te krijgen, het is misschien wel even zoeken.
Maar goed........., van mijn part behoort ie in een Lada of zo..... :wink:

Geplaatst: 04.12.2010 - 16:00
door Maxplus
Beste Ramon Ramon,

Bedankt voor het uitzoeken, ik kon me ook niet voorstellen dat de dealer iets meer vervangt dan nodig. Het is nu eenmaal zo dat de thermostaat van een D5 duurder is dan die van een benzine model.

Nogmaals bedankt voor het uitzoeken.

Met vriendelijke groet uit de besneeuwde Betuwe.

Maxplus :P :P

Geplaatst: 04.12.2010 - 18:46
door Ferryv
Na nog wat onderzoek vastgesteld dat de thermostaat goed lijkt te werken.
Wat ik me nog even afvraag (en vergeten ben te bekijken) is of er altijd een fan aangaat op het moment dat de airco aanstaat? Als dat het geval is, zorgt dat natuurlijk ongewenst ook voor extra koeling van het blok. Iemand die het antwoord heeft?

Gr Ferry