Pagina 2 van 3
Geplaatst: 12.12.2010 - 11:26
door bartv70
945i schreef:Nee, oké.. Ik denk dat Fiabart dat ook een beetje gekscherend bedoelde..

Ach, je leest wat je wilt lezen......enne, ik ben altijd serieus :greenjumpers:
Geplaatst: 12.12.2010 - 12:00
door Gast
Ramon&Ramon schreef:Ik ben het wel een beetje eens met Bart V70.
Iets repareren is er tegenwoordig niet meer bij,een bak repareren is al bij de meeste garages niet meer mogelijk.
Het is allemaal vervangen wat de klok slaat en gokken,zou het dit kunnen zijn of dat.
Als ik alleen het kleppenstel gebeuren onder de loep neem,zijn er maar weinig bedrijven dit dit doen en kunnen.
het is zo,n mooi vak,maar helaas is daar weinig meer van over!
Hier ben ik het ook mee eens. Zoeken naar oplossingen/repareren in plaats van vervangen.
Heel vaak is het een printspoortje wat doorgebrand is of een soldering wat net niet helemaal goed is.
Kosten van reparatie totaal een keer € 100,- Terwijl Volvo daar snel een computer van € 1000,- tegen over zet.
Misschien ook wel een beetje eigen schuld, als je kijkt wat de opleiding tot monteur nog inhoudt.....

Tja, als bedrijven niet willen betalen voor kunde, maar voor vervangers, krijg je dit soort grappen.
Geplaatst: 12.12.2010 - 12:18
door bartv70
AlexV70 schreef:Ramon&Ramon schreef:Ik ben het wel een beetje eens met Bart V70.
Iets repareren is er tegenwoordig niet meer bij,een bak repareren is al bij de meeste garages niet meer mogelijk.
Het is allemaal vervangen wat de klok slaat en gokken,zou het dit kunnen zijn of dat.
Als ik alleen het kleppenstel gebeuren onder de loep neem,zijn er maar weinig bedrijven dit dit doen en kunnen.
het is zo,n mooi vak,maar helaas is daar weinig meer van over!
Hier ben ik het ook mee eens. Zoeken naar oplossingen/repareren in plaats van vervangen.
Heel vaak is het een printspoortje wat doorgebrand is of een soldering wat net niet helemaal goed is.
Kosten van reparatie totaal een keer € 100,- Terwijl Volvo daar snel een computer van € 1000,- tegen over zet.
Misschien ook wel een beetje eigen schuld, als je kijkt wat de opleiding tot monteur nog inhoudt.....

Tja, als bedrijven niet willen betalen voor kunde, maar voor vervangers, krijg je dit soort grappen.
Tis niet alleen Volvo, het is de trend
Geplaatst: 12.12.2010 - 12:48
door M@rcel
Tja
Als de reparateur de computer vervangt, dan wordt hij vervangen door eentje die absoluut voldoet aan alle eisen die voor die computer zijn opgesteld.
Als de reparateur de soldeerbout hanteert, dan komt de computer weer door alle testen waaraan de reparateur en jij hem kunnen onderwerpen. Waarschijnlijk een soort test als: "De fout is verdwenen. Zie het maar een tijdje aan, dan hoor ik het wel".
Qua aansprakelijkheid begrijp ik daarom wel dat de dealer de computer wil vervangen. Persoonlijk zou ik eerst mijn soldeerbout eens te voorschijn halen.
Geplaatst: 19.12.2010 - 09:07
door cermisan
Hetzelfde probleem heb ik ook gehad. Het is begonnen met de melding ' SRS wartung dringend' . De laatste weken kwam het steeds vaker voor dat tijdens het rijden de complete meterunit uitviel. Dat wil zeggen dat zowel de meters alswel de verlichting van de meterunit uitvielen. Naar aanleiding van dit probleem heb ik via de site van ets1.nl het euvel opgelost. Meterunit werkt weer en de melding ' SRS wartung dringend' is verdwenen.
Geplaatst: 19.12.2010 - 11:26
door dik999
goedemorgen
dank voor je bericht. Hoe heb je dit via de site opgelost?? Zelf gedaan of door ets laten doen
dik
cermisan schreef:Hetzelfde probleem heb ik ook gehad. Het is begonnen met de melding ' SRS wartung dringend' . De laatste weken kwam het steeds vaker voor dat tijdens het rijden de complete meterunit uitviel. Dat wil zeggen dat zowel de meters alswel de verlichting van de meterunit uitvielen. Naar aanleiding van dit probleem heb ik via de site van ets1.nl het euvel opgelost. Meterunit werkt weer en de melding ' SRS wartung dringend' is verdwenen.
Geplaatst: 19.12.2010 - 11:46
door wim de jong
Iets repareren is er tegenwoordig niet meer bij,een bak repareren is al bij de meeste garages niet meer mogelijk.
Tis niet alleen Volvo, het is de trend
Wordt dit ook niet mede ingegeven door de vrij hoge loonkosten van een goede gekwalicifeerde monteur.
Zelf zit ik in de service (buitendienst door europa, nu ook de wereld rond)
Eind jaren 80 liep ik met vele koffers met spares, oscilloscoop, 3-4 multimeters, logic analyzer (voor de kenners: ik had de hele TTL serie 74XXX bij me) en betaalde me blauw aan overgewicht aan de luchthaven. Ik reed daarom veel, is makkelijker. Ik ging bij de klant zitten met mijn scoopje, en meten maar.....af en toe 1-2 IC's vervangen, en gaan met de machine. Soms een dagje bezig. De werkgeven rekende fl. 60 per uur.
De klant pikt dit nu niet meer zo'n lange downtijd, elk stilstaan is geen geld verdienen met de machine.
Nu kom ik met een etui-tje met wat basicgereedschap, 1 koffertje met enkele printplaten, een laptopje met testprogrammaas, en dan een plaatje vervangen.....sta meestal in een uurtje of 2-3 weer buiten. Mijn werkgever rekent nu € 220 per uur, plus reis- en verblijfkosten. Ben meestal 3 dagen van huis voor een paar uur werk bij de klant.
Het is een afweging van kosten voor reparatie (meestal loon), of vervangen (onderdeel).
Tegenwoordig laat je ook al geen TV meer repareren van 4-5 jaar oud.......koop je ook al een nieuwe.
Geplaatst: 09.01.2011 - 18:31
door JPV70
Dik, is het probleem inmiddels verholpen?
Als er een kabeltje kapot is geweest kan het nl. nodig zijn om de software opnieuw te laden. Reset of update werkt nl. niet. Geen idee waarom, maar bij mij loste het de niet weg te krijgen storing op. Ging overigens om een kabelbreuk en vevangen van de aibag. Niet om een contactstoring in het dashboard.
Succes!
Geplaatst: 09.01.2011 - 19:46
door dik999
ETS een mail gestuurd, maar nog geen antwoord ontvangen. Ga er aanstaande week achteraan
JPV70 schreef:Dik, is het probleem inmiddels verholpen?
Als er een kabeltje kapot is geweest kan het nl. nodig zijn om de software opnieuw te laden. Reset of update werkt nl. niet. Geen idee waarom, maar bij mij loste het de niet weg te krijgen storing op. Ging overigens om een kabelbreuk en vevangen van de aibag. Niet om een contactstoring in het dashboard.
Succes!
Geplaatst: 09.01.2011 - 20:55
door JPV70
Je probleem omschrijving lijkt op dat van mij.
Software opnieuw laden is wellicht de moeite waard om te proberen.
Zie hier:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ght=airbag
Geplaatst: 09.01.2011 - 22:02
door dik999
enig idee wat dat gaat kosten bij Volvo o
Geplaatst: 09.01.2011 - 22:04
door SuperKnutsel
Ik heb het zelfde met mijn Airbag systeem, volgens de dealer moet er een nieuwe computer in a 550,- euro.
Ik hou me aanbevolen voor event. adressen waar ze met een soldeerbout nog wondertjes verrichten..............
Geplaatst: 10.01.2011 - 08:30
door dik999
ik heb geen nieuwe airbag laten plaatsen. De melding kwam spontaan en bleek uit stuur airbag te komen. Bij dealer kwam er een melding side airbag bij die niet te wissen bleek
wellicht toch solderen via ETS. houd julie op de hoogte
Geplaatst: 10.01.2011 - 09:19
door JPV70
Heeft mij niets gekost, alleen tijd. Airbag kreeg ik van mijn Volvo specialist, verdere samenwerkings afspraak was dat hij de dingen zou doen die ik niet kan en ik uit zou zoeken hoe het kwam dat we de storing niet weg kregen.
Ik kan geen software kopen en laden, rest wel dus was win-win. Beiden wat geleerd!
Ik ook niet... Dat heb ik zelf gedaan
Ook bij mij een dubbele melding, 1 was wel te resetten. Zij airbag niet.
De airbag (kabel) is eerst grondig door de garage gecontroleerd en kon niets vinden, maar bleef storing aan geven. Hierna zelf de kabel gecontroleerd, ook niets kunnen vinden. Toen maar uitgebouwd, nog niets te zien aan de kabel. Pas toen ik de beschermende katoetape verwijderde zag ik dat de kabel finaal in 2-en lag.
Als er iets iets is met je DIM dan moeten er volgens mij nog meer problemen zijn, ik kreeg de tip van de software truc overigens van iemand die dezelfde werkzaamheden verricht als ETS.
Geplaatst: 10.01.2011 - 15:46
door dik999
dank kostte niets omdat je nieuwe airbag liet plaatsen denk ik. Ik heb auto in onderhoud bij plaatselijke garage en die gaat alleen naar Volvo bij dit soort dingen. Zal waaschijnlijk wel hoofdprijs worden voor software Het uitlezen en lokaliseren van de aitbag storing was al 71 euro EX.
JPV70 schreef:Heeft mij niets gekost, alleen tijd. Airbag kreeg ik van mijn Volvo specialist, verdere samenwerkings afspraak was dat hij de dingen zou doen die ik niet kan en ik uit zou zoeken hoe het kwam dat we de storing niet weg kregen.
Ik kan geen software kopen en laden, rest wel dus was win-win. Beiden wat geleerd!
Ik ook niet... Dat heb ik zelf gedaan
Ook bij mij een dubbele melding, 1 was wel te resetten. Zij airbag niet.
De airbag (kabel) is eerst grondig door de garage gecontroleerd en kon niets vinden, maar bleef storing aan geven. Hierna zelf de kabel gecontroleerd, ook niets kunnen vinden. Toen maar uitgebouwd, nog niets te zien aan de kabel. Pas toen ik de beschermende katoetape verwijderde zag ik dat de kabel finaal in 2-en lag.
Als er iets iets is met je DIM dan moeten er volgens mij nog meer problemen zijn, ik kreeg de tip van de software truc overigens van iemand die dezelfde werkzaamheden verricht als ETS.
Geplaatst: 10.01.2011 - 16:29
door JPV70
Nee helmaal niets, ook de airbag niet! Bij de garage waar ik kom kost het uitlezen € 16,-.
Dit laat ik altijd doen, voordat ik de auto's zelf hun onderhoudsbeurten geef.
Geen idee wat nieuwe software kost, dit was bij mij onderdeel van de afspraak.
Geplaatst: 10.01.2011 - 16:31
door dik999
dank je. Wacht ETS af
groet
dik
JPV70 schreef:Nee helmaal niets, ook de airbag niet! Bij de garage waar ik kom kost het uitlezen € 16,-.
Dit laat ik altijd doen, voordat ik de auto's zelf hun onderhoudsbeurten geef.
Geen idee wat nieuwe software kost, dit was bij mij onderdeel van de afspraak.
Geplaatst: 10.01.2011 - 21:56
door dik999
kreeg net zeer uitgebreid antwoord van ETS via Frans. Kunnen niets voor deze storing doen. Raden net als al gezegd is een installatie van de airbag module aan zie mail hieronder
Ga dit maar proberen bij mijn dealer
Beste Dik,
Ik heb deze fout eerder gezien, natuurlijk vaak i.v.m. een defect instrumentenpaneel, maar de 2,4T uit 2000 heeft waarschijnlijk een afwijkend instrumentenpaneel wat niet in de fout gaat.
In jouw geval heb ik geen foutkodes gezien maar ik gok iets van een gordelsluiting of gordelspanner of zo.
Er is in ieder geval eigenlijk geen defect onderdeel (meer?)
Alleen de “spook”code blijft hardnekkig aanwezig.
Elk probleem staat natuurlijk op zich, maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat het opnieuw laden van de SRS module (alsof er een nieuwe blanco ECU geplaatst is ) de oplossing is.
Ik zou in ieder geval deze gok zeker nemen: je bent met enkele tientjes in elk geval een stuk wijzer en mogelijk een storing armer (ik zou er bijna een fles wijn onder verwedden)
Repareren is in elk geval geen optie: het onderdeel is niet zonder kleerscheuren te openen.
Met vriendelijke groet,
Erich Technical Support
Frans Erich
dik999 schreef:dank je. Wacht ETS af
groet
dik
JPV70 schreef:Nee helmaal niets, ook de airbag niet! Bij de garage waar ik kom kost het uitlezen € 16,-.
Dit laat ik altijd doen, voordat ik de auto's zelf hun onderhoudsbeurten geef.
Geen idee wat nieuwe software kost, dit was bij mij onderdeel van de afspraak.
Geplaatst: 10.01.2011 - 23:28
door Gast
dik999 schreef:Repareren is in elk geval geen optie: het onderdeel is niet zonder kleerscheuren te openen.
Met vriendelijke groet,
Erich Technical Support
Frans Erich
Voor die 550,- euro ex de BTW ging ik toch echt even die computer open maken. Wat heb je te verliezen?
Zoals ik in het begin al aangaf, hier hebben ze het ook gedaan:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=39910
Bij Achthoven in Leiderdorp hebben ze computer verwijderd en open gemaakt.
Er bleek een printspoortje op de printplaat verbrand te zijn.
Geplaatst: 11.01.2011 - 14:20
door dik999
Hallo Alex,
Kun je aangeven waar deze computer zit???
dik
AlexV70 schreef:dik999 schreef:Repareren is in elk geval geen optie: het onderdeel is niet zonder kleerscheuren te openen.
Met vriendelijke groet,
Erich Technical Support
Frans Erich
Voor die 550,- euro ex de BTW ging ik toch echt even die computer open maken. Wat heb je te verliezen?
Zoals ik in het begin al aangaf, hier hebben ze het ook gedaan:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=39910
Bij Achthoven in Leiderdorp hebben ze computer verwijderd en open gemaakt.
Er bleek een printspoortje op de printplaat verbrand te zijn.