Pagina 2 van 3

Geplaatst: 07.12.2010 - 17:49
door Battlecruiser
ivoandriessen schreef:Het zou erg mooi zijn als de elecktrische verwarming ook een circulatie van de koelvloeistof kan krijgen net als de brandstof standkachel. (ik hoop dan ook eigenlijk dat dat relais een dergelijke functie heeft)
Bij Conrad hebben ze zo'n koelwaterverwarmer met pomp:

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=857490


Het kost 169,- en is redelijk makkelijk door een doe-het-zelver te monteren in het koelwatercircuit. Het ding gebruikt 1300 watt en dat moet voldoende zijn om in een half uur het koelwater flink te verwarmen.

Geplaatst: 07.12.2010 - 18:04
door Gast
ivoandriessen schreef:Heb toevallig vorige week een complete Defa set op mijn V70 MY2003 352.000 gebouwd.
Heb je ook foto's van het inbouwen, met name het gedeelte voor de blokverwarming?

Geplaatst: 07.12.2010 - 18:33
door ivoandriessen
Nee, geen foto's, had iets te vieze handen.....

Maar de blokverwarming stelt helemaal niks voor, blok heeft een bepaalde vorm die precies achterop het blok past, zit ook al een schroefgat. Dus blokje voorzien van geleidepasta, op het blok drukken en bout erdoor. Dat is alles.

Zodra je onder de auto staat en de beschermplaat eronderuit hebt en je kijkt omhoog tegen de motor aan dan zie je meteen dat schroefgat zitten en de vorm van het verwarmingselement.

Ligt er natuurlijk wel aan welk modeljaar je hebt, die van mij heeft toevallig een geleideverwarming, nieuwere modellen hebben een systeem wat ergens op een buis van de koelvloeistof gebouwd moet worden (jij zou volgens mij dezelfde als ik moeten hebben). Via deze link zijn de diverse modellen voor de blokverwarming terug te vinden.

Geplaatst: 07.12.2010 - 18:50
door Thijs
Ik zit er ook sterk aan te denken, echter als ik op het werk ben kan ik dus niet inpluggen... Gezien ik ook nachtdiensten loop heb ik er dus eigenlijk te vaak niets aan...

Geplaatst: 07.12.2010 - 19:30
door Akkoord
De reden dat je deze (toch wel betaalbare) setjes hier weinig ziet en in skandinavie juist erg veel is dat elektriciteit daar heel erg goedkoop is , en hier juist erg duur.

Geplaatst: 07.12.2010 - 20:54
door toppertje
motorblok en interieurverwarming zijn prettige zaken in de winter.
maar de reden om voor een motorblokverwarming te kiezen
vanwege slecht starten ontgaat mij een beetje.
een diesel hoort ook bij deze temperaturen(waar praten we ook nog over)
goed te starten,OOK zonder blokverwarming.
ik zou eerst eens kijken waarom hij slecht wil starten bij koud weer.
de mijne met 410.000km start ook bij temp ver onder nul nog vlot.
zou alles van vroeger dan toch beter zijn? :wink:

Geplaatst: 07.12.2010 - 21:12
door Gast
ivoandriessen schreef: Nee, geen foto's, had iets te vieze handen.....

Maar de blokverwarming stelt helemaal niks voor, blok heeft een bepaalde vorm die precies achterop het blok past, zit ook al een schroefgat. Dus blokje voorzien van geleidepasta, op het blok drukken en bout erdoor. Dat is alles.

Zodra je onder de auto staat en de beschermplaat eronderuit hebt en je kijkt omhoog tegen de motor aan dan zie je meteen dat schroefgat zitten en de vorm van het verwarmingselement.

Ligt er natuurlijk wel aan welk modeljaar je hebt, die van mij heeft toevallig een geleideverwarming, nieuwere modellen hebben een systeem wat ergens op een buis van de koelvloeistof gebouwd moet worden (jij zou volgens mij dezelfde als ik moeten hebben). Via deze link zijn de diverse modellen voor de blokverwarming terug te vinden.
Volgens mij had je deze ook kunnen gebruiken: www.defa.com/doc/DIV/460512.pdf
Lijkt mij beter, verwarmen van de olie.

Geplaatst: 07.12.2010 - 21:27
door buikijn
Is het niet nadelig om het blok zo intensief op 1 plek te verwarmen? (dan heb ik het niet over de olieheaters en de waterheaters)

Geplaatst: 07.12.2010 - 21:36
door Thijs
ik zou eerst eens kijken waarom hij slecht wil starten bij koud weer.
de mijne met 410.000km start ook bij temp ver onder nul nog vlot.
zou alles van vroeger dan toch beter zijn?
Die van mij heeft het de afgelopen week erg moeilijk. Wel tot 6 keer doorstarten voordat ze zelf doordraait... Gloeibougies zijn goed, brandstofpomp timing vandaag gecontroleerd, en wel 1 hele graad versteld. Morgen ochtend zal blijken of dat het probleem was.. Dus oud is niet altijd beter in dit geval...

Geplaatst: 07.12.2010 - 21:37
door Thijs
buikijn schreef:Is het niet nadelig om het blok zo intensief op 1 plek te verwarmen? (dan heb ik het niet over de olieheaters en de waterheaters)
Ik had op de plaatjes het idee dat de verwarming niet eens in de olie zat, maar hoger in het blok?

Geplaatst: 07.12.2010 - 22:08
door buikijn
Nee, precies daarom.. Dat is mijn punt van zorg. hij zit gewoon op het blok.. Aluminium is een aardige warmtegeleider, maar je hebt toch echt last van onevenredige verhitting, waardoor er spanning op komt te staan.. (of zie ik beren op de weg..?)

de conrad heater is voor het koelwater en de heater waar alexv70 het over heeft zit op de plek van de warmtewisselaar voor de olie, het andere systeem zit gewoon 'koud' op het blok.

Geplaatst: 07.12.2010 - 22:28
door toppertje
Tarman T schreef:
ik zou eerst eens kijken waarom hij slecht wil starten bij koud weer.
de mijne met 410.000km start ook bij temp ver onder nul nog vlot.
zou alles van vroeger dan toch beter zijn?
Die van mij heeft het de afgelopen week erg moeilijk. Wel tot 6 keer doorstarten voordat ze zelf doordraait... Gloeibougies zijn goed, brandstofpomp timing vandaag gecontroleerd, en wel 1 hele graad versteld. Morgen ochtend zal blijken of dat het probleem was.. Dus oud is niet altijd beter in mijn geval...
in jou geval dan,zoals gezegd,bij die van mij geen centje pijn
dus het KAN wel.
is er toevallig niet wat anders aan de hand,waarom hij
slecht aanslaat.

Geplaatst: 08.12.2010 - 00:03
door ivoandriessen
Heb hetzelde probleem met starten, volgens velen te wijten aan slechte/kapotte inspuiters. Bij mij zit er inderdaad een tussen die zo lek is als een zeef. Hopelijk wordt deze morgen vervangen.

Ik merk wel verschil met starten nu met de blokverwarming. Het gaat soepeler dan zonder de verwarming, nog niet zoals het hoort, maar wel een verbetering.

Wat betreft de locatie en de vorm van de heater, geen idee of het nadelig is voor het blok.... De locatie en de vorm zijn identiek aan de heater die Volvo zelf levert en het lijkt me dat die niet moedwillig hun eigen blokken om zeep helpen. Naar wat ik begreep zit de heater direct tegen het gedeelte van het bloek waar de koelvloeistof zich bevindt. Deze wordt dus van buiten af warm gemaakt.

@Alex: als ik de tabellen moet geloven zou dat niet moeten passen bij mij. Kan er ook niet echt achter komen of dit apparaat meteen alles rondpompt. Lijkt me nog zinlozer om een dusdanig klein stukje van een buis te verwarmen dan dat wat er bij mijn blok gebeurt ;-)

Geplaatst: 08.12.2010 - 11:25
door t5power
t5power schreef:
ivoandriessen schreef:Als je voor het Defa systeem gaat dan kun je dat krijgen via een reseller van Waeco. Vaak kunnen zij ook inbouwen voor je. Hieronder een lijstje van een zoekopdracht via deze link (zoeken op postcode in Nederland voor de markt personenauto).

Als je de handleidingen meeneemt die ik in mijn post heb gezet dan moet het toch zeker gaan lukken ;-)
Bedankt! Ik heb een bedrijf dicht in de buurt een mailtje gestuurd.
Heb er 1tje gemaild en kreeg zojuist bericht terug:

"Normaal gesproken zijn we hier rond de 4a5 uur mee bezig, afhankelijk of we goed bij vriesdop kunnen komen.
De kosten zullen dus +- €200/€250,- ex btw liggen."

Toch nog 4 a 5 uurtjes dus. Ga nog een paar proberen, kijken of die het sneller kunnen.

Geplaatst: 08.12.2010 - 22:51
door ivoandriessen
De oude systemen werken met de vriesdop, deze niet. Is een vergissing die ik ook een paar keer gehoord heb. Als je ze na laat kijken welk elemt je moet hebben komen ze er zelf achter dat ze niet bij de vriesdop hoeven te komen, scheelt 2 uur ;-)

Geplaatst: 08.12.2010 - 22:57
door Ramon&Ramon
buikijn schreef:Is het niet nadelig om het blok zo intensief op 1 plek te verwarmen? (dan heb ik het niet over de olieheaters en de waterheaters)

Hele goeie opmerking dit!
Bij sommige merken vervalt de garantie na montage van een achteraf inbouw systeem..

Geplaatst: 08.12.2010 - 22:58
door Ramon&Ramon
Als de auto technies in goede staat is,moet hij gewoon starten,hoe koud het ook is,zo,n verwarming is meer een luxe dan noodzaak.

Geplaatst: 08.12.2010 - 23:14
door ivoandriessen
Ramon&Ramon schreef:
buikijn schreef:Is het niet nadelig om het blok zo intensief op 1 plek te verwarmen? (dan heb ik het niet over de olieheaters en de waterheaters)

Hele goeie opmerking dit!
Bij sommige merken vervalt de garantie na montage van een achteraf inbouw systeem..
Ook als de fabrikant gewoon zelf zo'n systeem aanbiedt?

Geplaatst: 09.12.2010 - 08:52
door VolvoRob
Ramon&Ramon schreef:Als de auto technies in goede staat is,moet hij gewoon starten,hoe koud het ook is,zo,n verwarming is meer een luxe dan noodzaak.
Ik rijd op dit moment meer korte stukken met mijn D5 dan dat ik lang onderweg ben. Het is dan toch echt beter voor je motor om al enigszins opgewarmd te zijn (of houdt Volvo mij en al die andere mensen met een standkachel gewoon voor de gek?).

Geplaatst: 09.12.2010 - 12:20
door Ramon&Ramon
Ik heb het over achteraf ingebouwde rommel dus,niet over orgineel!