Pagina 2 van 3
Geplaatst: 19.08.2011 - 09:39
door Nuggie
Boem schreef:Ik ga vanmiddag weer eens naar de dealer. Heb het idee dat het probleem iets erger wordt naarmate de auto ouder wordt.
Hoeveel km heb je er inmiddels opzitten?
Ik gaf eerder aan dat ik het probleem niet kende maar tijdens de afgelopen vakantie (rustig cruisen door Zweden) merkte ik plotseling ook het wat onrustig gedrag wat hier eerder omschreven is. Terug in de dagelijkse routine in NL valt het me niet meer op.....
Ik zit zelf nu aan de 42.000km
Geplaatst: 19.08.2011 - 12:50
door sanco
Een vervelende kwestie, niets doet zoveel afbreuk aan het comfort gevoel als een motor die net niet lekker ronddraait. Zou het niet enigszins inherent zijn aan het steeds verder opvoeren van de motoren en het terugdringen van gewichten van vliegwielen etc? Naarmate ze een hoger specifiek vermogen hebben, worden ze vaak ook "onrustiger" qua loopcultuur.
Desondanks hoop ik dat het niet tot een "producteigenschap" wordt gebombardeerd.
En qua verbruik, het verbaast me eerlijk gezegd niet zo, dat 1 op 10 de dagelijkse praktijk is. Denk wel dat als je echt je best doet, dat er betere scores te halen zijn, maar dat is geen vlot meerijden.
Geplaatst: 19.08.2011 - 14:55
door Boem
Dealer kwam wederom met het verhaal dat e.e.a. helaas een producteigenschap is en niet verholpen kan worden. Chippen naar 240pk is ook geprobeerd en zou het probleem zelfs alleen maar vergroten. Met andere woorden: pech gehad.
Ik geloof wel in hetgeen sanco schrijft; er wordt natuurlijk erg veel gevraagd van een relatief klein motorblok. Aan de andere kant, van een hoger segment auto mag je toch een onberispelijk rijgedrag blijven verwachten.
Inmiddels 36K op de klok trouwens.
Geplaatst: 19.08.2011 - 15:25
door Nuggie
Boem schreef:Ik geloof wel in hetgeen sanco schrijft; er wordt natuurlijk erg veel gevraagd van een relatief klein motorblok. Aan de andere kant, van een hoger segment auto mag je toch een onberispelijk rijgedrag blijven verwachten.
Natuurlijk mag je een onberispelijk rijgedrag verwachten in deze (prijs)klasse!! Hoe pertinent je ook bent richting je dealer; je hebt er alle reden toe!
Blijft wel vreemd dat niet alle 2.0T rijders hier last van hebben, en zeker niet in de mate waarin jij het beschrijft. Ik kan me HEEL goed voorstellen dat het je enorm irriteert. De dealer (persoonlijk) kan waarschijnlijk weinig voor je betekenen maar dit is toch iets wat bij Volvo NL aangekaart zou moeten worden?
Geplaatst: 21.08.2011 - 08:01
door v70bio
Probleem doet zich bij de 2.5T ook voor zoals eerder gemeld. Krijg trouwens dezelfde opmerking vd dealer dat het een produkteigenschap is! Volgens mij hebben we dezelfde dealer die veel in het oosten vh land zit. Die van mij is 2x bij volvo nl geweest en deze week weer naar de dealer. Er lijkt nu verbetering in te komen, na een softwareupdate. Vermogen is weer terug, onregelmatigheid is nu alleen nog bij doortrekken in de versnellingen, maar ben bang dat het vanzelf weer terugkomt zoals dit hele probleem eigenlijk is ontstaan. Moet zeggen dat ik er behoorlijk klaar mee ben zeker nu de dealer zijn handen er vanaf probeert te trekken.
Geplaatst: 21.08.2011 - 11:20
door sanco
Vreemd v70bio, ik zou zeggen dat de 2.5 wel uitontwikkeld was. Ben niet op de hoogte, maar zijn er meer met die klachten?
Heb je al met brandstoffen zitten spelen? gewoon om eens te proberen?
Geplaatst: 21.08.2011 - 13:35
door v70bio
Heb inderdaad alle brandstoffen al geprobeerd, Shell/Tango/etc ook euro loodvrij en de duurdere varianten maar geen verschil. Het heeft volgens mij zeer zeker te maken met de software.
Geplaatst: 29.09.2011 - 16:05
door bik00101
Ik rij er nu ook al weer een paar maanden mee rond en ben er eerlijk gezegd ook helemaal klaar mee.
Vanochtend naar de dealer geweest en hebben voorgesteld om hem drie dagen bij zich te houden. Zij gaan allerlei onderdelen wisselen met een goed draaiende 2.0T motor om er zo achter te komen wat het probleem is.
Ik hou jullie op de hoogte.
Geplaatst: 29.09.2011 - 21:02
door Hans
Moet zeggen dat het mij sinds enkele dagen ook begint op te vallen. Als je rustig cruist door de bebouwde kom lijkt het toerental iets op en neer te gaan. Op de snelweg geen problemen.
Auto heeft nu 29.000km gereden. Bijna "aan de beurt" dus. Ik ga er even op letten de komende tijd.
Geplaatst: 30.09.2011 - 13:54
door sodsod
Inmiddels er bijna 30000km op zitten. 2 weken gelden terug gegaan naar de volvo dealer. De recente softewareupdate had geen effect op het"stotteren" tussen de 2 en 3000 toeren. Hij was wel iets zuiniegr geworden zoals beschreven maar met als gevolg een behoorlijk turbogat ronde tot de 1500-1700 toeren.
Inmiddels weer de software vervangen. Verbruik weer iets omhoog (gemiddeld tussen de 10 a 10,5/100) turbogat een stuk minder maar het "stotteren"blijft. Ik wordt er gek van. Volgens de dealer is de oorspronkelijke software ook niet meer terug te zetten. Moet nu een afspraak maken me een soort duurtest zodat ze het zelf helemaal kunnen uitvinden. Wat een .......zooi
Geplaatst: 30.09.2011 - 14:55
door Ramon&Ramon
Ik heb er van de week eentje bekeken met hetzelfde probleem.
Nieuwe bougies bleek de oplossing te zijn.
Er zat er eentje tussen die blijkbaar voor montage gevallen of flink gestoten is,die was dus de boosdoener.
Geplaatst: 30.09.2011 - 15:27
door Thijs
Zou toch niet zo zijn dat ze daar allemaal last van hebben?
Geplaatst: 30.09.2011 - 15:50
door Ramon&Ramon
Thijs schreef:Zou toch niet zo zijn dat ze daar allemaal last van hebben?
Daar ga ik niet van uit.
Geplaatst: 30.09.2011 - 20:08
door Hans
Maar ze hebben er ook niet allemaal last van...
Ik heb er vandaag nog eens goed op gelet. Lijkt toch dat ik het me verbeeld.
Auto loopt eigenlijk heel erg mooi.
Maar misschien zijn ze erg gevoelig bij de bougie's? (zeg ik als technisch leek)
Geplaatst: 30.09.2011 - 20:58
door v70bio
Die van mij gaat retour en ik schakel over op een D3.
Geplaatst: 03.10.2011 - 12:45
door Boem
Inmiddels kan ik melden dat een Polestar upgrade wel enige verbetering heeft opgeleverd. En dan bedoel ik niet alleen de extra paardekrachten. Na die upgrade is het "gestotter" namelijk verplaatst naar een lager toerengebied, namelijk rond de 1900rpm. Voorheen liep de auto slecht bij 2400rpm en daar zit je in de praktijk best vaak. Daarentegen rij ik zelden met constante snelheid op 1900 toeren. De Polestar oplossing blijft natuurlijk symptoombestrijding, maar de auto rijd in elk geval een stuk prettiger!
Trouwens, die extra pk's zijn absoluut een aanrader!
Mvg Boem
Geplaatst: 03.10.2011 - 22:03
door Nuggie
Boem schreef:Inmiddels kan ik melden dat een Polestar upgrade wel enige verbetering heeft opgeleverd.
Ik heb niet veel last gehad met "het stotter-effect" van de 2.0T en ik vraag me af of het me wel opgevallen was als ik dit topic nooit gelezen had....
Ik heb nu een week of vijf de Polestar upgrade en vind dat de motor hierdoor veel meer tot zijn recht komt. Niet alleen door het extra vermogen maar hij is ook stiller en loopt echt mooier. Het verbruik is voor mij ongeveer gelijk gebleven wat me meevalt want je spreekt het extra vermogen af en toe toch wel aan :twisted:
Een aanrader voor iedere 2.0T rijder!
Geplaatst: 13.10.2011 - 13:31
door bik00101
Zoals ik eerder had gemeld, mijn auto staat drie dagen bij mijn garage om het probleem te kunnen achterhalen. Er is in samenwerking met Volvo Zweden het een en ander getest en ze hebben iets gevonden. Sorry dat ik zo vaag ben maar ik begreep nog even niet wat het precies was en dat zou me later uitgelegd worden. Volvo Zweden werkt momenteel met spoed aan "het" probleem en dat zou binnen een aantal dagen een vervolg krijgen. Het had met een spruitstuk te maken, lekken van benzine.
Later dus meer hierover maar ik heb hele goede hoop dat het opgelost gaat worden.
Complimenten voor mijn Volvo dealer Buitenweg in Baarn!
Geplaatst: 13.10.2011 - 15:23
door Hans
Interessant. Mijn auto staat gepland voor de 1e 30.000km beurt en het stotter fenomeen begint idd steeds vaker voor te komen.
Dacht eerst dat ik het me verbeeldde... niet dus...
Geplaatst: 13.10.2011 - 17:50
door v70bio
Heb dit avontuur al meegemaakt....