Pagina 2 van 2
Geplaatst: 26.12.2010 - 22:49
door Gast
Verstopte radiateur?
Vloeibare pakking (te veel) gebruikt?
Geplaatst: 30.12.2010 - 21:23
door Niels_#
Het lijkt er op dat er toch nog wat lucht in het systeem zit. Eenmaal op temperatuur neemt de druk in het systeem toe en gaat de thermostaat open. Juist dan zakt het niveau terwijl vloeistof (in principe) niet samendrukbaar is.
Ik heb soortgelijke dingen wel eens meegemaakt bij een (VW) motorblok wat niet goed ontlucht was.
Geplaatst: 17.01.2011 - 11:51
door RVF
het ziet er naar uit dat dit probleem verholpen is. en weerom is het een relatief onschuldig iets dat me behoorlijk heeft doen panikeren.
het blijkt de dop te zijn van het expansievatje. het verklaart een hele hoop symptomen die ik had. het feit dat dat moeilijk te achterhalen viel is omdat ik het nooit heb ZIEN lekken (het lekte vooral bij het belasten van de motor en dat spul verdwijnt blijkbaar snel door de temperatuur van de motor.. nergens sporen te zien, en al zeker niet bij dat rare weer tegenwoordig) en omdat men voor de bewuste druktest natuurlijk deze dop verwijdert.
dus al bij al een klein mankement dat door een nieuwe dop is opgelost. ik rij nu toch alweer een aantal honder kilometer zonder probleem.
het stotteren is me ook uitgelegd, maar ik weet niet in hoeverre dat er iets van aan is. omdat ik op lpg rij, zou het blijkbaar kunnen dat als ik de motor afzet er nog restanten lpg in de cilinders achterblijven.. wat maakt dat als ik daarna bij bepaalde omstandigheden (temperatuur, misschien niet al te nieuwe bougies) terug start wat last zou kunnen hebben. in ieder geval heb ik dat probleem maar zeer af en toe, dus lig ik er niet echt van wakker.
aan iedereen bedankt om mee te denken.