airbag service

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

945i schreef:Nee, oké.. Ik denk dat Fiabart dat ook een beetje gekscherend bedoelde.. :)
Ach, je leest wat je wilt lezen......enne, ik ben altijd serieus :greenjumpers:
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gast

Ramon&Ramon schreef:Ik ben het wel een beetje eens met Bart V70.
Iets repareren is er tegenwoordig niet meer bij,een bak repareren is al bij de meeste garages niet meer mogelijk.
Het is allemaal vervangen wat de klok slaat en gokken,zou het dit kunnen zijn of dat.
Als ik alleen het kleppenstel gebeuren onder de loep neem,zijn er maar weinig bedrijven dit dit doen en kunnen.
het is zo,n mooi vak,maar helaas is daar weinig meer van over!
Hier ben ik het ook mee eens. Zoeken naar oplossingen/repareren in plaats van vervangen.
Heel vaak is het een printspoortje wat doorgebrand is of een soldering wat net niet helemaal goed is.
Kosten van reparatie totaal een keer € 100,- Terwijl Volvo daar snel een computer van € 1000,- tegen over zet.
Misschien ook wel een beetje eigen schuld, als je kijkt wat de opleiding tot monteur nog inhoudt..... :cry:
Tja, als bedrijven niet willen betalen voor kunde, maar voor vervangers, krijg je dit soort grappen.
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

AlexV70 schreef:
Ramon&Ramon schreef:Ik ben het wel een beetje eens met Bart V70.
Iets repareren is er tegenwoordig niet meer bij,een bak repareren is al bij de meeste garages niet meer mogelijk.
Het is allemaal vervangen wat de klok slaat en gokken,zou het dit kunnen zijn of dat.
Als ik alleen het kleppenstel gebeuren onder de loep neem,zijn er maar weinig bedrijven dit dit doen en kunnen.
het is zo,n mooi vak,maar helaas is daar weinig meer van over!
Hier ben ik het ook mee eens. Zoeken naar oplossingen/repareren in plaats van vervangen.
Heel vaak is het een printspoortje wat doorgebrand is of een soldering wat net niet helemaal goed is.
Kosten van reparatie totaal een keer € 100,- Terwijl Volvo daar snel een computer van € 1000,- tegen over zet.
Misschien ook wel een beetje eigen schuld, als je kijkt wat de opleiding tot monteur nog inhoudt..... :cry:
Tja, als bedrijven niet willen betalen voor kunde, maar voor vervangers, krijg je dit soort grappen.
Tis niet alleen Volvo, het is de trend
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Tja

Als de reparateur de computer vervangt, dan wordt hij vervangen door eentje die absoluut voldoet aan alle eisen die voor die computer zijn opgesteld.

Als de reparateur de soldeerbout hanteert, dan komt de computer weer door alle testen waaraan de reparateur en jij hem kunnen onderwerpen. Waarschijnlijk een soort test als: "De fout is verdwenen. Zie het maar een tijdje aan, dan hoor ik het wel".

Qua aansprakelijkheid begrijp ik daarom wel dat de dealer de computer wil vervangen. Persoonlijk zou ik eerst mijn soldeerbout eens te voorschijn halen.
cermisan
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06.02.2009 - 23:51

Hetzelfde probleem heb ik ook gehad. Het is begonnen met de melding ' SRS wartung dringend' . De laatste weken kwam het steeds vaker voor dat tijdens het rijden de complete meterunit uitviel. Dat wil zeggen dat zowel de meters alswel de verlichting van de meterunit uitvielen. Naar aanleiding van dit probleem heb ik via de site van ets1.nl het euvel opgelost. Meterunit werkt weer en de melding ' SRS wartung dringend' is verdwenen.
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

goedemorgen

dank voor je bericht. Hoe heb je dit via de site opgelost?? Zelf gedaan of door ets laten doen

dik
cermisan schreef:Hetzelfde probleem heb ik ook gehad. Het is begonnen met de melding ' SRS wartung dringend' . De laatste weken kwam het steeds vaker voor dat tijdens het rijden de complete meterunit uitviel. Dat wil zeggen dat zowel de meters alswel de verlichting van de meterunit uitvielen. Naar aanleiding van dit probleem heb ik via de site van ets1.nl het euvel opgelost. Meterunit werkt weer en de melding ' SRS wartung dringend' is verdwenen.
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Iets repareren is er tegenwoordig niet meer bij,een bak repareren is al bij de meeste garages niet meer mogelijk.
Tis niet alleen Volvo, het is de trend
Wordt dit ook niet mede ingegeven door de vrij hoge loonkosten van een goede gekwalicifeerde monteur.
Zelf zit ik in de service (buitendienst door europa, nu ook de wereld rond)
Eind jaren 80 liep ik met vele koffers met spares, oscilloscoop, 3-4 multimeters, logic analyzer (voor de kenners: ik had de hele TTL serie 74XXX bij me) en betaalde me blauw aan overgewicht aan de luchthaven. Ik reed daarom veel, is makkelijker. Ik ging bij de klant zitten met mijn scoopje, en meten maar.....af en toe 1-2 IC's vervangen, en gaan met de machine. Soms een dagje bezig. De werkgeven rekende fl. 60 per uur.
De klant pikt dit nu niet meer zo'n lange downtijd, elk stilstaan is geen geld verdienen met de machine.

Nu kom ik met een etui-tje met wat basicgereedschap, 1 koffertje met enkele printplaten, een laptopje met testprogrammaas, en dan een plaatje vervangen.....sta meestal in een uurtje of 2-3 weer buiten. Mijn werkgever rekent nu € 220 per uur, plus reis- en verblijfkosten. Ben meestal 3 dagen van huis voor een paar uur werk bij de klant.

Het is een afweging van kosten voor reparatie (meestal loon), of vervangen (onderdeel).

Tegenwoordig laat je ook al geen TV meer repareren van 4-5 jaar oud.......koop je ook al een nieuwe.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
JPV70
3rd Gear member
Berichten: 304
Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17

Dik, is het probleem inmiddels verholpen?
Als er een kabeltje kapot is geweest kan het nl. nodig zijn om de software opnieuw te laden. Reset of update werkt nl. niet. Geen idee waarom, maar bij mij loste het de niet weg te krijgen storing op. Ging overigens om een kabelbreuk en vevangen van de aibag. Niet om een contactstoring in het dashboard.

Succes!
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

ETS een mail gestuurd, maar nog geen antwoord ontvangen. Ga er aanstaande week achteraan
JPV70 schreef:Dik, is het probleem inmiddels verholpen?
Als er een kabeltje kapot is geweest kan het nl. nodig zijn om de software opnieuw te laden. Reset of update werkt nl. niet. Geen idee waarom, maar bij mij loste het de niet weg te krijgen storing op. Ging overigens om een kabelbreuk en vevangen van de aibag. Niet om een contactstoring in het dashboard.

Succes!
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gebruikersavatar
JPV70
3rd Gear member
Berichten: 304
Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17

Je probleem omschrijving lijkt op dat van mij.
Software opnieuw laden is wellicht de moeite waard om te proberen.
Zie hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ght=airbag
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

enig idee wat dat gaat kosten bij Volvo o
JPV70 schreef:Je probleem omschrijving lijkt op dat van mij.
Software opnieuw laden is wellicht de moeite waard om te proberen.
Zie hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ght=airbag
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
SuperKnutsel
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09

Ik heb het zelfde met mijn Airbag systeem, volgens de dealer moet er een nieuwe computer in a 550,- euro.

Ik hou me aanbevolen voor event. adressen waar ze met een soldeerbout nog wondertjes verrichten..............
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

ik heb geen nieuwe airbag laten plaatsen. De melding kwam spontaan en bleek uit stuur airbag te komen. Bij dealer kwam er een melding side airbag bij die niet te wissen bleek
wellicht toch solderen via ETS. houd julie op de hoogte
JPV70 schreef:Je probleem omschrijving lijkt op dat van mij.
Software opnieuw laden is wellicht de moeite waard om te proberen.
Zie hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ght=airbag
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gebruikersavatar
JPV70
3rd Gear member
Berichten: 304
Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17

Heeft mij niets gekost, alleen tijd. Airbag kreeg ik van mijn Volvo specialist, verdere samenwerkings afspraak was dat hij de dingen zou doen die ik niet kan en ik uit zou zoeken hoe het kwam dat we de storing niet weg kregen.
Ik kan geen software kopen en laden, rest wel dus was win-win. Beiden wat geleerd!

Ik ook niet... Dat heb ik zelf gedaan :D
Ook bij mij een dubbele melding, 1 was wel te resetten. Zij airbag niet.
De airbag (kabel) is eerst grondig door de garage gecontroleerd en kon niets vinden, maar bleef storing aan geven. Hierna zelf de kabel gecontroleerd, ook niets kunnen vinden. Toen maar uitgebouwd, nog niets te zien aan de kabel. Pas toen ik de beschermende katoetape verwijderde zag ik dat de kabel finaal in 2-en lag.

Als er iets iets is met je DIM dan moeten er volgens mij nog meer problemen zijn, ik kreeg de tip van de software truc overigens van iemand die dezelfde werkzaamheden verricht als ETS.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

dank kostte niets omdat je nieuwe airbag liet plaatsen denk ik. Ik heb auto in onderhoud bij plaatselijke garage en die gaat alleen naar Volvo bij dit soort dingen. Zal waaschijnlijk wel hoofdprijs worden voor software Het uitlezen en lokaliseren van de aitbag storing was al 71 euro EX.
JPV70 schreef:Heeft mij niets gekost, alleen tijd. Airbag kreeg ik van mijn Volvo specialist, verdere samenwerkings afspraak was dat hij de dingen zou doen die ik niet kan en ik uit zou zoeken hoe het kwam dat we de storing niet weg kregen.
Ik kan geen software kopen en laden, rest wel dus was win-win. Beiden wat geleerd!

Ik ook niet... Dat heb ik zelf gedaan :D
Ook bij mij een dubbele melding, 1 was wel te resetten. Zij airbag niet.
De airbag (kabel) is eerst grondig door de garage gecontroleerd en kon niets vinden, maar bleef storing aan geven. Hierna zelf de kabel gecontroleerd, ook niets kunnen vinden. Toen maar uitgebouwd, nog niets te zien aan de kabel. Pas toen ik de beschermende katoetape verwijderde zag ik dat de kabel finaal in 2-en lag.

Als er iets iets is met je DIM dan moeten er volgens mij nog meer problemen zijn, ik kreeg de tip van de software truc overigens van iemand die dezelfde werkzaamheden verricht als ETS.
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gebruikersavatar
JPV70
3rd Gear member
Berichten: 304
Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17

Nee helmaal niets, ook de airbag niet! Bij de garage waar ik kom kost het uitlezen € 16,-.
Dit laat ik altijd doen, voordat ik de auto's zelf hun onderhoudsbeurten geef.
Geen idee wat nieuwe software kost, dit was bij mij onderdeel van de afspraak.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

dank je. Wacht ETS af

groet

dik
JPV70 schreef:Nee helmaal niets, ook de airbag niet! Bij de garage waar ik kom kost het uitlezen € 16,-.
Dit laat ik altijd doen, voordat ik de auto's zelf hun onderhoudsbeurten geef.
Geen idee wat nieuwe software kost, dit was bij mij onderdeel van de afspraak.
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

kreeg net zeer uitgebreid antwoord van ETS via Frans. Kunnen niets voor deze storing doen. Raden net als al gezegd is een installatie van de airbag module aan zie mail hieronder
Ga dit maar proberen bij mijn dealer
Beste Dik,



Ik heb deze fout eerder gezien, natuurlijk vaak i.v.m. een defect instrumentenpaneel, maar de 2,4T uit 2000 heeft waarschijnlijk een afwijkend instrumentenpaneel wat niet in de fout gaat.

In jouw geval heb ik geen foutkodes gezien maar ik gok iets van een gordelsluiting of gordelspanner of zo.

Er is in ieder geval eigenlijk geen defect onderdeel (meer?)

Alleen de “spook”code blijft hardnekkig aanwezig.

Elk probleem staat natuurlijk op zich, maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat het opnieuw laden van de SRS module (alsof er een nieuwe blanco ECU geplaatst is ) de oplossing is.

Ik zou in ieder geval deze gok zeker nemen: je bent met enkele tientjes in elk geval een stuk wijzer en mogelijk een storing armer (ik zou er bijna een fles wijn onder verwedden)

Repareren is in elk geval geen optie: het onderdeel is niet zonder kleerscheuren te openen.

Met vriendelijke groet,





Erich Technical Support

Frans Erich
dik999 schreef:dank je. Wacht ETS af

groet

dik
JPV70 schreef:Nee helmaal niets, ook de airbag niet! Bij de garage waar ik kom kost het uitlezen € 16,-.
Dit laat ik altijd doen, voordat ik de auto's zelf hun onderhoudsbeurten geef.
Geen idee wat nieuwe software kost, dit was bij mij onderdeel van de afspraak.
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gast

dik999 schreef:Repareren is in elk geval geen optie: het onderdeel is niet zonder kleerscheuren te openen.

Met vriendelijke groet,

Erich Technical Support

Frans Erich
Voor die 550,- euro ex de BTW ging ik toch echt even die computer open maken. Wat heb je te verliezen?
Zoals ik in het begin al aangaf, hier hebben ze het ook gedaan: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=39910

Bij Achthoven in Leiderdorp hebben ze computer verwijderd en open gemaakt.
Er bleek een printspoortje op de printplaat verbrand te zijn.
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1228
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

Hallo Alex,

Kun je aangeven waar deze computer zit???

dik
AlexV70 schreef:
dik999 schreef:Repareren is in elk geval geen optie: het onderdeel is niet zonder kleerscheuren te openen.

Met vriendelijke groet,

Erich Technical Support

Frans Erich
Voor die 550,- euro ex de BTW ging ik toch echt even die computer open maken. Wat heb je te verliezen?
Zoals ik in het begin al aangaf, hier hebben ze het ook gedaan: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=39910

Bij Achthoven in Leiderdorp hebben ze computer verwijderd en open gemaakt.
Er bleek een printspoortje op de printplaat verbrand te zijn.
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”